לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 04-04-2007, 17:10
  גמל קוטב גמל קוטב אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.01.07
הודעות: 156
חיילים סירבו פקודה בגלל חילול שבת

http://news.walla.co.il/?w=//1088023
חיילים סיכלו תרגיל חירום כשסירבו לחלל שבת, בסירוב פקודה חסר תקדים בצה"ל. ביום שבת אחר הצהריים, הוקפצה פלוגה מבצעית המוצבת ברמת הגולן, שמרבית חייליה דתיים, לאחר שזוהתה נגיעה בגדר המערכת. המ"פ החליט להמשיך את הארוע לתרגול הקפצת מוצב, אך החיילים לא רצו לחלל את השבת והחליטו לסרב לפקודת המ"פ, בטענה כי הפעולה לא היתה מבצעית ולכן ניתן היה להמתין איתה עד לצאת השבת. החיילים הובאו לבירור אצל המג"ד . המ"פ החליט בתגובה לסיים את תפקידו בפלוגה.

(לדעתי - הם צודקים במאה אחוז. כמו שנאמר בכתבה, תרגיל שמתקיים ב5 אחה"צ יוכל גם להתקיים ב7.30 בערב כשהשבת יוצאת. בנוסף, אם לא היתה נגיעה בגדר המ"פ לא היה יוזם מעצמו תירגול פרש טורקי בדיוק בשבת)

נערך לאחרונה ע"י גמל קוטב בתאריך 04-04-2007 בשעה 17:13.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #18  
ישן 04-04-2007, 20:44
  Al_Madmal Al_Madmal אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 15.10.05
הודעות: 559
בתגובה להודעה מספר 17 שנכתבה על ידי Sam Weller שמתחילה ב "אם כך"

במהלך הישורת שלי יצא לנו כמה וכמה פעמים להגיד "לא" למפקד, וגם במלחמה לפקודות בלתי מבצעיות.
הבעייה היא שמפקדים לא עושים את החשבון נכון ומחליטים שבשבת כל דבר שיחסוך להם זמן הוא מבצעי ולכן הם מכריחים את החיילים לעשות, אם המפקד הוא בן אדם נורמלי, הוא יבין כשיסבירו לו ויירד מהעץ שעליו הוא טיפס.
לגבי ביצוע או אי ביצוע, אני מאמין שכפייה על חייל דתי לבצע פקודה שנוגדת את האמונה שלו שונה מחייל שמקבל פקודה השונה מההשקפה שלו, מאחר שהצבא הוא צבא יהודי, והיהדות מחייבת.
אבל חייל שמסרב צריך לדעת שהוא עומד לישא בתוצאות, או שיסרב לצו הקב"ה, או שיסרב לצו המפקד ויתכונן לשבת בפנים, אין הנחות.

ואני מדבר מנסיון, ועל פי נסיוני, אפילו שיש ויכוח בסופו של דבר המפקדים והקצינים שניסו לכפות עלינו, התקפלו
(כדוגמה של פינוי פסולת ארטילרית בשבת לצורך דילוג שזו פעולה לא מבצעית בעליל ואסורה בשבת, או ביצוע תרגולת ירי בתומ"ת רק משום שאלוף החליט להגיע).
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #21  
ישן 06-04-2007, 09:57
  odedy odedy אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 17.03.05
הודעות: 1,161
סם, אתה מכיר את הפתגם על החכם והפיקח?
בתגובה להודעה מספר 17 שנכתבה על ידי Sam Weller שמתחילה ב "אם כך"

אז אף אחד פה לא הפגין חוכמה גדולה.

ונכון שלפי החוק היבש מגיע להם להישפט על סירוב פקודה, אבל (בהתבסס על הנתונים בפנינו) המעשה החכם עכשיו יהיה להרביץ בהם איזה נזיפה חמורה של המג"ד, שמסתכמת ב"בפעם הבאה תבצעו ותתלוננו אח"כ", ולהכיר בכך שלא מוכרחים לעשות דווקא נגד האמונות של אנשים, אלא אם באמת מדובר בפיקוח נפש.

אנחנו למשל זעמנו על האיסור להדליק (ולעשות על ה)אש בשבת. שמבחינתי כחילוני הוא חוק לא צבאי, שפוגע באיכות החיים שלי שלא לצורך בדיוק בזמן שאני אמור ויכול לנוח. (יצויין כי מצאנו פינה רחוקה יחסית בבסיס)

ואתה חושב שלא עשינו על האש?

נערך לאחרונה ע"י odedy בתאריך 06-04-2007 בשעה 10:17.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #31  
ישן 04-04-2007, 18:15
  גמל קוטב גמל קוטב אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.01.07
הודעות: 156
ההגדרה
בתגובה להודעה מספר 30 שנכתבה על ידי Sam Weller שמתחילה ב "בפסק הדין של הטבח בכפר קאסם"

"סימן היכרה של פקודה "בלתי חוקית בעליל" - מן הדין שיתנוסס כדגל שחור מעל לפקודה הנתונה, ככתובת אזהרה האומרת: "אסור!". לא אי חוקיות פורמלית, נסתרת או נסתרת למחצה, לא אי חוקיות המתגלה רק לעיני חכמי משפט חשובה כאן, אלא: הפרת חוק גלויה ומובהקת, אי חוקיות ודאית והכרחית המופיעה על פני הפקודה עצמה, אופי פלילי ברור של הפקודה או של המעשים שהפקודה מצווה לעשותם, אי חוקיות הדוקרת את העין ומקוממת את הלב, אם העין אינה עיוורת והלב אינו אטום או מושחת - זוהי מידת אי החוקיות הדרושה כדי לבטל את חובת הציות של חייל ולהטיל עליו את האחריות הפלילית למעשיו."
(ביד"צ מר‎3/57/ תובע צבאי נ' רס"ן מלינקי ואח', פס"מ יז ‎90, בעמ' ‎214-213)

אם כך בחוקי המדינה, קל וחומר בחוקי התורה. לב של יהודי דתי נצבט ועינו נדקרת כשפוקדים עליו לחלל שבת כשאין פיקוח נפש.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #44  
ישן 04-04-2007, 18:54
  מבקר המדינה מבקר המדינה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.12.06
הודעות: 385
בתגובה להודעה מספר 36 שנכתבה על ידי lior432 שמתחילה ב "לא..המשפט דווקא לקוח ממרצה בפקולטה לקרימינולוגיה"

אם אתה ממש מתעקש שממש צריכה להיות פגיעה בחוק ולא רק בכללי הצדק הטבעיים, אז פשוט מאוד, המ.פ. עבר כאן על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו! כן, לא פחות...
איני מוצא כרגע את המקור... אבל הציטוט הוא פחות או יותר ממאמר או ספר של משפטן בכיר כלשהו...
ציטוט:
כאשר לפגיעה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו מתווסף מרכיב של השפלה הרי שזו פגיעה של ממש ודוגמא להשפלה: אילוץ של אדם לעבור על מצוות דתו - לדוגמא: אכילת חזיר או השתחוות לצלב

הדוגמא של "אכילת חזיר" או "השתחוות לצלב" היא במאמר במקור, לא דוגמא שלי...
מכאן שאילוץ אדם לעבור על מצוות דתו הרי שזו השפלה, השפלה שפוגעת בזכות יסוד של האדם לכבוד.
ומוגדר בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו שלא ניתן לעבור על הזכויות שבחוק זה, גם כאשר מדובר בחיילים ובכוחות הביטחון, אלא בחוק וכו'... האם היה כאן חוק "תרגיל הקפצת מוצב התשס"ז 2007"? (אני לא בטוח גם שניתן היה להגדיר אותו "לתכלית ראויה"...)
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #45  
ישן 04-04-2007, 19:06
  Sam Weller Sam Weller אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.01.05
הודעות: 5,942
חוק היסוד הזה הוא מפלטם של מי שנסתתמו טיעוניהם
בתגובה להודעה מספר 44 שנכתבה על ידי מבקר המדינה שמתחילה ב "אם אתה ממש מתעקש שממש צריכה..."

