לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה שימו לב! פורום תעופה אזרחית לא נועד לשאלות על כרטיסי טיסה ומחיריהם, מלונות, שאלות לגבי הדיוטי פרי וכו'. אשכלות כאלו יש לפתוח בפורום המתאים. חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > תעופה אזרחית
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #2  
ישן 18-12-2007, 00:15
  haboob haboob אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 29.05.07
הודעות: 560
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי שחר אדום שמתחילה ב "IAS ,TAS,CAS ומה שביניהם..."

אם הבנתי נכון את הדוגמה שלך - יש בה "פרדוקס מובנה":

אם מטוס טס עם CAS של 150k, זו בדיוק המהירות שהמטוס מרגיש, ללא קשר לרוח אף או גב; ולכן אם בדוגמה שלך, המהירות 150k היא מעל מהירות ההזדקרות של המטוס הספציפי הזה, הוא לא יזדקר. הרוח, אם קיימת, תשפיע על ה-TAS שלו ועל ה-GS שלו.
אם הנתונים שהצגת הם אלה: מטוס טס עם CAS של 150k, ו"מרגיש" רוח גב של 150k (או במילים אחרות, "גוש האוויר" שבו הוא נמצא נע ב-150k ביחס לקרקע, בכיוון הטיסה של המטוס) - אם הבנתי את הדוגמה נכון - המשמעות היא שהוא טס ב-TAS של 300k. ואם הוא קרוב לקרקע אז ההבדל בין TAS ל-GS הוא זניח והמשמעות היא שהוא טס ב-300k יחסית לקרקע - והטייס יראה את הקרקע חולפת במהירות של 300k, למרות שהמחוון מראה לו שהוא טס ב-150k.

ההנחה שלך בתחילת השאלה לא מדוייקת - מטוס ממריא, חי, מזדקר ונוחת לפי המהירות אותה הוא הוא מרגיש, ולמען הדיוק - זרימת האוויר אותן מרגישות הכנפיים. ולכן CAS היא המהירות הכי "אמיתית" מבחינת המטוס. כל המהירויות שציינת מתייחסות ל-CAS (במטוסים "פשוטים" בהם לא קיים התיקון - מדובר ב-IAS) בדיוק מסיבה זו, וזו גם המהירות המוצגת בקוקפיט.

המהירות ב-TAS רלוונטית בעיקר לטובת ההמרה ל-GS (רלוונטי למשל לחישוב זמן מדוייק להגעה ליעד ומכאן כמות דלק נדרשת - רק דוגמה אחת מיני רבות).

מקווה שהייתי מובן...
_____________________________________
" Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. "


- Albert Einstein

חזרה לפורום
  #7  
ישן 20-12-2007, 19:04
  haboob haboob אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 29.05.07
הודעות: 560
כנראה שלא הייתי מספיק מובן...
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי שחר אדום שמתחילה ב "?"

אנסה שוב.

נוח להמשיל את המצב ל"מסועים" להולכי-רגל (אלה שקיימים בשדות תעופה):

תדמיין שני ילדים הולכים במקביל בתוך שדה תעופה, במהירות קבועה (שניהם באותה המהירות) ובמקביל אחד לשני.
ילד מס' 1 רוצה להשתעשע ונכנס ל"מסוע" כזה בניגוד לכיוון תנועתו, בעוד ילד מס' 2 ממשיך ללא כניסה למסוע.
מה יקרה? המהירות של כל אחד מהם "ביחס לעצמו" לא השתנתה. עם זאת, ילד מס' 2 יגיע ראשון לקצה המסוע כי אין לו "רוח אף".

והנמשל:
נניח שמטוס נכנס לפיינל לנחיתה, והמהירות הפיינל אליה הטייס צריך לרדת היא 140 קשר - זו ה-CAS שעליו לשמור.
נדמיין מצב קיצוני - המגדל מדווח לטייס על רוח אף של 100 קשר. משמע, שכנפי המטוס עדיין מרגישות 140 קשר וזה גם מה שיוצג במחוונים, אך הטייס יראה את הקרקע חולפת ב-40 קשר (!!!) בלבד, וזאת מכיוון שגוש האוויר שבו הוא טס, נע בעצמו ביחס לקרקע במהירות 100 קשר כנגד כיוון התנועה של המטוס.

ומכאן באה הנוסחה שכתבתי בהודעה הקודמת.

מקווה שהפעם הייתי יותר מובן...
_____________________________________
" Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. "


- Albert Einstein

חזרה לפורום
  #8  
ישן 20-12-2007, 19:43
  שחר אדום שחר אדום אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 28.09.06
הודעות: 1,049
?
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי haboob שמתחילה ב "כנראה שלא הייתי מספיק מובן..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי haboob
אנסה שוב.

נוח להמשיל את המצב ל"מסועים" להולכי-רגל (אלה שקיימים בשדות תעופה):

תדמיין שני ילדים הולכים במקביל בתוך שדה תעופה, במהירות קבועה (שניהם באותה המהירות) ובמקביל אחד לשני.
ילד מס' 1 רוצה להשתעשע ונכנס ל"מסוע" כזה בניגוד לכיוון תנועתו, בעוד ילד מס' 2 ממשיך ללא כניסה למסוע.
מה יקרה? המהירות של כל אחד מהם "ביחס לעצמו" לא השתנתה. עם זאת, ילד מס' 2 יגיע ראשון לקצה המסוע כי אין לו "רוח אף".

והנמשל:
נניח שמטוס נכנס לפיינל לנחיתה, והמהירות הפיינל אליה הטייס צריך לרדת היא 140 קשר - זו ה-CAS שעליו לשמור.
נדמיין מצב קיצוני - המגדל מדווח לטייס על רוח אף של 100 קשר. משמע, שכנפי המטוס עדיין מרגישות 140 קשר לא הבנתי. אם המטוס טס 140 ויש רוח אף 100 הכנפיים ירגישו 240 קשר ...ובמקרה קיצון שונה- אם המטוס מתקרב ב140 קשר ויש רוח גב של 100 קשר , המהירות שמרגיש חלקיק שיושב על הכנף תיהיה 40 קשר... עמוק בתוך ההזדקרות...וזה גם מה שיוצג במחוונים, אך הטייס יראה את הקרקע ח ויש רוח אף ר (!!!) בלבד, וזאת מכיוון שגוש האוויר שבו הוא טס, נע בעצמו ביחס לקרקע במהירות הכנפיים ירגישו וון התנועה של המטוס.

ומכאן באה הנוסחה שכתבתי בהודעה הקודמת.

מקווה שהפעם הייתי יותר מובן...


קל יותר להבין עם דוגמת אופניים - כדי לא ליפול, צריך להשאר מעל מהירות 5 קמ"ש בתנאים אופטימליים ללא רוח. האם מהירות 5 קמ"ש (בספידומטר של האפניים) נשארת קבועה גם במקרה של רוח גב אדירה או רוח אף אדירה??
במקרה של רוח אף חזקה, המדווש האומלל יאלץ להשקיע הרבה יותר כוח ולהיות יותר מהיר בכדי שלא ליפול.

נערך לאחרונה ע"י שחר אדום בתאריך 20-12-2007 בשעה 19:48.
חזרה לפורום
  #9  
ישן 20-12-2007, 22:07
  haboob haboob אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 29.05.07
הודעות: 560
תגובה למה שכתבת באדום
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי שחר אדום שמתחילה ב "?"

זה בדיוק הסוויץ' שאתה צריך לעשות במחשבה -

רוח אף של 100 קשר לא גורמת לעליית מהירות של 100 קשר של זרימת האוויר על הכנף.
תדמיין את הכנף כאילו היא נעה בתוך "צינור" וזו זרימת האוויר שהיא מרגישה.
בין אם הצינור נע קדימה או אחורה ובאיזו מהירות - זה לא יגרום לה להרגיש מהירות אחרת. אותו חלקיק על הכנף מרגיש את אותו הדבר בדיוק. עצם זה שגוש האוויר שמסביבו נע - זה לא מעניין אותו, so to speak.

הדוגמה שלך לגבי האופניים לא נכונה ובדיוק מדגימה את הסוויץ' הזה:
המהירות הנדרשת לאופניים על מנת להשאר מיוצבים - נמדדת ביחס לקרקע (מהירות הסיבוב של הגלגלים המתחככים עם הקרקע). ולכן כל מה שכתבת לגבי האופניים הוא נכון - אבל אינו האנלוגיה הנכונה.

הנה

לצפייה במקור באתר YouTube, לחצו כאן. למטוס שהגיע לנחיתה עם רוח גב חזקה - וניתן לראות באיזו מהירות הוא חולף על פני המצלמה (מהירות קרקעית! או TAS בשבילך) - וגמר את ריצת הנחיתה בתוך אגם...
(ללא קשר לכך שכשהצוות והנוסעים פינו את המטוס, הם לא כיבו את המתח לגמרי וההצתה האוטומטית במנועים החלה לעבוד - ואחד המנועים תפס - והמטוס החל להסיע לבד תוך שהוא צף על פני המים... )
_____________________________________
" Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. "


- Albert Einstein

חזרה לפורום
  #13  
ישן 21-12-2007, 17:40
  haboob haboob אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 29.05.07
הודעות: 560
האינטואיציה שלך נכונה,
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי שחר אדום שמתחילה ב "OK אינטואטיבית ברור לי..."

אבל ההבדל העיקרי בין CAS ל-TAS לא קשור ברוח:

בוא ניקח מצב שבו יש 0 רוח, בכל גובה. עכשיו נדמיין מטוס ממריא, ונניח שהוא שומר 200 קשר אחרי המראה. בגובה נמוך, מהירות 200 קשר שהוא שומר (CAS) היא גם ה-TAS שלו.

עכשיו נניח שאותו מטוס שומר 200 קשר (CAS) בגובה 10,000 רגל (מזכיר - 0 רוח!).
בגובה זה, 200 קשר אינה ה-TAS שלו. ה-TAS שלו היא יותר בכיוון ה-220-230 קשר.

עכשיו ניקח אותו לגובה 30,000 רגל, ונניח שהוא שומר 200 קשר בגובה זה.
במצב הזה, ה-TAS שלו כבר גבוהה עוד יותר - באיזור 260-290 קשר.

ההסבר:
קריאת המהירות של המטוס היא למעשה סוג פונקציה של כמות חלקיקי האוויר שהמטוס מרגיש ליחידת זמן.
ככל שמטפסים, האוויר נעשה דליל יותר - יש פחות ופחות חלקיקי אוויר על כל יחידת נפח.

מטוס ש"מרגיש" 200 קשר בגובה 30,000, לעומת מטוס זהה ש"מרגיש" 200 קשר בגובה 0 - נעים במהירות אחרת לגמרי. אם תשים את שניהם, אחד בדיוק מעל השני (הראשון בגובה 30 והשני בגובה 0), במצב שבו אין רוח בכל הגבהים - הגבוה יותר ישיג את השני ויתקדם מהר יותר.

הראשון טס בסביבה שבה יש הרבה פחות חלקיקי אוויר על כל יחידת נפח, ולכן כדי לטוס 200 קשר (או למעשה, כדי "לפגוש" כמות-חלקיקים-ליחידת-זמן שמשתווה ל-200 קשר) הוא צריך לטוס מהר יותר, כי יש פחות חלקיקים כאלה בסביבה שבה הוא נמצא (וכך לא להזדקר, אם נקשר את זה לתחילת האשכול).
ולכן ה-200 קשר שהוא מרגיש בגובה זה היא באמת המהירות שהוא מרגיש "ביחס לעצמו" אבל ביחס לצופה מן הצד הוא טס למעשה הרבה יותר מהר.
ולכן קוראים למהירות הזו TAS, או True Airspeed, כי היא ה"אמיתית" ביחס, נאמר, לאטמוספירה או לסביבה שלו.

"חוק האצבע" בנושא מדבר על תוספת ל-CAS של כ-2-3 קשרים לכל 1000 רגל טיפוס (תלוי בתנאים האטמוספריים) - וזה ההבדל האמיתי בין CAS ל-TAS.

ואם לסכם בדוגמה:
מטוס נוסעים משייט בגובה 35,000 רגל.
הטייסים רואים על מחוון המהירות, נניח, 250 קשר. זו ה-CAS שלהם.
ה-TAS היא איפהשהוא באיזור ה-320-355 קשר. (תוספת של 70-105 קשרים, כי הוא בגובה 35).
עכשיו לזה תוסיף, למשל, זרם סילון בגב של 100 קשר (זו מהירות "גוש האוויר" עליה דיברנו קודם) ותראה שהמטוס מתקדם ביחס לקרקע במהירות של 420-455 קשר - וזו, אגב, המהירות המוצגת לנוסעים על המסכים מאחור (כי זה מה שמעניין אותם - מתי מגיעים הביתה...).
_____________________________________
" Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. "


- Albert Einstein

חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 14:25

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר