לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #3  
ישן 17-10-2007, 15:47
צלמית המשתמש של ghostbuster
  משתמש זכר ghostbuster ghostbuster אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 18.09.07
הודעות: 672
שלח הודעה דרך MSN אל ghostbuster
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי yishain11 שמתחילה ב "זה בסדר"

אסור !
קיצור שו"ע הלכות תפילה סיף י"ח
ציטוט
(ח) לא יאחז בידו בשעת תפלת ש"ע, רק הסידור או המחזור אם צריך לו. ויש לו לרשום תחלה את המקומות שהוא צריך להתפלל בסידור ובמחזור, שלא יצטרך לחפש באמצע תפלתו. לא יהיה דבר חוצץ בינו לבין הקיר, שנא' ויסב חזקיה פניו אל הקיר ויתפלל. ולא מקרי חציצה אלא דבר שגבוה י' טפחים ורחב ד' טפחים, אבל דבר קטן לא חשיב הפסק. ואפילו דבר גדול, אם הוא דבר קבוע כגון ארון ותיבה לא חשיב הפסק. ואדם נמי אינו חוצץ. ובשעת הדחק בכל ענין אין להקפיד כיון שסוגר עיניו או מתפלל מתוך הסידור, שלא תתבטל כוונתו. וכן לא יתפלל כנגד איזה ציור. ואם יקרה לו להתפלל כנגד בגד או כותל מצויר, יסגור עיניו. וכנגד מראה (שפיגל) אסור להתפלל אפילו בעינים סגורות. לא יתפלל במקום פרוץ כגון בשדה, מפני שכשהוא במקום צניעות, חלה עליו אימת המלך, ולבו נשבר ונכנע. ואם הוא בדרך, מותר לו להתפלל בשדה. ואם אפשר לו, יתפלל בין האילנות:


yishain11 ראית טעם כיאלו משתחווה לעצמו באיזה מקום
או זה סברא שלך?
_____________________________________
ככל שאני יותר יודע אני יודע כמה אני לא יודע
דימיון מודרך היפנוזה nlp ומדיטציה

חזרה לפורום
  #5  
ישן 17-10-2007, 15:59
צלמית המשתמש של yishain11
  yishain11 yishain11 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.08.05
הודעות: 5,839
תשובה באריכות עם מקורות
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי DCD שמתחילה ב "בנוגע לתפילה ומראה"

מתוך אתר "בית המדרש הוירטואלי" של ישיבת הר עציון.
הכותב אינו רב.

תפילה מול בבואה

ברוך וינטרוב

שאלה: פעמים רבות כשמתפללים שלא בבית הכנסת, התפילה נערכת בחדר שיש בו מראה ממש או חפץ אחר המשקף את דמותו של האדם. האם מותר להתפלל מול חפץ כזה אשר בבואתו של המתפלל נשקפת מתוכו?

תשובה: המקור הראשון המתייחס לתפילה מול מראה נמצא ברדב"ז (חלק ד', קז). הרדב"ז שם מתייחס לאיסור צורות בבית הכנסת, ובמהלך התשובה הוא אומר כי אחד הטעמים לאיסור צורות הוא שנראה כמתפלל לאותה צורה, וכותב שמסיבה זו אסרו תפילה לפני מראה, שמא יאמרו שמתפלל לדמותו שבמראה. הוא מדמה זאת לאיסור להתפלל אחורי רבו, המופיע בברכות כז ע"ב: הראשונים שם נחלקו בטעם האיסור, והם מציעים שלושה טעמים. לדעת רש"י האיסור הוא משום יוהרא; לדעת התוס' האיסור הוא משום שנראה כמשתחוה לרבו; ולדעת תלמידי ר' יונה (יח ע"ב ברי"ף, ד"ה אסור) טעם האיסור הוא מפני שאם יאריך בתפילה יותר מן הרב הוא לא יוכל לפסוע ג' פסיעות לאחור ומצערו. הרדב"ז נוקט כטעמו של התוס', ואומר שהוא הדין במתפלל מול מראה שאסור שמא יאמרו לבבואתו הוא מתפלל.

המהרש"ם (דעת תורה, או"ח סו"ס צ') חלק על הרדב"ז, ולדעתו איסור תפילה כנגד מראה שווה לאיסור להתפלל לפני כותל המצויר וכדומה, שהרמב"ם בתשובתו כתב שטעם האיסור הוא שגורם לבלבול בתפילה. על טעמו של הרדב"ז הוא תמה, שהרי גם הבבואה משתחווה לעומתו, ואם כן לא נראה כמשתחווה אליה. ובהסבר דברי הרדב"ז נראה לומר, שלא הבבואה עצמה היא הגורמת לאיסור, אלא שחפץ העשוי לצורך בבואה הוא שנאסר שכן תפילה מולו היא כתפילה לבבואתו[1].

מ"מ, הנפק"מ בין טעם הרדב"ז למהרש"ם היא תפילה בעצימת עיניים. אם נאמר שעיקר האיסור הוא מצד שמתפלל לבבואתו, לא יועיל שיעצום עיניו (וכן פסק הבאר היטב סי' צ', כט). אם טעם האיסור הוא שמא יפסיד כוונתו, עצימת עיניים תועיל, כפי שכותב המהרש"ם עצמו.

האחרונים (שיירי כנה"ג, מחצית השקל, משנ"ב, והילקוט יוסף בסי' צ', שם), הסכימו כי יש לתפוס כשני הטעמים. כפי שאמרנו קל מאד לפתור את בעיית החשש לבלבול על ידי שיעצום עיניו. על כן נתייחס כאן לטעם שהעלה הרדב"ז, שמשתחווה לדמותו.

ישנם שלושה גורמים שייתכן להקל על ידם ולסלק את טעמו של הרדב”ז:

א. תפילה בציבור. כאמור, הרדב"ז עצמו כותב כי דין המתפלל כנגד מראה דומה לדין המתפלל אחרי רבו לשיטת התוס'. אמנם, הבית יוסף (סי' צ') מביא מהמהר"י אבוהב בשם בעל המאורות כי "בציבור אם הוא כך סדר ישיבתן אין כאן חששא שמקבל אותו כא-לוק". מניסוח זה לא ברור האם יסוד ההיתר הוא התפילה בציבור או העובדה שהמקום הוא קבוע. ייתכן שיסוד ההיתר הוא המקום הקבוע, כלומר כאשר ברור שהמקום לא נקבע בגלל הרב אין איסור להתפלל מאחריו. אפשרות שנייה היא שיסוד ההיתר הוא שכאשר אדם מצטרף לתפילה בציבור ברור כי הוא מתפלל איתם ולא לבבואתו. אם כך, כאשר רק הוא עומד כנגד המראה ולא השאר אין בכך איסור. נפק"מ תהיה בתפילה בבית פרטי, ללא מקומות קבועים, שיש בו מניין[2].

ב. ריחוק ד' אמות. קולא נוספת הקיימת במתפלל אחורי רבו היא שאם הרחיק ממנו ד"א מותר. וכתבו תלמידי ר' יונה שהוא משום שבריחוק ד"א רשות אחרת היא. וכתב בהגהות ד"ת שהוא דווקא לשיטת ר' יונה, אך לשיטת התוס' שמחזי כמתפלל לרבו לא תועיל הרחקה זו. ואם כן לא תועיל גם למראה. אולם, הב"י הביא קולא זו ופסקה להלכה בשו"ע ולא הזכיר שאינה נכונה לשיטת התוס'. אדרבא, האחרונים מביאים כי דווקא לשיטת רבינו יונה יש להרחיק ד"א ועוד ג' פסיעות, ואילו לשיטת התוס' די בד"א (משנ"ב צ', עט וביה"ל שם). ונראית סברת האחרונים.

ג. תפילה מול השתקפות שאינה מראה ממש. לכאורה היה נראה להתיר לחלוטין, שהרי בדבר שאינו עשוי לבבואה אין התפילה מולו נראית כתפילה לבבואתו, וכאן יודה גם הרדב”ז לדברי המהרש”ם שהלא בבואתו גם היא משתחווה לעומתו. אך ייתכן שיש ראיה כנגד חילוק זה מחולין מא ע"ב: המשנה שם אומרת כי אסור לשחוט לתוך הים, אך מותר לשחוט לתוך שלולית. הגמרא מסבירה כי לתוך הים אסור לשחוט שכן נראה כשוחט לשרו של ים, אך לתוך שלולית מותר שכן לא שייך שם שרו של ים. מקשה הגמרא והלא נראה כשוחט לבבואתו, ומתרצת שבמים עכורים עסקינן. ואולי יש לומר שמים כן נחשבים כדבר שדרך בני אדם להביט בהם על מנת לראות את עצמם, ולפחות בימי הגמרא, וצ"ע.

להלכה, ודאי שיש להימנע לכתחילה מלהתפלל אל מול מראה, ואף בציבור. ואין עצימת עיניים מועילה לכך. וכתב הרב עובדיה (יבי"א חלק ד יו”ד, ל"ה) שזו הסיבה שבבית האבל מכסים את המראות, מפני שרגילים להתפלל שם. אולם, בשעת הדחק, כגון שכבר החל להתפלל ורק אז הבחין שיש מולו מראה, או שאין מקום כלל ולא יכול להתפלל במקום אחר, אולי יש מקום להקל על ידי עצימת עיניים, ובמיוחד בציבור על פי הקולא של הב”י שהבאנו לעיל לגבי המתפלל אחר רבו. ואם הרחיק ד"א, נראה שגם בזה יש מקום להקל בשעת הדחק.


לגבי חפץ המשקף, בשבט הלוי (ח"ט, כא) כתב שמכיוון שאינו עשוי לכךיש להקל, וכפי שהצענו קודם. וכן כתב בילקוט יוסף (סימן צ'). נראה שיש לצרף כסניףלהתיר שבדרך כלל אין השתקפותו נראית היטב בחפץ מעין זה. ובגלל סיבות אלו יכוללהתפלל מולו לכתחילה. ומכל מקום גם שם יש לעצום עיניים או להביט בסידור על מנת שלא להפסיד כוונתו.
[1] ונראה שיש לרדב"ז ראיה מדין המתפלל אחר רבו, שהלא גם רבו מתפלל, ומ"מ כתבו התוס' שנראה כמתפלל לרבו. ונראה לומר שגם שם אין האיסור מצד האדם שמולו מתפלל, שהרי אחורי אדם שאינו רבו לא אסרו, אלא משום שמתפלל מול רבו כדמות. ודו"ק.


[2]יש כאןמקום לעיון, שכן הרדב"ז עצמו מביא את דין המתפלל כנגד ראי בהקשר של אדם שרצה לשיםאת סמל משפחתו מעל ארון הקודש, היכן שיש הן מניין והן מקומות קבועים. ואולי יש מקוםלדייק מכאן שלדעתו מקומות ישיבה קבועים אינו יכול להיות סיבה להתיר. לגבי ציבורנראה שמאחר והסמל שם הושם מעל ארון הקודש, באופן שכולם משתחווים לעומתו, לא היהניתן להשתמש שם במתיר זה. אך במקום בו רק אדם אחד נמצא מול מראה, ייתכן שיש להתיר. אמנם, באהל מועד (תפילה, דרך ג' נתיב ז') כתב שהוא מפני המקום הקבוע, ולא הזכיר כללעניין תפילה במניין. וכן במשנ"ב (צ', עו).
_____________________________________
And you've been so busy lately That you haven't found the time, to open up your mind, and watch the world spinning gently out of time

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 04:58

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר