18-05-2007, 17:26
|
|
|
חבר מתאריך: 18.04.07
הודעות: 22
|
|
מורה נבוכים חלק ב'
אין נוסחה סודית, ואין קיצורי דרך, ובאין ניסיון נשאר רק עניין של ניסוי ותהיה.
אז מאיפוא להתחיל?
אישית הייתי מתחיל עם גודל סף של 8-10 ורדיוס נמוך, בד"כ פחות מ-2, כאשר הכמות מוגדרת ל-100% , ושוב זה תלוי כמובן בתמונה ובתכונותיה, ומשם ממשיך עם כיוונים עדינים יותר.
באופן כללי חשוב לדעת כי במקרה של פעולת חידוד מסיבית - עדיף לבצע חידוד בשלבים.
קרי , במקום לנסות לחיל את הפילטר עם כמות 200% , עדיף להחילו פעמיים על 100% (כמובן להוריד את ערכי גודל הסף והרדיוס במקרה כזה).
עתה מספר דברים שחשוב לדעת., בראש ובראשונה, באם התמונה ממש לא מפוקסת , אזי USM לא יצליח לחדד אותה. USM מייצר כאמור אשליה של חדות על ידי הגדלת הניגודיות לאורך קצוות וקווי מיתאר. אזי באם התמונה ממש מטושטשת – לא תהה שום דרך לשחזר אותה (למעט איור וצביעה מחדש). כמו כן לא ניתן לחדד ביעילות טישטוש הנובע מתנועה – אלא רק מחוסר מיקוד.
שנית, שוב, אין שיטה אחת נכונה או לא נכונה לחידוד תמונה. ישנם מי שמעדיפים לחדד ערוצים בנפרד, וישנם אחרים, כמוני למשל, המעדיפים להשתמש בשיטות שונות בהתאם לנסיבות..., אני מרבה להשתמש בפילטרים High Pass או Emboss ומיזוג השכבות על ידי Overlay ולאחר מכן משחק עם האטימות. שיטה זו טובה יותר לצילום בעלי חיים ואנשים, שכן היא מייצרת פחות הילות מיותרות.
שיטות מתקדמות עוד יותר משתמשות בנגטיב של התמונה ושכבות התאמה בינהם לתמונת המקור.
אבל נראה לי שזה כבר מעבר למסגרת של הפורום הזה.
שוב, אין נוסחת פלאים. כל תמונה היא שונה, ועל כן תדרוש ערכים שונים או שיטות שונות.
====================
לשאלתך -
ראשית חובה להבין כי הפילטר USM 'מחפש' אזורים עם ניגודיות גבוהה – ומגדיל אותה עוד יותר.
מאזורים בעלי מעברי צבע רציף , שינויי גוון לא חדים או ניגודיות נמוכה הפילטר מתעלם ולא מחדד.
(זאת בשונה למשל מפעולת Contrast Adjustment שמוחלת על כל הפיקסלים בתמונה) .
הפילטר USM מוזן על ידי שלושה משתנים עצמאיים לחלוטין שאינם קשורים כלל זה בזה, (שינוי אחד מהם לא משנה את האחר) אבל שלושת משפיעים על התוצאה הסופית.
Amount – קובע את אחוז העלייה בניגודיות בין שני פיקסלים. קרי, כמה הבהיר יהיה יותר בהיר והכהה יותר כהה, לאחר פעולת החידוד.
ראה ציור מס.1
Radius – קובע את מספר הפיקסלים שישונו סביב אותם אזורים בעלי ניגודיות גבוהה. קרי, מנקודת המפגש של שני אזורים בעלי ניגודיות, באיזה רוחב יתבצע השינוי. כלומר רוחבו של קו מיתאר דימיוני המחבר שני אזורים בעלי ניגודיות.
ראה ציור מס.2
Threshold - זאת בעצם מסכה (למי שמכיר את המושג) או אזור בחירה אם קל יותר להבין את זה כך.
ערך של 0 מחיל את הפילטר בהתאם למה שנקבע בשני הפרמטרים האחרים על כל התמונה. כל ערך שונה מאפס יחיל את הפילטר בהתאם למה שנקבע. ככל שרמת ערך הסף גבוהה יותר יוחל בפילטר על אזורים בעלי ניגודיות גבוהה יותר, תוך התעלמות מאזורים בעלי ניגודיות נמוכה.
* כדי להבין כיצד ערך-הסף עובד וכיצד לשלוט עליו אני ממליץ בחום לפתוח תמונה כלשהיא ולהפעיל עליה את הפעולה הבאה: Image / Adjustment / Threshold . זהו בדיוק אותו האלגוריתים המופעל בפילטר החידוד, כמו גם בפילטרים רבים אחרים.
תקווה שזה הבהיר לך קצת את המצב.
בברכה -
RuvenKa
|