לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 11-08-2007, 16:12
צלמית המשתמש של ori
  ori ori אינו מחובר  
אדמין לשעבר
 
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 42,600
סיפורים קטנים כמלמדים על מצב כללי: מקרהו של חייל חיל הספר, מ. קולשטוק.

חיל הספר העבר-ירדני כמעט שלא העסיק יהודים. כוח זה (שהיה גדוד פרשים בראשיתו, שודרג
לגדוד מעורב פרשין/ממוכן, ולבסוף הוגדל למימדים של חטיבה מוקטנת: גדוד ממוכן, גדוד פרשים
ויחידה ממוכנת) כלל ב15 שנותיו הראשונות בין 600 ל-900 חיילים, שאחוז היהודים בהם נע בין שניים
לארבעה אחוזים. רובם המכריע של היהודים שירת בתפקידים עורפיים, שדרשו מיומנויות וכישורים
שלא היו למגוייס הערבי/דרוזי/צ'רקסי הממוצע (בעיקר כישורי שפות ומקצועות טכניים שונים). מצב זה
הביא לכך שחרף מספרם הנמוך, הייתה להם חשיבות גדולה יותר מזו שמשתקפת במספרם היחסי.
עם זאת, השירות שם נחשב כפתרון רע מבחינה תעסוקתית, והיה קשה לגייס לשם אנשים טכניים.
מצב זה הביא לכך שהובטחו הטבות שונות למתגייסים - הטבות שלא תמיד קויימו, והסיפור הנ"ל
(באדיבות הארכיון הממלכתי הבריטי) נותן דוגמא מובהקת לכך:
מ. קולשטוק היה (או ישנו, אם כי אני בספק...) צעיר ארץ ישראלי (תושב נחלת בנימין 111) אשר
התגייס לחיל הספר העבר-ירדני כמכונאי, ועל כן קיבל מיידית מינוי של קורפורל (רב"ט), שבנחשב היה
לדרגה של נגד, שמזכה בתנאים טובים יותר, הן במהלך השירות והן לאחר הפרישה, כשיש להעניק
למשוחרר את מענק השחרור שלו.
קולשטוק קיבל תעודת שחרור המגדירה את התנהגותו כ"לא טובה", ועל כן נמנע ממנו לקבל את
הפיצויים, להם היה זכאי מתוקף תפקידו. סיפורנו מתפתח פה לסדרה של חילופי מכתבים
(קולשטוק לא עבר לסדר היום על מניעת המענק, והחל שולח מכתבים, למפקד חיל הספר, לנציב
העליון (מכתבים שלא נשתמרו) ומכתב לשר המושבות בלונדון.
טענתו הייתה: בכל 3 שנות שירותי, היו לי 3 עבירות משמעת - הופעה לא מגולח למסדר, אי ציות
להוראה, ואיחור בשעה לחזרה מחופשה. הוא טוען שלמרות שיש לו צידוקים לכל אחד מהמקרים,
כולם נרשמו בתיקו האישי, ובעטיים, נשללה ממנו כ-ל הקצבה לה היה זכאי אחרי 3 שנות שירות.

הקובץ המצורף כאן מכתבו של קולשטוק לשר המושבות, המתאר השתלשלות העניינים מנקודת
מבטו (מתוך התיק CO 831/28/12
בארכיון הממלכתי הבריטי) :


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

סיפורנו מתעקל פה: שר המושבות מחזיר את התלונה לטיפולו של הנ"ע, ארת'ור ווקופ (הנציב
העליון הפרו-ציוני ביותר שכיהן פה - אבל גם לוטננט-גנרל בהכשרתו הצבאית, ואדם המחוייב
למערכת בכל נימי נפשית), וווקופ לא מוצא עילה להצדיק את תלונתו של קולשטוק. העניין לא נגמר
בזה, ויש דיונים אולי בכ"ז מגיע לקולשטוק משהו, והמפקד הצבאי האווירי בא"י (חיל האוויר היה
האחראי על הכוחות הבריטיים בארץ עד 1936) מכריע שקולשטוק יקבל מחצית מהמענק המגיע
לו בתום 3 שנות שירות.
גם כאן לא נגמר הדיון: בחילופי פתקים בין גורמים שונים במערכת, מתפתח דיון האם בכ"ז יש
עילה לקבל את דברי קולשטוק, כשהציר הסובב הוא "האם קולשטוק דווח שהתנהגותו בעייתית" או
שגילה על כך רק אחרי שחרורו, כשלא נותר לו דבר לעשות בעניין" (אם לא דווח, סבור כותב הפתק - הרי שמגיע לקולשטוק לקבל את המענק במלואו).


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

זהו סוף הסיפור, לפחות מבחינת התיק - ולא ברור מה הוחלט לגבי קולשטוק, אבל מבחינתנו יש
מאפיינים של סיפור קולשטוק, שיכולים על החייל היהודי בחיל הספר העבר ירדני:
1. הצורך בגיוס אנשי מקצוע כפה על הבריטים לגייס בעלי מקצוע כבעלי דרגה, ובתחום זה היה
ליהודים יתרון מוחלט, ולא רק יחסי.
2. השירות כמיעוט מבוטל, גרם לכך שהייתה אפלייה ביחס ליהודים, שבחלקם סבלו מהתעמרות
ממפקדים ערביים ובריטיים (דבר שקולשטוק טוען בגלוי, למרות שאינו מציין את יהדותו כגורם,
מסיבות מובנות - הוא כותב לאותה מערכת שלטענתו פגעה בו).
3. רמתם של היהודים הייתה גבוהה - וכאב הראש שדבר זה גרם לבריטים, היה בהתאם (בחילופי
הפתקים לגבי קולשטוק מועלות שתי דוגמאות של חיילים ערביים עם סיפור דומה, שם לא היו
כ"כ הרבה תלונות, ובטח שהן לא הגיעו עד ללונדון...). הבריטים ידעו שאם הסיפור יתפרסם כפי
שהוא, יכולתם לגייס נגדים טכניים נוספים בהמשך, עלולה להיפגע.

סיפורו של מילשטוק הוא מאפיין של רוב חיילי חיל הספר היהודים, שרובם התגייסו באופן עצמאי
(ולא נשלחו ע"י ההגנה - שלוחי ההגנה, והיו כאלה, היו מיעוט בקרב היהודים בחיל הספר), והוא
עוד הוכחה שלא רק מכתבי המפקדים מלמדים על המתרחש, אלא גם תלונות החפ"שים...
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 11-08-2007, 21:23
  ציבי ציבי אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.10.03
הודעות: 1,606
לפני כמה שנים קראתי את זכרונותיו של יהודי ששירת בחיל הספר.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי ori שמתחילה ב "סיפורים קטנים כמלמדים על מצב כללי: מקרהו של חייל חיל הספר, מ. קולשטוק."

לדבריו, המוסדות הישוביים עודדו, לתקופה קצרה בלבד, את ההתגייסות ליחידה זו כחלק מהמגמה להחדיר יהודים לכל היחידות החמושות.
מסיבות שאיני זוכרן כרגע, מוסדות הישוב הפסיקו לעודד יהודים להתגייס ליחידה זו ומספר מועט של יהודים, שכבר התגייסו אליה, נותרו בה.
ע"פ עדותו, היחס אליו היה טוב, וכל חבריו היו ערבים. הוא לא חש באפליה ולא בשום אנטישמיות.
נראה כי ידידנו אורי נתקל בחיל מהסוג שכולנו מכירים גם אצלנו. זה פיקנטי, אבל כדי לבדוק עוד מקורות על היחס ליהודים בחיל הספר.
לכשאמצא את הספר, אשמח להעלות את שמו.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 11-08-2007, 21:55
צלמית המשתמש של ori
  ori ori אינו מחובר  
אדמין לשעבר
 
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 42,600
האם כוונתך לזכרונותי של דוד יצחק "בלילות כנען"?
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי ציבי שמתחילה ב "לפני כמה שנים קראתי את זכרונותיו של יהודי ששירת בחיל הספר."

דוד יצחקי הוא דמות שלולא היה נטול מרפקים, היה מגיע מ-א-ו-ד רחוק. מדובר בדמות ייחודית בכל
הנוגע לכמות האירועים הבטחוניים שבהם היה מעורב:
יליד 1915 בינבנאל, בן לשני סובוטניקים (אמו היה משבט קורקינים המפורסם, עליו נמנה סא"ל
יוסי קורקין, שנפל באסון השייטת באנצריה).
מעורב בהגנה על יישובו מגיל 15, ובגיל 18 התגייס לחיל הספר יחד עם שני חברים נוספים מיבנאל.
שלושתם דיברו ערבית וענו על קריטריון השפה שנדרש לגיוס. הם סירבו לשרת בתפקיד טכני, וגוייסו
לאחת מפלוגות הפרשים. שני האחרים נאלצו לעזוב במהלך שירותם, ובמקרים רבים הוא היה יהודי
יחיד בפלוגתו.
הוא השתחרר ב1936, בדיוק בזמן בכדי לפקד על הטנדר (המשמר הנע) באזור יבנאל והגליל
התחתון. השתתף בפעולה של פלוגות הלילה, אחרי שידידו מילדות, חיימק'ה לבקוב (סמל מחלקה
בפלוגות) הצליח לשכנע את וינגייט להתיר לו להצטרף. אח"כ מונה למפקד פלוגת פו"ש באזור רחובות
(הייתה מלחמה קשה של הגנה עם וועד המושבה על גיוס יצחקי והרחקתו מהמושבה, שכן במושבה
עדיין לא הייתה תפיסה של "היישוב" אלא סברו שכל התיישבות יהודית עומדת בזכות עצמה. הם
כעסו על "גזילת מפקד מקומי לטובת יישובים אחרים בדרום הרחוק...
במלחמת העולם השנייה כבר היה יצחקי נשוי, וביחד עם לבקוב הקימו שותפות של מכירת בקר
לצבאות הזרים בארץ. הםהרוויחו מעט כסף, אבל הרבה פחות מ"מתעשרי המלחמה" למיניהם,
שכן עובדה שיצחקי נאלץ לעבוד כנהג אוטובוס אחרי המלחמה בחברת דן. הוא דחה פנייה להצטרף ללח"י, אך סירב להסגיר את שמות הפונים אליו. במלחמת העצמאות גוייס כמ"פ לחטיבה
8 של יצחק שדה (שהיה זה שמינה אותו למפקד פלוגת רחובות בפו"ש), ולחם בקרבות החטיבה
בדרום. רוב חייליו היו יוצאי אצ"ל ולח"י.
אחרי המלחמה חיפש עבודה, ועבר מתפקיד לתפקיד. בשלב מסויים ניסה להתגייס לשב"כ, אך
נדחה בגלל גילו (כבר היה בן 45), אך בעזרת לבקוב, שפנה למשה דיין, הוא התקבל לעבודה,
בה עבד כרכז מודיעין במגזר הבדווי, עד 1967. אחרי 1967 היה רכז מודיעין בחברון ואח"כ ברצועת
עזה. ברצועת עזה כמעט נהרג, כאשר משת"ף שבגד, ירה בו ופצע אותו קשה. הוא החלים ונשלח
לשמש כקב"ט השגרירות בקובה (בשנותיה האחרונות...). את ספרו הוא כתב ב1995, בהיותו בן
80, ומצער שאיש בעל סיפור כזה, היה צריך להוציא לאור את ספרו בעצמו.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 18:40

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר