לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 09-10-2007, 12:51
  Interpack Interpack אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 27.04.05
הודעות: 89
שאלות במרכבה

שלומות,

לפני מספר חודשים, יצא ספר שעניינו "טנק המרכבה לדורותיו". ברוסית כמובן (אלא מה?).

כמה תמונות בספר, העלו אצלי מספר שאלות, שאשמח לקבל עליהן תשובות, במסגרת מגבלות אבטחת המידע (שלרוב לא קיימות כאן...).


1. האם זה האבטיפוס? האם הוא עדיין קיים במוזיאון כלשהו?

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/dvtyhzqjkn3n.jpg]



2. טנק שנראה ככה... האם יש איזה סד"פ מיוחד להנעה, או שפשוט מחממים אותו "כמו רכב דיזל רגיל"?

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/cgwzzm0yknt0.jpg]


3. ה-"כוכב" שמצוייר על "הכנף הקדמית ימנית" - ראיתי את הסימול הזה על עוד רכבים, לא רק טנקים. מישהו יכול להזכיר לי מה המשמעות שלו? (דיר באלאק - במסגרת המגבלות!!!)


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/qm1jxkmdtniz.jpg]




[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/zdinvezjwv3m.jpg]



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/j10dnnmeqmyr.jpg]



4. בבקשה תספרו לי שאין אף אחד שהוא מספיק אופטימי להאמין שהריאו האומללה אכן אמורה למשוך את המרכבה? הפסדתי איזו בדיחה? למה בכלל לחשוב על זה?


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/tzingy3g0wzj.jpg]



5. מרכבה מיועדת לקפצץ? תופעות לוואי כלשהן, מעבר לתחושת ה-"אין משקל" של הצוות?


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/zoniwzvygjmm.jpg]



6. מה זה הוונטה המצחיקה הזאת מאחורה? התמונה צולמה ב-"Merkava Mk4"... אין איוורור נורמלי?


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/5zqtnkyg1nyz.jpg]






7. נוכרי אני מכיר. אבל מה זה????


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/yzbm1nggd4zk.jpg]



8.תמונה מהקיץ של שנה שעברה. מישהו יודע מה הנסיבות ואיך זה נגמר?


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/xxdg2nyzyea5.jpg]


9. טנק-חילוץ ע"ב מרכבה? חדש, או שאני "עתיק"?

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/govjjijzmwow.jpg]



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/hnoqdzdg2zmi.jpg]




זהו.
קצת כבד, אבל - התנצלותי.


תשובות יתקבלו בתודה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 09-10-2007, 13:01
  hge hge אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.02.07
הודעות: 437
הטנק הקופץ
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Interpack שמתחילה ב "שאלות במרכבה"

הסיפור שאני שמעתי במהלך השירות הוא שהטנק צולם במהלך הדגמה של יום כשירות חילי. כול הצוות נפצע בעקבות הקפיצה.
לגבי המאורר בדגמים המתקדמים יותר יש גם מערכות קירור אחרות אבל היתרון של המאורר הוא שלא צריך להניעה את הטנק כדי להשתמש בו. הוא גם עושה את העבודה.
לגבי התמונה של הטנק אם המנוף. זה אינו תחלץ אלא אב הטיפוס של נגמש על בסיס מרכבה שאמור הי לשמש את החת"פ. אני לא יודע אם הגרסה הסופית של הנמר היא זהה אבל זה הכלי שאני ראיתי בתצוגת הרק"מ של הרב"ח ב03 ואני חושב שתמונה 74 צולמה שם.
_____________________________________
"הסורים היו האויב הצהוב,האכזר. הסורים היו המלחמה על המים. הסורים רצו לייבש אותנו. הסורים היו תעלות הנ"ט העמוקות בגולן. הסורים היו קרבות הבלימה הנואשים של 7 בעמק הבכא. הסורים היו הבנזונה שהתגאה בטלוויזיה הסורית שהוא אכל כבד של חייל יהודי ביום כיפור. הסורים היו פשעי דמשק. הסורים היו הרעים. הם רצו להרוג אותנו. ואנחנו הרגנו אותם לפני שהם הספיקו."
מתוך "הלנה על הגג" מאת יורם יובל.


נערך לאחרונה ע"י hge בתאריך 09-10-2007 בשעה 13:07.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 15-10-2007, 15:13
  zerokool zerokool אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.03.07
הודעות: 19
מרכבה סימן 3 קופצת.
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי hge שמתחילה ב "הטנק הקופץ"

הטנק הראשון מסוד סימן 3 אשר קפץ מוסרט ויש עליו את הכיתוב "אלון"
זה הוסרט ברמת הגולן אבל בוצע ע"י צוות ניסוי הטנק הבודד אשר ישבו במפח"ט של 211 ז"ל במעלה אדומים.
לאחר מכן נבנתה פלוגת הניסוי של הסימן 3 אשר ישבה בסיירים.
אנחנו היינו הפלוגה הראשונה המבצעית אשר קבלה את הכלים. ירדנו לסיירים ועברנו הסבה משוט לסימן 3.
חלק גדול מפלוגת הניסוי השתלב בפלוגה שלנו ואז עלינו לרמה לצמ"פ שני.
בצמ"פ הזה למעשה הניסוי נמשך. הכל על זחלים והקפיצה הראשונה שלנו עם הסימן 3 נעשתה במסלול צוות של סינדיאנה.
עשינו תחרות מי קופץ יותר רחוק ואת 1ב צלמו במקרה.
הזוכה היה טנק 3 בפיקודו של איל זיו. ועדיין יש מחלוקת האם טנק ג' קפץ יותר רחוק.

הקפיצה הגבוהה ביותר של סימן 3 היא בנסיעה לאחור במסלולים של אחמדיה כאשר נמג"ד עלה על כלי ונתן היגוי הפוך.
הכלי עף כ 2 מטרים באויר מהמסלולים למטה להיכן שהפלוגות ישונות, עבר מעל עץ קטן וניפץ סלע.
לצוות לא קרה כלום.

רק לרישום: אני מחזור 1989 הסבה משוט ד' לסימן 3.
כמו כן פלוגה ו של 74 בהסבה שלה בטעות כלי זינק במהירות מירבית ברמפה של הנהיגות המתקדמות בסיירים והכלי הושבת והצוות נפגע קלות.

בלבנון ירדנו טרסות בקפיצה עם הכלים אמנם לא נעים אבל לא נורא.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #6  
ישן 09-10-2007, 13:38
צלמית המשתמש של PD1
  PD1 PD1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.11.05
הודעות: 705
שלח הודעה דרך ICQ אל PD1 שלח הודעה דרך MSN אל PD1
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Interpack שמתחילה ב "שאלות במרכבה"

1. זה אחד מאבי הטיפוס של הטנק (היה אפילו אחד עם תובה רגילה וצריח של מג"ח 5), אם אני לא טועה הוא עדיין עומד במוזיאון השריון בלטרון.
2. קודם כל, סימן 2.ד?
אני חושב שמניעים אותו רגיל, אחרי הכל זה לא פנצר גרמני בחורף הרוסי.
3. אין תשובה לזה, כנראה שזה פשוט "סימון" שאין צורך להרחיב עליו.
4. אולי זה ההפך?
5. הסיפור של הטנק הקופץ, נגמר לא טוב, הצוות נפצע בצורה רצינית.
6. לפי מה שאני יודע, המיזוג בטנק הוא חלק ממערכת האב"כ ובנויה לעבוד במקרה של מתקפה כזאת, סביר להניח שנוח יותר להדליק את המעוורר.
7. אם אני לא טועה, אחד מחברי הפורום כבר פרסם תמונה של האמצעי הזה, תנסה להריץ חיפוש בפורום.
8. כל מה שאני יודע שזאת פומ"ה שם.
9. הכלי הוא הנמ"ר המקורי, כלי חילוץ שנמצא בצה"ל במספרים לא גדולים.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #25  
ישן 10-10-2007, 18:56
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
תודה
בתגובה להודעה מספר 24 שנכתבה על ידי שקדי 1 שמתחילה ב "קודם נפנה את המצלמה טיפה מזרחה"

מאד חשובות לי תמונות נוספות מהצומת הזאת:
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
רצוי שניתן יהיה לזהות את הסימולים הטקטיים של הטנקים (ששייכים לחטיבה שלי, אם לא לגדוד ואפילו לפלוגה) ו"עוד יותר עדיף" של חיילים שקשורים אליהם, ייתכן שאלו טנקים לפני כניסה ל"שינוי כיוון 11" הנודע לשימצה ובצדק.
היכן בדיוק צולמה התמונה, באיזה תאריך ובאיזו שעה?
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #36  
ישן 11-10-2007, 01:01
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 35 שנכתבה על ידי the flying duchman שמתחילה ב "מגד 52 דאז היה גיא קבילי. אם..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי the flying duchman
אם אני לא טועה הוא עלה על המטען ליד מרון א-ראס.

כמו שחשבתי.
אם כך זה הטנק שמופיע בסירטונים הנ"ל.

אני כ"כ שמח שלא יצאנו איתכם לשינוי כיוון 11.

האם כל טנקי המג"ד של 401 נפגעו?
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #43  
ישן 14-10-2007, 02:35
  משתמש זכר Black Mammmba Black Mammmba אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.05
הודעות: 2,637
שלח הודעה דרך ICQ אל Black Mammmba Facebook profile
בתגובה להודעה מספר 34 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "מגד" 52 = מי? היכן זה קרה?"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי יוסיפון
מגד" 52 = מי?
היכן זה קרה?



http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3280854,00.html
התותחן נהרג, הקמב"ץ נפצע קשה. מדובר היה בטנק מג"ד 52, אשר הכיל בתוכו את כל המטה של הגדוד ( 7 איש) במקום 4.
המג"ד התחיל בנסיעה כאשר טנק מהגדוד קיבל טיל נ"ט. המג"ד עלה על ציר מרכזי, אשר היה ממוטען.

כתוצאה מהפיצוץ, הטנק נפל הצידה מציר ונפער בור ענק. ומיד החלו בפעולות החילוץ, כאשר החיזבאללה זיהה את העליה על מטען ומתחיל ב"מתנות מן השמים" פיצמור של האיזור. טנקים וD9 שהיו באיזור ביצעו חציציה וחילצו את הפצועים. התותחן שנהרג, פונה במצב קשה.

כבר יומיים הוטל על הפלוגה שלי לחלץ את 2 הטנקים לשטח ישראל. 2 דחפורים הלכו להוציא את הטנק שהמט"ק נהרג מפגיעת נ"ט. כאשר אני נשלחתי לחלץ את הצריח של טנק מג"ד.
משימה לא פשוטה כאשר צריך היה למשוך אותו מהתחום שהצריח נפל לתוכו. בעקבות הפיצוץ הצריח התנתק מהתובה. מבצע שהארכתי שיקח שעה וחצי לקח כ 4 שעות מורטות עצבים בחושך ועבודה עם אמר"ל. אך לבסוף הצריח חולץ למקום מבטחים. קצין חימוש של האוגדה (איזה זקן בדרגת סא"ל) עבד איתי וגם ניסנו לחלץ את התובה, אך לא היה לנו את האמצעים בשטח (היה צריך עוד D9 וגם לשטח את השטח) והשארנו אותה שם.

עד למקום המבטחים נסעו (כלומר הדחפור שלי) כאשר הצריח טעון בפגז ומוכן לירי, תוך כדי הנסיעה הצריח התלקח. כאשר הגנו לשטח כינוס "הפגודה" השיריונים באזור,הוציאו את הנוקר החשמלי שנמצא בצריח.

היו לי פעם תמונות של הצריח, אך המצלמה נהרסה.
הסיפור היה הרבה יותר מורכב ממה שאני מספר לכם.
_____________________________________
"רק מי שהריח את המוות יכול באמת להעריך את חיים,,

"שאלוהים ירחם על אויבי,כי אני לא ארחם עליהם,,-גנרל ג'ורג' סמית' פטון

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #46  
ישן 03-09-2008, 18:20
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
עוד כמה תמונות מחילוץ התובה הזו ממארון א-ראס לארץ
בתגובה להודעה מספר 31 שנכתבה על ידי tape שמתחילה ב "[QUOTE=שקדי 1]אני לא לגמרי..."

במהלך שני לילות רצופים בהפסקת האש נכנסנו כוח של חי"ר, הנדסה (ס"פ וD9), חימוש וטנקים כדי להוציא את התובה הזו בחזרה לארץ.
בלילה הראשון התעסקנו בהפיכת התובה והבאתה עד לציר. אחרי שהס"פ אישרו שהיא לא ממולכדת הD9 הפך אותה. נעשה אמץ גדול לאתר כל חלק של הטנק כדי שלא יפול לידי האוייב.
החי"ר הושארו במגנן "הפגודה" לתצפת ולאבטח את התובה (יחד עם טנק מפלוגה אחרת שלנו) ואנחנו יצאנו לארץ.
בלילה השני בוצעה הגרירה עצמה. אז גם צולמו רוב התמונות.

התובה מהתצפית לפני שהפכנו אותה
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

חוזרים אל מגנן "הפגודה"
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

מצטלמים ליד הטנק הפגוע
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

כל פיסת טנק נקשרת בשלשלאות
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

הדחפור מושך
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

ומושך
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

בנסיעה בחזרה לארץ הציר קרס מתחת לטנק שלי והחלקנו בשפ"ץ חד מאד ימינה. זחל ימין (העליון) התמלא בחול ונמשך החוצה מהבוגים בחלקו התחתון. פרסנו חיצונית.
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
אפשר לראות את השיניים המובילות מחוץ לבוגים ואת העפר והאשנים שנכנסו בתוך הזחל. התובה עצמה יושבת על האדמה. התותח מצודד לכיוון המורד, כך שאם ההתהפכות תמשיך הוא יינעץ באדמה ויעצור אותה.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
הדחפור נתן "נשיקה" לטנק בזמן שfreedom_fighter מכוון אותי בהיגויים עדינים. הצלחנו להחזיר את הזחל ולנסוע בחזרה לארץ.
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #48  
ישן 10-10-2007, 18:49
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 47 שנכתבה על ידי hge שמתחילה ב "הסמל שעל הדגל"

זהו הסמל של פלוגת ומפיר מימים ימימה (אני זוכר אותו משנת 90). לגבי הפלוגה עליה כתבת עדיין אי אפשר להתבטא באופן חופשי, לכן מחקתי חלק ממה שכתבת. אני מקווה שבקרוב יופיע מאמר מקיף על הפלוגה הזו ועל האמל"ח שהפעילה.
כשיצא המאמר תמונות מובטחות!
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #61  
ישן 09-10-2007, 15:07
  Levik Levik אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.09.04
הודעות: 710
לגבי ה"מרכבה המעופפת":
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Interpack שמתחילה ב "שאלות במרכבה"

באירוע הספציפי המצולם לא קרה לצוות שום דבר. בטנק היו מפקד ונהג בלבד, וכולו צופה מבפנים במזרונים צה"ליים תקניים כדי לרכך את המכה. התמונה הזו צולמה על רמפה שהוכנה במיוחד מול אתר ברק בעליקה, כחלק מ"ערב חטיבה" שהתקיים שם ב-98' או 99'. התבצעו מספר "טיסות ניסוי" ביום לצרכי צילום, אך האטרקציה האמיתית שלטובתה התאמנו הייתה שתי קפיצות ראווה במהלך עצרת החטיבה באותו ערב. חודשים אחר כך עוד נהגנו לחקות את נועם גילאור, שהנחה את הערב: "ולמי שמיצמץ, המרכבה - מכה שנית !!".
אם אני זוכר נכון המט"ק היה איתן בן דוד מפלוגה ב', והנהג היה לא אחר מאשר קובי אלפסי, סמג"ד 53 באותו זמן.
כאמור, שניהם שרדו את הקפיצה ללא פגע. למיטב זכרוני הטנק נשלח אחר כך לטיפולי ג' (שממילא היו בתכנון).

גם אני שמעתי בזמן הצבא את הסיפור על המרכבה הקופצת שכל הצוות שלה אושפז, ובגרסאות שונות אף נוספו לסיפור הרוגים. אני לא יודע אם אכן היה אירוע כזה או לא - אולי בפעם הראשונה שבוצעה קפיצה אכן היו נפגעים. העובדה היא שבשני מועדים שונים ראיתי איך מקפיצים מרכבה באוויר לצרכי צילום, ובשני המקרים לא קרה לצוות דבר.
_____________________________________
Tempus Fugit

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #62  
ישן 09-10-2007, 16:10
  gm4450 gm4450 אינו מחובר  
מיכאל מס. סא"ל (מיל.), אוצר מוזיאון יד לשריון בלטרון. מומחה לרק"ם ובעיקר טנקים
 
חבר מתאריך: 26.01.02
הודעות: 1,389
לפותח האשכול..
בתגובה להודעה מספר 61 שנכתבה על ידי Levik שמתחילה ב "לגבי ה"מרכבה המעופפת":"

לא תמיד ניתן לומר זאת, אבל השאלות שלך וצורת פרישתן, ראויה לציון. שאלות טובות...הומור מעודן. יפה !

לחלק מהשאלות קיבלת תשובות. אוסיף רק את מה שיש צורך להשלים..

מאוורר- בסימני 3+4 יש מערכת תומכת חיים הכוללת גם מערכת מיזוג אוויר "יוני" המתחברת באמצעות זרנוקים לנקודת ה"פיפי". לא תמיד צריך מיזוג אוויר לתוך איזור הטורסו, וכדאי להפעיל מאוור פשוט שאינו צרכן חשמל. לא תמיד נכנסים אנשי צוות או טכנאים לטנק עם סרבל מתאים לחיבור ואז המאוורר פשוט מחייה נפשות.

טנק החילוץ ע"ב מרכבה 3, נמר אחזקה, אינו מיועד לחוליות החט"פ. במידה ויכנס לשירות, ישמש במח"גים (מחלקות החימוש הגדודיות, או בדרגי אחזקה גבוהים יותר. לא בדרג הפלוגה.

במסגרת הסרטת מיצג השריון ברמה"ג ב-99, נכחתי בקפיצות מתוזמנות של 5 טנקים מגדוד סופה. כאמור, 2 אנשי צוות בלבד המרופדים בשיפעת מזרונים. מט"ק בתא הצריח ליד המדומם. לא היו שום אירועים כירורגיים. נכון הוא ששמענו את נקישות סוף מהלך הזרועות והמרסנים...
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #69  
ישן 12-10-2007, 13:25
  Levik Levik אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.09.04
הודעות: 710
בתגובה להודעה מספר 68 שנכתבה על ידי freedom_fighter שמתחילה ב "לפחות דבר אחד זה מוכיח סופית"

אני לא יודע אם יצא לך פעם ללבוש סרבל מקורר, אבל בעיניי לפחות הוא יותר עונש מפינוק.
הרי את מרבית הזמן שאינו זמן לחימה אתה מבלה מחוץ לטנק, או בתוך הטנק אשר אינו מונע. במצב זה לסרבל המקורר אין יתרונות כלל - אלא חסרונות: אפודת הקירור שהיא חלק בלתי נפרד מהסרבל הופכת לשכבה מחממת נוספת, פתח הכניסה של האוויר מציק לך ב... איזור שבו הוא נמצא, וע"פ רוב הסרבלים האלה מגיעים (משום מה) במידות גדולות (ג/מ, שאפילו אדם כמוני מרגיש בתוכן כמו בתוך שק). פועל יוצא מכל אלה הוא שאתה מזיע יותר משתזיע בסרבל רגיל.
כשאתה כבר מגיע להתחבר למיזוג אז הטמפ' שלו קרה מאוד (אם איני טועה מדובר על 16-18 מע'), שביחד עם ההזעה המוגברת גורמת לאפקט קירור שגובל באי נוחות. אני אישית העדפתי לא פעם לא להשתמש במיזוג בצורה קונבנציונלית, אלא פשוט לדחוף אותו לסרבל מלפנים, דרך הרוכסן (כמו שכבר ציין כאן מישהו באשכול).
אגב - שימוש בשכפ"צ מצמיד את האפודה שבתוך הסרבל לגוף ומונע ממנה להתנפח ולפזר את האוויר הקר, ובכך למעשה מבטל את היתרון היחיד של הסרבל. קשה לי להאמין שטנקיסט עם קצת משמעת ושכל ישר ייכנס ללחימה ללא שכפ"צ (ואני מדבר גם על תותחנים ונהגים).

ציטוט:
במקור נכתב על ידי freedom_fighter
סמל"שניקים הם קוסיות.

נכון לגבי לא מעט דברים, אבל בעניין הספציפי הזה אני לא ממש מסכים איתך.
_____________________________________
Tempus Fugit

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #74  
ישן 09-10-2007, 19:31
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Interpack שמתחילה ב "שאלות במרכבה"

1. האם זה האבטיפוס? האם הוא עדיין קיים במוזיאון כלשהו?

