06-03-2007, 01:37
|
|
|
חבר מתאריך: 09.11.06
הודעות: 760
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי emile-a
אין קשר לכיוון הפניה בG, השאלה היא רק אם זה בציר החיובי או השלילי, זה יכול להיות גם למעלה או למטה. ראה ציור זה:
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/fig_28-05.gif
כשהמטוס יפנה עם האף לכיוון שכתוב LIFT זה תמיד יהיה G חיובי ולא משנה עם זה ימינה שמאלה למעלה למעלה, הפוך, ישר וכו' אין קשר למצב המטוס יחסית לכדור הארץ (זהו הסבר מופשט..יש קשר לכוח המשיכה אבל אפשר להתעלם מזה לשם הדיון). תמיד שהמטוס יפנה עם האף לכיוון שכתוב WEIGHT יהיה G שלילי (יותר נכון לומר G קטן מ1).
אדם מסוגל לעמוד בין 8 ל10 G מתמשך, והרבה יותר מזה G רגעי, כל אלו רק חוקי אצבע, ביום מסוים אדם שרגיל לעמוד ב 9G יכול להתעלף ב 6 G , זה תלוי בהרבה דברים.
חליפת לחץ סטנדרטית עוזרת לטייס לעמוד ב 9G באופן מתמשך, היא אינה מאפשרת עמידה ב 12G.
הצנטרפוגה היא קשה הרבה יותר מטיסה בהיבט עמידות לG, בשמיים יותר קל כמעט תמיד. אכן תאורטית אפשר לטוס ב F-16 בגובה נמוך ולעשות 9 G במשך חצי שעה וזה בהחלט הרבה יותר קשה מהצנטרפוגה, אבל בפועל בכל העולם מתאמנים בגובה הרבה יותר גבוה, דבר שגורם לאנרגיות של המטוסים להיות יותר נמוכות (המהירות צונחת מהר בכל פניה בגלל דלילות האויר) ולכן יש מעט מאוד טיסות בחייו של טייס שהן יותר קשות מהצנטרפוגה בהיבט הG.
אמיל.
|
אוקי.. בוא נכנס לפיסיקה של העיניין.
האיור שהבאת לא רלונטי כי הוא לא מתייחס לעומס יתר אלה לכוחות שפועלים על המטוס תוך כדי הטיסה. כידוע לך, על כל גוף אשר נמצא בתנוע מעגלית פועלים לפחות 2 כוחות -
א)הכח הצנטריפוגלי - כלפי חוץ
ב) הכח ההפוך לכח צנטריפוגלי (שכחתי את שמו) - כלפי מרכז המעגל.
כאשר הטייס, טס בכיוות X במהירות V ושובר ימינה לX-90 הוא מנטרל את מהירות הV שהייתה לו בכוון X ומפתח מהירות V2 בכיוון X-90. יש נוסחה האומרת V=V0+AT
אם V = 0 (הרי המהירות אחרי הפניה התאפסה) וV0 = V (מהירות התחלתית לכיוון X)
סימן שהשינוי נובעה מתאוצה שפעה במשך זמן הפנייה (זמן קצר יחסית). ומכוון שהזמן היה קצר, התאוצה צריכה להיות גדולה מאוד. כיודע לך, G הוא סימן לתאוצה (בערך 10 מטר לשנייה בריבוע) של כח הכבידה של כדור הארץ. מכאן, אנו מקבלים שבמשך הפנייה, פעל על המטוס (ועל הטייס) כח של M (מסת הטייס) כפול A התאוצה שקיבלנו בהתחלה. התאוצה שלנו היא שלילית (הרי היא מקטינה את מהירות המטוס בכיוון X) כלומר הכיוון שלה מנוגד לכיוון X . כידוע כיוון הכח זהה לכיוון התאוצה, כלומר גם אחורה.
מטוסים לא פונים כמו מכוניות אלה קודם מסתובבים סביב ציר הX (הכנפיים מחליפים לשעות 12 ו 6) ואז הפנייה מתבצעת ע''י כח העילוי (LIFTING POWER) כלומר למעלה (ביחס לראשו של הטייס). מה קיבלנו?
-הטייס מופנה אם הראש לכיוון X שלישי, עם הרגליים לכיוון X ועם הפנים לX-90. פועל עליו כח תאוטה לכיוון הראש. !!אבל!! . אם ניסית לעצור פעם באוטו במהירות גבוה, שמת לב שכשהאוטו עוצר ופועל עליך כח תאוטה כביכול, אתה עדיין עף קדימה. ולמה? קוראים לזה כח מדומה, הכח שנוצר כתוצאה ואינרציה. כלומר יפעל על הטייס כח מדומה לכיוון הרגליים שלו.
בקשר לG שלילי וחיובי. אתה צודק. אכן יש 2 סוגי G. אבל, ה G השלילי מתייחס לתאוצה הפוכה, כלומר לתאוצה כלפי מעלה (הדם עולה לראשו של הטייס). מתי זה קורה? כשאתה טס רגיל (הוריזונטלי) ואז מפנה את ידית השליטה קדימה. כלומר המטוס מתחיל לרדת למתה והטייס עדיין נשאר אם הראש למעלה. מה ההבדל? פה נוצר אפקט של מעלית, אתה מאבד משקל כי המטוס "מושך" אותך איתו למתה. אם הייתה הופך את המטוס 180 מעלות (היית עם הראש למתה) הוא היה "דוחף" אותך עם הכיסה. G שלילי נוצר אך ורק כאשר המטוס שובר לכיוון הרגליים של הטייס.
G שלילי מתבטא ב"ראיית אדום". כלומר הדם עולה לך לראש ואתה מתחיל לראות הכל אדום. כלי דם הרבה פעמים מתפוצצים פה ושם בעיניים למשל. ב G חיובי אתה קודם פשוט מפסיק לראות (קוראים לזה "מפלי שדות ראיה" בשפה הרפואית) ואז מתעלף כתוצאה מחוסר הספקת חמצן למוח.
אני חושש שלא הבנת נכון את החומר שקראת. בכל מקרה אני מקווה שהבהרתי משהו. =))
_____________________________________
מקסימום קנים, דרך מקסימום פתחים במינימום זמן!
נערך לאחרונה ע"י Dmith בתאריך 06-03-2007 בשעה 01:45.
|