לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי         אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #6  
ישן 04-12-2007, 17:33
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,699
ספירת מלאי: "בת גלים"
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "פרשת הספינה "בת גלים""

עפ"י אתר מורשת חיל הים:

אח'י בת-גלים 1 (ת-81)
אוניית סוחר הולנדית לשעבר. שימשה בתפקידי סיור במפרץ סואץ ובהובלת חיילים ואספקה בזירת ים סוף.
טובעה בנמל אילת על-ידי הקומנדו המצרי ויצאה מהשרות במרץ 1970.

(נתונים טכניים - אורך: 80 מטר, רוחב: 16 מטר, דחי: 2500 טון, הנעה: מנוע דיזל, מהירות: 9 קשר, צוות: 35 אנשים)

אח'י בת-גלים 2
נבנתה ביפן ב- 1974 ונכנסה לשרות בחיל-הים ב- 1978.
שימשה כאוניית עזר בזירת ים-סוף ולמשימות רב-תכליתיות.

(נתונים טכניים - אורך: 96 מטר, רוחב: 16 מטר, גובה מקו המים לעמדת צופה: 24 מטר, דחי: 5000 טון, הנעה: 2 מנועי דיזל 1600 כ'ס כ'א, מהירות: 12 קשר, שוקע: 4.9 מטר, צוות: 38 חוגרים וקצינים)

עפ"י אתר חיל הים - אח"י "בת גלים 3" נמצאת בשלבי בניה (או אולי מדובר בהקמת הדף באתר?)

יש כאן איזה ימולוג שיודע להתיר קשרים היסטוריים?
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק


נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 04-12-2007 בשעה 17:38.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #10  
ישן 04-12-2007, 23:30
  אילן המל אילן המל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 22.03.07
הודעות: 7
בת גלים כאוניה אזרחית
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "פרשת הספינה "בת גלים""

אבא שלי (שנפטר השנה), רב חובל בכיר המל יעקב, היה בין הקצינים בחיל הים שהוטל עליהם לבחור את סגל הספינה בת גלים. אבא סיפר לי שזו הייתה אחת מההחלטות הקשות בחייו. כל הצוות שנבחר היה ימאים אזרחים ששרתו איתו עוד לפני קום המדינה. אבא רצה גם להמנות על הצוות בשל המטלה שנתנו לו. הפקודה שקיבל שהוא אינו יכול להיות חבר בצוות הבת גלים מאחר והוא קצין בצבא קבע. לימים כאשר למדתי ביסודי למדה איתי בת של אחד המכונאים שהיו בספינה ונפלו בשבי. הפגישות בין האבות היו חמות. אם זאת אני יודע שהנושא הזה לא נידון בינהם בנוכחותנו.
לפני כשנה דברתי עם אבא על כך והוא סיפר לי שכולם ידעו שהפעולה הולכת להכשל. כלומר, החל מהפוליטיקאים דרך כל סגל הפיקוד הבכיר. ההחלטה הייתה פוליטית וכאנשי צבא חייבים לבצע אותה. כאשר מסתכלים אחורה לא ניתן להציג איזושהו הישג אמיתי משליחת הספינה.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #15  
ישן 05-12-2007, 09:25
  מיכאל123 מיכאל123 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 05.11.03
הודעות: 128
צבי שידלו, קברניט הספינה "בת גלים", 1925-2007
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "פרשת הספינה "בת גלים""


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]
אחרי מות
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]

העיקר לא להתרחק מהים
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]

מאת אורי דרומי
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]

צבי שידלו, קברניט הספינה "בת גלים", 1925-2007
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif]


כתבה בעיתון הארץ
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #16  
ישן 05-12-2007, 19:13
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,838
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "פרשת הספינה "בת גלים""

פרשת האניה בת גלים (ספטמבר 1954)

בשנת 1950 אסרה מצרים על אוניות שפניהן מועדות לישראל לעבור דרך תעלת סואץ, אף על פי שמאז שנת 1888 יש אמנה בין-לאומית הקובעת, שהתעלה תהיה לעולם חופשית ופתוחה לכל המדינות בימי שלום ובימי מלחמה כאחד. לא הועילו לא מחאותיה של ישראל ולא החלטתה של מועצת הביטחון משנת 1951, שחייבה את מצרים לממש את חופש השיט בתעלה. בשנת 1954 הסכימו בריטניה ומצרים שהשליטה על התעלה תינתן למצרים, ואולם חופש השיט לישראל לא הובטח.
כדי לבחון את המצב החדש הוחלט, שספינה ישראלית – "בת גלים" – תנסה לעבור את תעלת סואץ. המצרים מנעו את מעבר הספינה ועצרו את אנשיה בתואנה שיָרוּ על דייגים מצרים. מועצת הביטחון התכנסה. מדינות ערב הצליחו להעביר את הדיון בעניין לוועדה ועל ידי כך להשהות את הפעילות. כשלושה חודשים עברו עד שהתכנסה מועצת הביטחון שנית לדון בעניין. לאחר דיונים רבים הושגה פשרה.
צוות האונייה שוחרר, אך מצריִם עמדה בסירובה להתיר לספינות ישראליות לעבור בתעלת סואץ.

הממשלה על עניין בת גלים (נובמבר 1954)

מהודעת שר החוץ משה שרת בכנסת על פרשת "בת-גלים" במסגרת דיון על מדיניות החוץ:
"שערוריית "בת-גלים" הובאה כבר פעמיים לפני מועצת-הביטחון והיא עתידה לחזור אליה בשלישית. הרבה תלוי בעמדה שתנקוטנה המעצמות האדירות בעניין זה כשיגיע הדיון לשלב מכריע. ולא רק להצבעתן במועצה, אלא ללשון ולקו שינקטו כלפי מצרים במגען הישיר עמה.
על-כל פנים, יהא-נא ברור למצרים ולכל יתר הגורמים הנוגעים בדבר כי מדינת-ישראל לא תשלים בשום פנים עם משטר בינלאומי שפירושו למעשה כי חופש השיִט בתעלת סואץ קיים בשביל אוניותיהן של כל אומות העולם, להוציא את אוניות ישראל [...].
המערכה על זכותה של ישראל ליהנות ממשטר חופש השיט בתעלה תימשך עד שתוכר הזכות הזאת ותקוים למעשה. כל המדינות הרואות בחופש השיט במעברי-ים בינלאומיים את אחד מיסודות הצדק והצורך של החברה העולמית בזמננו נקראות לעמוד לימיננו במערכה הזאת. בהגינן על זכותה הנפגעת של ישראל הן יגנו על זכותן-הן ויעמידו תריס בפני שרירות והפקרות ביחסים בינלאומיים. מעל הדוכן הזה ברצוני לשלוח ברכת עידוד לאנשי הצוות של "בת-גלים", אשר מילאו באמונה את תפקידם החשוב וכעת הם סובלים על לא עוול בכפם. אנו בוטחים בהם כי יחזיקו מעמד ברוח נכונה עד שיינתן להם להמשיך את דרכם."

© מתוך: דברי הכנסת. 15.11.1954.
חרות על חופש השיט (ינואר 1955)

במסגרת הצעות לסדר היום התייחס חבר הכנסת חיים לנדוי, מ"חירות" לפרשת האונייה "בת-גלים":
"לפי דעתנו, שהבענו אותה במליאה ובוועדת החוץ, מוטב היה לפתוח בפריצת ההסגר בנתיב המים לאילת; לשלוח אוניות נושאות דגל ישראל בנתיב המים בים-סוף, ואם ייתקלו בהתנגדות מצרית, לחפות בגלוי על מעברים בכוח חיל-האויר של צבאנו. [...] אילו פרצנו את הדרך לאילת, ייתכן שהיתה נפתחת גם דרך הסואץ, אך ייתכן גם שלא, והיינו נאלצים לפתוח במערכה על פריצת נתיב מים זה. אולם דחיתם את הצעתנו והחלטתם לשלוח את "בת-גלים" בדרך הסואץ. טוב, היינו עומדים גם מאחורי החלטתכם זאת, אילו ניהלתם את המערכה במתוכנן, אילו עשיתם למענה.
ואתם מה עשיתם? שלחתם את האונייה. הן ידעתם, או צריכים הייתם להניח, שהמצרים יעצרוה. ההכנתם תגובה מתאימה על השוד הימי המצרי? הרי גם לפי חוק הרטורסיה, שהוא חוק בינלאומי, רשאים היינו כתגובה על השוד לעצור אניה מצרית ולהובילה על צוותה לחיפה. בדרך זו היינו מאלצים את העולם כולו להתערב בסכסוך ולפתור את הבעיה. הצענו לכם זאת מיד עם מעצרה של "בת-גלים", הייתה אפשרות לבצע זאת, אך אתם דחיתם את הצעתנו.
ואם לא הייתם מוכנים לעשות דבר – למה שלחתם את "בת-גלים"? הן רק הפקרתם את דגל ישראל, ולמעשה גרמתם להידוק יתר של ההסגר בתעלה."

© מתוך: דברי הכנסת. 05.05.1955.
מתוך מאמר על החרם הערבי באתר מט"ח


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://maritime-museum.org.il/ships/images/upload/BAT%20GALIM_5663fea05ad3bc14b5302401768622ab.jpg]



מס. רישום א. מ. 66 M. S.
סוג האוניה מטען כללי
נמל הרישום חיפה
תאריך הרישום 1954
שמות קודמים Prima
שנת בניה 1932
נבנתה על ידי N. V. Werf Vooruit - Spaarndam, Holland
תפוסה ברוטו 400 ט. ת.
תפוסה נטו 207 ט. ת.
מעמס 480 ט.
אורך מרבי 48.51 מ.
רוחב 7.67 מ.
שוקע 3.05 מ.
מכונה Oil eng. single acting, 6 cylinders.
יצרן מכונה Mootorenew. Mannheim - Mannheim.
מהירות 9 קשר
בעלים "דולפין" ספנות בע"מ.
טבעה 1967
* נמחקה מהרישום הישראלי: 1957
תיאור מורחב
מאז קום המדינה הייתה תעלת סואץ סגורה עבור אניות ישראליות ועבור סחורות אשר יעדן או מקורן בישראל. המערכה הדיפלומטית, אשר ישראל ניהלה בעניין זה, לא נשאה פרי. בשנת 1954 החליטה ממשלת ישראל להעמיד את המצרים בניסיון ולנסות להעביר אנייה בדגל ישראל ומצוותת בימאים ישראלים, דרך התעלה. הצוות אשר נבחר למשימה זו היה מורכב מ-10ימאים מתנדבים, בפיקודו של רב-חובל צבי שידלו. הוקמה חברת ספנות בשם "דולפין ספנות בע"מ" אשר רכשה והפעילה את האנייה המיועדת. האנייה נרכשה בהולנד ושמה המקורי היה "Prima". היא הייתה בדגל קוסטה ריקה. ב-8 בספטמבר 1954, בנמל מסווע (Massawa) שבאריתריאה, עלה עליה הצוות הישראלי, דיגלה הוחלף לדגל ישראל והיא נקראה בשמה החדש, "בת גלים" .ב-18 בספטמבר הפליגה ממסווע לחיפה דרך תעלת סואץ. האנייה הגיעה לפורט-תאופיק בפתח הדרומי של התעלה, זיהתה את עצמה בשמה ודיגלה והמתינה על עוגן לשלטונות הנמל לשם הסדר המעבר בתעלה. "בת גלים" הגיעה באור יום, על הגף הונף דגל צי הסוחר הישראלי ועל התורן, כנהוג, דגל המדינה המארחת - מצרים. הטיפול הרשמי באנייה החל בצורה רגילה, כאשר עולים עליה אנשי שלטונות הבריאות ומכס. תוך זמן קצר עלו עליה שוטרים, הצוות נעצר והובא לתחנת המשטרה. לאחר חקירה אלימה וסדיסטית הועבר לבית הסוהר.
הצוות הואשם ברצח שני דייגים מצריים. כל ההכחשות לא הועילו. לאחר זמן מה ולאחר חקירות חוזרות, האנשים הועבר לבית הסוהר "מוחטה" לאסירים פוליטיים. הפרשה לוותה בסערה תקשורתית ומערכה דיפלומטית אשר בעקבותיה, ב-31 בדצמבר 1954, שוחררו כל אנשי הצוות. האנייה על מטענה הוחרמה ובשנת 1967, תוך כדי מלחמת ששת הימים, טובעה, יחד עם אניות אחרות, באגם המר על מנת לחסום את המעבר בתעלה.
האנייה הישראלית הראשונה אשר עברה את תעלת סואץ, מאילת לחיפה, אחרי חתימת הסכם השלום עם מצרים, הייתה האנייה "אשדוד" של חברת "צים", בפיקודו של ר.ח קרול מנדלוביץ', בתאריך 1 במאי 1979.

מתוך אתר המוזיאון הימי הלאומי

בקיץ 1954 גויס שידלו על ידי גבריאל טראוב, מנהל חברת הספנות "פוסידון", לאסוף צוות שיעביר את הספינה "פרימה" שנקנתה מקוסטה ריקה, מנמל מאסאווה שבאריתריאה דרך תעלת סואץ לחיפה. היתה זו תוכניתו של משרד החוץ תחת משה שרת, לבחון אם תאפשר מצרים מעבר לאונייה תחת דגל ישראלי, בהתאם לאמנת קושטא לחופש השיט מ-1888.

ב-20 בספטמבר 1954, אחרי המתנה מורטת עצבים בחום המעיק של מאסאווה, הפליגה לדרכה הספינה שנקראה מעתה "בת גלים", כשעל סיפונה בשר משומר, עורות ולבידים. בשל אובדן קשר זמני עמה, נשלח מפציץ בי-17 בפיקודו של מישה קנר לאתרה, והיא התגלתה עוגנת בשארם א-שייח. ערב ראש השנה תשט"ו, כשנכנסה הספינה לפורט תאופיק, טענו המצרים כי שידלו ואנשיו הרגו שני דייגים מצרים, והובילו אותם לבית הסוהר הצבאי בקהיר, שם עברו עינויים קשים.

מאיר שמולביץ (מרק), קצין שלישי באונייה, מספר כי כששברו המצרים את שיניו נתן לו שידלו כדור הרגעה, אך שמולביץ החזיר לו את הכדור משחש שהקברניט סובל יותר ממנו. כשהועברו לבית הסוהר האזרחי, השתפר מעט היחס. חובל 2 רפאל שפינט (שפוקי) שישב עם שידלו בתא, נזכר בסיפורי הים המרתקים שלו אותם שמע בשבי המצרי.

אחרי מהומה בינלאומית ו-96 ימים בכלא המצרי, שוחררו שידלו וצוותו. אלכס צור, מכונאי 3, כתב בספרו "ושבט מצרים יסור", כי שידלו סירב לחתום על הצהרה שהיחס המצרי היה טוב. ב-1 בינואר 1955 התקבלו הימאים בצהלות כגיבורים, על הגבול ליד מפלסים. בשוך השמחה הסתבר להם כי החברה מסרבת לשלם להם אש"ל על תקופת שביים.

מתוך מאמר ההספד של אורי דרומי בהארץ שצירף מיכאל123
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +3. השעה כעת היא 07:47

הדף נוצר ב 0.21 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2019 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר