אם אתה מתעקש על אופי פלילי...
בחוק העונשין יש מספר סעיפים שמגדירים מהם פגיעות ברגשי דת ומסורת
ציטוט:
סימן ז': פגיעות ברגשי דת ומסורת
170. עלבון דת (א/146)
ההורס, מזיק או מחלל מקום פולחן, או כל עצם המוחזק מקודש לקהל אנשים, בכוונה לבזות דתם, או ביודעין שהם עשויים לראות במעשה זה עלבון לדתם, דינו - מאסר שלוש שנים.
171. הפרעה לפולחן (א/147) (תיקון: תש"ם)
המפריע במזיד אסיפת אנשים שנתאספו כדין לשם פולחן דתי, או תוקף במזיד אדם הממלא תפקיד באסיפה כאמור או את אחד מבאיה, ואין בידו להוכיח צידוק או הצדק כדין, דינו - מאסר שלוש שנים. (תשכ"ו)
172. כניסה ללא רשות למקום פולחן או קבורה (א/148)
הנכנס שלא ברשות למקום פולחן או קבורה או למקום שיוחד לצרכי לוויית המת או לשמירת עצמותיו של מת, או נוהג במת שלא בכבוד, או גורם הפרעה לאנשים שנתקהלו ללוויית המת, והכל בכוונה לפגוע ברגשותיו של אדם או לבזות דתו, או כשהוא יודע שהדבר עשוי לפגוע ברגשותיו של אדם או לבזות דתו, דינו - מאסר שלוש שנים.
173. פגיעה ברגשי דת (א/149) (תיקון: תשמ"ח)
העושה אחת מאלה, דינו - מאסר שנה אחת:
(1) מפרסם פרסום שיש בו לפגוע פגיעה גסה באמונתם או ברגשותיהם הדתיים של אחרים;
(2) משמיע במקום ציבורי ובתחום שמיעתו של פלוני מלה או קול שיש בהם כדי לפגוע פגיעה גסה באמונתו או ברגשותיו הדתיים.
|
לפני שתקפצו: נכון שאין כאן שום סעיף מפורש האוסר לגרום לאדם לעבור על מצוות דתו, אבל כפי שניתן לראות את רוח החוק הזה, שקובע שאסור לבזות תשמישי קדושה, או לומר מילים המבזות את דתו של החוק, ניתן ללמוד קל וחומר, שהרי לבזות בפה את דתו של אדם זה הרבה פחות חמור מלגרום לאדם עצמו לעבור על מצוות דתו. לגרום לאדם לחלל שבת בעצמו זה חמור בהרבה מלקלל את אלוקיו או את התנ"ך מה שכן אסור במפורש עפ"י חוק זה. אז אם חיפשתם פן פלילי, הרי שיש כאן פן פלילי. ובנוסף יש כאן פגיעה בזכויות יסוד של כבוד האדם וחירותו לחופש פולחן ודת כפי שכבר כתבתי לעיל, זכותו של כל אדם לחופש דת, וגם אם הוא חייל אסור לפגוע בזכויות היסוד שלו....
ואי אפשר גם בלי אהרון ברק...
ציטוט:
"פרשנותו של כבוד האדם על רקע תכליתו הכללית מחייבת מסקנה
זו; בגזירת חופש הדת, הפולחן, המצפון והאמונה בכבוד האדם ניתן
ביטוי לפסקת עקרונות היסוד. בכך מתגשמת הגישה החוקתית,
כי כבוד האדם מושתת על ההכרה בערך האדם, בקדושת חייו, ובהיותו
בן חורין. ההכרזה על הקמת מדינת ישראל- אשר זכויות האדם בישראל
מן הראוי שיכובדו ברוחה- קובע כי מדינת ישראל תבטיח חופש
דת, מצפון...
גישתנו נגזרת גם מפסקת המטרה. על ידי הכרה בחופש
הדת, הפולחן, המצפון והאמונה כחלק מכבוד האדם אנו מעגנים
בחוק היסוד את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".
|
אבל עזוב את כל החוקים, בוא נדבר תכל'ס:
תשאל כל חייל דתי, מבחינתו ולפי אמונתו הרי שפקודה לחלל שבת שלא לצורך זו פקודה בלתי חוקית בעליל שדגל שחור מתנוסס עליה, אני בטוח שלאף חייל דתי לא יהיה במקרה כזה שום ספק.
כל חייל דתי שיידרש לחלל שבת שלא לצורך פשוט לא יבצע את הפקודה. נקודה. תמצא לי מקרה אחד של חייל דתי שאמרו לו לעשות פעולות של חילול שבת שאינן מבצעיות והוא ביצע אותן... אין חיה כזאת.
אני זוכר מקרים שאמרו לנו שבמהלך סיור בשבת עלינו לעשות עיקוף קטן עם הג'יפ כדי להביא עיתונים, סירבנו פקודה, וגם אחרי זה לא עשו לנו כלום כי הקצינים הבינו שזו פקודה בלתי חוקית! ובשבילי זו בלתי חוקית בעליל! ולא חסר לי מיליון דוגמאות כאלה שאמרו לנו לעשות ואמרנו "מה פתאום, אסור בשבת!"
אני מבין שקשה להבין איך מצד אחד אני נוסע בשבת בג'יפ, יורד ממנו, מדליק פנס ומאיר על פירצה בגדר, מדבר בקשר, עולה לג'יפ בחזרה, דוחף אותו כי הוא לא מתניע פותח מכסה מנוע, וכל זה בשבת, כל זה מותר לי לעשות בשבת בפעילות מבצעית! אז קשה להבין אותו איך פתאום לעשות עיקוף קטן עם הגי'פ בשביל עיתונים אז זה כבר אסור לי לעשות. אני מבין שקשה להבין חיילים דתיים..
צריך להבין שהמציאות של חיילים דתיים היא מורכבת, במלחמה האחרונה למשל, בחושך מוחלט בערב שבת, אני מדליק פנס בשביל לראות את המספרים על המרעומים, אבל שניה אחרי זה, הסתיימה מטרת סוללה, אז כבר אסור לי לגעת בפנס...
זו המציאות של החיילים הדתיים, תרצו או לא תרצו, מה שנחשב מבצעי ופיקוח נפש עושים, כי פיקוח נפש דוחה שבת, ולכן זה גם בכלל לא נחשב לחילול שבת כל הפעולות האלה, אבל מה שלא קשור לפיקוח נפש פשוט לא עושים.
יש פקודות לא חוקיות שאנחנו כן ביצענו, למשל הגיע קודקוד לשרייפא בצום תשעה באב, והחליט להריץ את הסוללה ברגל עם אלונקה מהמוצב התחתון למוצב העליון, סתם ככה בצום תשעה באב, והיו כמה חברה דתיים שהוא החליט שהוא לא פוטר אותם מזה, אז בכל זאת אין כאן שום איסור הלכתי לרוץ אז רצנו ותיזזנו, כי במקרה כזה לא קורה שום "אסון הלכתי", כל עוד סתם סבלנו וזה הסתכם רק בתיזוז אז ביצענו תרגולות ביום צום למרות שבניגוד לפקודות בצבא... אבל אם הוא היה אומר לנו לאכול או לשתות בצום תשעה באב, זה כבר היינו אומרים לו שיחפש את חבריו... כנ"ל פקודה לחילול שבת זה משהו אחר לגמרי. ברמה אחרת לחלוטין.
לומר לחייל דתי לחלל שבת זה כמו לומר לו לירות באדם חף מפשע. פשוט ככה.
נערך לאחרונה ע"י מבקר המדינה בתאריך 04-04-2007 בשעה 21:10.
|