לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ברוכים הבאים לפורום כתיבה וספרות!!! והשורה הנעה - נוע תנוע! אוסף ביקורות הספרים של כל הזמנים אוסף אתגרי הכתיבהלכתיבה הציטוט הנבחר: 'הסופר, כמו הילד, אוהב לשחק משחקים, אבל יודע להציב את הגבול בין האמת לבדיון' מאת פרויד. חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > תרבות ואמנות > כתיבה וספרות
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 30-08-2007, 18:27
צלמית המשתמש של yishain11
  yishain11 yishain11 מחובר עכשיו  
 
חבר מתאריך: 07.08.05
הודעות: 5,837
חיפוש/אובדן

זוהי היצירה שנכון לעכשיו היא הטובה ביותר שלי (לדעתי לפחות).
מי שרוצה להתעמק בה שיביא בחשבון שיש הרבה סימבוליות, אז נסו לחשוב מה מסמל כל דבר ומהו פשר היחסים בין המרכיבים השונים.
תהנו

חיפוש/אובדן
האיש הלך לאיטו על השביל. הרעש, האנשים והמפעל כמו לא נגעו לו. הוא ניסה לראות מעבר להם.

הוא ניסה להבין איך הוא הגיע למצב הזה. איך הניח למעט האור שהיה בחייו להעלם.

הוא חיפש אותה.



לפני שנה

הוא ראה אותה בפעם הראשונה בדרכו חזרה מהמכרות. היא הייתה קטנה ורזה, עם מבט אפל על פניה. היא ישבה על אבן גדולה, ליד השביל, כול כולה אומרת אפרוריות והזנחה. מן הסתם הבת של אחד מהכורים. האיש לא הקדיש לה מחשבה נוספת.

למחרת הוא ראה אותה שוב בדרכו אל המכרות. היא הייתה בדיוק באותו מקום, כמו חיכתה לו שייכנס אל בטן האדמה בהליכתו השפופה. הוא לא הצליח להבין מה ילדה צעירה עושה בחוץ בשעה כל כך מוקדמת, אבל גם לא באמת ניסה. יום ארוך ומתיש עמד לפניו, והמסתורין שהוצג בפניו בגוף צנום ושברירי לא נגע לו כלל. הוא התעלם ממנה והלך אל האולם הגדול, בו כל הכורים היו מתכוננים ליום נוסף של חציבה. החום הרב ששרר באולם קידם אותו בברכה. לפחות כאן הוא היה יכול להרגיש משהו. הוא החליף ברכה צוננת עם האנשים שכבר היו שם, והלך אל עבר התא שלו. בחוץ השמש עוד לא עלתה, כנראה עוד לא ראתה צורך באור בעולם. האיש משך בכתפיו. מחושך הוא בא ואל חושך הוא הולך.

הוא הכניס את המפתח למנעול התא וסובב אותו לאיטו. התא נפתח בחריקה צורמנית. בתא היו הקסדה הכתומה ומעיל הכורים שלו, יחד עם מספר ברגים ופנסים. הציוד הרגיל. הוא רוקן את תאו סגר אותו בטריקה. הוא פנה אל המסדרון, משם יורדים במעלית אל המכרה עצמו. במסדרון כבר חיכתה הקבוצה שלו לירידה. כולם בולטים בקסדותיהם הכתומות, כולם נסתרים במעיליהם המהוהים. לאף אחד לא הייתה הבעה על פניו. כל אחד הסתגר במחשבותיו שלו. אל תוך עולמם הפנימי דבר לא היה יכול להיכנס, גם אם ינסה לחצוב את דרכו. הם היו אנשי האדמה.

כשהתחיל האיש לעבוד בכרייה, פחד בכל פעם שהיה צריך לרדת לחושך, הצפיפות והמחנק שהיו המכרה. תמיד הוא תהה אם היום הוא היום בו התקרה תתמוטט, או שדווקא בשעה שירד פיר האוויר יחליט מסיבות המובנות רק לו להיחסם. הוא ירד כל יום לאדמה כמו אל קברו, וכל יום הוא חזר אל פני השטח כאילו נולד מחדש. אבל זה עבר לו, עם הזמן.

הוא החל להבין שיום יבוא והוא ימות, ואחת היא אם ימות תחת סלע או במיתתו. הוא השיג את התרופה הטובה ביותר לכל מצב של פחד, ספק או חשש. הוא הפך לאדיש.

זמזום חד סימן שהגיע זמנה של הקבוצה שלו לרדת. הם התקדמו בדממה אל תוך מעלית הברזל החורקת, ולאיטם התקבצו בתוכה. אחרי שכולם נכנסו משך האחראי על המעלית בידית, והמעלית החלה בנפילתה אל בסיסו של העולם. כשהגיעו למטה, הם התפזרו. כל אחד הלך לעמדתו ולחפירתו. בעוד יום של יזע ועמל הם עתידים לקחת מהאדמה את היסוד, היסוד שאלמלא האדם היה נותר חבוי היטב, נם את שנתו במעמקי העולם. האדם העיר אותו, הכריח אותו להישיר מבט אל השמש, אל החוץ.

האיש כבר כוסה כולו באבק וזיעה כשראש הצוות שלו סימן שהיום תם. טוב שסימן, אחרת לא היו יודעים מתי יש לסיים. מתחת לאדמה אין חשיבות לזמן שבחוץ, כשהאנשים כורים אין תחושה שתסמן סוף.

הם אספו את כל היסוד שכרו אל תוך עגלות קטנות, שהעלו את היסוד למעלה, ומחוץ לטווח ראיה. הם התקבצו אל תוך המעלית שוב, ומרוב הלכלוך לא יכלו לראות את האור המסמן מתי שהגיעו אל תוך האולם שלמעלה. רק קולה של המעלית החורקת שהופסק סיפר להם שהצליחו לצאת מתוך האדמה, שזכו לחיות יום אחד נוסף. כמו בתחילת היום, כל אחד מהם פנה לדרכו ולתאו בשקט. כל אחד התכנס בתוך עצמו, והתרכז בלנסות לשכך את הכאב בידיים, לנסות לשכך את הכאב שבלב. האיש כבר מזמן חדל מכך. הוא לא הרגיש כאב. הוא יצא מהאולם, והלך בשביל המוביל אל מחוץ למפעל הכרייה עם מבט שפוף. כשעבר ליד הסלע עצר. הוא ידע שהיא ישבה שם בבוקר, מביטה בכל הכורים במבט מלא בוז. כשמשום מה הרים את מבטו אל הסלע, היא לא הייתה שם.



לפני חודש

האיש לא הבין מה גרם לו להישבר. הרי הוא עמד בשגרה השוחקת ומלאת המאמץ מתוך אדישות מושלמת. הוא למד לשנות את פני האדמה מבלי לשנות את פניו. הוא ידע להוציא את היסוד, וידע איך לא להוציא מעצמו דבר. איך זה יכול היה לקרות לו? זה פשוט לא ייתכן.

אבל זה קרה בכל זאת.

היה ערב כשזה קרה, וכמות גדולה במיוחד של יסוד הוצאה באותו יום. הממונים החליטו לנסות לחגוג עם הכורים את ההצלחה, ופתחו מספר משקאות לפני שהלכו כל אחד לביתו. האיש שתה. לדברים משמחים אין עליו השפעה, הוא היה אדיש. אחרי זמן מה הוא יצא מהאולם, כדי להרגיש את אויר הלילה הקריר חולף על פניו. מיד כשיצא ראה צללית על הסלע. את אותה צללית שישבה שם כמעט מדי ערב. מחכה.

הצללית טלטלה את רגליה כשהתקרב אליה האיש. היא לא הפסיקה ממשחקה כששמעה אותו מתקרב, מגפיו הכבדים חורקים על גבי שביל החצץ. היא אפילו לא הרימה את מבטה. האיש עמד מולה, והיא עדיין לא הביטה. כנראה מראה רגליה באוויר עניין אותה יותר ממראהו העגמומי. האיש כעכע בגרונו, ואז סוף סוף היא הרימה את מבטה. הוא ראה את עיניה, הכחול הכהה שבהן אפף אותו. דחף לא רצוני הנחה אותו, מכריח אותו לגלות מעט רגישות בתוך ים האדישות שטבע בו מזמן. האיש הרים את ידו.

עיניה מלאו דמעות אחרי שהסטירה נחתה. המכה הייתה חזקה כל כך שהיא נפלה מהסלע. היא בכתה מעט, וקמה מהשביל. היא צלעה לה בדרכה אל מחוץ למפעל הכרייה. היא אפילו לא טרחה להכות בו חזרה במבט רווי שנאה. האיש היה מרוצה, הוא עשה משהו. הוא התרחק בסיפוק מהסלע וחזר אל האולם כדי לשתות עוד, בטוח שכבר לא יראה אותה יותר ולא יצטרך להקדיש לה יותר מזמנו או מנפשו.

אבל עיניה הכבויות לא הניחו לו.



היום

הילדה מעולם לא נראתה במכרה שוב. האיש כמעט שלא שם לב. אנשים באים ואנשים הולכים והארץ לעולם נחצבת. לא ינום ולא יישן היסוד. האיש המשיך בשגרת חייו השוחקת, ומעטה האדישות שלו מעולם לא הוסר שוב. האיש היה בטוח ומוגן. השקט היה חלקו.

לפחות עד שהמכתב הגיע.

המנהל קרא לו ברמקול הכללי שבמכרה, אילץ אותו לעלות לבדו אל פני השטח. לאט וברעד קל האיש הלך אל משרדו של המנהל, מנסה להבין מה היה יכול לקטוע את עבודתו, את קורבן אישיותו.

המשרד קיבל אותו בבוהק של ניקיון, מדגיש עד כמה הוא לא שייך. המנהל חיכה לו ליד שולחנו הכבד, בהבעת פנים מרחמת. המנהל סימן לו להיכנס והצביע על מעטפה קטנה שהייתה מונחת על שולחנו. האיש התקרב אל השולחן, והביט במעטפה. היא הייתה מלוכלכת בקצותיה, כאילו זה שהחזיק בה כרה בעצמו וידיו היו מלוכלכות תדיר. האיש לא חשב שזה ייתכן. מי מהמכרות היה יכול לכתוב לו מכתב?

הוא הרים את המעטפה, וראה שאין עליה כתובת. הוא הביט בתמיהה במנהל. איך הוא יודע שהיא עבורו?

המנהל חייך חיוך מתנצל והחווה לכיוון המעטפה. האיש הביט בה בשנית וראה שהיא פתוחה. בתוכה היה פתק קטן ותמונה. לאט הוא שלף את הפתק והתמונה, והביט בהם כלא מאמין.

בפתק היה כתוב "להתראות".

בתמונה היו מצולמים הוא, אשתו המתה ובתו התינוקת. התינוקת עם העיניים הכחולות והמבט האפל.

בזעקה חנוקה הוא יצא מהמשרד, רץ החוצה, מוכרח לנשום. הוא יצא אל החוץ, שואף את האוויר בנשימות מקוטעות, קולט את השמש במעומעם דרך עיניים דומעות.

הוא הרגיש פעם, ולא ירגיש עוד לעולם.



כל הזכויות שמורות לישי נחליאל
_____________________________________
And you've been so busy lately That you haven't found the time, to open up your mind, and watch the world spinning gently out of time

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

חזרה לפורום
  #2  
ישן 30-08-2007, 18:41
צלמית המשתמש של NVJ
  NVJ NVJ אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.02.06
הודעות: 13,393
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי yishain11 שמתחילה ב "חיפוש/אובדן"

שלום ישי

אהבתי את הסיפור, אבל עם זאת אני חושב שעם הנסיון תדע אולי על מה בעלילה לפעמים מוטב "לקצץ" ועל מה להרחיב. כמובן שכל יצירה היא בעיני הכותב, ואין צורך ממשי לשנות, אבל בכל-זאת.
יש לך כתיבה מיוחדת וזה מאוד יפה

כתבת שאתה חושב שזו היצירה הטובה ביותר שלך. אמנם אני לא ממש מרגיש את זה (שזו הכי טובה), אבל אני רק רוצה לומר שטוב לראות שכותב יודע להעריך את העבודה שלו. אני יודע מה ההרגשה להיות מרוצה מאוד מהכתיבה העצמית ואני בטוח שאתה מרגיש עם זה נהדר.

כל הכבוד! אני אשמח גם לקרוא את היצירות הבאות ומקווה שיהיו גם שונות.

עריכה:
אם אני לא טועה, לא כותבים "כעכע" בגרונו, אלא "כחכך"... אבל אני לא בטוח שאני כותב את זה בלי שגיהוט חטיוו.

נערך לאחרונה ע"י NVJ בתאריך 30-08-2007 בשעה 18:45.
חזרה לפורום
  #3  
ישן 30-08-2007, 22:54
  מריאל מריאל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.04.06
הודעות: 1,390
גרפיקה הסיפור שלך מדהים
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי yishain11 שמתחילה ב "חיפוש/אובדן"

אתה כותב יפיפה ומאוד כאב לי האובדן בסוף. אני נסחפתי לתוך הסיפור והבנתי את מה שהכורה מרגיש. העברת את רגשותיו ואת רגשות הבת שלו באופן שממש מרגישים זאת.
אהבתי מאוד את משחקי המילים והמשחק בין המשמעויות. הצורה המעגלית של הסיפור: ההתחלה אלו הן ההשמך של השורות האחרונות.
אם הסיפור הוא מטאפורה למשהו, אז אני לא הבנתי מהי. אני קראתי את הסיפור פשוטו כמשמעו. אשמח אם תסביר.
אני אנסה את כוחי לגבי המטאפורה, וזה בדיוק מה שחשבתי כשקראתי את הסיפור: המכרה משקף באופן מדוייק את פנימיותו של הכורה - חשוך. אין רגע. הכל אטום. את כל החיים=היסוד=האדמה הוא מוציא החוצה כל יום, וזה בדיוק כאילו הוא מוציא מתוך ליבו את ניצוץ החיים כל יום. אור שמש - רגשות של שמחה, אהבה, ויותר מאוחר בסיפור אור השמש היא גם הילדה שבחייו, שהוא לא יודע שהיא שלו - הוא לא רואה.
ועכשיו הוא גם לא יראה לעולם.
_____________________________________
gvip
玛丽尔
כל מקרה הוא נס אלוהי
אני לא מבולגנת, אני פשוט חושבת שכאוס זה הסדר של היקום...

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 22:22

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר