לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה "רק שני דברים הם אינסופיים: היקום והטמטום האנושי, ואני עדיין לא בטוח לגבי הראשון." -- אלברט איינשטיין ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > מדע, טכנולוגיה וטבע
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #5  
ישן 09-12-2007, 01:15
  משתמש זכר LinkBomber LinkBomber אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 31.03.02
הודעות: 400
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי max-l שמתחילה ב "אבל אם המטוס טס בגובה של כמה..."

נכון, בגלל זה כל פעם צריך לכוון את מדד הגובה ללחץ האטמוספירי בכל זמן מסויים, אחרת הגובה שיראו המכשירים יהיה שונה מהגובה האמיתי. למרות זאת, בגובה יחסית רב, מה שחשוב זה לא הגובה המדוייק של המטוס, אלא הגובה של המטוס ביחס למטוסים אחרים (כדי למנוע תאונות). בגלל זה, בתעופה יש את המושג של "רמת גובה" (אני לא יודע את המושג הנכון בעיברית, באנגלית זה נקרא Flight Level). כאשר מטוס נמצא מעל גובה מינימום מסויים (הגובה הזה שונה ממקום למקום - בצפון אמריקה הוא תמיד 18,000 רגל, באירופה הוא בד"כ הרבה יותר נמוך וגם תלוי באזור, ובכמה מדינות כמו רוסיה וסין הוא נמדד במטרים), אז כל הטייסים אמורים לכוון את מדד הגובה ללחץ סטנדרטי של 29.92inHg, ואז הם אמורים לטוס בגבהים מסויימים שתלויים ברמת הגובה. למשל, רמת גובה FL350 זה גובה של 35,000 רגל, שהוא גם גובה נפוץ לשיוט בטיסה לכיוון מזרח. מה שחשוב להבין פה זה שיש הבדל בין "גובה" של 35,000 רגל לבין "רמת גובה" FL350. רמת הגובה קובעת פשוט ש35,000 יהיה המספר שיראו המכשירים במטוס, בהנחה שהמכשירים מכוונים ללחץ סטנדרטי, למרות שהגובה האמיתי יכול להיות שונה. התקנה הזאת מאפשרת לטייס לדעת שאם גם במטוס שלו וגם במטוס אחר המכשירים מראים את אותו הגובה, זה סימן שהם טסים באותו הגובה ועלולים להתנגש, בלי קשר לגובהם האמיתי. אילו הם היו צריכים לכוון את המכשירים שלהם כדי שיראו את הגובה האמיתי, יש תמיד סכנה שבשני מטוסים המכשירים יראו נתונים קצת שונים, למרות שהמטוסים עדין באותו גובה.

לעומת זאת, כאשר המטוס טס מתחת לגובה המינימלי באיזור מסויים, הטייס אמור לקבל את הלחץ האטמוספירי האמיתי הנוכחי באזור (אשר משתנה בהתאם לגובה וגם למזג האוויר) ממגדל הבקרה ולכוון את המכשירים בהתאם, כי בד"כ יותר חשוב לדעת את הגובה האמיתי מעל האדמה כאשר טסים נמוך, במיוחד בנחיתה והמראה.

בקשר למהירות, כמו שאמרו לך, המכשירים האנלוגיים מודדים את המהירות ע"י כמות האוויר אשר "נושפת" לכיוון המטוס. בגלל שינוי הלחץ בגבהים שונים, יש הבדל גדול בין המהירות המוצגת ע"י המכשירים למהירות האמיתית שבה המטוס טס יחסית לקרקע. לדוגמא, ללא רוחות, אם המכשירים מראים מהירות של 300 קשר (בערך 540 קמ"ש) כשהמטוס על האדמה, אז סביר להניח שהמהירות היא באמת 300 קשר בקירוב. לעומת זאת, אם המכשירים מראים מהירות של 300 קשר כשהמטוס נמצא בשיוט בגובה של 35,000 רגל (בערך 10 ק"מ), אז באמת המטוס טס במהירות הרבה יותר גבוהה - מהירות שהיא די קרובה למהירות הקול, בסביבות 900 קמ"ש. אגב, אם יש רוח חזקה לעבר המטוס, אז גם אם המטוס עומד ולא זז על האדמה, המכשירים יכולים להראות מהירות של עד כמה עשרות קשר.

עכשיו, השאלה היא למה עדין מודדים מהירות לרוב ע"י מהירות הרוח ולא הGPS? לתשובה 2 חלקים. דבר ראשון, כבר הרבה זמן דווקא משתמשים בGPS כמעט לכל דבר, ולכן אם הטייסים צריכים לדעת באיזו מהירות הם טסים באמת (זה חשוב לדוגמא כדי לדעת כמה זמן יקח למטוס להגיע ליעד), אז הם פשוט יסתכלו על הGPS שיראה להם את המהירות יחסית לקרע. אבל התשובה היותר חשובה כאן היא שברוב המקרים לטייסים לא איכפת מהמהירות יחסית לקרקע, ומהירות הרוח היא הרבה יותר חשובה. למה? כי חשוב מאוד שעבור זווית מסויימת שהמטוס עושה עם הרוח, תהייה מהירות אוויר מינימלית כדי שהמטוס יוכל להמשיך לטוס. מתחת למהירות כזאת הכנפיים של המטוס לא ייצרו מספיק כוח עילוי, והמטוס יתחיל ליפול עד שהוא יגביר את מהירותו. לכן, בעוד שלנוסעים בד"כ איכפת מהמהירות האמיתית, לטייסים חשובה דווקא מהירות הרוח (air speed).

זה הסבר קצת פשטני, אבל מקווה שעזר לענות על שאלתך.
_____________________________________
סרטוני הנהיגה שלי

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.fresh.co.il/scripts/birthday.php?date=29/04/1987]


נערך לאחרונה ע"י LinkBomber בתאריך 09-12-2007 בשעה 01:22.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #6  
ישן 08-12-2007, 16:00
  nucleus nucleus אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.05.06
הודעות: 28
מערכת פיטוסטטית
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי max-l שמתחילה ב "איך מודדים מהירות או מרחק במטוס?"

במטוסים ישנה מערכת של צינורות (שנקראים צינורות פיטוסטטים). בצינורות חיישנים שמודדים לחץ אוויר בצינור (מדד לגובה של המטוס) ומהירות זרימת האוויר בצינור (מדד למהירות המטוס).
מהירות אווירית מחושבת ע"י המהירות שבה אוויר פוגע בצינור, בעקבות זאת והעובדה שהלחץ האטמוספירי משתנה (גובה, לחץ ברומטרי), בתחום התעופה קיימים מספר מושגים למהירות: מהירות אווירית (Indicated Arispeed - המהירות שבה פוגע אוויר במטוס) מהירות אווירית אמיתית (True airspeed - מהירות המטוס ביחס למסת אוויר שפוגעת בו) ומהירות קרקע (Ground speed - מהירות המטוס ביחס לקרקע)
ויקי:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pitot_tube
http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_speed

ועד כמה שאני יודע, מרחקים נמדדים ע"י GPS.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 19:51

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר