|
08-12-2007, 17:26
|
|
|
|
חבר מתאריך: 18.09.07
הודעות: 672
|
|
מנהג ישראל שאין מעלין לתורה, שני אחין, או אב ובנו, בזה אחר זה, מפני חשש עין הרע, ואם רצו שניהם לעלות, יפסיק עולה אחד ביניהם, ואפילו אם אומרים בעצמם שאינם חוששים לעין הרע, אין להעלותם בזה אחר זה, ומכל מקום, אם כבר עלה לתורה, אפילו אם עדיין לא התחיל לברך, אין מורידין אותו, וכל שכן אם כבר התחיל לברך.
ומכיון שדין זה נובע מחשש עין הרע, נבאר כאן קצת, מדברי רבותינו בנושא זה.
כתוב בספר דברים (פרק ז.) "והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה, ושמרתם ועשיתם אותם, ושמר ה' אלוקיך לך את הברית ואת החסד אשר נשבע לאבותיך, וכו', והסיר ה' ממך כל חולי, וכל מדוי מצרים הרעים אשר ידעת, לא ישימם בך ונתנם בכל שונאיך". ולמדו רבותינו בבא מציעא (דף קז, "והסיר ה' ממך כל חולי" דבר שכל החולאין תלויין בו, דהיינו שבכל חולי שיש בעולם, יש לאותו דבר חלק בו, ומהו אותו הדבר?, אמר רב, זו עין הרע, ואמרו בגמרא, יודע היה רב שעין הרע שייך לכל החולאין, שפעם אחת הלך לבית הקברות, והיה צופה ובודק ברוח קדשו סיבת המות של המתים, ואם מתו מכיון שכבר הגיע זמנם הקצוב להם, או מחמת עין הרע, ואמר, תשעים ותשעה אחוזים מתו בעין רעה ורק אחוז אחד מת בדרך ארץ, דהיינו משום שהגיע זמנו. ויוצא מדברי הגמרא, שיש מציאות של עין הרע בעולם.
האם יש מקום לחשוש מעין הרע
כתב מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א, "עין הרע" אינו רק על ידי שונאים בעלי עין רעה, אלא גם על ידי אוהבים, ואפילו על ידי תלמידי חכמים, צא ולמד ממה שאמרו במסכת ברכות (דף נח רב פפא ורק הונא בנו של רבי יהושע היו מהלכים בדרך, ופגשו את רבי חנינא בן רב איקא, אמרו לו, בראותינו אותך עלינו לברך שתי ברכות, ברכת שהחיינו וברכת שחלק מחכמתו ליראיו, אמר להם, אף אני אברך עליכם שתי ברכות אלו, ונוסף עליהן ברכת "ברוך חכם הרזים", שאתם חשובים בעיני כנגד ששים רבוא מישראל, אמרו לו, כל כך אתה חכם ונבון, ונתנו בו עין (הרע) ונפטר.
וכן אמרו במסכת בבא בתרא (דף יד.) אין עושין לכתחילה ספר תורה שאורכו יותר על היקפו, (שצריך לחשב הכתב לכתחילה לפי עובי הקלפים, שכשיגמור לכתוב את ספר התורה יהיה היקף הספר כשהוא גלול כמדת אורכו לגובה), ודבר זה הוא קשה מאוד לעשותו. רב הונא כתב שבעים ספרי תורה ולא נזדמן לו אפילו אחד שיהיה מדת היקפו כמדת אורכו. רב אחא בר יעקב כתב ספר תורה אחד על עורו של עגל, ונזדמן לו שהיה אורכו כהיקפו, נתנו בו חכמים עיניהם ונפטר. שכל דבר מפתיע יכול עין הרע לשלוט, וכן אמרו במסכת בבא מציעא (דף קז.) אסור לו לאדם שיעמוד על שדה חבירו בשעה שעומדת בקמותיה שלא יזיקנו בעין הרע, וכן אמר רב יהודה לרבין, רבין אחי, לא תקנה שדה סמוכה לעיר, שכל בני העיר מסתכלים בה, ויפגעו בתבואתה בעין הרע.http://www.laisrael.net/PageDisplay.asp?Artnum=179
|
|