לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #11  
ישן 23-07-2007, 18:26
  מריאל מריאל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.04.06
הודעות: 1,390
גרפיקה אני מניחה שהשאלה מופנית אלי
בתגובה להודעה מספר 9 שנכתבה על ידי ohad123321 שמתחילה ב "זו שאלה קצת אישית את..."

ובטעות שירשרת לזיו.
לא, אני לא רפורמית. אני אורתודוקסית. הבקשה היא לא בשבילי, אלא בשביל חברה שלי, והיא דתייה מאוד, אורתודוקסית.
לא מן הנמנע שנשים יכולות להתעניין בעליות לתורה ואפילו ללמוד לקרוא בתורה עם טעמים והכל. לא חייבים לעלות לתורה בשביל זה. אפשר שזה גם בשביל ללמד את הבן.
באופן כללי, אני למדתי לפני כמה שנים קורס בטעמי המקרא באוניברסיטה במדרשה לבנות באוניברסיטת בר אילן (אני לא דתייה, אבל אני יכולה להרשם בתנאי שאני שומרת על צניעות וכו'), ושם, בנוסף על לימוד הטעמים ותפקידם, חלק מהלימוד היה להדגים לנו איך שרים את הטעמים נכון ובהפסקים הנכונים שקשורים לתפקידם של הטעמים כמפסיקים לשוניים. המורה לימדה אותנו גם שבשום מקום לא שרים את הטעמים נכון מבחינת ההפסקים שלהם, ובמילים יותר מובנות: הנגינה אינה עולה בקנה אחד עם תפקידם הלשוני של הטעמים. אולי כיום אין זה משנה, כי ההבנה של פסוקי המקרא נעשית ע"י פרשנים או מה שאדם חושב בעצמו על הפסוקים. זה לא קשור לנגינה, אבל למורה שלי (חרדית אורתודוקסית) זה מאוד חשוב והיא רוצה להוריש את זה הלאה, אז היא מלמדת את הבנות שלה, וכל מי שרוצה. בכיתה שלי היו כמה בנות שהתחילו ללכת בעקבותיה ולנסות ללמוד לשיר את הטעמים בצורה הנכונה כדי שיוכלו ללמד את ילדיהן. טוב, סיפור ארוך כדי להראות לך שזה בכלל לא מוזר ולא שייך בהכרח לזרם שונה ביהדות.
_____________________________________
gvip
玛丽尔
כל מקרה הוא נס אלוהי
אני לא מבולגנת, אני פשוט חושבת שכאוס זה הסדר של היקום...

חזרה לפורום
  #16  
ישן 25-07-2007, 22:19
  מריאל מריאל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.04.06
הודעות: 1,390
גרפיקה תודה גם לך
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי ohad123321 שמתחילה ב "[right]למריאל תודה על ההסבר..."

כי אני לא הבנתי מה עשהאלר רוצה ממני. אני מכירה את ההגדרות של אורתודוקסי ודתי וכו' בדיוק כפי שהגדרת. כלומר אורתודוקסי ורפורמי וקונסרבטיבי אלו הגדרות שמעידות על ההבדלים בהלכות, הבדלים בין זרמים ואילו דתי הוא שומר מצוות ושבת. אדם שמחליט לפי איזה הלכות הוא הולך לא חייב להיות דתי בכלל. למשל הרבה חילונים מתחתנים תחת הזרם האורתודוקסי, יש כאלה שמחליטים שהם רוצים חתונה רפורמית וכו'. כל אדם יהודי באשר הוא יכול לבחור לאיזה זרם הוא משתייך, אבל אין זה אומר שאם הוא לא מקיים את כל ההלכות כהילכתן לפי זרם מסויים, זה אוטומטית הופך אותו לשייך לזרם אחר, או ללא דתי. בסופו של דבר הכל תלוי בהגדרות.
_____________________________________
gvip
玛丽尔
כל מקרה הוא נס אלוהי
אני לא מבולגנת, אני פשוט חושבת שכאוס זה הסדר של היקום...

חזרה לפורום
  #22  
ישן 25-07-2007, 22:10
  מריאל מריאל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.04.06
הודעות: 1,390
גרפיקה כן, בשמחה
בתגובה להודעה מספר 21 שנכתבה על ידי שמוליק שמתחילה ב "לא הבנתי את מה שלמדת. את..."



באופן כללי לטעמי המקרא יש 3 תפקידים:

השניים הראשונים: מוזיקלי, מראים על הטעמת המילה (מלעיל, מלרע).

אבל את התפקיד הכי הכי חשוב שלהם, רוב האנשים בדר"כ לא יודעים, וזה שהתפקיד שלהם הוא תחבירי. הם מהווים מערכת מאוד מאוד משוכללת, הרבה יותר משוכללת מפסיק, נקודה-פסיק וכו', וע"פ מקום הצבתם בפסוק, בשילוב עם ההירארכיה הפנימית והיחסים בין כל טעם למשנהו, ניתן לפרש את הפסוק נכון, להבין מי זה הנושא, הנשוא, מי אמר מה, מה משמעות הפסוק, ופסוקים שניראים די סתומים בעינינו אם לא קוראים לפי הטעמים ולא מבינים את החלוקה שהם יוצרים, הופכים להיות מובנים.

עכשיו, כשהמורה שלי אומרת שלא שרים את הטעמים נכון, היא לא מתכוונת לזה שלא שרים את התווים נכון, אלא בשירה חייבת להתבטא ההירארכיה בין הטעמים, והיא מתבטאת במספר היחידות היחסי שבהן אתה מפסיק ועוצר (אולי מסלסל באמצע, אבל העיקר לא ממשיך למילה הבאה) אחרי כל טעם, שזה בעצם הדבר שחשוב להבנה הנכונה של הפסוק. כדי להבין את העיניין, הכי טוב זה דוגמה:

נתחיל מהכי פשוטה:

מכיר את השיר של איה כורם "שיר אהבה פשוט"?

אז את המשפט "זה שיר אהבה פשוט", כאשר הוא לא מפוסק, אפשר לקרוא בשתי צורות:

"זה שיר אהבה פשוט"

"זה שיר אהבה. פשוט"

בצורה הראשונה קוראים את זה ברצף והכוונה היא שהשיר פשוט.

בצורה השנייה עוצרים בדיבור אחרי הנקודה ורק אח"כ אומרים את המילה "פשוט". ואנו מבינים שהכוונה כאן היא שהמצב פשוט. לא השיר.

אז לפי העצירה ואורכה אתה מבין את משמעות המשפט, למה בדיוק מתכוונים.

אז בטעמים זה אותו הדבר רק יותר מסובך. אתנח יותר "גדול" מטיפחא, טיפחא יותר "גדולה" מתביר וכן הלאה. כשאומרים שטעם גדול או קטן ממשנהו קודם כל מתכוונים מבחינה תחבירית מי נמצא בתחומו של מי, וזה מתבטא בשירה באורך ההפסקה שאתה עושה אחרי כל טעם.

כדי להבין את הקטע של הביטוי של התחביר/הפיסוק בקריאה בוא ניקח עוד דוגמה פשוטה: יש לך משפט כלשהו בספר. יש לו פיסוק: נקודה, פסיק, מקף וכו'. אם אתה תקרא אותו בקול, תתייחס לפיסוק הזה וזה יתבטא בקולך בעצירות שאתה עושה אחרי כל פיסוק כזה, בנימת הקול, בגובה הצליל ועוד. אתה תיקרא את המשפט וכל אחד שישמע את המשפט יבין בדיוק את המשמעות הנכונה של המשפט. אבל אם יבוא עולה חדש שבקושי למד עברית והוא יצטרך לקרוא את אותו המשפט – הוא יקרא את המילים, אבל בלי עצירות נכונות, בלי נימת קול נכונה, בלי צלילים יחסיים מתאימים, דבר שיצרום באוזן מאוד, ומי שלא מבין עברית ויוכל לנחש את המשמעות של המשפט, לט יוכל בעצם להבין מה אותו עולה חדש רצה לקרוא.

אז נחזור רגע לטעמים: אחרי אתנח אתה חייב לעצור באופן יחסי הכי הרבה מאשר תעצור אחרי כל טעם אחר. נניח שהעצירה אחרי אתנח צריכה להיות 10 יחידות. מכיוון שאתנח יותר גדול מזקף, אז העצירה היחסית שתצטרך לעשות אחרי זקף צריכה להיות שווה נניח 8 יחידות, וההפסקה שתצטרך לעשות אחרי טיפחא תהיה 5 יחידות (כי היא יותר קטנה מזקף), ואחרי תביר תצטרך לעצור 2 יחידות (כי הוא יותר קטן מטיפחא) וכך הלאה. הטעות הנפוצה ביותר בקריאה בתורה ושעוברת מדור לדור היא שההפסקה/העצירה אחרי התביר הרבה יותר גדולה מההפסקה/העצירה אחרי טיפחא, ולפעמים היא כמו זו של האתנח. וזה משנה את המשמעות של כל הפסוק לפעמים. בדיוק כפי שהסברתי עם "שיר אהבה פשוט" או עם העולה חדש. ייתכן שתחשוב שאלו סתם דיקדוקי עניות, כי היום אף אחד מאיתנו לא מסתמך על קריאה בתורה להבנה, יש לנו מפרשים, אז מה איכפת לנו? לא יודעת, לדעתי ההבדל בין לקרוא משהו שקדוש לנו הכי נכון שאפשר, לבין לקרוא אותו לא נכון (זה כמובן אחרי שהבנו שזה לא נכון), זה בדיוק ההבדל כמו לקרוא את המשפט כמו מישהו שיודע עברית לבין לקרוא כמו מישהו שהוא עולה חדש.



_____________________________________
gvip
玛丽尔
כל מקרה הוא נס אלוהי
אני לא מבולגנת, אני פשוט חושבת שכאוס זה הסדר של היקום...

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 20:59

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר