10-02-2007, 12:57
|
|
|
חבר מתאריך: 08.10.04
הודעות: 449
|
|
סוף עידן הפיאוליזם
סוף עידן הפיאודליזם
מאת אלכס לוין
שופרסל ביג ועידן הפיאודליזם.
שנים רבות ביצעתי את כל רכישות המזון שלי ברשת המזון שופרסל ביג , במשך השנים שמות רבים היו לרשת המזון הזאת, קוסמוס. שופרסל ועוד. שנים רבות רכשתי שם את המוצרים על אף שידעתי כי הם לא הכי הזולים. רכשתי שם את מוצרי המזון כי הם היו תמיד ליד הבית. הם לפחות ניסו לשדר אמינות אם כי הרבה פעמים הרשת שדרה חוסר אמינות. בשנתיים האחרונות התחילה להיות תפנית שלילית לפחות מטעמי ברשת הנ"ל, הם התחילו להעלים מוצרים שהייתי רגיל לקנותם. פתאום ביום מסוים הם נעלמו מן המדפים. הופיעו כותרות בעיתון על המלחמות שהרשת ניהלה כנגד יצרנים וספקים שונים. מלחמות עם כיפופי ידיים. ניסיונות כפיה על תשלומים, על מדפים ועוד. יום אחד כאשר נעלמו המוצרים המועדפים עלי מהרשת הזאת, התחלתי ללכת פעם בשבוע לרשתות המתחרות ולרכוש את המוצרים שנעלמו מרשת שופרסל ברשתות המתחרות.כך נתגלה לי שיש עוד מגוון עצום של מוצרים שרשת שופרסל פשוט מעלימה אותם מהקונים שלה. אך בכול זאת המשכתי לקנות ברשת הזאת אז התחילה תופעה חדשה, הרשת החליטה לפתח כאילו מותגים משלה . הרשת התחילה בקטן עם מותג שלא כל כך תפס ומופץ רק על ידה בשם סופר קלאס. מוצרים שמיוצרים על ידי אותם מפעלים שיצרו אותם גם קודם,רק בשם אחר וממשיכים ליצרם גם כיום באותו השם, רק לרשת שופרסל סיפקו את המוצר תחת השם החדש "סופר קלאס". כמובן שהמוצר האמיתי תחת שמו האמיתי נעלם. אני כהרגלי המשכתי לרכוש את המוצר המקורי ולא תחת שמו החדש וכאילו מותג ברשתות המתחרות. הנה עוברים להם מספר חודשים ורשת שופרסל יוצאת במותג חדש ושמו "שופרסל". ביום בהיר אחד הרשת הזאת הופכת חנות אחד ומותג אחד. מותג כל כך גדול וחזק שנמכר רד ברשת שופרסל ביג. מה לא נמכר תחת השם והמותג הזה .הם מייצרים כאילו הכול. הכול כבאילו כמובן. מסיר ועד לאבקת כביסה. מגבינה ועד למוצרי בשר. ממיצים ועד מים מינראליים או שמן.כל שאר המותגים שקניתי והכרתי פשוט נעלמו. הרשת הזאת החליטה כי היא תקבע לי מה אני אוכל. מה אני אקנה. מה אני אשתה. עם איזה נייר טואלט אני אנגב. אך האם הרשת הזאת באמת מייצרת את כל המוצרים הללו. לא כמובן שלא, הכול כבאליו.אתה פשוט תסתכל כל המוצרים מיוצרים במפעלים שונים ומשונים אך הנה קם ונולד מותג חדש. יש מפעלים שנאנסו ליצר את המותג החדש וליצר את המותג הזה כאילו מותג בשם שופרסל. אם הם לא ייצרו את המוצרים הללו תחת השם הזה הם פשוט ייעלמו מעל מדפי הרשת הענקית הזאת.כך הופכת לה אט אט רשת שופרסל לחנות אחת בעלת מותג אחד. פשוט משעמם להסתובב שם . אין אפשרות בחירה, הכול מיוצר כאילו על ידי אותו היצרן. אני רגיל להיכנס לחנות ולבחור לי מוצרים ממגוון רב של מוצרים מצאתי את עצמי ללא אפשרות בחירה., הפיאודלים החדשים מרשת שופרסל קובעים לי מה אני אקנה , אם אני לא רוצה לקנות את המותג הכאלו שלהם אז אין דבר אחר. פשוט אין, אם הוא ישנו אז שמים עליו מחיר כזה שאין טעם אפילו לנגוע בו.מכיוון שתמורת כספי אני אחליט מה לקנות , מה לאכול, התחלתי להבין שהרשת של הפיאודלים החדשים בניצוחו של דנקנר הם לא בדיוק החנות שארצה לקנות בה יותר. עדיין אני מחפש לי חנות חדשה והנה יש המצאה חדשה של הפיאודלים של רשת שופרסל ביג. יש כרטיס אשראי חדש. כן כרטיס אשראי חדש של הפיאודלים החדשים ,כרטיס של רשת שופרסל ביג. כן מי שלוקח לעצמו את הכרטיס החדש מצטרף למועדון המיוחסים שמקבלים מבצעים מיוחדים. ניקוד חדש במועדון
שופרסל ביג ,הפיאודל החדש גם מחליט כי מי שלא ייקח את כרטיס המועדון החדש ויש לו את הכרטיס הישן, שלא כלול בו כרטיס אשראי של הרשת, פשוט הוא הופך להיות חבר מועדון סוג ז. כך הרשת לא תשלוט רק במה שאתה קונה ואוכל היא גם תהנה מאחוזים נאים מהקניות שלך בכרטיס האשראי החדש של הרשת והכול כמובן כבאילו.
למזלי נפתחה חנות חדשה ממש ליד אותו שופרסל ביג שבראשון לציון מערב והנה התשובה הטובה ביותר לפיאודלים החדשים של רשת שופרסל ביג. החנות שלהם פשוט התרוקנה. אין קליינטים יותר. פשוט אין, כמעט כולם ברחו לרשתות אחרות למגה חצי חינם ועוד . סוף סוף רווח לי הנה כך המוצרים שתמיד קניתי נמצאים על המדפים. לא צריך יותר לנדוד ולחפש מוצרים שקנייתה, אתה לא מקבל חנות אחת עם מותג אחד ועם כרטיס אשראי אחד. זה סוף עידן הפיאודליזם. להנהלת רשת שופרסל ביג יש לי לומר רק דבר אחד. הקונים שלכם לא מטומטמים. אי אפשר לשחק בהם כל הזמן. דיי קל לאבד קליינט , קשה מאוד לזכות בו בשנית. לוקח שנים להחזירו ,כי האכזבה שלו כל כך קשה, התיעוב שלו כל כך גדול ממעשיכם שפשוט איבדתם אותו לפעמים לצמיתות.
למשרד מסחר והתעשייה ולרשות להגבלים עסקיים מספר שאלות.
האם מותר לחנות זאת או אחרת לכפות על יצרנים שינוי שם ואו לא תמכרו אצלנו יותר.
האם מותר לאנוס יצרנים לספק ולהדפיס על מוצרים שמות שכאילו יוצרו על ידי אחר. האם אין כאן הונאה במובן זה או אחר.
האם מותר לרשת מזון להנפיק כרטיס אשראי על אף שבפועל ההסכם בין חברת האשראי ורשת המזון או כל אחד אחר, הוא יצירת מועדון חברים וגם זה כבאילו. האם מותר לאותה רשת להעניש לקוחות שאינם מעוניינים לקבל את כרטיס האשראי של אותה רשת, הכול כבאילו, הכול בכדי לזכות בעוד כמה אחוזים בדרך עקיפה על חשבון הצרכן, שמשלם לרשת גם על המוצר וגם הרשת מרוויחה עליו בעקיפין.מקבלת אחוזים מחברת האשראי.
האים מקובל על משרד המסחר והתעשייה והרשות להגבלים עסקים שרשת זאת או אחרת קובעת מחירים ( שאולי נקבעים כקרטל) שכל המוצרים שמיוצרים על ידי עשרות מפעלים יקבלו עדיפות על פני מוצרים אחרים רק למען רווחים של פיאודל זה או אחר.ספק שאינו מעוניין להיכנס לאותו דיל פשוט מסולק ומוצריו נעלמים בכפיה ובאזהרה ברורה שאם לא ייכנע לאותו פיאודל פשוט ימחקו אותו מהרשת שהיא הרשת המובילה כרגע בשוק. יש עוד הרבה שאלות שרשויות החוק מוזמנות לטפל בהם , כאן נפגעים זכויות הצרכן , נעשים הסכמים הנוגדים לכאורה את כללי המסחר ההוגן.אז לתשומת לבכם המשרדים הנוגעים בדבר יש לבדוק , אני חושב שלא רק הפיאודל הזה חושב שהוא מלך הארץ הזאת יש עוד כאלו שממתינים לראות האם יש תגובה של אלו אשר צריכים להגן עלי כצרכן בודד.
|