|
10-11-2007, 05:47
|
|
|
חבר מתאריך: 31.01.07
הודעות: 1,048
|
|
אכן, העלית כמה תובנות מעניינות ונגעת בדיון ממשוךך ומעניין מאד
שהתנהל פה בפורום לפני מספר חודשים, בקשר לצורך הישראלי בסוללות טק"ק מדויק בכמויות גדולות, כפי שמציעים ח"כ שטייניץ ואחרים.
בהנחה שמקבלים את מתאר המלחמה העתידית שמתאר הראל, קרי לחימה בלפחות שלוש חזיתות (חיזבאללה, סוריה וחמאס), כאשר העורף מאוים/מופגז על ידי מאות/אלפים של רקטות/טילים כל יום, הנה מה שחסר לי במצבה הנוכחי של מדינת ישראל, ובמיוחד לאור מלחמת לבנון השנייה:
אני לא מקבל את ההנחה הזאת של אלפי רקטות כל יום על העורף.
יש להבדיל בין היכולת של האויב לירות אלפי רקטות - ובין הרצון שלו לעשות זאת, ובכך למעשה להביא להשמדת המשטר התעשיה והכלכלה הסורית המקרטעות, וכל זאת בשביל מה? בשביל רמת הגולן? הם הרי יכולים לקבל- וכבר קיבלו! - את רמת הגולן בלי למצמץ רבין ביבי וברק. הויכוח הוא על כה מטרים על שפת הכינרת.
מלחמות ישראל סוריה עד כה הצטיינו באי פגיעה יחסית הדדית בעורף
האחד של השני, ולא במקרה. צבאות נלחמו בצבאות, והפגיעה בעורף היתה מינימלית. במקרים שסורים ירו טילי פרוג למגדל העמק- הם חטפו במטכ"לך בדמשק ובמתקני נפט ונמלים.
אני לא אחדש דבר אם אומר שבידי ישראל היום כלים הרבה יותר אפקטיביים לפגיעה אסטרטגית, תעשייתית כלכלית בעורף הסורי, שתהפוך מהר מאד כל ירי רקטות סורי על ישראל להרפתקה בלתי משתלמת.
בל נשכח שמאחורי ישראל עומדות מעצמות העולם- ומאחורי סוריה עומדת איראן.
לפיכך, אני משער שברגע האמת, הסורים אולי יירו את הרקטות שלהם על הגולן, לעבר מתקני צבא, ולא לעבר ישובים אזרחיים. לא יהיה ירי מאסיבי על ישובים ישראלים.
2. חיל הים: אם אכן תתפתח מלחמה שכזו חיל הים יהווה חוליה חשובה בסיכויה של ישראל לעמוד במטרותיה. חיל הים יאלץ לפעול בשלוש גזרות שונות, תוך מתן מגוון פתרונות בתחומי האש המדוייקת, המודיעין והסיוע לכוחות הקרקע והאוויר. ספק אם החיל בגודלו הנוכחי יכול לתת לכך פתרון מלא לאורך זמן.
אכן. שטייניץ ויערי אף הציעו לבנות משחתות טילים ענקיות שישוטטו ברחבי הים, עליהן יהיו מאות ואלפי טילים מדויקים וזולים, והן יהיו גיבוי ליכולות ח"א במידה וזה ייפגע.
3. זרוע טילים: אינני מחדש כאן דבר, ישראל עדיין לא פיתחה מענה אסימטרי לאסימטריה שמציבים הארגונים וסוריה לישראל. אין מדובר בזרוע שתחליף את עוצמתו ודיוקו של חיל האוויר, אלא בזרוע בעלת טילים ורקטות לטווחים בינוניים וקצרים, טילים טיפשים ולא מדוייקים, בעשרות אלפים, שיעבירו את הקרב, מיד וביעילות, לשטח האויב על ידי תמרון באש. והדבר גם לא בא להחליף את התמרון הקרקעי.
כאמור, היה פה דיון מעמיק בסוגיה, ומדי פעם הוא מבליח. אני חושב שישראל חייבת לבנות כוח טילים ענק והרסני כזה, שייתן את המענה הראשון , ואולי ישמש להנחתת מכת מנע, בתרחישים שונים, למשל אם ח"א או יבאו"ת ייפגעו במהלך התקפי הפתעתי סורי מול ח"א.
4. פיקוד העורף: תפקיד הצבא הוא לנצח במלחמה כאשר פורצת, ולהתכונן למלחמה בעתות שלום. במובן זה, כל עיסוק בהגנת העורף ובהכנתו פוגעת בתפקידו המקורי של הצבא. הלקח שאני למדתי ממלחמת לבנון השנייה הוא שפיקוד העורף לא יכול לתת מענה ראוי לבעיות העורף בעידן הנוכחי, וכי האחריות על העורף פוגעת בקשב ובריכוז של הפיקוד הבכיר. במקום להוסיף "הגנה" לתפיסת הביטחון המדברת על "התרעה, הרתעה והכרעה", לדעתי הגיע הזמן להוציא את עניין ה"הגנה" מתחום אחריותו של הצבא.
אכן כן. תפקיד הצבא הוא להרתיע ממלחמה, להתריע על מלחמה מתקרבת - ולהכריע אותה במהירות והיעילות המירבית במידה וזו פורצת.
מזה נגזר כי הצבא חייב להיות מצויד בכלים וכוחות שיביאו להשמדה מהירה של האויב התוקף ו/או המחופר, וליצירת איום השמדה על יתרת הנכסים האסטרטגיים של האויב שלא הושמדו עדיין.
המיתוס של אויב הנלחם עד טיפת הדם האחרונה אינו נכון בשום הקשר מקומי, סורי או איראני. הםפ בהחלט יודעים לעשות תחשיבים של עלות/תועלת , ואם נראה שלא -זה סימן בדוק של הכאבנו להם מספיק, או לא פגענו במקומות החשובים באמת. את איראן בימי חומייני הרם הכריע סדאם במתקפה אכזרית של כמה עשרות ואולי מאות בודדות טילי סקאד על טהראן. לא דיביזיות משוריינות שהקיזו את דמו של הצבא האירני הכריעו את המערכה- כי אם כמה פקאקטע סקאדים שעשו המון רעש בטהראן, הרגו כמה מאות, גרמו לבריחה המונית, וזעזעו את המשטר. זה יהיה אפקטיבי מאד מול סוריה רק אם סוריה לא מצויידת במספיק מקלטים להגנה אזרחית. ככל שיש פחות מקלטים - יהיו יותר פאניקה ובריחה. ופאניקה ובריחה אינם המתכון לנצחון במלחמה -הם בדרך כלל מקצרים מלחמות...
8. תורת ההפעלה: רק מקריאת התגובות בדיון ניתן לראות שצה"ל עדיין לא החליט מהי דרכו. נראה שצה"ל עדיין מתחבט בין שתי תפיסות שונות, ולמרות שהדבר בריא בעתות שלום, בעת מלחמה הדבר עלול ליצור בלבול.
לא מזמן התפרסם מאמר של אפי איתם, והחרו החזיקו אחריו אחרים, כולל קצינים בכירים בצבא לשעבר, שטענו בזכות יצירת מאזן הרתעה המבוסס על פגיעה מאסיבית הדדית באוכלוסיה האזרחית(!). מה שהם אמרו הוא שלא ייתכן שסוריה מאיימת - באמצעות הרקטות והטילים שלה - על מערכים אזרחיים רבים, וצה"ל מאיים רק על מערכים צבאיים סוריים. יש בכך אסימטריה לא בריאה ואולי סימן של חולשה. הם טענו שצה:ל צריך להיות מוכן להנחית "הפצצות שטיח" על דמשק למשל - שיביאו להרס הבירה הסורית - בתגובה לירי מאסיבי של רקטות.
ואכן, עצם העלאת הטיעון הזה מוכיח כי בצהל לא ממש הפנימו את סכנות הירי הרקטי על אזרחינו, ולא יודעים כיצד להרתיע מפניו אויב כמו סוריה וחיזבאללה. זה באמת מעיד על התלבטות.
נגדם כתב כמה ימים אח"כ קצין בכיר לשעבר בח"א שטען בתוקף נגד הטלת משימות של הפצצצת אזרחים על ח"א (כאילו, יש לנו ברירה אחרת. מה, נשלח את הג"א להפציץ את דמשק?). הוא אף הרחיק לכת וטען שאלו פקודות לא חוקיות בעליל שהוא יסרב לבצע...
ואני הקטן תוהה: נניח שהסורים מנחיתים 1000 רקטות ביום על ישראל, וגורמים לאלפיים הרוגיםן אזרחים כל יום. האם גם אז יסרבו טייסינו המהוללים להפציץ את דמשק? אתמהה. הנ"ל לא שם לב שעצם ההתלבטות וההתבטאות שלו עלולה להוביל להפצצת אזרחים ישראלים בלי חשבון - אם הסורים ידעו מראש שטייסי ח"א המהוללים לא ירצו מן הסתם ללכלכך את ידיהם הענוגות בדם אזרחים סורים שלווים. משמע: עצם ההתלבטות הפומבית יתרום לקבלת הכרעה כזאת אצל הסורים, וזאת במקום להשאירם בערפל בריא.
9. קביעת יעדים לאומיים: רק מקריאת תגובות שרי הממשלה לסיכוי שועידת אנאפוליס תצא לדרך, ניתן להבין שהמנהיגות הישראלית עדיין לא הצליחה לגבש סדר עדיפויות בסיסי עליו היא תהה מוכנה להאבק. אמנם זו טבעה של מדינה דמוקרטית, אך במסגרת תהליכי קבלת ההחלטות הלקויים בעת פריצת משבר, הדבר ימצא את ביטויו הכואב בשדה הקרב.
שרי הממשלה? על אלו לא הייתי סומך בניהול מכולת שכונתית ממוצעת. מעטים מאד מהם מסוגלים להבין בכלל סוגיה אסטרטגית, ועוד פחות מכך מסוגלים להכריע ולחדש. כל השאר מכריעים מסיבות פוליטיות, חברתיות, ומתוך חיקוי האחרים. דחלילים ממש.
|
|