16-04-2007, 20:05
|
|
מנהל פורום צבא ובטחון
|
|
חבר מתאריך: 04.05.02
הודעות: 22,809
|
|
תשובות על רגל אחת
ספרים שלמים נכתבו על מה שאתה שואל, אז אשיב בקצרה רק על עניין יירוט צוללות:
איך מגלים?
למסוק יש מספר אמצעים לגילוי ואיכון צוללות:
סונאר נטבל - סונאר נישא בבטן המסוק וניתן להורדה אל מתחת לפני הים באמצעות כבל. קיים תו"ל שלם של דפוסי סריקה, הפרשי זמן, וכו'. הבעייתיות בתפעול הסונאר היא הצורך של המסוק לרחף במקום כדי לטבול ולהאזין, משימה קשה לביצוע במז"א סוער. הסונאר הנטבל הוא אמצעי איתור הצוללות העיקרי של המסוק.
מצופי סונאר - במסוק מותקנת כוורת של מצופים המכילים סונאר ומשדר. כאשר שימוש בסונאר נטבל לא יעיל או לא מתאים, ניתן לשגר מצוף שכזה - המצוף מתחיל לעבוד ברגע שפגע במים, ובסיום פעולתו הוא שוקע לקרקעית. המסוק קולט את שידורי הסונאר במהלך טיסה בגובה נמוך. הנקודה החלשה של מצופי הסונאר הוא הכמות המוגבלת שכל מסוק נושא, והזמן הקצר יחסית שהם פועלים.
מגלה חריגה מגנטית - לפני כדור הארץ יש חתימה מגנטית מסויימת, המשתנה בהתאם לסוג הקרקע. לצוללות יש חתימה מגנטית חריגה ביחס לחתימה הטבעית, והמחמ"ג יכול לאתר חריגה שכזו. הוא אינו נטבל ומאפשר פעילות בזמן טיסה. עם זאת, הוא נחשב פחות יעיל מהסונארים ובדור הבא של מסוקי הסיהוק הוא לא יותקן יותר.
ESM - "אמצעי עזר אלקטרוניים", מערך גלאים לאיתור פליטות אלקטרומגנטיות. מערכת זו מגלה מערכות מכ"מ וקשר לפי הפליטות שלהן. מערכת זו אינה מאפשרת האזנה אך יכולה לזהות ולסווג את סוג (ולפעמים דגם) המערכת המשדרת. למרות שמדובר במערכת המיועדת יותר לאיתור כלים על-מימיים, קיים סיכוי לאתר שידורי-קשר אם המטרה נכנסת למצב מצוקה.
מכ"מ ומטע"ד אופטי - מערכות אלה בפירוש מיועדות לשימוש נגד מטרות על-מימיות, אך במקרה נדיר של מזל הם יכולים לאתר פריסקופ או תורן של צוללת העולה לתצפית.
איך מיירטים?
מסוקי הסיהוק חמושים בטורפדו. אמנם כל מסוק יכול לשאת רק שני טורפדות MK-46/50 (טורפדו מתקדם אך קל יחסית בהשוואה לMK-48 הכבד שנישא ע"י צוללות וספינות שטח), אך הוא יכול להכווין מטוסי נצ"ל וספינות שטח הנושאות חימוש נצ"ל כבד.
_____________________________________
גם כשלא היה הרבה, היה לנו הכל
|