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/dvtyhzqjkn3n.jpg]

תובת שוט שנתחתכה ושימשה לבדיקת היתכנות של היפוך כוון הנסיעה.
אח"כ מאחר וכבר הייתה קיימת שימשה לניסויים נספים שלא כאן המקום לפרטם.
התובה הזאת נמצאת בלטרון.
אב הטיפוס של המרכבה נמצא במוזיאון בתי האוסף ביפו.

2. טנק שנראה ככה... האם יש איזה סד"פ מיוחד להנעה, או שפשוט מחממים אותו "כמו רכב דיזל רגיל"?

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/cgwzzm0yknt0.jpg]

יש סד"פ מסויים שנקרא "הנעת חורף" אין סיבה לפרט אותו כאן. בגדול במסגרת הסד"פ הזה דוחסים את הסולר בצינורות ומחממים את אזור ההזקה לצילינדרים.

3. ה-"כוכב" שמצוייר על "הכנף הקדמית ימנית" - ראיתי את הסימול הזה על עוד רכבים, לא רק טנקים. מישהו יכול להזכיר לי מה המשמעות שלו? (דיר באלאק - במסגרת המגבלות!!!)


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/qm1jxkmdtniz.jpg]

זה סימול טקטי. אין סיבה לכתוב כאן את מה הוא מסמל.


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/zdinvezjwv3m.jpg]



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/j10dnnmeqmyr.jpg]



4. בבקשה תספרו לי שאין אף אחד שהוא מספיק אופטימי להאמין שהריאו האומללה אכן אמורה למשוך את המרכבה? הפסדתי איזו בדיחה? למה בכלל לחשוב על זה?


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/tzingy3g0wzj.jpg]

הטנק מושך את הריאו ולא להפך.

5. מרכבה מיועדת לקפצץ? תופעות לוואי כלשהן, מעבר לתחושת ה-"אין משקל" של הצוות?

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/zoniwzvygjmm.jpg]

יצא לי לקפוץ עם הטנק כמה פעמים ומכמה גבהים. לא נרשמו נזקים כלשהם לצוות או לטנק.
אגדות שונות נרקמו סביב הקפיצה הספציפית הזו. הגיסא הנכונה נמצאת כאן באשכול.

6. מה זה הוונטה המצחיקה הזאת מאחורה? התמונה צולמה ב-"Merkava Mk4"... אין איוורור נורמלי?

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/5zqtnkyg1nyz.jpg]

במרכבה 3 ו-4 יש מזגן. המזגן הוא אישי ומתחבר לסרבל (חפש את אשכול ההסבר שהעליתי על כך, אולי בסקירת הטנקים שלי, למעשה תמצא שם את רוב התשובות לשאלות שלך). המאוור גוזל פחות אנרגיה מהמצברים ומשמש לאיוורור סביבתי ולא נקודתי.



7. נוכרי אני מכיר. אבל מה זה????

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/yzbm1nggd4zk.jpg]

חיפוש בפורום יביא אותך לאשכול שבו חשפנו את הנכרי הזה.

8.תמונה מהקיץ של שנה שעברה. מישהו יודע מה הנסיבות ואיך זה נגמר?


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/xxdg2nyzyea5.jpg]


9. טנק-חילוץ ע"ב מרכבה? חדש, או שאני "עתיק"?

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/govjjijzmwow.jpg]



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.siz.co.il/up/hnoqdzdg2zmi.jpg]


חפש את האשכולות שעוסקים בנמרה או נמר"ה
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #82  
ישן 12-10-2007, 15:31
  barlev barlev אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 29.10.06
הודעות: 70
המרכבה הקופצת הראשונה!
בתגובה להודעה מספר 81 שנכתבה על ידי tape שמתחילה ב "[YOUTUBE]sSH1W5Oxw6Q..."

טוף, בואו נעשה קצת סדר בבלגן. אני תמיד משועשע מהתגובות שנכתבות בלא מעט מקרים ללא היכרות אישית ומתוך חוסר ידיעה אמיתי.
המרכבה הקופצת הראשונה מופיעה בסרטון שעליו אני מגיב.
זו אחת המרכבות סימן 3 הראשונות, עדיין נהוגות ע"י אנשי יחידת הניסויים, אי שם בחורף 1989 בנוכחותי ביחד עם אנשי פלוגת וולקן מגדוד "עז" - עוצבת "סער מגולן".

מדוע משועשעים? חדי העין ואנשי רמת הגולן שבינכם יבחינו שעל פלטות הבזוקה של הסמל"ש הזו נרשם, רחמנא ליצלן "וולקן".
מי רשם?? חיילי המבצעית של "וולקן" המכונה וולקן אימפריה, שידעו שלמחרת תצולם המרכבה לסרט תדמית, הגיעו בלילה מחקו את ה"אלון" שנצבע על הפלטות לטובת הצילומים, ובמקומו צבעו את שם הפלוגה שלנו - "וולקן".
צוות הסמל"ש לא שם לב לשינוי וכך הונצח שם הפלוגה מהיחידה המתחרה לעולמי עד (עוד מעט 20 שנה ועובדה שעדיין דשים בנושא), על חשבון ה"פלישתים".

הצילום נעשה בנפח מזרח, קרוב מאד לציר הנפט ולבוסטר, היישר ממשטחי "וולקן" או "עז" איך שתרצו. לצוות שלום.

יחי המוסטיקות!! (למביני עניין).

לגביי כל הקופצות האחרות, אינני יודע. וכשאינני יודע, אינני מגיב.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #85  
ישן 13-10-2007, 18:05
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 83 שנכתבה על ידי trek40 שמתחילה ב "בואו נעשה סדר??"

בקדריה נפלו, לא קפצו. זה לא נגמר רק בצלעות שבורות. המ"מ נהרג. יש כתובת מתחת למקום הנפילה שכוללת את שם המ"מ והתואר מלאך. נהגנו להגיע לשם בתתל"גים עם המ"מים שלנו שהיו חניכים של אותו קצין שנהרג בצמ"פ.

אני צולמתי (בסטילס) קופץ באותה הנקודה בה מצולם הטנק שבסירטון (עם הכיתוב ולקן) הצלם היה מיחידת ההסרטה בדו"ץ והטנק היה 2ב 10ג' של גדוד 77.
קפצתי כמה פעמים עד שהוא היה בטוח שהצליח לתפוס תמונה טובה (ימי הפילם) חוץ ממני לא היה אף אחד בטנק למעט מטרת דמות עם ג'נטקס במדף המפקד.
התמונות צולמו בחורף 97 ויועדו לחלוקה לגורמים איתם הגדוד סיים לעבוד בקו בדרום הר חברון.
בנוסף צולמתי קופץ ע"י צוות של ערוץ 2 בנסיעה מהירה על הציר החום שבין מוצב הדר לקוקר. הפעם עם כל הצוות בפנים. פשוט השיירה התחילה לנסוע בלי ששלחו אותנו לחיפוי בקוקר. זה היה בקיץ 95 ושודר יום אח"כ בחדשות. פעם גם היה לי וידאו של הקפיצה הזו.

קפיצות אחרות שלי שלא הונצחו:
1. בקורס המקצועות, בנהיגת לילה ראשונה שלי עם המפקד אייל שלייפר (לימים מ"פ בגדוד 75). באיזשהו שלב אני לוח על הגז ואין תגובה מהזחל ואז מגיעה המכה. שלייפר מבקש ממני לדומם, שנינו יורדים מהטנק והולכים אחורה. לאורך כמה מטרים אין קוליסים עד למצוקון בגובה מטר וחצי. הוא לא סיפר וגם אני לא.
2. בצמ"פ בנסיעה מנהלתית לשטח האש שמול הקובת אנחנו נוסעים בתוך סבך, פתאוםהתובה נוטה קדיהמ ואני מרגיש כמו בתרגולת מעבר סוללה. צועק "אלישע תגביה דחוף" (אלישע החליף את התותחן הקבוע באותו היום). אנחנו נופלים לתעלת נ"ט. התותח נתקע בבוץ. יוצאים לבד ברוורס. מניקים ומצחצחים את התותח. דרג ב' מגיע כדי לבדוק את תותח. מעבירים "מגעת" והכל בסדר.
2. * טנק אחר מפלוגת הצמ"פ שלי נפל בנקודה שבה מצולם הטנק הקופץ. הנהג י' יוספוב היה קצת שוקיסט ולקח ימינה חזק במקום שמאלה חזק ביציאה להתקפה. הנזק למזקו"ם היה מאד לא נעים. דווקא בכל הקפיצות "שלי" המזקו"ם לא ממש ניזוק.
3. בקו האחרון שלי בסתיו 97 נכנסים תוך כדי כוננות לעמדה המערביתבדלעת. העמדה כבר "קרועה" מרוב טנקים שנכנסו ויצאו ממנה. מתמקמים ולא בטוחים שאנחנו בסוללה שמסמנת את קצה העמדה. אם אנחנו לא בנקודה הנכונה אז ההצפנה לא תהיה מדוייקת ואם נצטרך לירות לא בטוח שהכרטיס טווחים שלנו מדוייק ואנחנו עלולים לפגוע לא נכון. חמיש, המט"ק, מחליט לנסות לבדוק אם יש עוד לאן לנסוע קדימה. אני משחרר בלם, לוחץ קצת גז והתובה מתחילה ליפול לפנים. היא פשוט לא נבלמת ומתחילה לצנוח. אין ברירה, נמשיך כאילו אנחנו עוברים סוללה. אני עוזב הכל ומחכה למכה שתסמן את הקרקע, כשהיא מגיעה סוף סוף אני לוחץ על הגז, מתקדם קצת ומתיישר.
נפלנו בין שבעה לעשרה מטרים. עכשיו צריך לצאת משטח חשוד במיקוש ובמארב של חיזבאללה ועמוס בבולדרים. חמיש יורד ומכוון מהקרקע. עלינו חזרה. בטא"ת בבוקר אנחנו מוצים בזחל רק פין אחד שבור.
4. לפני אותו קו מבצעים טיפולי ב' בסדנה בנפח. אנחנו מאד לחוצים בזמן לקראת הקו ו"מתקתקים". סיימנו עם הטנק שלי, עכשיו נוסעים מנהלתית למשטח, מרחק של עשרות מטרים. חמיש במצב רוח טוב ונותן לי להשתולל. אני מגיע לגבעונת בשטח. הזחל מטפס למעלה, חמיש צורח "עצור!", אני צורח "תן לקפוץ", הזחל מתחיל לעזוב את הקרקע, הוא צורח "לא! עצור" אני לוחץ בחוזקה על הבלם. חמיש חוטף מכה בצלעות (אני לא אומר שלא עשיתי את זה בכוונה. מהתובה נשעה "קליק". שברנו קפיץ.
5. בהפסקת האש במלחמה בקיץ שעבר נכנסנו בכל לילה לתוך מארון א-ראס ולמוצב שקד. למארון א-ראס כדי לגרור החוצה את התובה (והצריח) שמצולמת כאן למעלה. ולשקד כדי לפוצץ אותו. אנחנו נוסעים על ציר שנסלל כמה ימים קודם ע"י D9. באחת הנסיעות חזור בסיבוב חד על צלע ההר (המדרון הולך מימין למעלה לשמאל למטה) הציר מתמוטט מתחת לטנק וזחל שמאל צונח לדרדרת.חול ושברי סלעים נכנסים אל תוך הזחל.
אני צועק "התהפכות, לצודד תותח שמאלה", נעמן במסדרון בטח מתפלץ כשכולם בטנק מנסים לייצב אחיזה. יוס, המט"ק פוקד: "ימינה חזק", "צריך לתת היגוי רק שמאלה, לכיוון ההתהפכות אני משיב" אך בכל זאת לוקח ימינה, בהתחלה עם קצת ואח"כ עם הרבה גז. הזחל לא מגיב.
"פרסנו" אומר נעמן מהמסדרון. "הלך הינע שמאל", אני עוד מנסה, ספק מצהיר ספק מקווה שזה רק ההינע. יוס יורד מהטנק. פרסנו. השן המובליה יצאה מהמתח פנימה והזחל טיפס על הזרים בהינע החוצה.
"לא יכול להיות" אני אורמ לעצמי. אף פעם לא פרסתי.
שאר הטנקים מתכנסים אלינו.
כל שאר האנשים יורדים מהטנק שעדיין נמצא בסכנת התהפכות.
מרחוק אני שומע איך מפוצצים את שקד.
כנראה שלא תהיה ברירה נצטרך לפוצץ את הזחל, ולהרכיב אותו מחדש בהתליך מסובך בגלל נתוני השטח. אבישי הסמ"פ לוקח פיקוד. הוא רוצה עוד לנסות. מרפים את המתח, הוא נותן לי פקודות להיגויים משונים. הזחל יורד וחוזר למקום. הכל בסדר. חוזרים לארץ. טנק ד' גורר את התובה במקומנו.
בארץ הזחל עובר בחינות של כל גורמי החימוש האפשריים. הכל תקין. מדהים.
בימ"ח אחרי שבוע עושים טפ"ש. שוב החימוש בודקים את הטנק והכל תקין.
אדם, המ"מ עובר ושואל על "הסדקים שיש לכם בזרים. פותחים את הזחל ואכן שני הזרים סדוקים היטב. צריך להחליף אותם. אין חלקי חילוף.
אחרי יומיים אנחנו עוזבים את הימ"ח בלב כבד עם טנק מחוץ לאח"י וזחל פתוח.
חודש אח"כ יום חזרה לכשירות. הזחל שלי עדיין פתוח וזרים אין.
בתצ"א מעודכן של הימ"ח שראיתי בשבוע שעבר הטנק נמצא באח"י. אני מקווה שזה בגלל שהוחלפו לו הזרים. אני מבטיח לבדוק בביקור הקרוב מאד בימ"ח.
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #89  
ישן 13-10-2007, 21:16
צלמית המשתמש של רגב06
  רגב06 רגב06 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.05.05
הודעות: 2,908
בתגובה להודעה מספר 85 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "בקדריה נפלו, לא קפצו. זה לא..."

מזקו"ם המרכבה הוא פשוט גאונות מיכאנית-הנדסית. אני אומר את זה בתור מג"חניק לשעבר שיצא לו לקבל סיבובים פה ושם על מרכבות.
פשוט כלי מתמרן מדהים. אין לי כל ספק שתובת המרכבה חייבת להיות הפלטפורמה לעוצבה המתמרנת, לטנקים, לנגמ"שים ולדרגים א-1 לפחות.

ושוב, כל הכבוד והמחמאות לאנשינו- בחורינו המצוינים שהביאו לעולם את מערכת ההסעה של המרכבה.

אם למשה רבנו וחבורתו היו הכלים האלה, המצרים היו מופתעים מאוד מאוד שם בסיני...
_____________________________________
אם אתה מחזיק ביד ענף זית דק, כדאי מאוד שביד השנייה תהיה לך חרב חדה וגדולה.
(הפרשנות שלי לרעיון שמאחורי סיכת המ"מ)

"שבעה דברים בגולם ושבעה בחכם. חכם אינו מדבר לפני מי שהוא גדול ממנו בחכמה, ואינו נכנס לתוך דברי חברו, ואינו נבהל להשיב, שואל כהלכה ומשיב כעניין, ואומר על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון, ועל מה שלא שמע אומר לא שמעתי, ומודה על האמת. וחילופיהן בגולם.;" מסכת אבות- פרק ה', משנה ז'

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #90  
ישן 13-10-2007, 21:54
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 89 שנכתבה על ידי רגב06 שמתחילה ב "מזקו"ם המרכבה הוא פשוט גאונות..."

צריך ללמד גם את הנהגים לנהוג. חייבים לחזור וללמוד שוב ושוב את שיעורי עקרונות נהיגה, בעיקר את השיעור השני.
למזלי יצא לי ללמוד אותם עם רותם נט"ר (שלימים הפכה למ"פאית הראשונה) שהייתה מדריכה פשוט מעולה.

אני חושב שהלקח העיקרי מהמקרים שקרו לי (ואמורים להיות כאלו לכל נהג טנק שנוהג על הטנק שלו ולא עומד במחסומים) הוא ההתנהגות במפגש החוזר עם הקרקע.

נזכרתי במקרה נוסף:
בחומת מגן פלוגת המילואים שלי הוצבה כפלוגת הטנקים של חטמ"ר אפרים. איזה מחבל בכיר נהרג וידעו שההלויה שלו תתקיים בכפר א-דיכ (גוש ערורה, מערבית לאריאל מתחת לפדואל ולברוכין) עוד ידעו לספר במודיעין שבכירים אחרים מתכוונים להשתתף בלוויה (אם אני זוכר נכון אחיו של ההרוג היה אחד מהם).
הוכן מבצע שבמסגרתו חיילים מסוערבים מימ"ס איו"ש ומדובדבן נכנסו לכפר והשתתפו בלוויה. צוות צלפים מגדוד נחשון נתן חיפוי ואנחנו כטנק יחיד עם כוח חי"ר מנחשון שימשנו כהטעיה וככוח חילוץ למקרה הצורך (למרות ששאלנו אף אחד לא הסביר לנו איך אנחנו אמורים להבחין בין המסתערבים ובין המקומיים, אם העסק היה מסתבך היה יוכל להיות מאד לא נעים).
מה שמעניין לדיון הנוכחי זה הייתי צריך לנהוג את הטנק אל תוך א-דיכ מנקודת ההערכות בתוך ברוכין. יכולתי לעשות זאת על הכביש אך זה היה גורם לו נזק והנסיעה הייתה ארוכה מאד. במקום זה ירדנו על צלע ההר וחיפשנו דרך.
התקרבנו מאד לכביש (רק היינו צריכים לחצות אותו אך המט"ק ברנע, לא הצליח למצוא נקודה שבה נוכל לרדת אל הכביש. ההר נחצב כדי לסלול את הכביש ובכל מקום שרצינו לרדת הייתה מדרגה של כמה מטרים. בסוף פשוט הוא בחר מדרגה של שלושה מטרים ואני ירדתי ממנה בקלות (בלי שום נזק למזקו"ם). בדרך חזור גם טיפסנו על מדרגה של כמטר וחצי.
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #93  
ישן 14-10-2007, 00:21
  freedom_fighter freedom_fighter אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 23.01.06
הודעות: 1,234
רק בשביל הדיוק... כי יום אחד אולי זה יהיה חלק מספר :)
בתגובה להודעה מספר 85 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "בקדריה נפלו, לא קפצו. זה לא..."

נעמן היה בתא התותחן, ומכיוון שהוא בחור אחראי הוא הציץ באמר"ל על הציר, ואמר לי בקולו השקט שירדנו מהציר, אני פשוט לא שמעתי. את יוסיפון כן שמעתי, אבל חשבתי שזה לא שפ"ץ רציני ושהטנק יצליח לקחת את זה. מה שלא ידעתי זה שהציר שם טיפונת קרס, כי עברנו ממש על הקצה שלו (זה היה בסיבוב, ממול היה מוצב או"ם מואר שסנוור את הוילון ואת החד עיני שהשתמשתי בו במקום עכבר).
אגב, אחרי שלא הלך לנו עם ה-D9, הצעתי לאבישי שאני אנסה עם יוסיפון לבד לקחת דוך לתוך הואדי עם היגויים חזקים, בתקווה שהמסה האדירה של הטנק בצירוף העובדה שהזחל ישב טוב על שני הזרים הקדמיים תמרכז אותו והוא יחזור למקום. בדיעבד זה הלך לא רע.
שתי אניקדוטות:
1. היה לנו טרמפיסט במסדרון האחורי- תותחן נצנצן מהפלוגה השניה שנחר כל מהלך הנסיעה\פריסה\ניסיון גרירה... לפני שנסענו לתהום ירדתי פנימה לתוך הטנק, הערתי אותו בכח, ספרתי לו שפרסנו ושאנחנו מנסים משהו, שיחזיק חזק ושלא יבהל אם הוא מוצא את עצמו בכל מיני זוויות. הוא מלמל איזה משהו מנומנם.
2. בסדיר היה לי נהג שהיה שובר 3 סכינים וברביעית היה מפוצץ את הצוות. יום אחד בסינדיאנה ספרתי 4 סכינים שהוא שבר מעולה. בחמישי הוא נכנס לא טוב, כסח הינע ואת שלושת אנשי הצריח, שנשלחו בהפרשים של שעה לזיו בצפת.

אזהרה חמורה- מרכבות אינן מיועדות לבצע קפיצות. צריך נהג מיומן ורמפה ישרה מאוד ומתונה... בקיצור, זה שאפשר במקרים מסוימים לעשות את זה עם הטנק, לא אומר שצריך לנסות את זה. טנק אינו אופנוע והתוצאות של פעולה כזאת יכולות להיות הרסניות לצוות וגם לכלי.
נדמה לי שהיה מוטב לוותר על סרטי הראווה האלה מפאת הסיכון שאנשים לא אחראים עלולים לקחת עם הכלי (למשל המרכבה 4 הראשונה שהתהפכה באזור נבי מוסא, אאל"ט הם ניסו לעשות אתה צלחת כמו שהיו רגילים...).
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #94  
ישן 14-10-2007, 00:27
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 93 שנכתבה על ידי freedom_fighter שמתחילה ב "רק בשביל הדיוק... כי יום אחד אולי זה יהיה חלק מספר :)"

ציטוט:
מרכבה 4 הראשונה שהתהפכה באזור נבי מוסא, אאל"ט הם ניסו לעשות אתה צלחת כמו שהיו רגילים

השניה
שמח לשמוע שהזחל סגור.
עכשיו כל מה שנותר הוא להשיג קסוות, פטיש 5 מרכיב קסוות, פותח טבעות, מומנט, בוחן מעגלי ירי, בורסייט, שילוטים נכונים, מעיכים ועוד כמה זוטות.

תגיד, רק בשביל להיות בטוח: עשינו מתישהו תיאום כוונות במלחמה?
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #96  
ישן 14-10-2007, 00:39
  Tal53 Tal53 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 10.12.04
הודעות: 2,040
להקריא יחד עם הוראות הבטיחות!
בתגובה להודעה מספר 93 שנכתבה על ידי freedom_fighter שמתחילה ב "רק בשביל הדיוק... כי יום אחד אולי זה יהיה חלק מספר :)"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי freedom_fighter

אזהרה חמורה- מרכבות אינן מיועדות לבצע קפיצות. צריך נהג מיומן ורמפה ישרה מאוד ומתונה... בקיצור, זה שאפשר במקרים מסוימים לעשות את זה עם הטנק, לא אומר שצריך לנסות את זה. טנק אינו אופנוע והתוצאות של פעולה כזאת יכולות להיות הרסניות לצוות וגם לכלי.
נדמה לי שהיה מוטב לוותר על סרטי הראווה האלה מפאת הסיכון שאנשים לא אחראים עלולים לקחת עם הכלי (למשל המרכבה 4 הראשונה שהתהפכה באזור נבי מוסא, אאל"ט הם ניסו לעשות אתה צלחת כמו שהיו רגילים...).


להקפיץ טנק באויר זה יפה ומרשים ומזקו"מ המרכבה סופג את הנחיתה בצורה יפה.
אבל, המהנדסים העצלנים שכחו לאזן את הטנק ולבדוק מרכז כובד ביחס למרכז העילוי...
לכן יש סיכוי לא רע שקפיצה לא מתוכננת (לא על רמפה ישרה, נחיתה לא ישרה) תביא לנחיתה על ההינעים. במקרה הזה ניוטון עובד שעות נוספות שמהסה האדירה בולמת במכה.
שהסימן שלוש נכנס לשרות החלה תחרות הקפיצות מעל טנ"טים ללא סוללה (היו כאלו ממערב לבנטל למי שמכיר). שני טנקים שנחתו טיפונת קצר שלחו את הצוות לבית החולים וגרמו ליציאת הצריח משנן הצריח.
אחרי כמה נחיתות לא מוצלחות נוספות במהירות גבוהה ההתלהבות מקפיצות דיי דעכה...

אנקדוטה
גם שוט יכול לקפוץ באויר.
זה קורא בעיקר אם אתה מנסה לנצח בתחרות מי יגיע ראשון לסובה ומקצר דרך רמפת הנגמ"שים. לא נרשמו פצועים מלבד כתמים כחולים ויומיים עבודה יותר מכולם בטיפולי ב'.
_____________________________________
טל

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #97  
ישן 14-10-2007, 00:44
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 96 שנכתבה על ידי Tal53 שמתחילה ב "להקריא יחד עם הוראות הבטיחות!"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי Tal53
זה קורא בעיקר אם אתה מנסה לנצח בתחרות מי יגיע ראשון לסובה ומקצר דרך רמפת הנגמ"שים. לא נרשמו פצועים מלבד כתמים כחולים ויומיים עבודה יותר מכולם בטיפולי ב'.


אאוץ'

אני חושב שאחד הלקחים צריך להיות ש:
א. לא קופצים.
ב. אם קופצים חייבים למנוע מכה להינעים ולמתח - לכן, בנפילה צריך "לעזוב הכל", בנחיתה צריך ראשון פול גז עד להתיישרות אז צריך ללחוץ חזק על הבלם ולרדת לבדוק את הנזקים.
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #99  
ישן 14-10-2007, 00:30
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 98 שנכתבה על ידי freedom_fighter שמתחילה ב "הזחל סגור ויש זרים חדשים. בדקתי."

ראוי לציין שהסיבה שהזחל לא נקרע תחת העומס ולא נפל היא עבודות הזחל המקיפות שדאגת לעשות למרות כל החוסרים: היה לנו מתח זחל מצויין והחלפת חוליות כמו ניגר למרות שלא היה לנו מרכיב טבעות (כן היו קסוות אך לא היה מרכיב קסוות והן לא התאימו לחוליות) ולמרות שהביאו לנו חוליות שלא מתממשקות עם החוליות הקיימות.
כנראה שהיה הרבה יותר קל לשבת בצד ולנצנץ (אני אפילו ניסיתי וגם ניצנצתי בתא נהג תוך כדי סגירת הזחל שלכם בזמן שאני מכתיב לקלדנית של מעריב).
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #101  
ישן 14-10-2007, 21:41
  freedom_fighter freedom_fighter אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 23.01.06
הודעות: 1,234
סינית למתחילים
בתגובה להודעה מספר 100 שנכתבה על ידי NehemiaG שמתחילה ב "אתם מדברים סינית למתקדמים,..."

היתה לנו- מרכבה סימן 2.
בזחל נעשה איזה שהוא ניסוי מתישהו, וחלק מהחוליות היו "משופרות"- דומות למרכבה סימן 3. אבל לא היה זיווד תיקני לטפל בהן. בפרט- אני מעריך שהניסוי נכשל כי אחרי כמעט כל נסיעה בשטח גילינו שחלק מהפינים המחברים את החוליות עפו ממקומם (הרבה יותר מאשר בזחל של מרכבה שמטופל כמו שצריך).

היה גם איזה חימושניק שהתעקש אתי ביציאה מהימ"ח שיש לי עודף שמן והחליט לרוקן קצת למרות שצעקתי עליו שיעזוב את זה (מוטב עודף שמן מחוסר). בהתחלה תפשתי ממנו על ההתעקשות לעשות את העבודה בעצמו, אבל אחרי 4 ימים בפנים כשהטנק התחיל להתנהג מוזר מאוד ולסרב להחליף הילוכים, דיווחתי על התקלה החמורה לחוליה הטכנית ואחרי שהם בדקו את המנוע הם אמרו לי "תגיד, איך אתה נוסע ככה, בלי שמן, אתה רוצה לשרוף את המנוע?".

חוץ מזה- יוסיפון, עשינו תאום כוונות פעמיים. בימ"ח ואחרי שיצאנו בדובב.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #103  
ישן 14-10-2007, 23:26
  freedom_fighter freedom_fighter אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 23.01.06
הודעות: 1,234
טיפולים מינימליים בלבד.
בתגובה להודעה מספר 102 שנכתבה על ידי GrimReaper שמתחילה ב "מוטב חוסר מסויים של שמן מאשר..."

מה שאני זוכר זה שאם יש לך קצת יותר מדי שמן, אז מקסימום הטנק ירק קצת החוצה, אבל אם חסר לך זה בעייתי מאוד.
בקשר לטיפולים, זה תלוי כמה הטנק נסע וכמה הצוות עיף. מבחינתי זחל זה קדוש, מה שנוגע לכשירות ירי זה קדוש, חוץ מזה.. מותרות אלא אם הכלי עבר נסיעה קשה. יש טרייד אוף לפעמים בין עייפות הצוות שהופכת להיות חשובה יותר מהקפדה על כל מה שכתוב בבד"ח. צוות הרוג מעייפות מסוכן אפילו יותר מפין שבור בזחל.

במצב שבו הגענו למגנן בבוקר הראשון, טיפול הצוות היחידי שעשינו היה זחל, תרמילים וחוליות, ושינה חטופה. בבוקר השני לא היה שום מגנן והתחבאנו עם הטנק בתוך מטע זיתים. כשבנו לנו "מגנן" דמיקולו העדפנו לעזוב את הטנקים ולאבטח אותם רגלית ממרחק של 20 מטר מאחורי סוללה, מאשר להשאר חשופים לכפר שירו ממנו. בבוקר השלישי התחפפנו לכיוון הארץ מה יותר מהר, הוא היה המשכו של הלילה ולא היה זמן לטיפולים. הצוות היה ממוטט מעייפות, וחוץ מזחל לא נגענו בכלום. אני לא בטוח שהיו לנו גם שמני כוננות בכלים.
בבוקר הרביעי היינו בארץ.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #104  
ישן 15-10-2007, 01:38
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 103 שנכתבה על ידי freedom_fighter שמתחילה ב "טיפולים מינימליים בלבד."

בכל יום בדקתי שמן "יבש".
בדוב"ב עשינו טל"ת מלא לפני ובתוך שבת. כולל תאום כוונות.
בבוקר של ראשון אתה לא ממש היית במצב ער, עשינו עבודות זחל מקיפות, כולל החלפת פינים, מתח והורדת חוליה באחד הזחלים (שמאל?), בחלק מהזמן ישנת במסדרון למרות הדפיקות שלנו.
רק כדי להמחיש עד כמה היית עייף: גם כשהערתי וגררתי אותך לתדריך של ניסים היית עם עיניים עצומות.
לקראת הלילה עשינו טל"ת כולל צידודים ובדיקת שמנים רטובה (בוחן מעגלי ירי ניסנו לעשות אחרי אך גם של אבישי כבר היה מקולקל).
(ב6~) בבוקר למחרת הייתם הרוגים מעייפות. נתתי לכם לישון, צילמתי, פרשתי עוד ענפי זית על התובה ובדקתי זחל ושמנים יבש.
בסביבות 8 קיבלנו את ההתרעה. אח"כ התחיל הירי וצללתי פנימה והנענו.
אז גם הטנקים של יותם ואסף חטפו. מתא נהג שלחתי SMS לזיו (סירפד) שיותם הלך.
ישבנו בטנק כמו טמבלים ושמענו את הפלוגה והמג"ד של יותם מתברברים.
מדף נהג נסגר לי על האצבע. בכיתי כמו שלא בכיתי כבר שנים, אני לא יודע אם מכאבים או על יותם ועל הטימטום שהביא למותו, על הכאילו קרב שהולך בוואדי למטה שנגרם מאותו הטימטום, ועל חוסר התועלת שלנו לעשות משהו לטובת המצב.
אח"כ כבר בנו לנו מגנן וכובשי שיכנע אותנו בצדק לנטוש את הטנק. הוא גם שיכנע אותי לישון. אני לא מבין איך נרדמתי אבל זו הייתה אחת הפעמים בחיי שישנתי הכי טוב.
כשהתעוררתי אכלנו לוף והתכוננו לחילוץ שלהם לארץ. המג"דים שהיו בשטח והמח"ט בקשר עוד קישקשו על חשיבות המשימה ושחייבים לבצע אותה.
היו צעקות וכמעט מרד.
כך בכל תחילת הלילה.
הבחור מההנדסה התבזבז סתם.
חשבנו שתוקפים אותנו וטסנו בתוך הבולדרים הענקיים האלו כאילו הם חול ים רך.
איכשהו הצלחנו להוביל אותם עד לבית הקברות, בשתי נגלות.
חזרנו למיגנן, שוב נטשנו את הטנק, הפעם גם בלי בדיקת זחל והלכנו לישון.
התעוררנו עם הזבובים והזריחה.
פתאום המוהנדסים הבינו שאין סיבה שנישאר שם והדחפורים כבר לא מעכבים אותנו,, אז התחפפנו למחצבה.
שוב הלכנו לישון במחצבה אחרי בדיקת ועבודות זחל ובדיקת שמנים יבשה. כשהתעוררנו עשינו טל"ת כמעט מלא.
בלילה הלכנו לחלץ את הטנק הפרוס והנטוש של 275 (פל' ג'?) עם ציוותו ההזוי.
אחרי שהזחל שלהם נסגר חזרה טסנו לארץ עוקפים את הטנקים הפגועים והדחפורים הגוררים שהזדחלו לאיטם, חותכים דרך שד"ם צרחתי וכמעט דרסתי את כל הקצינים המטומטמים שהפריעו לנו לחזור לארץ.
קרוב ל4:00 מצאנו את הפלוגה פרוסה לאורך הכביש מדובב צפונה. כולם ישנים עם סטיקלייטים לסימון ההטנקים שחורגים אל תוך הכביש.
ליאור לביא עלה לשמירה, אוריין הלך להשתין ונדב סתם היה נחמד וקם לקראתנו. היה לנו הרבה מה לפרוק. ליאור ליווה אותי כשבדקתי זחל. כשרציתי לדפוק על איזו קסווה כולכם הכרחתם אותי (ובצדק) ללכת לישון.
בבוקר דרשתי מהקשפ"ל ללכת להוציא את המקמ"ש+מקלט מהטנק של יותם ולהתקין אצלנו. הוא נכנס וכמעט התחרפן מהדם, השאריות והריח. גם אני ניסיתי. לא הצלחתי אפילו להישאר בצריח כמה שניות.
גם עכשיו כשאני נזכר עולה הבחילה.
בבוקר עשינו טל"ת והגיעו סוף סוף לתקן לנו את הארטישוק.

בכל הבדיקות ראינו שחסר קצת שמן ממסרת. אבל לא היו לנו שמנים למלא, גם לא מהכוננות. בפעם השניה שה יינו במחצבה הגיע לשם שמן אבל לא השמן המתאים לממסרת.
רק כמה דקות לפני הנסיעה מדובב למלכיה הגיע שמן ומילאנו. גנבתי פחית שתהיה כוננות
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 17:25

הדף נוצר ב 0.18 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר