לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי         אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה "רק שני דברים הם אינסופיים: היקום והטמטום האנושי, ואני עדיין לא בטוח לגבי הראשון." -- אלברט איינשטיין ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > מדע, טכנולוגיה וטבע
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #3  
ישן 28-02-2007, 15:15
  SNimrod SNimrod אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 31.08.06
הודעות: 252
מבנה נייד
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי דוד שמואל שמתחילה ב "פגעי מזג האויר"

מבנה נייד לא היה עוזר במקרה של צ'לנג'ר, אשר התרסקה בגלל קפאון של טבעות ה o-rings של המאיצים הרקטיים. יש למעבורת האנגר ליד מקום השיגור, אבל להוציא ולהכניס את המכונה הענקית הזאת מההאנגר, לוקח זמן רב. דווקה במקרה הזה אין הרבה פתרונות הנדסיים, וצורת הפתרון היא חיזוי טוב יותר של מזג האויר, והוצאת המעבורת בזמן נכון.

הבעיה היותר דחופה, אשר אזהרתי מפניה עוד לפני התרסקות הקולומביה, היא התנתקות האריכים הקרמיים.

במשך שנים הפתרון של נאסא היה פשוט להחליף את האריכים, אשר היו מתנתקים באופן קבוע בכל טיסה ולקוות שמספר האריכים שיתנתקו יהיה מספיק קטן בשביל לא לגרום נזק בכניסה לאטמוספירה. לרוע המזל, כל מה שהיה דרוש כדי להפיל עוד כמה אריכים ולפגוע בצורה קשה במעבורת, זה חתיכת קלקר שנותקה מהגוף בזמן המראה ופגעה באריכים.

יש פתרונות להגנה טובה יותר מהאריכים המודבקים, אבל הם יקרים מאוד ודורשים עבודת שיפוץ גדולה על כל המעבורות.
_____________________________________
אין לפרסם בחתימה/הודעות. אם אתה מעוניין בפרסום בתשלום, אתה מוזמן לפנות להנהלת האתר.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 28-02-2007, 15:53
צלמית המשתמש של דוד שמואל
  דוד שמואל דוד שמואל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.01.07
הודעות: 1,507
מבנה
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי SNimrod שמתחילה ב "מבנה נייד"

אינני יודע, אך כנראה ההעברה מכן השיגור להאנגר וממנו היא פעולה שNASA אינה ששה לעשות. אם היה מבנה מתקפל או נייד שהיה מגן על המעבורת על כן השיגור היה נעשה בו שימוש תכוף (למעשה היה צריך לפתוח אותו רק לפני השיגור). אם נזכור שבמקרה של קולומביה סיבת הנזק היתה פגיעה של בידוד המיכל הרי שיכול להיות שגם מקרה זה קשור לפגעי מזג האויר. מבנה סגור מאפשר גם שליטה בטמפרטורה והיה מונע את הנזק למאיצי הצ'לנג'ר.

התיכנון המקורי של מעבורת החלל ושיטת בידוד החום (אריחי קרמיקה) זכו לביקורת עוד בתחילת ימיה כאשר בכל נחיתה ספרו את האריחים החסרים. המעבורת כאמצעי להכנסת לויינים למסלול (זה היה אחד היעדים המקוריים) אינה מתמודדת עם המשגרים המתכלים במחיר ההכנסה למסלול.

התיכנונים הבאים של NASA חוזרים למעשה לתכנון של קפסולות החלל הישנות. חבל רק שארה"ב ויתרה בזמנו על משגר הSATURN 5 שעד היום אין כמותו. בכל מקרה כדאי שNASA בתכנוניה תלך קדימה ולא אחורה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 28-02-2007, 16:38
  SNimrod SNimrod אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 31.08.06
הודעות: 252
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי דוד שמואל שמתחילה ב "מבנה"

זה מאוד בעייתי לבנות מבנה ענק שיכסה את המעבורת מרגע היציאה מההאנגר ועד קן השיגור. אל תשכח שחלק גדול מהזמן ה"חשוף" של המעבורת הוא בנסיעה איטית מההאנגר לכיוון אזור השיגור (נסיעה של 24 שעות ויותר אם אני זוכר נכון מתקופתי בפלורידה).
אומנם המעבורת לא עומדת בציפיות מבחינת עלות השיגור ביחס למשגרים קונבציונאלים, אך היא עדיין סוס העבודה העיקרי של נאסא. אין עוד כלי נוסף בעולם, אשר יכול להרים למסלול את המשקל והנפח שיכולה להרים מעבורת החלל וזאת בנוסף לעובדה שהמעבורת מאויישת בצוות של 7 אנשים. בלעדיה יהיה קשה מאוד להמשיך את העבודה בתחנת החלל הבין לאומית.

הפתרון לדעתי הוא שיפור ההצמדה של האריחים הקיימים, ובניית שכבת הגנה נוספת במקשה אחת (מה שמצריך השקעה גדולה בתנורים גדולים מאוד). זה יוריד את כושר הנסיעה של המעבורת בכמה מאות קילוגרמים, אבל יבטיח את הקיום שלה בשנים הבאות.

בנוסף אין מנוס מלפתח סוס עבודה חדש, במקום פרויקט ה X-31 שנגנז. הכלי יכול להתבסס על טכנולוגיה של מנועי מגח סילון לשלבים הפנים אטמוספריים, ולהוזיל מאוד את עלות השיגור והאחזקה.
_____________________________________
אין לפרסם בחתימה/הודעות. אם אתה מעוניין בפרסום בתשלום, אתה מוזמן לפנות להנהלת האתר.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #6  
ישן 28-02-2007, 16:49
צלמית המשתמש של המממ
  המממ המממ אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 30.10.01
הודעות: 8,699
Follow me...
אבל אין לנאס"א תקציב לפיתוח מעבורת חדשה
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי SNimrod שמתחילה ב "[font=Verdana]זה מאוד בעייתי..."

מאז שהסתיים המרוץ לחלל בין המעצמות ישנה עמידה מקום בכל הנושא של פיתוח טכנולוגיות חלל חדשות לשימושים לא-צבאיים.

כמו שציין דוד שמואל נאס"א חוזרת לעיצוב העתיק של חלליות "אפולו" בתוכנית הירח החדשה שלה.
http://www.nasa.gov/mission_pages/c...main/index.html
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

אולי קצת לחץ מצד ההודים והסינים יגרום לאמריקאים לחזור ולהשקיע בחלל...
(ורק לחשוב שלנאס"א היו תוכניות לבסיס ירח פעיל כבר ב1997 )
_____________________________________
_________________________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
אזהרה: משרד הבריאות קובע כי העישון מזיק לבריאות !
תראו, אפילו החייזר נהיה ירוק מזה

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 28-02-2007, 17:03
  טל ענבר טל ענבר אינו מחובר  
מומחה לתעופה, תעופה צבאית, חלל ולווינות. חוקר בכיר במכון פישר
 
חבר מתאריך: 02.07.05
הודעות: 11,388
מה הקשר לפורום?! (לא שנושאי חלל אינם מעניינים...)
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי SNimrod שמתחילה ב "מבנה נייד"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי SNimrod
הבעיה היותר דחופה, אשר אזהרתי מפניה עוד לפני התרסקות הקולומביה, היא התנתקות האריכים הקרמיים.. לרוע המזל, כל מה שהיה דרוש כדי להפיל עוד כמה אריכים ולפגוע בצורה קשה במעבורת, זה חתיכת קלקר שנותקה מהגוף בזמן המראה ופגעה באריכים.

יש פתרונות להגנה טובה יותר מהאריכים המודבקים, אבל הם יקרים מאוד ודורשים עבודת שיפוץ גדולה על כל המעבורות.


אתה טועה ומטעה. מעבורת החלל קולומביה נפגעה בשפת ההתקפה של כנף שמאל, והאזור היה בנוי מקרבון-אפוקסי. לתאונת קולומביה אין שום קשר לאריחי הבידוד הקרמיים.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #9  
ישן 28-02-2007, 20:15
  SNimrod SNimrod אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 31.08.06
הודעות: 252
הקשר לאריחי הבידוד
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי טל ענבר שמתחילה ב "מה הקשר לפורום?! (לא שנושאי חלל אינם מעניינים...)"

מתוך וויקיפידיה:
"Immediate cause of the accident
82 seconds after launch a large piece of foam insulating material from the external tank broke free and struck the leading edge of the shuttle's left wing, damaging the protective carbon heat shielding panels. This damage allowed super-heated gases to enter the wing structure during re-entry into the earth's atmosphere and caused the destruction of the Columbia."

protective carbon heat shielding panels מתייחס לאריחי הבידוד הפחמניים הידועים.

לפי מה שידוע לי, אין בחלקה החיצוני של מעבורת החלל חלקים העשויים קרבון-אפוקסי, חומר אשר נהרס בקלות בחום גבוה.

הפגיעה לא הייתה מיבנית ואם אריחי הבידוד היו נשארים במקומם, ההתרסקות הייתה נמנעת.
_____________________________________
אין לפרסם בחתימה/הודעות. אם אתה מעוניין בפרסום בתשלום, אתה מוזמן לפנות להנהלת האתר.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #10  
ישן 28-02-2007, 20:55
  SNimrod SNimrod אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 31.08.06
הודעות: 252
אהה מצאתי
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי טל ענבר שמתחילה ב "מה הקשר לפורום?! (לא שנושאי חלל אינם מעניינים...)"

למען הסדר הטוב:
אין אף חלק חיצוני במעבורת החלל אשר עשוי מקרבון אפוקסי. זה חומר שמתפורר בחום גבוה.

הפגיעה במעבורת החלל הייתה באריחי הבידוד הפחמניים ובפאנל הבידוד קרבון-קרבון על שפת ההתקפה השמאלית.
בניגוד לקרבון-אפוקסי, שהוא חומר מרוכב הבנוי מסיבי פחמן במטריצת אפוקסי. קרבון-קרבון הוא חומר מרוכב העשוי מסיבי פחמן במטריצת גרפית.

הנה לינק ישיר לוועדה אשר ניהלה את חקירת ההתרסקות (למתעניינים בפרטים):
http://caib.nasa.gov/
ההסבר על שבירת הפאנלים:
http://caib.nasa.gov/news/press_releases/pr030606.html
ומסקנות הוועדה, הכוללות המלצה להוסיף אפשרות של תיקון אריחי הבידוד והפאנלים, ע"י האסטרונאוטים:
http://caib.nasa.gov/news/press_releases/pr030627.html
_____________________________________
אין לפרסם בחתימה/הודעות. אם אתה מעוניין בפרסום בתשלום, אתה מוזמן לפנות להנהלת האתר.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +3. השעה כעת היא 16:54

הדף נוצר ב 0.32 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2019 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר