02-07-2007, 16:05
|
|
|
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
|
|
אם כבר כתבת על י"ז בתמוז
אם כבר כתבת על י"ז בתמוז שחל מחר(ולוואי שהמשיח יגיע קודם...), אני אפרט יותר על הצום בנקודות מעניינות.
צום י"ז בתמוז לזכר חמישה דברים:
- נשברו הלוחות - ע"י משה רבנו, בעקבות חטא העגל.
- הופסק קרבן התמיד - שהרומאים במקום כמו כל יום שהביאו להם שני כבשים הביאו להם חזיר.
- נשרף ספר התורה שהוחזק בבית המקדש.
(מתוך המשנה: תענית פרק ד' משנה ו')
נקודה מעניינת: מתי באמת הובקעה העיר?
בין ימי בית ראשון לבית שני צמו דווקא בט' תמוז, אולם מכיוון שבזמן בית שני החומות נפרצו בי"ז תמוז, התענית כולה עברה ליום הזה, כיוון שעיקר האבלות שלנו כיום היא על חרבן בית שני.(מתוך הרמב"ם, הלכות תעניות, פרק ה' הלכה ב')
מהי מטרת הצום?
הרבה אנשים מתענים "כדי להתאבל על חרבן ירושלים", וזו לא המטרה. כותב הרמב"ם: "יש שם ימים שכל ישראל מתענים בהם מפני הצרות שאירעו בהן כדי לעורר הלבבות ולפתוח דרכי התשובה ויהיה זה זכרון למעשינו הרעים ומעשה אבותינו שהיה כמעשינו עתה עד שגרם להם ולנו אותן הצרות, שבזכרון דברים אלו נשוב להיטיב שנאמר: 'והתודו את עונם ואת עון אבותם'"(מתוך הרמב"ם, הלכות תעניות, פרק ה' הלכה א'). כלומר, המטרה של כל הצומות שאנו מתענים בגלל הצרות שקרו לנו היא לא "להתאבל" ולבכות על מה שקרה, אלא להוסיף לקח לעתיד ולחזור בתשובה שלמה.
וכפי שכתבתי בהתחלה והרמב"ם מסיים את הלכות תעניות: "כל הצומות האלו, עתידים ליבטל לימות המשיח; ולא עוד, אלא שהם עתידים להיות ימים טובים וימי ששון ושמחה",
|