לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי         אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #2  
ישן 01-02-2005, 18:38
  ohadbx ohadbx אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 27.03.04
הודעות: 2,558
תשובות
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי amircoen שמתחילה ב "צריך הסבר על ג'י חיובי וג'י שלילי"

1. תקיון קטן: כוח ג'י לא שווה תאוצה במובן הרגיל. כוח ג'י הוא בעצם המשקל של הגוף, כאשר כוח של 1 ג'י (1 כוח הכבידה) מופעל עלינו במצב רגיל. כוח ג'י חיובי או שלילי נובע (בהקשר של מטוסי קרב) משינוי תנועה במישור זה או אחר.
לדוגמא- אני טס במהירות 500 קמ"ש, ומושך בסטיק למעלה. המהירות דווקא תרד, אבל הג'י יעלה, בגלל השינוי התנועה במישור האנכי. גם שינוי נטו במהירות (לדוגמא בהאצה על המסלול להמראה) גורם לכוח ג'י, אבל הרבה יותר קטן.
יש נוסחא מאחורי זה, שאין לי מושג לגביה.

2. בפשטות- ג'י חיובי - הדם נמשך מהראש אל הרגליים, ויכול לגרום לעלפון. טייסי קרב מאומנים בד"כ לעמוד (בעזרת חליפת לחץ) בעד 9 ג'י חיובי. (למרות שהיום יש חליפות חדשות שמגדילות את זה עד 12 ג'י)
ג'י שלילי- הדם זורם אל תוך הראש, וטייסי קרב אמורים לעמוד בד"כ בעד 2-3 ג'י שלילי.

3.אם תרצה ג'י חיובי יגדל כאשר הטייס ימשוך בסטיק, וג'י שלילי כאשר הטייס ידחוף את הסטיק, אבל כוחות ג'י יגדלו (אם כי פחות) גם כאשר המטוס מסתובב על צירו לדוגמא.

4. חליפת לחץ בעצם מתנפחת תחת ג'י גבוה, וככה מפעילה לחת על האיזור הנמוך בגוף- מה שמזרים את הד חזרה לאיזור העליון ולמוח. השימוש בה נעשה ביחד עם כיווץ השרירים ברגליים והישבן.

נערך לאחרונה ע"י ohadbx בתאריך 01-02-2005 בשעה 18:41.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 03-02-2005, 17:34
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,699
עזרה הרשו לי לתקן....
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי ohadbx שמתחילה ב "תשובות"

מצטער שעלי לתקן שגיאות:

נאמר:"כוח ג'י לא שווה תאוצה במובן הרגיל. כוח ג'י הוא בעצם המשקל של הגוף"

ממש לא נכון - G=תאוצה.

יש קושי בתרגום המושג כהלכה עקב מגבלות השפה העברית, שאינה מבחינה בין VELOCITY ו-SPEED. בעוד שתאוצה היא ACCELERATION.

VELOCITY היא מהירות וקטורית - כלומר התאוצה הגורמת למסה לנוע בכיוון מוגדר, בעוד ש-SPEED היא המכח בו נעה מסה שפועלת עליה מהירות ווקטורית.

כך, למעשה, גוף הנע במעגל במהירות קבועה נמצא במצב בו ה-VELOCITY שלו משתנה כל הזמן (עקב שינוי הכיוון).

עכשיו לעניין - כח הכבידה, שהוא תאוצה כלפי כדור הארץ הוא 1G.

כאשר פועל על גוף מסויים כח צנטרפוגלי - פועל רכיב תאוצה אנכי ממרכז המעגל כלפי חוץ. ככל שהמהירות גדל - כך עולה הG...

בטיסה - כאשר פועל הכח (יחסית לטייס) מלמעל כלפי מטה - הרי שמדובר ב-G חיובי, בעוד שבכיוון השני - הוא מוגדר שלילי.

גוף האדם מסוגל להתמודד בגבורה עם כוח G חיובי בכבוד, בניגוד לתאוצה (G) שלילי.

בעקרון - הטווח הוא 9+ עד 3- ואז מתחילות לפעול על הגוף תופעות בלתי רצויות - למשל בג'י חיובי גבוה - הדם זורם מן המוח כלפי הבטן והרגליים וכתוצאה מכך יש בעיה של אספקת חמצן.

כתוצאה מכך - עלול להיגרם מצב של אובדן ראייה - BLACKOUT ובהמשך - גם אובדן הכרה.

בג'י שלילי - עלול להיווצר גודש דם במוח כתוצאה מתנועת הדם כלפי מעלה. תחילה יראה הכל אדום כתוצאה מגודש כלי הדם בנימי העיניים - REDOUT ובהמשך "הזעה" של דם על גבי העור ופקיעת כלי דם במוח.

אם יתמזל מזלך ותראה סרטים או תאזין לקשר בתרגולי קרב אוויר - תוכל לשמוע כיצד עומס הג'י והפעלת שרירי הבטן, מש]פיעים על כושר הדיבור של הטייס (זה דומה להקלטה של מישהו בשרותים תוך כדי חיר...) - בנוסף - עור הפנים, בג'י חיובי, נמתח כלפי מטה (כמו פרצוף של בולדוג) ומכאן גם הכינוי הרווח ל"יפיפיות" חיל האויר, או סתם למי ש"נפלו פניו" - G-Face....

ניתן לרסן תופעות אילה על ידי פעילות גופנית מתאימה (כיווץ שרירי הבטן למשל) או באמצעות "מכשירים מכניים כמו חליפת לחץ הפועלת כחוסם המקשה על מעבר הדם מהרגלייים צפונה ומהראש דרומה.

לגבי דרך המדידה - זה לא דבר מורכב במיוחד. ניתן לבצע זאת על ידי מערכת ג'רו או משקולת הקבועה על קפיץ בעל מומנט פיתול ידוע.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 01-02-2005, 18:54
  סמל ראשון סמל ראשון אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 21.09.03
הודעות: 3,003
וואה זה הרבה שאלות
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי amircoen שמתחילה ב "צריך הסבר על ג'י חיובי וג'י שלילי"

בוא נבין בשביל ההתחלה מזה בכלל כוח הG
כוח הG באופן בסיסי הוא כוח כבידה במצב נורמלי שבו אנו הולכים ברוחב פעול עליו 1G
כאשר טייס טס במטוס ונכנס לתימרון יש התנגשות בין שני כוחות שונים לכיוונים שונים
האחד הוא המטוס המתמרן ולוקח את הטייס איתו ,והשני ממונט ההתמד של הטייס ששואף להמשיך
לנוע בכיוון הקודם .
דוגמה קטנה לזה היא כאשר אתה נוסע ברכב והרכב עוצר באופן פיתאומי ,מה קורה ?
אתה נזרק קדימה ,זה בערך דומה לזה .
כאשר המטוס מתמרן כלפי מעלה נוצר כוח G חיובי ואז הגוף של הטייס מנסה להמשיך את הטיסה קדימה
אחת התופעות שקורות בזמן הזה היא שהדם זורם יותר לכיוון הפלג גוף התחתון ופחות לעליון וככה
שמגיעה פחות דם למוח ,התוצאה עלולה להיות איבוד הכרה של הטייס .
כאשר המטוס מתמרן מטה התהליך הפוך בדיוק ואז נוצר G שלילי והדם שואף ללכת לפלג גוף העליון
הסכנה ניפוץ של כלי הדם ומוות מדימום פנימי.
התופעה מורגש ע"י הטיסים כהכבדה של הגוף ולכן נקבע הסולם למידדיתה כפונקציה של המשקל המורגש
דיהנו ב2G למשל ירגיש הטייס שגופו כבד פי 2 מאשר בתנאים נורמים ב3G פי 3 וכן הלאה
אני מקווה שעכשו הענין קצת יותר ברור
ונמשיך לשאר השאלות
כיצד עובדת חליפת הG ?
החליפה בנויה משרוולים מתנפחים שמחוברים לירכים ולבטן השרוולים האלו מתנפחים ע"י לחץ אוויר
בפיקוד של מערכת בקרה במטוס ופועלים פחות אוו יותר כמו מד לחץ דם וע"י כך מונעים מהדם
לזרום לכיוון לא רציו (מוח אוו רגלים ) ובכך מסעים לטיס להמשיך לתפקד רגיל.

כיצד מודדים אותה במטוסים ?
מדע שלם בפני עצמו ולצערי כדי לענות בפשטות זה יהיה ע"י ציוד מדידה מתוכם במטוס.

נערך לאחרונה ע"י סמל ראשון בתאריך 01-02-2005 בשעה 18:56.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #15  
ישן 06-02-2005, 04:49
צלמית המשתמש של NYcity
  NYcity NYcity אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.06.04
הודעות: 123
שלח הודעה דרך ICQ אל NYcity
הכל בספרי הפיזיקה
בתגובה להודעה מספר 14 שנכתבה על ידי amircoen שמתחילה ב "גם אם היא זניחה, לא סביר..."

אני אסביר את זה בפשטות... מי שלא למד פיזיקיה יכול טיפה להסתבך עם זה...

G הוא בעצם מקדם בנוסחה מתמטית לתאוצה והוא בעצם מספר קבוע (9.81).
תאוצה רגילה מודדים בפיזיקה באות a. ערכיה נמדדים במטר לחלק לשנייה בריבוע.
G הוא בעצם איזשהו ערך קבוע, וממוצע כלפי מקדם בנוסחה זאת שימחיש את הכוח שכדור הארץ מושך כפול המסה של החומר והתוצאה היא המשקל.

כשאתה עושה תנועה קבועה אין כל שינוי בתאוצה, כי אין שינוי במהירות. ולכן גם לא תרגיש כוח.
לעומת זאת כאשר תאיץ או תאט את התנועה, כלומר תבצע בה שינוי, אתה מפעיל כוח.
כוח שווה למשקל, כלומר הכפלה של המסה בתאוצה.

בוא נדמיין שאתה עומד ברמזור ומתחיל בנסיעה, על מנת להמחיש זאת תן פול גז. אתה מרגיש כוח שדוחף אותך (ממושב הרכב). ומה שקורה בעצם זה שעל הכסא מתווסף איזשהו "משקל" למרות שמסת גופך אינה משתנה. מה שמוכיח שכתוצה משינוי התאוצה "גדל" משקל גופך משינוי המהירות.

כל זה בתנועה בקו ישר, דו ממדי.
ברגע שתשנה את התנוע לתלת ממדית, בצורה של תנועה מעגלית נוסף פה שינוי מהירות (תאוצה) כלפי פנים המעגל. אבל הכוח שיורגש בעצם הוא כלפי חוץ המעגל (כוח התגובה וכח האנרציה).


כל זה זאת מערכת פנימית, ולא קשורה בכלל לכוחות החיצוניים שכדור הארץ מפעיל על הטייס ועל המטוס.
גם בחלל שבו אין כוח משיכה, כל מנת "ליצור משקל" לדברים מסויימים משתמשים בצנטרפוגות.

קצת מסובך, אבל אני מאמין שאם אתה באמת מתעניין תוכל ללמוד זאת תוך פחות מחצי יום (חומר תיאורטי בלבד ללא נוסחאות) בתוך מספר שעות, מספר פיזיקה שלומדים בכל תיכון שמגיש לבגרות בפיזיקה.

בהצלחה.
_____________________________________
"הנדסה קרבית - ראשונים תמיד"
בחי"ר בחרת? - בחרת בחארטה!
NYcity

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #16  
ישן 06-02-2005, 09:28
  desertowl desertowl אינו מחובר  
מומחה טכנולוגיות צבאיות חיישנים ומערכות תצפית
 
חבר מתאריך: 18.10.03
הודעות: 3,749
אהה...
בתגובה להודעה מספר 15 שנכתבה על ידי NYcity שמתחילה ב "הכל בספרי הפיזיקה"

לא שזה משנה יותר מידי, אבל G הינו קבוע הכבידה האוניברסלי בעוד g היא תאוצת הכובד ע"פ כדו"א והיא אינה קבועה (בשל מספר גורמים) וערכה עומד על 9.8~.
תאוצה צנטריפטלית (אותה חווים בתנועה מעגלית) שווה ל V^2/R כאשר Vזו מהירות ו R הוא רדיוס הסיבוב, כאשר הכוח הצנטריפטלי (תאוצה צנטריפטלית מוכפלת ב M) הינו למעשה כוח מדומה, אבל זו באמת סוגיה לפורום מדע וטבע.
תאוצה צנטריפטלית מוכרת לך מנסיעה בפניה חדה (ביציאה מהרצליה לכיוון ת"א לדוגמא).
כ"כ יש לציין שתאוצה היא למעשה נגזרת של המהירות (אם זה אומר לך משהו) או בעברית , קצב שינוי המהירות, ככל שהמהירות תשתנה מהר יותר - התאוצה שתחווה תהיה גדולה יותר (בכיוון ההפוך - תאוטה).

הנה קישור על המתמטיקה של וקטור המהירות שהוזכר ע"י SOLOAVIA:
http://mathworld.wolfram.com/VelocityVector.html
_____________________________________
===========================
If the radiance of a thousand suns
were to burst at once into the sky
That would be like the splendor of the mighty One…
I am became death,the shatter of Worlds.
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 04:47

הדף נוצר ב 0.17 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2020 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר