עובדת טריוויה היסטורית מדהימה?
רוחב פסי הרכבת בארה"ב הינו 143.5 ס"מ (4 פיט ו-8.5 אינץ'). זהו מספר די מוזר. למה דווקא כזה רוחב?
התשובה הפשוטה והמיידית היא: ככה בנו אותם בבריטניה ולכן כך נבנו בארה"ב ע"י צאצאי הבריטים.
ועכשיו נשאלת השאלה למה בבריטניה השתמשו ברוחב כזה?
המסילות הראשונות נבנו ע"י אותם אנשים שבנו את הרכבות העתיקות שהשתמשו ברוחב פסים זה.
ולמה דווקא השתמשו ברוחב כזה ברכבות העתיקות?
כיוון שהשתמשו אז באותם כלים ותבניות ששימשו לבניית כרכרות, וזה היה המרחק בין הגלגלים שלהן.
ובכן, למה בכרכרות השתמשו ברוחב מוזר כזה בין הגלגלים?
כיוון שאילו היה זה אחרת, היו נגרמים נזקים לכרכרות בעת נסיעה בכבישים עתיקים באנגליה בהם קיימים עקבות (סימנים "חרוטים" על פני הכביש שנוצרו משחיקה ע"י כרכרות שנסעו במהלך השנים).
מי בנה את הכבישים העתיקים?
הדרכים הבין עירוניות הראשונות נבנו באנגליה, כמו בכל אירופה, ע"י הלגיונות של האימפריה הרומית והיו בשימוש מאז.
כרכרות המלחמה של הרומאים יצרו את העקבות הראשונים על הכבישים שאילצו את כולם לחקות אותם מחשש לגרימת נזק לגלגלי כרכרות אחרות. מאחר והכרכרות נבנו ע"י הרומאים, כולן היו זהות מבחינת המרחק בין הגלגלים.
רוחב פסי הרכבת בארה"ב הוא 143.5 ס"מ והוא נגזר מהספציפיקציות המקוריות לכרכרת מלחמה רומית.
כך שבפעם הבאה שתשאלו עצמכם מאיזה תחת "הפליצו" את המספר זה, יתכן שעליתם בדיוק על הנקודה, מאחר והכרכרות הרומיות נבנו ברוחב שיתאים למקם את האחוריים של שני סוסים.
ומכאן התשובה לשאלתנו המקורית.
ועכשיו לסיפור מהתחת בחלל:
בהקשר לזה מעניין לציין כי בהסתכלות על מעבורת חלל העומדת לפני שיגור, ניתן להבחין בשני טילים גדולים הצמודים משני צידי מיכל הדלק הראשי.
המהנדסים שתכננו אותם היו רוצים לתכנן אותם יותר רחבים, אך הטילים חייבים להיות מועברים לאתר השיגור ברכבת.
קו הרכבת עובר דרך מנהרה בהרים, שהיא קצת יותר רחבה מהמסילה עצמה, אשר מתאימה בערך לרוחב התחת של שני סוסים.
כך יוצא שהתכנון של טילי הדחף של מערכת התעבורה המתקדמת ביותר בעולם נקבע לפני אלפיים שנה על פי רוחבו של התחת של סוס רומי.
מדהים אבל אמת לאמיתה