תלמוד תורה:פרשת עקב.אתר תלמוד תורה.הלכות מוקצה.קדושת בית הכנסת.
פרשת עקב
"והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה.."
שואלים חכמי ישראל, מדוע אומר הכתוב: "והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה", ולא אמר בקיצור "אם תשמעון את המשפטים האלה", כמו שכתוב במקום אחר "אם בחוקתי תלכו".
אלא אמר ה"ישמח ישראל":יש מצוות שיש טורח לקיימן - אם בעניין הממון שצריך לפזר עליהן(כגון ציצית ותפילין, לולב ואתרוג, צדקה וכדומה)
ואם בעניין הזמן שצריך לבטל(כגון תפילה ותלמוד תתורה וכדומה), או מצוות שצריך לטרוח עליהן(כגון עשיית סוכה, גמילות חסדים, וכדומה). וזה שאמר הכתוב: " והיה עקב" - ואומרים חז"ל: אין "והיה" , אלא לשון שמחה, ו"עקב" הוא לשון סוף . ורצה הכתוב לרמז לנו בכך, כי אף על פי שיש לאדם טרחה בעשיית המצוות בעולם הזה, מכל מקום תהיה לו שמחה לבסוף, בעולם הבא, וכמו שאמרו חכמינו(אבות ד' יז'): יפה שעה אחת של קורת רוח בעולם הבא, מכל חיי העולם הזה".
"וכתבתם על-מזזות ביתך ובשעריך"
דוקטור אורלין, מנהל בנ' הדם של בתי החולים "מעיני הישועה" ו"השרון", התגורר עד לפני כמה שנים בקליפורניה, והכיר שם רופאים רבים, ובהם יהודים דתיים, וגם שאינם כאלה.לפני כמה שנים, נסעו הוא ואשתו לביקור בקליפורניה, והחליטו להביא מתנה לשלשה מחבירהם שם, רופאים יהודיים בכירים. הפעם בחר ד"ר אורלין במזוזות מהודרות.בבואו לארה"ב, לפני שהחל בעסקיו ובסידור ענייניו הפרטיים, נגש אל הרופאים, ולאחר דרישה בשלומם, הגיש להם את השי - מזוזה מהודרת, שהייתה מונחת בנרתיק מפואר ביותר.
הרופא הראשון התייחס למזוזה בזלזול רב, והחזיר לד"ר אורלין את המתנה. "אייני מעונין במתנו כאלה" - אמר בבוז. השני אמנם לא הראה יחס כה מחפיר למראה המתנה, אך סרב לקבוע אותה בפתח ביתו. הרופא השלישי הודה לד"ר אורלין נשק את המזוזה בחום רב, וקבעה בפתח ביתו.
לאחר שבועיים פקדה את קליפורניה סערת הוריקן נוראה, שכמוה לא התרחשה שם מיזה שנים רבות, ואשר הרסהמרחבים עצומים במדינה הענקית . וראה זה פלא, למרות ששלושת הרופאים מתגוררים האחד ליד השני, ברדיוס של מטרים ספורים זה מזה, נזקי הסערה היו שונים בתכליתבין האחד למשנהו: הרופא הראשון שהפגין יחס בוטה כלפי המזוזה איבד אתביתו לחלוטין. ביתו של הרופא השני נפגע אף הוא - אך יחסית למה שקרה בבית עמיתו הראשון הוא יצא בנס. ואילו הרופא השלישי, ששמח על המזוזה כמוצא שלל רב, וקבעה בברכה בפתח ביתו - יצא ללא כל פגע ברכושו..!
אתר תלמוד תורה
ברוך ה' השקנו בימים האחרונים אתר פשוט המכיל את מרבית מהגיליונות שהוצאנו עד עתה.
לכל המצטרפים החדשים מומלץ להתעדכן בגיליונות הקודמים, תמצאו לעינכם חומר רב לעיון.
http://www.atar.olam-jew.com/tora
האתר בחסות www.olam-jew.com ובעליו.
הלכות מוקצה
היתרי טלטול לכל סוגי המוקצה:
§ מותר לטלטל את כל המוקצים בגופו – דהיינו שלא כדרך טלטולם כגון ברגל או במרפקיו.
§ מותר לטלטל כל מוקצה מן הצד, אם עושה כן לצורך דבר המותר, ולא לצורך המוקצה, והיינו שמטלטלו ע"י חפץ אחר ואינו נוגע במוקצה במישרין.
סוגי המוקצה למינהם:
מוקצה מחמת חסרון כיס- כל כלי יקר המשמש למלאכת איסור.כגון פלאפון, מצלמה, צ'קים, דיסקים,וכדומה .
מוקצה מחמת גופו - כל דבר שאינו כלי ואינו ראוי למאכל אדם או בהמה. כגון: אבן,קליות שאינם ראויות למאכל ,חרצנים, בע"ח, צעצועים,אבקת אפיה, שברי כלים וכיוצא בזה.
כלי שמלאכתו לאיסור - כלי המשמש למלאכה האסורה בשבת. כגון:
עט,פטיש ,קדרה ,גפרורים,תפילין ,מפתח לרכב וכיוצא בזה .
מותר לטלטלו לצורך גופו או לצורך מקומו אף בידים.כגון אם צריך לפטיש לפצח בו אגוזים, או לצורך מקומו דהיינו שצריך להשתמש במקום שהכלי מונח שם, ומותר לו ליטלו משם ולהניחו באיזה מקום שירצה.אבל מחמה לצל דהיינו שאינו צריך לטלטלו אלא מפני שהוא ירא שמא יתקלקל בשמש או שירא שמא ישבר או יגנב, אסור לטלטלו.
כלי שמלאכתו להיתר - כלי המשמש למלאכת היתר. כגון: מפתח של בית ,סכו"ם ,כיסא ,בגדים אגרטל וכיוצא בזה. מותר לטלטלו לצורך ,ושלא לצורך אסור.
בסיס לדבר האסור - דין הבסיס כדין המוקצה שהונח עליו.כגון:מגירה שיש בה דברים מוקצים ,להרים תינוק המחזיק מוקצה.
החפץ בנחת רוחו של הקדוש ברוך הוא.יצלם מסמך זה ויפיץ בקהילתו, בבתי הכנסת ובתי המדרש, למנוע איסור חמור זה מכלל ישראל .
המעוניין להצטרף לרשימת התפוצה, או לכל שאלה או בקשה נא לשלוח לאימיל
talmod.tora@gmail.com
ומצווה גדולה לצרף חברים ומכרים, ולזכות אותם באימיל שבועי זה, וזכות התורה הקדושה תעמוד לנו.
תלמוד תורה אלקטרוני.
|