לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #2  
ישן 11-03-2007, 16:53
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
שאלה מעניינת!
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי אליהו ר שמתחילה ב "צאצאי/קרובי החשמונאים"

כפי שציינת, בני מריים החשמונאית (שניים לפחות - אלה שהוצאו להורג ואחד מהם הוא סבו של אגריפס הראשון) היו בפועל צאצאי החשמונאים וברור לכן שהיו צאצאים למשפחה החשמונאית. הבעיה כאן היא כפולה:

1. מלומדי תקופת המשנה והתלמוד לא התעניינו מאוד בנושא, ולכן קשה, אם בכלל, למצוא איזכורים לייחוס מלכותי במשנה.

2. שלהי ימי אגריפס השני לוטים בערפל ולמעשה אין לנו מידע על איך הסתיימה תקופת מלכותו (כל שיודעים הוא שהיה חי עד סביבות 95-100 וזאת עפ"י מטבעות, רישומים הקשורים באדמיניסטרציה ואיזכור של יוספוס עצמו ב:חיי יוסף"). אף פעם אל תשכח שלמעשה אנו יודעים הרבה על ימי בית שני (לפחות על התקופה שמסוף מה שמתואר בספרי מכבים) בעיקר בזכות יוספוס שספריו הם גם ככה תופעה בעולם היהודי דאז. מרגע בו יוספוס נדם (או תקציבו נדם...), נדמה ההיסטוריוגרפיה היהודית הסדורה.

לך תדע, אולי תמצא פעם כתובת במערת קבורה בה יכתב "פה נקבר יהושוע בן הארנוני מבית חשמונאי" ממש בסמיכות לגלוסקמא האופיינית לשנת 200.

פעם הכרתי מישהו ששם משפחתו היה "חסמן". הוא טען שישנה מסורת האומרת ששם זה מעיד על מוצא ממשפחת החשמונאים (משהו כמו "בן דוד"). כמובן שהייחוס מפוקפק מאוד, אבל הוא מעיד על כך שהייתה חשיבות לייחוס כזה.
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 11-03-2007, 17:30
  אליהו ר אליהו ר אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 04.05.06
הודעות: 613
מה שאתה אומר נכון, כמובן, אך איננו הסבר מלא לדעתי
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי Big Joe שמתחילה ב "דעת חז"ל לא היתה נוחה מבית חשמונאי"

שכן מלכתחילה בית חשמונאי מוזכר לטוב - הרי חג החנוכה נחוג גם לכבודם (לפחות כך מוזכר בתפילה). מי שקלקל את השורה היו המלכים מאריסטובלוס ואילך - קודם כל כיוון שנטלו לעצמם תואר "מלך" שלא ברשות ובנוסף, היו רשעים. אפילו על יוחנן הורקנוס, שבערוב ימיו הסתכסך קשות עם הפרושים, אמרו חכמים שהיה "צדיק מעיקרו".

גם בית דוד, להבדיל, זכור לטוב, למרות שגם בין מלכיו היו כאלה שנזכרו לרע.

מצד שני יכול להיות שאתה צודק, אולי אחרי זוועות יונתן אלכסנדר ומלחמות יורשיו ויורשי אשתו, שלא לדבר על בית הורדוס שזכור היום כמעט רק לגנאי - אם נשאר מישהו הרי העדיף להסתתר, ואולי בכלל לא נשאר בחיק העם היהודי (הרי נישואי תערובת, במיוחד של משפחות מלוכה וכיו"ב, היו מקובלים אז וצאצאי הורדוס, אי אפשר לדעת עד כמה היו אדוקים בשמירת מצוות).

אליהו
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #7  
ישן 11-03-2007, 17:16
  אליהו ר אליהו ר אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 04.05.06
הודעות: 613
תודה על תגובתך ועוד
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "שאלה מעניינת!"

מעניין אם אותו אדם שהכרת, חסמן, היה כהן. מצד אחד, לכאורה, צאצאי החשמונאים אמורים להיות כהנים. מצד שני, לאור השמדת (או השמדה בקירוב) של כל הליין הגברי במשפחה, הרי בהכרח אם יש להם צאצאים כלשהם, הם אינם יכולים להיות כהנים (אלא אם כן הנשים ששרדו התחתנו עם כהנים אחרים בדרך).

מעניין שדווקא לבית דוד, הרחוק משהו כמו 400-500 שנה מבית חשמונאי, יש פלוס מינוס חצי מהעם היהודי שטוען שמתייחס אליו, כולל משפחות ידועות למדי. האינטרנט מוצף רשימות וטענות כאלה, כולל כל מיני תעודות מפוקפקות, אסמכתאות ודיפלומות. אפילו מלכת בריטניה טענה ברצינות גמורה שהיא מתייחסת לבית דוד (חוצפה שאין דוגמתה בעיני) - את הטענה היא העלתה בפני הנשיא חיים הרצוג (שהוא בעצמו טען להתייחסות דומה, אבל מצד אמו שכן מצד אביו הוא לוי) והיא מוזכרת בספרו האוטוביוגרפי ("דרך חיים", אם אינני טועה). אני אישית סבור שכל זה עורבא פרח, ואין שום דרך לדעת היום יוחסין של 3000 שנה בלי תעודות, כאשר ברור לגמרי שיש פערים של כמה דורות בדרך, אפילו ביחס ל"מגילות" הברורות והמפורטות ביותר. ואילו בית חשמונאי, שמתקופתו יש יותר מקורות חיצוניים וניתן יחסית יותר בקלות (או פחות בקושי) למתוח קוים מתקופות מאוחרות יותר ועד תקופתו - אין ממש כלום. או שפשוט הורדוס באמת הצליח במשימתו ברצחנית והרג את כולם.

תודה בכל אופן. אשמח להתייחסויות נוספות

אליהו
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #8  
ישן 11-03-2007, 17:29
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
החסן ההוא היה אשכנזי ממוצא מזרח אירופי
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי אליהו ר שמתחילה ב "תודה על תגובתך ועוד"

מה שאומר שסביר להניח ששם משפחתו אומץ לפני מאות בודדות של שנים, אולי ע"ס מסורת משפחתית, אבל בכל מקרה אם היה כהן אז אני מאמין שהם היו "כהן" ולא מאמצים שום שם אחר.

בהשפעת מורי ורבי פרופ' רן צדוק (איש דגול שהוא היחיד שאני מזכיר ב"תואר" כזה) אני מאוד מפקפק בכל מסורת מסוג "בנדה"... "סיבוב הרולטה" הגנאולוגי התכוף בחברות בכלל, ובחברה היהודית בפרט, מביא לכך שלמעשה מי ששמו זלמנוביף יכול, מבחינה סטטיסטית, להיות צאצא של בית דוד באותה מידה כמו מי ששמו "בן דוד".

לך על משימה יותר שלה: ספר לאלה ששמם כ"ץ שהם חתולים ולא "כהני צדק" (בעיירות גרמניות שבהן היו הרבה "כצים" יהודיים, היו הרבה כצים גרמנים באותו זמן!), אלה שנקראים "בק" שהם שור ולא "בן קדושים" (היה אפילו קאנצלר גרמני ל-5 דקות בדיוק שנקרא בק...), אלה שהם "שיף" שהם (לא זוכר מה, אבל משהו סתמי...) ולא "משפחתם רחבה כסירה" ולאלה שהם כהנא ספר שאין להם קשר ל"כהן" (גם כאן לא זוכר את ההסבר המדעי, אבל הוא היה נשמע לי מאוד הגיוני).

אני מבטיח לך המון חברים כועסים....
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #11  
ישן 12-03-2007, 04:30
צלמית המשתמש של The_Merlin
  משתמש זכר The_Merlin The_Merlin אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.04.02
הודעות: 1,320
Follow me...
הסר דאגה מלבך
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "זה מה עוד חסר לי, שיוכיח שחסמן הוא בעצם ספרדי מטריפולי"

חסמן זה שם אשכנזי לגמרי אבל אין לו שום קשר ל"חשמונאים".
בבחינת השם, צריך לצאת מנקודת הגישה שבהברה האשכנזית האות ת' מתחלפת באות ס'. מכאן ש"חסמן" בהברה אשכנזית הוא "חתמן". שם כזה נפוץ הרבה יותר בהגיות שונות (חתמן, חיתמן וכו').
מאחר ועד למאה ה 18 לא היו שמות משפחה של ממש בעדות אשכנז אלא שאדם נקרא על מקצועו, מקום מגוריו, שם אשתו, תכונות אופיו, גובהו או תכונות אחרות שלאחר מכן קובעו כשם משפחה, הרי שלא סביר שה"חסמן" שהכרת היה קשור באופן כלשהו לחשמונאים אלא שזהו שם שאומץ לאחר המאה ה 18 ומאזכר את אותו מקצוע/תכונה של אבי המשפחה .
לא הספקתי לבדוק מה משמעות השם חתמן. לי נשמע שמדובר במקצוע כלשהו אבל כמובן שמי שרואה בזה אתגר - מוזמן לברר מה המשמעות השם.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #16  
ישן 11-03-2007, 23:19
  g.l.s.h g.l.s.h אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
קשה לדעת מתי דבקה בבית דוד ההילה המשיחית
בתגובה להודעה מספר 15 שנכתבה על ידי אליהו ר שמתחילה ב "אתה מעלה נקודה מאוד מעניינת"

ולכן קשה לדעת כיצד נעלמה ההילה של אצולה סביב צאצאיו. אל תשכח שיהודה של ימי בית ראשון ותחילת ימי בית שני היא מדינה/ממלכה עוברית וכמעט שבטית. שימור מסורות מלכותיות כאלה הוא לא פשוט.

הלוויים היו קבוצה עם בעיית השרדות כבר בתחילת ימי בית שני. ישנם חוקרים שסוברים שקטעים מספר דברי הימים נועדו לתת "אליבי" ללוויים שנדחקו מפני הכהנים.

לגבי החשמונאים: מעבר להילת המשחררים של חנוכה, בל נשכח שבעיני רבים מן היהודים, ובוודאי בעיני הרומאים ומלומדי העולם ההלניסטי, הם נחשבו לעריצים ותופשי שלטון. הכינוי המקובל למלכי החשמונאים בהיסטוריוגרפיה הרומית הוא "טיראנים", משמעו שהם תופשי שלטון לא לגיטימיים (זה מה שמבדיל טיראן ממלך בין השאר). ייתכן ורק אי הקבלה של הורדוס היא שדחפה לאידאליזציה של השליטים החשמונאים בעיני יהודי בית שני ומאוחר יותר - אלה מביניהם שבכלל הרגישו כך.
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 19:31

הדף נוצר ב 0.09 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר