לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #2  
ישן 23-01-2005, 09:15
צלמית המשתמש של amirsgv
  משתמש זכר amirsgv amirsgv אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.08.04
הודעות: 3,994
הסבר קצרצר
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי MatKalisT שמתחילה ב "כיסא מפלט"

ובטח מומחים גדולים ממני יסבירו בפירוט.
ראשית, ההפלטה נעשית בשני שלבים - העפת החופה ואז הפלטת הכסא.
החופה מועפת ע"י כדורי השלכה פירוטכניים. לאחר מכן נדלקת רקטה מתחת לכסא, והיא המעיפה את הכסא החוצה. במקרה שהחופה לא עפה, מצויידים רוב הכסאות המודרניים ב"פורצנים" - בליטות חדות בראש הכסא המיועדות לנפץ את החופה וגרום לכסא לעבור דרכה.
כמה פרטי טריוויה:
* לכסא יש 4 סיכות אבטחה, המכונאי אמור להראות אותן לטייס לפני סגירת החופה. הסיכות מונעות את הפעלת מנגנון ההפלטה על הקרקע (וכבר היה מקרה כזה בח"א ...)
* הכסא מצוייד בבלון חמצן חרום לנטישה בגובה רב
* יש שתי ידיות הפלטה (לפחות בקורנס ובעייט) - עליונה (שתי הטבעות השחורות-צהובות מעל הראש) ותחתונה (בין הרגליים)
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 23-01-2005, 22:07
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
תהליך הפלטה
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי BigBrother שמתחילה ב "הכסא של ה-F-16"

תהליך המילוט משתנה ממטוס למטוס ואף משתנה כפקטור של מתאר הטיסה עצמו (הפלטה בגובה רב שונה מאד מהפלטה בגובה נמוך). העיקרון דומה בכולם - חילוץ מהיר ככל האפשר של הצוות מתוך המטוס הפגוע.

עיקר הבעיה נובע מכניסה אל תוך זרם האויר המהיר הסובב את המטוס. המטוסי הפוגה פטרו את זה על ידי משטחים קטנים בצידי החופה היוצרים מערבולות שפוטרות את הבעיה. שם הטייס צריך לשחרר את החופה ולעלות על המושב. הרוח סוחפת אותו בין המיצבים כשהמצנח קשור אליו (בעצם הוא יושב עליו במהלך הטיסה). השיטה הזו לא אידאלית וכבר נרשמו מקרים בהם נשברו רגלים בעת נטישת פוגה\צוקית.

במטוסים מתקדמים יותר נורה הכיסא מתוך המטוס אל תוך הזרימה. כדי לקבל מושג - התאוצה היא בסביבות ה-24 ג'י, אבל לא בבת אחת - היא נבנית לאט (יחסית) על ידי הצתה הדרגתית של המטענים ההודפים לאחר "הקפצה" ראשונית באמצעות מנגנון מכני. הרעיון - לברוח מן הזנב (ובגובה נמוך - להגיע לגובה מינימלי לפתיחת המצנח - בכסא אפס אפס (0 גובה 0 מהירות)).

לפני כן, כדורים פירוטכניים גורמים לניתוק החופה והשלכתה. זה לא תמיד כך, כפי שאמיר ציין, מאחר שישנם כסאות שמותקנים עליהם חודרנים המנפצים את החופה (כסא חודר חופה). מעבר לכך שהשיטה הזו חוסכת את הצורך בהשלכת החופה - זה גם חוסך את הזמן הדרוש לכך. בניגוד למה שנכתב כאן - השיטה הנ"ל אינה משמשת רק במטוסים שבשרות הצי (בפנטומים למשל היא לא קיימת) - אצלנו למשל הותקנו כסאות כאלה במטוסי הכפיר המתקדמים יותר.

כסא המפלט הוא לא סתם כיסא על טיל. זוהי מערכת טסה לכל דבר. תחילה מקבל הכסא את נתוני הטיסה מן המטוס ובהמשך - מודד אותם בעצמו. בהתאם לכך מופעל תהליך ההפלטה.

כל התהליך קצר מאד - כשלוש שניות ולפעמים פחות מזה:
שלב הראשון: ייצוב הכיסא - בחלק מן המושבים - הפעולה מבוצעת על ידי כבל המחבר את הכיסא למטוס וניתק בהמשך. באחרים - הרקטה מסוגלת לפעול בצורה בלתי אחידה ולתמרן את הכסא לכיוון הרצוי (למשל בעת הפלטה ממטוס הפוך).

שלב שני: האטה - בשלב זה יפתח מצנחון ייצוב קטן שיאט את הכיסא. במהירות נמוכה המעבר לשלב השלישי יהיה מהיר יותר

שלב שלישי: ניתוק - בשלב זה ימשוך המצנחון את המצנח הראשי תוך כדי הפרדה של הטייס מהכסא. זה גם השלב בו מתנפחת הסירה ונפרסת ערכת המילוט של הטייס.

מבחינת הטייס - בעת רתימת הטייס אל מושב המטוס - מחברים אליו גם את המצנח וערכת המילוט (גם מערכת חמצן וקשר וחליפת לחץ), לפני ההסעה - מסמן הטייס כלפי המכונאי המשלח ארבע אצבעות - המכונאי מציג בפני הטייס 4 פיני בטיחות - נצרות מושב המפלט - נצרות אלה הן גם הראשונות שמותקנות במטוס לאחר הנחיתה.
במידה שנוצר צורך לנטוש את המטוס - מושך הטייס בידית ההפלטה (בין הרגלים, בצידי המושב או מעל הראש או קומבינציות של המצבים - פונקציה של סוג המושב. בעבר נהגו ללמשוך בידית שהותקנה מעל הראש - זו משכה בעקבותיה מסך ברזנט שהגן על הטייס ממכת רוח. הבעיה היא שבג'י גבוה - קשה להרים את הידים מעל הראש - ולכן העדיפו ידיות הפלטה בין הרגלים או בצידי המושב) - אז מופעל תהליך ההפלטה כמתואר לעיל.
בעת ההפרדה - מאחר שהטייס יושב על זיווד ההצלה והמילוט, שבצידו האחד מחובר למושב ובצידו השני מחובר לטייס - מופעל מתח על שני חלקי הארגז - מתח זה גורם לפריצת שסתום בלון חנקן שמנפח את הסירה. כל שאר הציוד (כולל הסירה) מחוברים אל הטייס. הסירה נפתחת גם בעת נטישה מעל המדבר...
כל תהליך ההפלטה הוא אוטומטי לחלוטין, על מנת שסיכוייו של טייס להישרד גם אם איבד את הכרתו - לא יפגעו. כמובן שיש מנגנונים עוקפים ידניים שנועדו לסייע לטייס במידה שיש תקלה בתהליך.

כמה אתרים לעיון נוסף:
http://www.ejectionsite.com/a10aces.htm

תמונות בהמשך
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #15  
ישן 24-01-2005, 19:19
  G_Zhukov G_Zhukov אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.05.03
הודעות: 2,807
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי ddd_9 שמתחילה ב "אכן לא היה להם"

במטוסי הפוגה/צוקית תהליך הנטישה אכן היה מעט מסובך אך די יעיל.
מקרי שבירת רגלים או יותר נכון ברכיים דוקא זכורים לי ממטוסי העיט שם
פאנל המכשירים בתא הטיס קרוב מאד לברכי איש הצוות.... ובזמן הנטישה
כיסא המפלט מאיץ את הטייס "דרך" פאנל המכשירים...

בפוגות בעת פתיחת החופה, זרם האויר גורם לגזירת צירי החופות ולניתוקן
מגוף המטוס. בד בבד, נפתחים שני צמדי לוחיות‭,‬ צמד לכל תא, משני צידי
החופה לשם הטית זרם האויר ולהקלת הנטישה. כאן תהליך הנטישה נושא
אופי שונה בתא הקדמי והאחורי:
בקדמי, החניך מנתק את הרתמות הקושרות אותו למושב מתרומם על רגליו ומשליך
עצמו מעבר לדופן כשהוא חולף מתחת לשפת ההתקפה של כנף המטוס .
המצנח המחובר לכיסא באמצעות כבל יפתח באמצעות מנגנון כרונוברומטרי.

בתא אחורי, המדריך לאחר ניתוק הרתמות הקושרות אותו לכיסא, מטפס מעל
הדופן ומחליק על הכנף לעבר שפת הזרימה ומשם למטה...

מומלץ לבעלי לב חזק במיוחד..:-)
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #21  
ישן 24-01-2005, 00:49
צלמית המשתמש של spooler
  spooler spooler אינו מחובר  
מומחה לתעופה ומודיעין
 
חבר מתאריך: 08.01.03
הודעות: 1,177
שלח הודעה דרך MSN אל spooler
עוד תוספות שלי...
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי MatKalisT שמתחילה ב "כיסא מפלט"

לגבי נחיתה במים קיים מנגנון כמו שני קפסולות (תלוי בדגם של הכסא) שברגע שהם באים במגע עם המים - נסגר מעגל והם בעצם פורצים את השסתום שמנפח את הסירה.

לגבי פורצני חופות שיש בכסאות - כיום מיצרים חופות מאד חזקות כדי שיוכלו להחזיק מעמד בפגיעה של ציפורים לכן לא בכל המטוסים הפורצנים יצליחו לנתץ את החופה.

לגבי השלכת החופה - ישנם חופות כמו בדוגמא של ההרייר AV8 ,במטוס הזה החופה לא מושלכת אלה מתנפצת ע"י תייל נפיץ


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה



ועכשיו חידה קלה מה זה ?


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #29  
ישן 24-01-2005, 14:36
צלמית המשתמש של spooler
  spooler spooler אינו מחובר  
מומחה לתעופה ומודיעין
 
חבר מתאריך: 08.01.03
הודעות: 1,177
שלח הודעה דרך MSN אל spooler
לא בכל הכסאות יש רצועות ריסון לרגליים
בתגובה להודעה מספר 28 שנכתבה על ידי gm4450 שמתחילה ב "מה בדבר רצועות הרגליים?"

נידמה לי שבכסאות של מרטין בייקר סימן 7 (מותקן בפאנטום) יש רצועות ריסון לרגליים.
במטוסים יותר חדישים לדוגמא אפ-16 הכסא ניפלט בזוית גבוהה לכן הסיכוי שהרגליים יפגעו נמוכה.

למיטב זכרוני איש צוות קרקע מחבר את רגלי הטייס לרצועות הריסון.
הטייס לובש רצועה סביב כל רגל והיא מתחברת לכסא בעזרת חיבור שדומה לקליפס.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #31  
ישן 24-01-2005, 18:59
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
אז ככה:
בתגובה להודעה מספר 30 שנכתבה על ידי MatKalisT שמתחילה ב "הטייס צונח עם כל הכיסא.."

לא יותר נוח שהמצנח קשור לטייס ישירות - כי זה די מסרבל את הכניסה והיציאה למטוס שגם כך הוא לא בדיוק הדבר המרווח ביותר בעולם.

המצנח הוא חלק מן הכיסא ומפורק ממנו רק בעת תחזוקה שוטפת - אז הוא מאוורר בצב"ה (ציוד בטיחות והצלה) ומקופל מחדש. גם ציוד המילוט הנוסף - עובר ריענון (החלפת פגי תוקף) ובמקביל - הכיסא, שכמו שכבר אמרנו - הוא מערכת מוטסת בפני עצמה, עובר תחזוקה והחלפת פגי תוקף.

לגבי תהליך ההפרדה עצמו - הכסא עצמו מספק הגנה לטייס וכפי שתארתי קודם לכן - הוא גם מייצב את הטייס כלפי הזרימה וביחס לקרקע, ואם יש בו מקום גם לסירה וגם לציוד מילוט - אז למה שאת המצנח יסחב הטייס (דרך אגב - ראית תמונות של טייסים ממלה"ע ה-2 עם המצנח תלוי מאחור ותחת ה....? זה לא נראה נוח - נכון?).
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #33  
ישן 25-01-2005, 23:25
צלמית המשתמש של Roces
  Roces Roces אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 21.03.02
הודעות: 7,054
שלח הודעה דרך ICQ אל Roces
בנשיונל גיאוגרפי, יש תוכנית ששמה "השניות האחרונות"
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי MatKalisT שמתחילה ב "כיסא מפלט"

היא מדברת על כל מיני מצבים של תאונות, ומפרטת בפרטי פרטי את השניות, ואת המאיות האחרונות.

הייתה תוכנית על התרסקות של מכונית פורמולה אחת, על תאונת רכבת ועוד כמה וכמה.

אבל התוכנית המרשימה ביותר הייתה על ההתרסקות של שני המיג 29 (אם אני זוכר נכון) בתערוכה אוירית באירופה. (המטוסים הכחולים - צהובים).

חלק חשוב בתוכנית הייתה הפעולה של כיסא המפלט מהדגם הספציפי ההוא.

מומלץ מאד למצוא את התוכנית ולצפות בה.

מה שאפשר להוסיף לדיון זה שטרום השלב של הפעלת הרקטה, קיים שלב נוסף, שמתרחש באותו זמן של ניפוץ החופה, והוא שלב של הכנת הטייס לנטישה.
הכסא משנה את מבנהו ע"י בוכנות, ובכך גורם לטייס לשבת בצורה מתאימה לנטישה, מהדקת את כל החגורות וקושרת את הטייס לכסא.
ואז הרטקה נפתחת, ולאחר השיגור יוצאות (בדגם ההוא) 2 מוטות טלסקופיים, שמטרתם היא לאזן את הכסא, ואז מגיע שלב הפעלת המצנח בהתאם לגובה מהרצפה, וכדומה.


בהקשר ליתרונות של ניפוץ החופה כנגד פירוטכניקה הגורמת לניתוק החופה. מי שראה את הסרט 'טופ גאן', יוכל להבין שניפוץ חופה יכול למנוע מצב של התנגשות של הכסא המפלט ובו יושב הטייס/נווט, בחופה עצמה. במידה והיא לא נזרקה אחורנית מהחיכוך והחוסר אוירודינמיות שלה.
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 07:06

הדף נוצר ב 0.08 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר