לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 23-03-2007, 08:00
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
אמונה שהרבי מלובביץ' הוא המשיח

אמונה שהרבי מלובביץ' הוא המשיח
ב' בניסן תשס"ז
שאלה:
האם יש פסול באמונה שהרבי מלובביץ' הוא המלך המשיח שיוציא אותנו מהגלות המרה בבשליחות הקב"ה ית"ש ויתעלה?

תשובה:
הרבי מלובביץ' גם כשהיה חי לא יכול היה להיות המשיח כי הוא לא היה מלך, או אפילו חלק ממנגנון שלטוני. המשיח הוא ראשית כל מנהיג בעל שלטון פוליטי ועל גבי זה בעל עצמה רוחנית. אם היה הרבי מקים כוח צבאי אוטונומי או גובה מיסים, מה ששייך למאפייני המלכות, היה יושב בכלא האמריקאי. האמונה המשיחית של חב"ד תכליתה לעקוף את המימד הפוליטי של הגאולה.

אם כוונתך היא שיכול היה הרבי להפוך בבוא הזמן למלך, אין הוא שונה מכל אדם בישראל לענין זה. חסידי חב"ד סבורים שלא כן הוא אלא שכבר היה משיח עוד בטרם זכה למלכות.


http://ravsherki.org/index.php?opti...=958&Itemid=741



_____________________________________

חזרה לפורום
  #5  
ישן 23-03-2007, 11:21
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
יואיל כבודו להסביר לי (אני תמיד מוכן ללמוד)
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי זיו שמתחילה ב "כל תינוק יודע שלא לוקחים פסקי הלכה מהגמרא."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי זיו
הפוסק (והפוסק היחיד) בהלכתא דמשיחא הוא הרמב"ם, ואם תעיין בחלק הרלוונטי, תראה שזה לא ממש כפי שנאמר. בנוסף, אפשר להתווכח עוד שעות רבות מהי בכלל ההגדרה של אישיות "פוליטית", כפי שאתה מכנה אותה (לא כתוב "פוליטית" בגמרא) ואם הרבי כן או לא נכנס אליה.
בכל מקרה, חיפוש קצר מאוד ימצא לך הרבה דברים אחרים http://www.moriya.org.il/shut/indexid.asp?id=15037
http://www.hageula.com/?RowID=1&CTopic=10&STopic=1
http://www.psakdin.net/
אז נסה לצאת מהצמצום של רב אחד שחושב שהוא יודע הכל.

צר לי על כך שכיניתי את אותו רב בשם "רב שריקי", פשוט זה הדומיין שלו. לא אני בחרתי.

ציטוט:
כל תינוק יודע שלא לוקחים פסקי הלכה מהגמרא

אם כן מהיכן פוסקים הלכה? שמא מהחומש?
אולי מספרים כמו שולחן ערוך? (בעצם זה לא יכול להיות מכיוון שזו בדיוק ההגדרה של עם הארץ (ע"פ מסכת ברכות).

1. הלינק הראשון שהבאת
סותר את דברי חסידי חב"ד. אבל לדברי הרב שיינברג זו אכן הוכחה שאנחנו בדור הגאולה - החוצפה הרבה של הכותב החבדניק מוכיחה את זה מעל לכל ספק.2. זה שיש רבנים שהסכימו - תלוי מתי הם הסכימו (וזה שיש חלק מהם (או כולם לא בדקתי אחד אחד) שהם בעצמם חסידי חב"ד זה קצת פוגם באמינות אתה לא חושב?) - האם לפני או אחרי מותו? אני מרשה לאינטואיציה שלי להתפרע קצת - לפני נכון?!?

2. יש רבנים חריפים יותר מהרב שרקי בכל הנוגע לנושא הזה אני רק אצטט אחד מהם לפי מיטב זכרוני:
1. "לפי הנצרות - מהו השילוש הקדוש? - ג"ר (ג' ראשונות) חכמה בינה ודעת"
2. "לפני יומיים שמעתי ברדיו ראיון שבו העלו לשידור חסיד חב"ד (שטען שהרבי חי) וגוי נוצרי"
במהלך העימות - העלו מאזין שאמר שהוא בעצם לא מבין מה ההבדל בין הטענה של הנוצרים על כך שיש"ו חי ובין הטענה של החסיד שהרבי חי (כמובן שאין פה ח"ו השוואה של הרבי ליש"ו, אלא השוואה של הגישות). את האמת לא ידעתי מה אני הייתי עונה למאזין" (סוף ציטוט).

נ.ב.
הדומיין שלו לא מכיל את האות י' אלא את האות E (כמו צרה).

_____________________________________

חזרה לפורום
  #9  
ישן 23-03-2007, 14:50
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
מסכת ברכות דף כא,ב גמרא:
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי זיו שמתחילה ב "כמדומני שמסכת ברכות נכתבה כמה וכמה שנים לפני השולחן ערוך"

הוא היה אומר חסיד שוטה כו': היכי דמי חסיד שוטה כגון דקא טבעה איתתא בנהרא ואמר לאו אורח ארעא לאיסתכולי בה ואצולה היכי דמי רשע ערום אמר רבי יוחנן זה המטעים דבריו לדיין קודם שיבא בעל דין חברו ר' אבהו אומר זה הנותן דינר לעני להשלים לו מאתים זוז דתנן מי שיש לו מאתים זוז לא יטול לקט שכחה ופאה ומעשר עני היה לו מאתים חסר דינר אפילו אלף נותנין לו כאחת הרי זה יטול רבי אסי אמר רבי יוחנן זה המשיא עצה למכור בנכסים מועטין דאמר רבי אסי א"ר יוחנן יתומים שקדמו ומכרו בנכסים מועטין מה שמכרו מכרו אביי אמר זה המשיא עצה למכור בנכסים כרבן שמעון בן גמליאל דתניא נכסי לך ואחריך לפלוני וירד הראשון ומכר ואכל השני מוציא מיד הלקוחות דברי רבי רשב"ג אומר אין לשני אלא מה ששייר ראשון רב יוסף בר חמא אמר רב ששת זה המכריע אחרים באורחותיו רבי זריקא אמר רב הונא זה המיקל לעצמו ומחמיר לאחרים עולא אמר זה

שקרא ושנה ולא שימש תלמידי חכמים
: אתמר קרא ושנה ולא שימש ת"ח ר' אלעזר אומר הרי זה עם הארץ ר' שמואל בר נחמני אמר הרי זה בור ר' ינאי אומר ה"ז כותי רב אחא בר יעקב אומר הרי זה מגוש אמר רב נחמן בר יצחק מסתברא כרב אחא בר יעקב דאמרי אינשי רטין מגושא ולא ידע מאי אמר תני תנא ולא ידע מאי אמר!

-----------------
כלומר מי שפוסק הלכה מספרים בלבד נקרא בלשון חז"ל עם הארץ (ועוד כינויים אחרים למכביר).
הלכה פוסק מי שלמד מרבותיו!
ולא - הוא לא חייב לפסוק כמו השולחן ערוך (ויש דוגמאות מפה ועד הודעה חדשה).
שלא תבין לא נכון שולחן ערוך הוא בין החיבורים החשובים ביותר שנכתבו אבל הוא לא היחיד ובכל מקרה לא פוסקים הלכה מספרים אלא לפי רב שקיבל מרב שקיבל מרבו ... עד הלכה למשה מסיני.
------------------
עשה לעצמך טובה - קרא את הקדמת הרמב"ם לפירוש המשנה.
_____________________________________

חזרה לפורום
  #14  
ישן 24-03-2007, 21:12
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
פששש...
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי זיו שמתחילה ב "טוב, תלך לך עם הראש בקיר"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי זיו
(אה, ואני לא מתכוון לרבנים חדשניים שכנראה אתה ניזון מהם, ומחליטים שהם יודעים יותר טוב מכולם. עכשיו אני מבין גם את כל דעותיו של מי שאתה מפיץ את תורתו. אני לא בטוח שהם הולכים יד ביד עם יהדות אמיתית)

מה אתה סח?!
זה מזכיר לי על איזה קבוצה מסויימת שטוענת שהם ישראל האמיתיים -
נחש מה - גם הם מאמינים ביהודי מת (להבדיל מליון הבדלות בין שני היהודים), בהתחלה כשהוא היה חי הם אמרו שהוא המשיח, אחר כך כשהוא נצלב הם אמרו שהוא יחזור מהמתים (רינג א בל?) ולבסוף הם פסקו שהוא האלוה בכבודו ובעצמו.
גם יעקב אבינו חשש שהמצרים יעשו אותו עבודה זרה ולכן מצווה את יוסף שלא יקבור אותו במצרים.
נכון פה מדובר על גויים, אבל בחטא העגל כאשר הערב רב ראו שמשה אינו חוזר הם באו לאהרון בדרישה שיעשה להם עגל מזהב (ומתוך כך התברר שהם האמינו שמשה הוא האלוה. כלומר יש מצב שדבר כזה יקרה לא רק אצל הגויים אלא גם אצל יהודים מסויימים.

לעצם העניין:
אף אחד לא אמר שלא הולכים לפי השולחן ערוך ברב המקרים.
אבל לפסוק הלכה רק על סמך השולחן ערוך זו עם ארצות שאין כדוגמתה.
ואתה טועה (תבדוק אצל הרב שלך לפני שאתה מגיב) אף רב לא פוסק הלכה מהשולחן ערוך בלבד.
_____________________________________


נערך לאחרונה ע"י ck5760 בתאריך 24-03-2007 בשעה 21:35.
חזרה לפורום
  #21  
ישן 23-03-2007, 10:04
צלמית המשתמש של sh770
  משתמש זכר sh770 sh770 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.11.01
הודעות: 1,008
יש פסק דין של מאות רבנים מכל הקשת הפוליטית
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי ck5760 שמתחילה ב "קודם כל קוראים לו הרב אורי עמוס שרקי"

http://www.psakdin.net/
שקובע שהרבי מלך המשיח
פסק דין שהרבי שליט"א מליובאוויטש הוא מלך המשיח

פסק דין
כבוד קדושת אדמו"ר מליובאוויטש בשיחות קודש שבת פרשת שופטים ה'תשנ"א, קובע קביעה הלכה למעשה שיש לדורנו זה נביא וחייבים לשמוע בקולו, וכפי שנפסק ברמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ז.

וזה לשונו הקדוש:..צריכים לפרסם לכל אנשי הדור, שזכינו שהקב"ה בחר ומינה בעל בחירה, שמצד עצמו הוא שלא בערך נעלה מאנשי הדור, שיהיה ה"שופטיך" וה"יועציך" ונביא הדור, שיורה הוראות ויתן עצות בנוגע לעבודת כל בני ישראל.. עד הנבואה העיקרית - הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה (משיח) בא". עד כאן לשונו הקדושה.

בשיחת קודש שבת פרשת וירא ה'תשנ"ב אומר כ"ק אדמו"ר:..בימינו אלו נתבטלו כל המניעות והעיכובים כו', וכיון שכן, ישנה (לא רק המציאות דמשיח, אלא) גם ההתגלות דמשיח, ועכשיו צריכים רק לקבל פני משיח צדקנו בפועל ממש. עד כאן לשונו הקדושה.

בשיחת קודש פרשת משפטים ה'תשנ"ב אומר כ"ק אדמו"ר:..וכן הפסק דין של הרבנים ומורי הוראה בישראל שהגיע זמן הגאולה, "יעמוד מלך מבית דוד וכו', בחזקת שהוא משיח" [ועוד הוסיף על פס"ד הנ"ל את המילים:] ועד להמעמד ומצב ד"הרי זה משיח בודאי". ובשיחה זו רמז הרבי בצורה ברורה על היותו מלך המשיח.

הרינו קובעים בזה פסק הלכה על-פי דין תורתינו הקדושה - מבוסס על ההלכה שברמב"ם פרק ז' מהלכות יסודי התורה הלכה א'; פרק ט' הלכה ב'; ופרק י' הלכה א' - שכבוד קדושת אדמו"ר מלך המשיח יש לו דין נביא, ומפורש בשיחותיו הקדושות שמרמז על עצמו שהוא נביא [ומובן משיחותיו שהוא הוא המלך המשיח, וכן עודד שירת "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד"], וכבר אמר לעיני כל ישראל ולעיני כל העולם דברים העתידים להיות, ובאו דבריו ונתקיימו במילואם ב'בלחמת ששת הימים' וב'מלחמת המפרץ', ועוד ועוד.

ועל כן מחוייבים אנו לשמוע לכל אשר יאמר לנו, חיוב לשמוע לדברי הנביא, ובכלל זה - שהוא המלך המשיח, ויתגלה אלינו מיד ממש.


יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!





[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.psakdin.net/files/pd.jpg]

לצפיה בחתימות מאות הרבנים שחתמו על פסק דין זה http://www.ksol.org/image.asp?f=psak_large.pdf&d=11
_____________________________________
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

חזרה לפורום
  #23  
ישן 23-03-2007, 11:16
  kkr3 kkr3 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 24.02.06
הודעות: 3,210
מוסיף את התנגדותו של הרב ש"ך
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי ck5760 שמתחילה ב "אמונה שהרבי מלובביץ' הוא המשיח"

הרב שך גינה את התנהלות תנועת חסידות חב"ד, עד כדי שכאילו נפוץ בשמו לכנות את תנועה זו "הכת הידועה" או "הכת הקרובה ביותר ליהדות", ובפרט את העומד בראשה, האדמו"ר רבי מנחם מנדל שניאורסון. בין מכתביו ניתן למצוא רשימות הדנות בתנועת חסידי חב"ד ובצורך להתרחק מהתנהגותם. גם כששמע שכמה מבני ישיבתו ישיבת פוניבז' התחילו ללמוד בסתר את ספר התניא - ספר חסידות שחיבר האדמו"ר הזקן, הוציא הוראה ולהפסיק את הלימוד בספר. כיוון שלדעתו בישיבה חובה היא להתמקד אך בלימוד הגמרא ומפרשיה.

הוא טען כי מניעיו במלחמתו בחב"ד ובעומד בראשה נבעו בראש ובראשונה מחששו לא נבעו חלילה מהפצת רעיון ההתמקדות באמונה במשיח, אלא מכך שלהשקפתו הדרך היחידה לשרידותו של עם ישראל בגלות ולהבאת הגאולה, היא התמקדות בלימוד התורה בלבד ולא בדרכים חדשות, ואף טען בנאום ציבורי כי ניתן לחיות בגלות עוד אלפיים שנה אם התורה, ואין כל ענין בקביעת זהות המשיח. מאידך, עמדתו החריפה של הרב שך נגד אלו ש"סטו מהדרך המקובלת" אינה מוגבלת לחב"ד, והיא עקבית גם במאבקים אחרים שהיו לו "להעמיד את הדת על תילה".
ויקיפדיה.
_____________________________________
-פעם היה מעט מידע ובאיכות, היום יש המון מידע ובשיטחיות.

חזרה לפורום
  #29  
ישן 23-03-2007, 14:35
צלמית המשתמש של Mad_Tiger
  משתמש זכר Mad_Tiger Mad_Tiger אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.02.02
הודעות: 1,242
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי ck5760 שמתחילה ב "אמונה שהרבי מלובביץ' הוא המשיח"

בעזרת השם יתברך

הרמב"ם כותב בהלכות מלכים פרק י"א הלכה ח', שמלך המשיח יכוף אנשים לחזור בתשובה, ולכאורה הרבי מליטבאוויטש לא עשה זאת. וזה לא סותר את זה שהוא יכול היה להיות משיח בדורו, כמו בר כוכבא, שרבי עקיבא העיד עליו שהוא המשיח, ובסופו של דבר הוא לא היה, ככה גם משה רבינו...

ובנוגע לפסיקת הלכה, יש בזה מחלוקת אחרונים, הרב עובדיה יוסף, למשל, סובר שבא"י מרן רבי יוסף קארו הוא ה'מרא דאתרא', אדון המקום ולכן על כל מי שמתגורר בא"י לפסוק כמוהו, בכל מה שפסק הלכה, ובמקרים שלא פסק ללכת אחרי הרמב"ם כמו שכתב מרן רבי יוסף קארו (בשו"ת אבקת רוכל, אני חושב).
ולעומת זאת יש היום פוסקי הלכה שחולקים עליו וסוברים שצריך לפסוק הלכה מראשונים, למשל הרב שמואל טל,ראש ישיבת תורת החיים, הרב ארל'ה הראל, ראש ישיבת שילה ועוד.

כיום אף יהודי שאכפת לו מה השם יתברך רוצה באמת, לא פוסק הלכה מהגמרא.
_____________________________________
יוגב.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
I'm not going to not live because of the fear of what could happen" - Laird Hamilton"

חזרה לפורום
  #38  
ישן 24-03-2007, 20:56
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
חס ושלום - לא נכנסנו לשום ויכוח
בתגובה להודעה מספר 37 שנכתבה על ידי זיו שמתחילה ב "אה, אז עכשיו נכנסנו לויכוח ההוא?"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי זיו
אם מדינת ישראל זו אתחלתה דגאולה או לא? תעשה לי טובה...


זה ויכוח שכבר הוכרע:
ליהודים יש ריבונות דבר (שכפי שכבר נאמר) שהרמב"ם אמר עליו 'אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד'!
כלומר מה שקובע האם אנחנו נגאלים או לא הוא האם יש לנו עצמאות מדינית!
כלומר לא עצמאות רוחנית, לא עצמאות כלכלית, ולא שום דבר אחר.
אבל שים לב צריך לדייק בדברי הרמב"ם מדובר כאן על ימות המשיח לא על ביאת מלך המשיח!

השאלה שכן נותרה היא האם אתחלתא דגאולה נחשבת בתור הגאולה עצמה או לא.
אבל (כמה מפתיע), גם זה ויכוח שכבר הוכרע:
זוהי מחלוקת ר' יהושע בן לוי ור' יוחנן במסכת ברכות דף ד' עמוד ב',
ר' יוחנן אומר שצריך לסמוך גאולה לתפילה בערבית, ואילו ר' יהושע בן לוי אומר שאין לסמוך גאולה לתפילה בערבית כי אם בשחרית. ובבאור הסוגיה שם נאמר, שבעצם המחלוקת היא האם יש להחשיב אתחלתא דגאולה כלומר גאולה של ערבית, לגאולה כבר, עד כדי לומר עליה 'סמיכה גאולה לתפילה' ולקבוע עליה יום טוב, או שיש להמתין לגאולה שלימה. וההלכה כר' יוחנן שגם אתחלתא דגאולה היא גאולה בעינינו!
_____________________________________

חזרה לפורום
  #45  
ישן 23-03-2007, 15:25
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
הרבי מגור והרב קוק.
בתגובה להודעה מספר 44 שנכתבה על ידי Mad_Tiger שמתחילה ב "בעזרת השם יתברך מי קבע שהרב..."

השיעור ניתן בתמוז תשס"ד

האמת על הרבי והרב
הרב אליעזר מלמד
נערך על ידי הרב


מוקדש לעלוי נשמת

יעקב בן בכורה


האם הרבי מגור העריך במיוחד את הרב קוק

בעקבות הדברים שכתבתי אודות האדמו"ר מגור בעל ה'אמרי אמת' על יחסו למרן הרב קוק ועל יחסו לעלייה, הגיעו אלי מספר שאלות וקושיות.


בין השאר היתה גם התקפה כלפי הרבי כאילו הוא התנגד לעלייה לארץ, ולבסוף הציל את נפשו מהשואה. ועל כך כבר עניתי במאמרי השני, בו הראיתי את יחסו החיובי לעלייה לארץ, ושבזכות יחס זה ניצלו המוני חסידים מהמעגל הקרוב והרחוק.



מנגד הגיעו טענות כאילו יחסו של הרבי מגור לרב קוק היה יחס רגיל, כאל אחד הרבנים הרשמיים, לא יותר ולא פחות, ולעומת זאת את רבני העדה החרדית שהיו מקושרים ל'אגודת ישראל' הוא העריך הרבה יותר, ואף התייחס אל רב העדה החרדית הרב זוננפלד כאל רבה של ירושלים.



תוצאות פגישתם הראשונה

אכן, לפני פגישתו של הרבי עם מרן הרב קוק הפיצו אנשי העדה החרדית דברי דיבות על מרן הרב, אך מן הסתם הרבי לא האמין להם, אבל חשש שמא יש בהם אמת מסוימת.


אולם מיד לאחר פגישתו הראשונה עם מרן הרב, בשנת תרפ"א, יצא ואמר: "סבור הייתי שאני בא לבקר רב, ולבסוף מצאתי כאן רבי" (במובן צדיקות וחסידות). עוד אמר בהתפעלות: "הוא לא רק יודע ללמוד, הוא שקוע בלימוד" (תרגום מאידיש - ליקוטי הראי"ה ח"ב לרב נריה ע' 133).



סיפר בנו האדמו"ר רבי פנחס מנחם אלתר לרב נריה: "אחרי הפגישה הראשונה של אבא עם הרב, הוא הורה מיד לאנשי פמלייתו שיקנו בשר רק מהשחיטה העומדת תחת פיקוחו של הרב", ולא מהשחיטה שבפיקוח העדה הפורשת (ליקוטי ראיה ח"ב ע' 136).



גם הרב ברומברג כותב בספרו (מה שם הספר?) כי הרבי הקפיד תמיד לבקר תחילה את הרב קוק, ורק אח"כ את רבני העדה החרדית, למרות שהיו מבוגרים מהרב קוק ואף היו קשורים ל'אגודת ישראל' שהוא היה ממנהיגיה הבולטים. וכך נהג גם לאחר מכן, בשנת ת"ש, שהקפיד לבקר תחילה את הרב הראשי הרצוג, ורק אח"כ את הרב דושינסקי מהעדה החרדית.



'שהחיינו' על הפרשת תרומות ומעשרות בפעם הראשונה

כשביקר מרן הרב קוק במקום אכסנייתו של הרבי, סיפר לו הרבי שעתה הוא עומד להפריש תרומות ומעשרות בפעם הראשונה. אמר לו הרב קוק, אם כן תזכה גם בברכת 'שהחיינו', כדברי רש"י (מנחות עה, ב) ביחס לכהן המקריב בפעם הראשונה, וכפסק הרמ"א ביורה דעה כח. הרבי הקשה, הרי הש"ך מערער על פסק הרמ"א, וכן דעת הפר"ח. אולם מרן הרב חזר וביסס את דעתו, תוך כדי בירור שיטות החולקים ביסודיות ובהרחבה כדרכו. ואף הוסיף לומר לרבי, כי שמחת בואו לארץ ישראל אף היא מצטרפת לשמחת קיום המצווה בפעם הראשונה, והרי הוא יכול לברך בלא חשש. אחרי ששמע הרבי את דבריו המקיפים של הרב, קם ואמר: "אם מרא דאתרא, רבה של ירושלים, פוסק שיש לברך, מקבל אני את דעתו". וברך 'שהחיינו' בשמחה.


הרבי מאמץ את מנהג הרב קוק בסדר ברית המילה

בעת ביקורו השני של הרבי בירושלים, בשנת תרפ"ד, ביקש אחד מחסידיו לכבד את הרבי בסנדקאות, ורק אחר שהתברר לרבי שהרב קוק לא ייפגע מזה, הסכים. הרב קוק כובד בברכות, ושלא כמנהג הרווח, לאחר שגמר את ברכת 'כורת הברית', שתה מן היין, ורק אח"כ המשיך "אלוקינו ואלוקי אבותינו קיים את הילד הזה" וכו'. כשקם הרבי מכסא סנדקאותו, שאל את הרב מדוע נהג כך. השיב לו הרב: "כורת הברית" זה סוף הברכה, ואילו ההמשך הוא תוספת בקשה. תשובתו של הרב נראתה מאוד בעיני הרבי, והוא כתב אח"כ לאחיו והודיע לו שאע"פ שמקודם נהג לשתות בסוף הבקשה, הרי מכאן ואילך גם הוא ינהג כך. ואמנם כך נוהגים בניו אחריו.


הערצה לגדלותו של הרב בתורה

עוד אמר הרבי אחר פגישתו עם מרן הרב: "בעל מוח כזה לא היה במאה השנים האחרונות". וגם כשהזכירו לפניו את גאוני הדור שלפניו לא שינה את דעתו. ויש לדעת כי הרבי הכיר רבים מגאוני הדור: אביו הלא היה בעל ה'שפת אמת', סבו הגדול הוא בעל חידושי הרי"ם, גם הכיר את בעל ה'אבני נזר'. ואע"פ כן אמר משפט חריף שכזה.


במכתבו המפורסם כינה את הרב "איש אשכולות בתורה ומידות תרומיות". וכששאלוהו, והרי אמרו במשנה (סוטה ט, י), שבטלו אנשי אשכולות, השיב: עיינו בתוספות בבא מציעא כט, ב. וכוונתו היתה שאע"פ שבטלו, מעת לעת עדיין יתכן שיופיעו אנשי אשכולות.



שיחה של תורה

ידוע שבקיאותו וחריפותו של מרן הרב קוק ממש הבהילו את שומעיו, ובכללם גאוני הדור. מספרים שהרב איסר זלמן מלצר אמר לרבי חיים עוזר גורדז'ינסקי: שנינו נחשבים גדולים עד שאנו מגיעים לדלתו של הרב קוק. לעומתו כבר איננו נחשבים גדולים.


כדוגמא לכך מספרים שבעת ביקורו הראשון של הרבי, הציע לו הרב קוק לשבת בכורסה. אולם הרבי סירב, ואמר שגם בביתו אינו יושב אלא על כסא רגיל. אבל הרב שרצה לכבדו אמר לו: "כל מה שבעל הבית אומר לך עשה חוץ מצא" (דרך ארץ פ"ז). השיב הרבי, אבי מורי מפרש "חוץ מצא" - חוץ מן הדברים המוציאים את האדם מן העולם, והרי אחד מהם הוא 'כבוד'. נענה הרב, אמנם פירוש נאה הוא, אבל הוא נגד התוס' בפסחים פו, ב, שם מפורש שאע"פ שיש בכך כבוד, יש לשמוע בקול בעל הבית.

הרבי, שהיה בעצמו גאון מופלג, וכבר זכה להכיר רבים מגאוני הזמן, התפעל מאוד מהערתו של מרן הרב שנאמרה כלאחר יד, והצביעה על זיכרון וחריפות שאין דוגמתם. אע"פ כן לא ויתר הרבי על מנהגו ולא ישב על הכורסה (הרב ברומברג).



יש להעיר כי ביתו של הרב קוק היה פשוט וכן רהיטיו, ולרב קוק עצמו לא היה כסף כלל, מפני שהיה מפזר את הכל לצדקה. ופעמים שהיו בני ביתו צריכים ללוות כסף כדי לקנות דברי מאכל.



הביקור עם הרב מבענדין

בביקור השלישי של ה'אמרי אמת' בארץ, בשנת תרפ"ז, התלווה אליו גיסו הרב צבי חנוך הכהן לוין, רבה של בענדין, שנודע כגדול בנגלה ונסתר, והיה עוסק רבות בסדר קודשים, ואף חיבר כמה ספרים.
סיפר הרב אהרון טייטלבום על ביקורם של הרבי וגיסו אצל הרב קוק: "הייתי נוכח אז בבית הרב. לאחר חילופי דברים בין הרב לרבי, התחיל הרב מבנדין שואל את הרב על דברים בהלכה שהוקשו לו בלימודו במקומות שונים, והרב השיב על כל שאלה ושאלה, מתרץ קושיות, מיישר תמיהות ומגלה עמוקות. והנה שמתי לב שעם כל תשובה שהרב משיב, מפנה הרבי מגור את ראשו אל הרב מבענדין, בתוספת של הנהון, שמשמעותו היא "אתה רואה!"



כיוון שהדבר התמיה אותי, הרשיתי לעצמי לפנות אחר תום הביקור אל הרב מבענדין ולשאול אותו לפשר הדבר. הסביר לי האורח החשוב: כשנסעתי עם הרבי באוניה, נשאנו ונתנו בהלכות שונות. היו דברים שהרבי השיב עליהם, והיו דברים שעליהם אמר: כשנבוא ירושלימה וניפגש עם הרב קוק תשאל אותו והוא כבר ישיב לך. (מן הסתם הרב מבענדין תמה, וכי הרב קוק כל כך מופלג בחכמתו עד שיוכל לענות על כל שאלה, גם כאשר מדובר בשאלות שגדולים אחרים שעוסקים באותן הסוגיות לא יכלו ליישב?! והרבי השיבו, שאכן כן). כפי שראית, השיב לי הרב על כל שאלותי, ותנועותיו של הרבי באו לומר שאכן צדק כשהיה בטוח שהרב ישיב לי על הכל" (ליקוטי הראיה ח"ב ע' 149).



הרב מבענדין עוד הספיק לשאול את הרב שאלות בענייני קודשים וענייני קבלה, וכולו היה מלא הערצה כלפיו.



לאחר שחזר לפולין, סיפרו שהרב מבענדין היה מספר בשבחו של מרן הרב, ואמר: "העולם אינו יודע, העולם אינו יודע את הגדלות של הרב קוק! בירושלים מכהן רב בעל השגות מופלאות ביותר!"
על פי כל זה אפשר לשער, כי עמדתו של הרבי מגור בזכות העלייה לארץ הושפעה במידה זו או אחרת מפגישותיו עם הרב קוק.



חילוקי דעות על היחס לציונים החילונים

עם זאת, כפי שמצוי בין גדולי ישראל, ישנם גם חילוקי דעות. הרבי לא הסכים עם כל עמדותיו של הרב קוק. אבל אין זה פוגם ביחס הכבוד וההערכה העצומה ששררו ביניהם.


ישנו מכתב מפורסם שכתב הרבי לאחר ביקורו הראשון בארץ. עיקרו של המכתב נועד לעודד עלייה של חסידים לארץ. במכתב הארוך הרבי מתאר את פגישותיו וכותב בהערכה על הרב קוק, יחד עם ביקורת על שיטתו ביחס לציונות החילונית.



אצטט חלק מהדברים הקשורים לרב קוק: "והנה בחוץ לארץ היה מושג וציור אחר ממה שהוא באמת. כי על פי הידיעות היה נחשב הרב הגאון הרב אברהם קוק שיחיה כאילו היה רב נאור ורודף שלמונים, ויצאו נגדו בחרמות וגידופים. וגם מערכות 'היוד' ו'הדרך' הביאו לפעמים מידיעות האלו שיצאו מצד אחד, ואולם לא זה הדרך לשמוע רק מצד אחד, יהיה מי שיהיה.



והרב הגאון רבי אברהם קוק שיחיה הוא איש האשכולות בתורה ומדות תרומיות. גם רבים אומרים כי הוא שונא בצע. אולם אהבתו לציון עוברת כל גבול, ואומר על טמא טהור ומראה לו פנים, כאותו שאמרו חז"ל בפרק קמא דעירובין על מי שלא היה בדורו כמותו ומטעם זה לא נקבע הלכה כמותו, ומזה באו הדברים הזרים שבחיבוריו".



ומוסיף שהרבה התווכח עמו על יחסו לציונים החילוניים, ואמר: "אם כוונתו רצוי, אבל מעשיו וכו', שנותן יד לפושעים, כל עוד שעומדים במרדם ומחללים כל קודש...". עוד כתב שאף שהוסכם באסיפה של אגודת ישראל שלא לגרום נזק לפעולות התנועה הציונית "כי יבוא הטוב מכל מקום", אולם לשבח את ההתעמלות של פושעי ישראל ולהחניפם, זה מרגיז את החרדים באופן שאי אפשר לתאר. גם "שיטתו בהעלאת ניצוצות הוא דרך מסוכן. כל עוד שאינם שבים מפשע אז הניצוצות אין בהם ממש, ומביא סכנה לנפשות טהורות ונקיות...".



אח"כ מספר שניסה לפעול למען השלום, ושהרב קוק הסכים להרבה מהצעותיו. וסיים את דבריו: "והנה מדברי הרב הגאון רבי אברהם קוק שיחיה הנ"ל תכירו מידותיו - כי הגם שרוב מאנשי עיר הקדושה והרבה מהרבנים עומדים על צידו, עם כל זה חולק כבוד להרבנים הזקנים". היינו שלמרות שרוב הרבנים ואנשי ירושלים לצידו, ואין הוא צריך להתיירא מהחולקים עליו, בכל זאת חולק כבוד למתנגדיו.

בספר 'ארץ ישראל בספרות התשובות' כרך ג' עמוד תתג, העיר שמדפיסי 'מכתבי תורה' עשו דבר שלא ייעשה, והשמיטו ממכתבו של הרבי את המשפט הנ"ל בו הוא מספר שרוב הרבנים ואנשי ירושלים תומכים ברב קוק, ועל כן אין הוא צריך להתיירא ממתנגדיו, ובכל זאת מוכן לכבדם ולהשלים עמם.

האם יחסו של הרבי השתנה במשך הזמן?


חובה לציין, כי מכתב זה נכתב לאחר הביקור הראשון בארץ. ולמרות שהספיקו לדבר מספר פעמים כמה שעות, עדיין זו היתה היכרות ראשונית. הרבי עוד הספיק לבקר שלוש פעמים בארץ בימי חייו של מרן הרב, ובכל ביקור שוחח עם הרב שעות ארוכות. בשנת תרפ"ד, לאחר הביקור השני, אף הפליגו לחוץ לארץ באותה אוניה.


ידוע שקשרי הידידות וההערכה ביניהם הלכו ונתחזקו. ומן הסתם עם הזמן הרבי עמד יותר על עומק וגודל דבריו של מרן הרב קוק. ואף שלא הסכים לכל דבריו, מכל מקום מסתבר שהבין והעריך יותר את שיטתו ודרכו. אמנם אין בידי עדויות על כך. למרבה הצער, חלק מכותבי תולדותיו השתדלו להעלים את יחסו של הרבי לרב, ומהם לא ניתן ללמוד דבר. אולם מסתבר שקשר ההערכה והידידות כלפי מרן הרב לא היה הולך ומתחזק לולי גם גברה הערכתו לדרכו.



פרידה

כששמע הרבי על מחלתו של הרב, פקד במכתב על בנו רבי שמחה בונים אלתר (שלימים היה האדמו"ר) לבקר את הרב ולמסור לו את איחוליו בכתב ידו: "הנני לברך את כבוד תורתו ברפואה שלמה. המקום יהיה בעזרו שישלח לו רפואה שלמה בקרוב, לשמחת לב אוהביו".


כשסיפרו להרב בשלהי שנת תרצ"ה שהאדמו"ר מגור עומד להגיע לארץ ישראל, בכה הרבה ואמר: "ולוואי ויעזור הקב"ה שעוד ניפגש". והוסיף וביקש שיכתבו לאדמו"ר על משאלתו זו.
סיפר האדמו"ר רבי פנחס מנחם, שבהיות הרבי באניה בדרכו לארץ ישראל, באלול תרצ"ה, שמע על פטירתו של הרב, וגעה בבכיה בלתי רגילה. זה היה דבר נדיר מאוד אצל הרבי, שכמעט ולא בכה. אין זאת אלא כי ידע את גדולתו של מרן הרב קוק זצ"ל.



לכתבת המשך


------------------
_____________________________________

חזרה לפורום
  #46  
ישן 24-03-2007, 21:34
צלמית המשתמש של Mad_Tiger
  משתמש זכר Mad_Tiger Mad_Tiger אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.02.02
הודעות: 1,242
בתגובה להודעה מספר 45 שנכתבה על ידי ck5760 שמתחילה ב "הרבי מגור והרב קוק."

בעזרת השם יתברך

אשריהם ואשרי חלקם.

רבינו הקדוש אמר שהוא צדיק הדור עד ביאת משיח צדקנו במהרה בימנו, ורבי לוי יצחק מברדיטשוב אמר לרבי נתן מברסלב (שהיה תלמידו לפני ביאתו לרבינו) שהוא רוצה להגיד לכולם ללכת לרבי נחמן, אבל הוא לא רוצה שתהיה עליו מחלוקת (חיי מוהר"ן), ויש ספר שנקרא "שבחו של צדיק", שמובאות האמרות של הרבה מגדולי ישראל על רבינו הקדוש וברסלב. בין היתר, מובא ציטוט ממכתב של החזון אי"ש באיגרות (אגרת ל"ו/ל"ז), שהוא כתב לעורך הספרים שלו רבי אלחנן ספקטור, שהיה חסיד ברסלב, בו הוא מדבר על "אור האורות נשמת..."

והבבא סאלי אמר שבנו הבבא מאיר נגלה אליו בחלום (אחר פטירתו) ואמר לו שרבי נחמן מלמד תורה בשמיים (ראה ב"שיבחו של צדיק").

עוד דברים כאלה אתה יכול לראות כאן.
_____________________________________
יוגב.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
I'm not going to not live because of the fear of what could happen" - Laird Hamilton"

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 20:06

הדף נוצר ב 0.10 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר