28-05-2007, 16:47
|
|
|
חבר מתאריך: 04.05.06
הודעות: 613
|
|
הנווט כ"מפקד משימה" זה נחמד, אבל מי שמקבל את ההחלטות האמיתיות והקובעות יהיה הטייס, אפילו אם הוא סרן והנווט סא"ל, ואפילו אם מדובר במשימה שבה הנווט דומיננטי יותר (צילום או משהו כזה, אני לא מומחה). כל היתר זה התייפייפות. זה לא חייב להיות ככה, כמו שבספינה ההגאי או קצין הגשר הוא לא המפקד, וכו'.
לגבי חיל האויר האמריקאי, דווקא שם נדמה לי שאתה טועה: הם מכשירים את הטייסים שלהם לפי הצורך ולא במתכונת אחת שאין בלתה. כך יכולים להיות גם טייסים שאינם קצינים (ודאי במסוקים, כולל מסוקי קרב ותקיפה, ולפחות בעבר גם במטוסי קרב) ואם קראת את את "יונץ" על מלחמת ויאטנם, ראית שהכשרת טייס מסוק סער שם ארכה כשנה מקסימום, והוא לא נדרש לדעת כלום חוץ מהטסת המסוק (בניגוד לטייסי הפנטום שהיו קצינים, אקדמאים וכו'). את עניין ה"לוחמה" (כלומר, להיות "לוחם אויר", כמו שמלמדים פה) הוא קיבל יופי תוך כדי עבודה, הוא וחבריו, יחד עם הלוחמים האחרים, הקרקעיים, שהם הטיסו למשימות השונות.
אגב - מפקדים ולוחמים לא חייבים להיות בעלי אותה הכשרה. כלומר, בהחלט יכול להיות מצב שמפקדי טייסות קלות הם טייסים שעברו קורס מלא, אולי אפילו טייסי קרב לשעבר (לא חייב) והמשרתים תחתם, הטייסים הרגילים, עברו קורס קצר ורלוונטי יותר. ככה זה בספינות, למשל, בין קצינים לחיילים ולמעשה גם ביתר החילות המוכרים לי.
אגב, בראיון בעתון פסח (אם אינני טועה) ראיתי שגנות, אם זה אותו גנות (תא"ל, מפקד להק כ"א או משהו כזה? בחור דובי עם שער אפור?), היה מפקד חצרים וזה בהחלט הפליא אותי שמי שלא היה קרבי (נדמה לי שהוא נווט תובלה) פיקד על בסיס קרבי.
יום נעים
אליהו
|