06-03-2007, 21:02
|
|
|
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
|
|
מתוך עיתון הארץ:
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/printed/P191001/f.0.1910.160.1.111.jpg]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] מתוך "משחקי ילדים". פיטר ברויגל, 1560, שמן על עץ [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] הילדות בימי הביניים סבלה מאז ומעולם מיחסי ציבור גרועים. במשך שנים תיארו אותה היסטוריונים כתקופה אבודה שבה ילדים - אם נשארו בכלל בחיים - הולבשו כמו מבוגרים, נשלחו לעבודה בגיל רך והוכו אם ניכרה בהם חולשה בשל גילם.
ניקולס אורם, פרופסור להיסטוריה באוניברסיטת אקסטר, בילה עשרות שנים בחברת דמויות פעוטות אלה. התמונה שהוא מציג בספרו החדש היא שונה ומענגת ("Medieval Children", הוצאת אוניברסיטת ייל).
הספר הוא אוצר בלום של מידע על ילדים בימי הביניים: הבגדים שלהם, ספריהם, צעצועיהם, משחקיהם, סדר יומם, אפילו חלומותיהם; שלא במפתיע, הם הרבו לחלום על קדושים.
הפרופ' אורם מדגיש כי הילדות נחשבה שלב נפרד של החיים וכי ילדים זכו לכבוד כבני אדם אינדיווידואליים. לאחר שנולדו, בחדרים שהוחשכו במתכוון לבל יפריע להם האור, ילדים זכו בדרך כלל לאהבה ולפינוק לא פחות מפעוטות בני זמננו. האכילו אותם בדייסה ובמזונות רכים, הלבישו אותם בנעליים רכות, נתנו להם פיסות בד או מתכת ללעיסה ומסגרות מעץ כדי לעזור להם ללמוד ללכת. ההוצאות על ילדים, על פי ממצאים אלה, היו ניכרות: לא רק מוצצים, חיתולים, בגדים תחתונים ומפיות קטנות לתינוקות, אלא כעבור זמן לא רב גם ספרי לימוד, מגפיים ותשלום בעד חלונות כנסיות שנופצו בכדורי טניס.
לעומת נקודות דמיון אלו לזמננו, היו גם הבדלים בוטים. כמחצית מכלל הילדים לא הגיעו לגיל עשר. כדי לחסוך מהם אותו אזור בגיהנום שהיה שמור לאלה שלא הוטבלו, הם הוטבלו בלידתם. כאשר גדלו, פיסות לחם קודש שהונחו מתחת לכרים שלהם הגנו עליהם מפני המוות ושדי הגיהנום. ילדים נהגו לשחק בתוך אח, לזחול מתחת לערימות עצים, נדרסו לא פעם בגלגליהן של עגלות. הם אכן נשלחו לעבוד בגיל מוקדם, מכאן רבות מהתאונות. כמה מתפישות ההנאה והבילוי שלהם היו מעוררות חלחלה: סקילת סוסים באבנים, למשל, או ירי חצים לעבר תרנגולת חיה שנקברה עד לצווארה. הם גם אהבו לשחק בתפקידי אבירים לוחמים וכמרים.
אשר לילדות, היחס השכיח אליהן היה התעלמות. אורם מזכיר אותן בספרו ככל שהוא יכול, אבל חייהן מחווירים לעומת אלו של הבנים. תלמידי בית הספר והשוליות המשתובבים והמשתוללים עומדים במרכז. מאחוריהם, תופרות בפינה או שרות לבובה, עומדות הילדות כרוחות רפאים.
|