והוא תופש רק עבור אלה שבית המשפט חפץ ביקרם.

להבדיל ממקרה שבו מ"פ היה מאלץ את חייליו לאכול חזיר שהוא מקרה מובהק של השפלה, הרי שבמקרה הזה היתה חוסר רגישות, התלהבות מוגזמת ואולי שיקול דעת מוטעה, אבל כדי לטעון שמטרת התרגול היתה השפלת הלוחמים תצטרך להוכיח שזה מקרה אחד מתוך שורה של מקרים שזו תכליתם.

בקיצור, לפחות על פי הפרטים שהתפרסמו עד כה, אין כל יסוד להניח שהיתה פה פקודה בלתיֿ חוקית בעליל. טענה שפקודה הנוגדת את ערכי המוסר של החייל הופכת לבלתי חוקית בעליל תצטרך להבחן בבית המשפט וקל לנחש לאן הצבא שלנו ידרדר אם הדבר יתקבל.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #49  
ישן 04-04-2007, 19:40
  Sam Weller Sam Weller אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.01.05
הודעות: 5,942
אסביר לך את הפער
בתגובה להודעה מספר 48 שנכתבה על ידי גמל קוטב שמתחילה ב "התכוונתי שהאוכל חיוני להמשך התרגיל"

הפער אכן איננו ניתן לגישור משום שאתה ניגש לדיון מזווית של מוסר שהוא סובייקטיבי מאד במקרה זה (אנחנו לא מדברים על דיני נפשות אלא על חילול שבת), ועל פי החוק והמשפט אין לו מעמד בסוגיה הזאת. מותר לסרב פקודה רק לפקודה בלתי חוקית בעליל, ואם נטען שהמוסר הסובייקטיבי של כל חייל הוא מדד לחוקיות הפקודות, מהר מאד נמצא חיילים שטוענים שפינוי ישובים הוא בלתי חוקי בעליל, וכך גם שרות בשטחים, ואולי גם מלחמה בלבנון. כדי לשמור על איזה סדר חברתי, אנחנו נאלצים לקבל את החוק (ופרשנותו על ידי בתי המשפט) כאמצעי ההכרעה הבלעדי, ואז נימוקים של מוסר וצדק הם קבילים רק אם הם עומדים לצד החוק ולא תמיד זה המצב.

חייל שמסרב פקודה שאינה בלתי חוקית בעליל צריך להענש על כך. המערכת מצידה צריכה לשאוף לצמצם למינימום את החיכוך בין מצוות הדת לפעילות השוטפת של הצבא (ונדמה לי שהיא עושה את זה די יפה), ולטפל במי שחורג מהפקודות (המ"פ במקרה שלנו).
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #50  
ישן 06-04-2007, 11:29
  noamlaw noamlaw אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.08.06
הודעות: 3,778
גמל יקר
בתגובה להודעה מספר 31 שנכתבה על ידי גמל קוטב שמתחילה ב "ההגדרה"

יש אנשים בעיניהם יהיה 'דוקר את עין והלב' שאוסרים עליהם לעשן מריחואנה בתוך הטנק בעת פעילות מבצעית.
ככה הם מין רסטה שכאלה ובזה הם מאמינים בכל ליבם וגם יש להם תורה כתובה מג'מייקה על כך.
אז למה המפקד אוסר עליהם לעשן מריחואנה בתוך הטנק? זו דתם וזו משנתם ודגל שחור מתנוסס מעל איסורה.
אם לא היו טחות עיניך וכל מי שתומך בך בשרשור הזה היית מבין שחייל אמור להיות המציית לפקודות מפקדו. נקודה.
ומי אתה בכלל שתעלה את שם הקב"ה מעל שפתיך. מאין אתה יודע מה הוא חושב עליך ועל אחרים? מה ומותר ומה אסור?
ובכלל פקודות צה"ל נכתבו על ידי רבנים שחלק מהעם בכלל לא שועה לדבריהם. הכל תלוי באיזה רב ומה הוא אומר באותה נקודה. וחייל שנשמע לרב ולא למפקד - עובר להיות ליגיון דתי כמו האויב ממול בצפון הארץ.
שבת שלום.
_____________________________________


נערך לאחרונה ע"י noamlaw בתאריך 06-04-2007 בשעה 11:53.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #52  
ישן 04-04-2007, 18:15
  מבקר המדינה מבקר המדינה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.12.06
הודעות: 385
בתגובה להודעה מספר 24 שנכתבה על ידי Sam Weller שמתחילה ב "אתה כנראה לא יודע מהי פקודה בלתי חוקית בעליל"

כמו המ"פ המדובר, גם אתה זקוק לרענון בפקודת מטכ"ל...
להלן פקודת מטכ"ל הרלוונטית לגבי שבתות ומועדי ישראל
ציטוט:
- שבתות ומועדי ישראל בצה"ל
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www1.idf.il/dover/site/Images_HE/news/brake_line.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www1.idf.il/dover/site/Images_Site/tans.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www1.idf.il/dover/site/Images_Site/tans.gif]

כללי

1. שבתות, מועדים וחגי מדינה רישמיים שייקבעו ע"י הכנסת הם ימי מנוחה מלאה בצה"ל, לכל הדרגות, במיתקניו ובמוסדותיו.

2. שבתות ומועדי ישראל פירושם - משקיעת החמה בערב שבת או החג ועד לצאת הכוכבים במוצאי השבת או במוצאי החג.

3. בימים הנ"ל יופסקו כל העבודות בצה"ל, פרט לעבודות חיוניות ביותר לביטחון המדינה, הצבא ומיתקניו, והן:-

א. עבודות המהוות מבצע צבאי, חלק ממנו או סיוע ישיר לו.

ב. עבודות הדרושות בדחיפות להגנת המדינה וביטחונה, אשר הפסקתן או אי עשייתן עלולות לסכן את ביטחון המדינה ותפקידיו החיוניים של הצבא ומיתקניו או לגרום נזק למאמץ המלחמתי, לצבא או למיתקנים צבאיים.

4. בהתאם לכך ימונו כל העבודות בצבא לשלושה סוגים כלהלן:-

א. עבודה שהיא כה חיונית למאמץ המלחמתי, שאינה סובלת כל דיחוי, תימשך, במידת ההכרח, גם בשבתות ובמועדי ישראל.

ב. עבודות אשר אינן הכרחיות באותה שעה, אבל עלולות להיות דחופות באופן פתאומי. לגבי אלו תישאר תורנות הכרחית ביותר להפעלתן המיידית.

ג. כל יתר העבודות יופסקו בשבת ובמועדי ישראל.

5. המיון לסוגים ושינויים שיחולו מידי פעם בפעם, וכן אופן הביצוע של העבודות הדחופות, כמפורט לעיל, ייקבעו ע"י הוועדה להסדרת השבת בצבא, הפועלת ליד ראש אכ"א.

תוקף סעיף 6 מה29- אבג' 84

6. יש לתכנן את זמני היציאות לחופשה וכן את שעת סיום השמ"פ בערבי שבתות וחגים, כך שלכל חייל תהיה אפשרות להגיע לביתו שעתיים לפני כניסת השבת או החג, וזאת בהתחשב באמצעי התחבורה העומדים לרשות החיילים. זמני החזרה מחופשה וזמני ההתייצבות לשמ"פ יתוכננו, כך שיאפשרו לכל חייל לשהות בביתו שעה לאחר יציאת השבת או החג.

7. כל המפקדים, המוסמכים לתת הוראות בענייני תחבורה, חייבים להתאים את פקודותיהם בענייני תחבורה בשבת וחג, לפי רוחה של הוראה זו, בהתאם למפורט לעיל.

8. מפקדות ומשרדים צבאיים יפסיקו את עבודתם בשבתות ובמועדי ישראל ויקיימו רק תורנות הכרחית, בהתאם להוראות הקיימות, מזמן לזמן, בין כלליות ובין לגבי יחידה מסויימת או סוג יחידות.

9. פעולות בידור ותרבות בשבתות ובמועדי ישראל ביחידות צה"ל ייערכו כך, שיימנע חילול שבת וחג. לא יתקיימו הופעות של אמנים או של להקות בידור בשבתות ומועדי ישראל ביחידות צה"ל.

10. במקום המשמש הן כחדר אוכל והן כחדר תרבות לא יופעל בשבתות ובמועדי ישראל מקלט רדיו או טלוויזיה בשעת הארוחות.




לתשומת לבך, תרגול הקפצת מוצב, שזהו תרגול שגרתי, יום-יומי, אינו נכנס בגדר של "עבודות המהוות מבצע צבאי, חלק ממנו או סיוע ישיר לו" כאמור לעיל בסעיף 3 (א). כמו כן, אינו נכנס בגדר של "עבודות הדרושות בדחיפות להגנת המדינה... לגרום נזק למאמץ המלחמתי וכו'..." סעיף 3 (ב) לעיל.
שים לב להוראה המפורשת בסעיף 4 (ג) "כל יתר העבודות יופסקו בשבת ובמועדי ישראל"

כך שאותו מ.פ. עבר על פקודות מטכ"ל. טוב עשה המ"פ שסיים את תפקידו ביוזמתו וחסך לעצמו את הביזיון של להיות מודח. לא ייתכן שבצבא של מדינה המוגדרת מדינה יהודית, יכריחו חיילים לעבור על מצוות דתם.
חילול שבת זו עבירה חמורה ביותר, כמו אכילת חזיר, עישון ביום כיפור (או שניהם יחד...) אינך מצפה שחיילים ימלאו פקודות כאלה, כך אין לצפות שחיילים יחללו שבת שלא לצורך.
כאשר מדובר בצורך מבצעי, חיילים דתיים נוסעים בשבת, מדליקים אור בשבת, מפעילים מכשירים אלקטרוניים שונים, ועושים ככל הדרוש. אין שום סיבה שבעולם לעשות תרגיל ביום שבת, שבוודאי כרוך בחילול שבת, כגון הזזת רכבים, שימוש במכשירי קשר לצורך התרגול, והפעלת אמצעים נוספים שונים...
שיהיה ברור, פקודה בלתי חוקית בעליל! ההגדרה של פקודה כזו היא פקודה שדגל שחור מתנוסס מעליה, ובוודאי פקודה לחלל שבת, כמו פקודה לאכול חזיר, הרי שזו פקודה שדגל שחור מתנוסס מעליה, והרי שהיא פקודה בלתי חוקית בעליל!

נערך לאחרונה ע"י מבקר המדינה בתאריך 04-04-2007 בשעה 18:24.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #59  
ישן 04-04-2007, 21:07
  מבקר המדינה מבקר המדינה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 06.12.06
הודעות: 385
בתגובה להודעה מספר 58 שנכתבה על ידי סירפד שמתחילה ב "יש לכך הגדרה ברורה"

אם אתה מתעקש על אופי פלילי...

בחוק העונשין יש מספר סעיפים שמגדירים מהם פגיעות ברגשי דת ומסורת

ציטוט:
סימן ז': פגיעות ברגשי דת ומסורת

170. עלבון דת (א/146)
ההורס, מזיק או מחלל מקום פולחן, או כל עצם המוחזק מקודש לקהל אנשים, בכוונה לבזות דתם, או ביודעין שהם עשויים לראות במעשה זה עלבון לדתם, דינו - מאסר שלוש שנים.
171. הפרעה לפולחן (א/147) (תיקון: תש"ם)
המפריע במזיד אסיפת אנשים שנתאספו כדין לשם פולחן דתי, או תוקף במזיד אדם הממלא תפקיד באסיפה כאמור או את אחד מבאיה, ואין בידו להוכיח צידוק או הצדק כדין, דינו - מאסר שלוש שנים. (תשכ"ו)
172. כניסה ללא רשות למקום פולחן או קבורה (א/148)
הנכנס שלא ברשות למקום פולחן או קבורה או למקום שיוחד לצרכי לוויית המת או לשמירת עצמותיו של מת, או נוהג במת שלא בכבוד, או גורם הפרעה לאנשים שנתקהלו ללוויית המת, והכל בכוונה לפגוע ברגשותיו של אדם או לבזות דתו, או כשהוא יודע שהדבר עשוי לפגוע ברגשותיו של אדם או לבזות דתו, דינו - מאסר שלוש שנים.
173. פגיעה ברגשי דת (א/149) (תיקון: תשמ"ח)
העושה אחת מאלה, דינו - מאסר שנה אחת:
(1) מפרסם פרסום שיש בו לפגוע פגיעה גסה באמונתם או ברגשותיהם הדתיים של אחרים;
(2) משמיע במקום ציבורי ובתחום שמיעתו של פלוני מלה או קול שיש בהם כדי לפגוע פגיעה גסה באמונתו או ברגשותיו הדתיים.


לפני שתקפצו: נכון שאין כאן שום סעיף מפורש האוסר לגרום לאדם לעבור על מצוות דתו, אבל כפי שניתן לראות את רוח החוק הזה, שקובע שאסור לבזות תשמישי קדושה, או לומר מילים המבזות את דתו של החוק, ניתן ללמוד קל וחומר, שהרי לבזות בפה את דתו של אדם זה הרבה פחות חמור מלגרום לאדם עצמו לעבור על מצוות דתו. לגרום לאדם לחלל שבת בעצמו זה חמור בהרבה מלקלל את אלוקיו או את התנ"ך מה שכן אסור במפורש עפ"י חוק זה. אז אם חיפשתם פן פלילי, הרי שיש כאן פן פלילי. ובנוסף יש כאן פגיעה בזכויות יסוד של כבוד האדם וחירותו לחופש פולחן ודת כפי שכבר כתבתי לעיל, זכותו של כל אדם לחופש דת, וגם אם הוא חייל אסור לפגוע בזכויות היסוד שלו....
ואי אפשר גם בלי אהרון ברק...
ציטוט:
"פרשנותו של כבוד האדם על רקע תכליתו הכללית מחייבת מסקנה
זו; בגזירת חופש הדת, הפולחן, המצפון והאמונה בכבוד האדם ניתן
ביטוי לפסקת עקרונות היסוד. בכך מתגשמת הגישה החוקתית,
כי כבוד האדם מושתת על ההכרה בערך האדם, בקדושת חייו, ובהיותו
בן חורין. ההכרזה על הקמת מדינת ישראל- אשר זכויות האדם בישראל
מן הראוי שיכובדו ברוחה- קובע כי מדינת ישראל תבטיח חופש
דת, מצפון...
גישתנו נגזרת גם מפסקת המטרה. על ידי הכרה בחופש
הדת, הפולחן, המצפון והאמונה כחלק מכבוד האדם אנו מעגנים
בחוק היסוד את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".


אבל עזוב את כל החוקים, בוא נדבר תכל'ס:
תשאל כל חייל דתי, מבחינתו ולפי אמונתו הרי שפקודה לחלל שבת שלא לצורך זו פקודה בלתי חוקית בעליל שדגל שחור מתנוסס עליה, אני בטוח שלאף חייל דתי לא יהיה במקרה כזה שום ספק.
כל חייל דתי שיידרש לחלל שבת שלא לצורך פשוט לא יבצע את הפקודה. נקודה. תמצא לי מקרה אחד של חייל דתי שאמרו לו לעשות פעולות של חילול שבת שאינן מבצעיות והוא ביצע אותן... אין חיה כזאת.
אני זוכר מקרים שאמרו לנו שבמהלך סיור בשבת עלינו לעשות עיקוף קטן עם הג'יפ כדי להביא עיתונים, סירבנו פקודה, וגם אחרי זה לא עשו לנו כלום כי הקצינים הבינו שזו פקודה בלתי חוקית! ובשבילי זו בלתי חוקית בעליל! ולא חסר לי מיליון דוגמאות כאלה שאמרו לנו לעשות ואמרנו "מה פתאום, אסור בשבת!"
אני מבין שקשה להבין איך מצד אחד אני נוסע בשבת בג'יפ, יורד ממנו, מדליק פנס ומאיר על פירצה בגדר, מדבר בקשר, עולה לג'יפ בחזרה, דוחף אותו כי הוא לא מתניע פותח מכסה מנוע, וכל זה בשבת, כל זה מותר לי לעשות בשבת בפעילות מבצעית! אז קשה להבין אותו איך פתאום לעשות עיקוף קטן עם הגי'פ בשביל עיתונים אז זה כבר אסור לי לעשות. אני מבין שקשה להבין חיילים דתיים..
צריך להבין שהמציאות של חיילים דתיים היא מורכבת, במלחמה האחרונה למשל, בחושך מוחלט בערב שבת, אני מדליק פנס בשביל לראות את המספרים על המרעומים, אבל שניה אחרי זה, הסתיימה מטרת סוללה, אז כבר אסור לי לגעת בפנס...
זו המציאות של החיילים הדתיים, תרצו או לא תרצו, מה שנחשב מבצעי ופיקוח נפש עושים, כי פיקוח נפש דוחה שבת, ולכן זה גם בכלל לא נחשב לחילול שבת כל הפעולות האלה, אבל מה שלא קשור לפיקוח נפש פשוט לא עושים.
יש פקודות לא חוקיות שאנחנו כן ביצענו, למשל הגיע קודקוד לשרייפא בצום תשעה באב, והחליט להריץ את הסוללה ברגל עם אלונקה מהמוצב התחתון למוצב העליון, סתם ככה בצום תשעה באב, והיו כמה חברה דתיים שהוא החליט שהוא לא פוטר אותם מזה, אז בכל זאת אין כאן שום איסור הלכתי לרוץ אז רצנו ותיזזנו, כי במקרה כזה לא קורה שום "אסון הלכתי", כל עוד סתם סבלנו וזה הסתכם רק בתיזוז אז ביצענו תרגולות ביום צום למרות שבניגוד לפקודות בצבא... אבל אם הוא היה אומר לנו לאכול או לשתות בצום תשעה באב, זה כבר היינו אומרים לו שיחפש את חבריו... כנ"ל פקודה לחילול שבת זה משהו אחר לגמרי. ברמה אחרת לחלוטין.
לומר לחייל דתי לחלל שבת זה כמו לומר לו לירות באדם חף מפשע. פשוט ככה.

נערך לאחרונה ע"י מבקר המדינה בתאריך 04-04-2007 בשעה 21:10.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #60  
ישן 04-04-2007, 21:21
  Sam Weller Sam Weller אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.01.05
הודעות: 5,942
כדי להאשים את הקצין בביזוי הדת תזדקק להוכיח את היסוד הנפשי
בתגובה להודעה מספר 59 שנכתבה על ידי מבקר המדינה שמתחילה ב "אם אתה מתעקש על אופי..."

אם אתה נכנס לפלפולים כאלה, מן הסתם כבר לא מדובר בפקודה שדגל שחור מתנוסס עליה.

מעבר לזה, אני מקבל לחלוטין שעבור חייל דתי פקודה המחייבת חילול שבת שלא לצורך (אגב מי קובע מהו צורך מבצעי, אני בטוח שדעות הרבנים חלוקות בנושא) היא כזאת שמתנוסס מעליה דגל שחור. אבל קיומו או העדרו של הדגל השחור נקבע על פי מכנה משותף רחב. מצוות הדת אינן זוכות לקונצנזוס כזה ולכן גם אם מבחינתך מדובר בדגל שחור, הדבר לא יעמוד במבחן בית המשפט. שוב אני משווה בין המקרה הזה לבין חייל שמסרב לשרת ביו"ש מכיוון שלפי אמות המידה שלו מדובר בדיכוי גזעני. גם לחייל הזה תמצא קבוצה שחושבת שהוא פעל נכון ולפי צו מוסרי נעלה, אבל הקונצנזוס טוען אחרת.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 08:35

הדף נוצר ב 0.14 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר