31-12-2006, 13:51
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
Boeing PT-13 Stirman
ארבעת מטוסי הקאידט הראשונים (המוכרים יותר בשמם "סטירמן"), הוכשרו לטיסה ב-1949, כשהם מיועדים לאימון ראשוני של חניכי טיס.
עם עזיבתם של מתנדבי המח"ל, בתום מלחמת העצמאות, נוצר מחסור בטייסים ובמטוסי אימון, ולכן רכש חיל-האוויר 63 מטוסים נוספים במהלך העשור שאחרי המלחמה. המטוסים הועברו לבית-הספר לטיסה. בינואר 1953 הוקמה טייסת סטירמן למשימות קישור וסיור, אשר כונתה טייסת 147, ופעלה מבסיס חיל-האוויר בעקרון. אגב, בטייסת הזו שירתה גם טייסת, רס"ל רינה לווינסון.
במלחמת סיני הועברו המטוסים לרמלה למתקני הטייסת הקלה (טייסת הפייפרים). במהלך המבצע צברה הטייסת כ-233 שעות טיסה ב-402 גיחות במשימות של קישור והעברת דואר. מטוסים אלה שימשו להסעת מפקדים ממקום למקום ולסיורים לאורך הגבול המזרחי. הטיסות בוצעו ביום ובלילה, כאשר המטוסים אינם מצוידים אפילו במכשירי-קשר. לאחר סיום המבצע, חזרו המטוסים לשמש ביעודם המקורי - לאימון פרחי טיס.
עם הופעת הפוגה-מגיסטר והמעבר להדרכה כל-סילונית, לא היה עוד צורך במטוסי הסטירמן, וביולי 1961 הוצאו מטוסי הסטירמן משירותם בבית-הספר לטיסה. יותר מ-60 מטוסי בואינג-סטירמן הופעלו בחיל-האוויר בין השנים 1962-1949, וגם לאחר הוצאתם מהשירות, הם המשיכו לטוס כמטוסי ריסוס, אימון וספורט.
כיום נמצאים בארץ שני סטירמנים. אחד מהם עודו במצב טיסה, והם מוצבים במוזיאון חיל-האוויר בחצרים.
מתוך אתר חיל האוויר (אחרי תיקונים)
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
|