
31-12-2007, 21:26
|
|
|
|
חבר מתאריך: 08.11.02
הודעות: 32,894
|
|
|
מחר: ישיבת כנסת מיוחדת לציון עשור לפטירת השר המר ז"ל
מליאת הכנסת תקיים מחר ישיבה מיוחדת לציון עשור לפטירתו של מנהיג המפד"ל, שר החינוך, זבולון המר ז"ל.
הדיון יתקיים ביוזמת יו"ר המפד"ל, ח"כ זבולון אורלב ובו ינאמו בין היתר: יו"ר הכנסת, ראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה.
http://www.inn.co.il/News/Flash.aspx/205086
שר חינוך מהטובים ביותר אם לא הטוב ביותר שהיה במדינה.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.education.gov.il/moe/uvdot/images/hamer.gif]
זבולון המר נולד בחיפה בשנת 1936. הוריו, שהיו חלוצים, נתנו לו את שמו על פי
הפסוק "זבולון לחוף ימים ישכון", כי באותה עת נחנך נמל ת"א.
למד בבית הספר היסודי "נצח ישראל" ובתיכון הדתי "יבנה" בחיפה.
בוגר תואר ראשון ותעודת הוראה כמורה ליהדות ותנ"ך מאוניברסיטת בר אילן.
בוגר המכללה לביטחון לאומי ובעל תואר דוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת
בר-אילן, ישיבה יוניברסיטי בניו יורק, טורו קולג' והאוניברסיטה הפתוחה.
במלחמת סיני שירת בחיל השריון של צה"ל.
נישא למנחמיה ולהם ארבעה ילדים.
זבולון המר היה חבר כנסת משנת 1969 ועד ליום יום מותו בעת כהונתו כשר
החינוך. במהלך השנים, כיהן חבר בועדות החוץ, הביטחון והחינוך והתרבות, כיהן
כסגן שר החינוך, שר הסעד, שר הדתות ובמשך שלוש קדנציות מילא את תפקיד שר
החינוך והתרבות.
שר החינוך המנוח החל את דרכו החינוכית כמדריך (קומונר) בסניף בני עקיבא
בראש העין. לימים ערך את ביקורו הממלכתי הראשון כשר החינוך בבתי הספר
בראש העין. במשך שנים רבות כיהן כחבר ההנהלה הארצית של בני עקיבא והטביע
את חותמו על דרכה של התנועה.
בקדנציה הראשונה שלו כשר החינוך, הצליח לבטל את שכר הלימוד בבתי הספר
התיכוניים שהיה נהוג עד אז והנהיג חינוך תיכון חינם. רק לאחר שתהליך החקיקה
הושלם גילה לעוזריו שאת עבודת הגמר שלו כחניך במכללה לביטחון לאומי כתב
בנושא: ביטול שכר הלימוד בתיכון.
במקביל, הנהיג לראשונה חינוך חובה בגני טרום חובה בערי פיתוח ובשכונות
מצוקה, וביטל את שכר הלימוד גם בגיל הרך באזורים אלה. בנוסף לכך הוסיף
כיתת לימוד חובה בכל בתי הספר: כיתה י'.
מסכת פעולותיו, יוזמותיו וחידושיו כשר החינוך והתרבות מתפרשת על פני
תחומים רבים ומגוונים. אלה העיקריים שבהם:
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.education.gov.il/moe/images/circle_blue.gif] עמד בראש המאבק לשיפור מעמד המורים ושכרם. מינה ועדה ממלכתית
שעסקה בסוגייה זו (בראשות השופט משה עציוני ז"ל), שהמליצה על העלאת שכר
כב-%60. הממשלה אישרה המלצה זו ובעקבותיה פרץ משבר ממשלתי כאשר שר
האוצר דאז, יגאל הורוביץ ז"ל התפטר.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.education.gov.il/moe/images/circle_blue.gif] פעל ללא ליאות להעמקת החינוך הערכי (היהודי, הציוני, הדמוקרטי,
הפלורליסטי) במוסדות החינוך. במסגרת זו הקים את מערכת בתי-הספר של תל"י
תגבור לימודי יהדות), את היחידה להעמקת החינוך היהודי ולאחרונה את
המינהל לחינוך ערכי במשרד החינוך. בין השאר מינה את "ועדת שנהר" שפרשה
בפני מערכת החינוך תוכנית להכרת היהדות בבתי-הספר הממלכתיים.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.education.gov.il/moe/images/circle_blue.gif] זבולון המר גילה לתדהמתו, בראשית כהונתו כשר החינוך, כי תלמידי
בתי-הספר בישראל עשויים לסיים את חוק לימודיהם מבלי להכיר את מוראות
השואה במלחמת העולם השניה. בעקבות זאת הנהיג תוכנית לימודים מחייבת על
השואה הנלמדת בכל כיתות י'.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.education.gov.il/moe/images/circle_blue.gif] הקים ועדה עליונה לקידום החינוך המדעי טכנולוגי בראשות נשיא מכון
וייצמן הפרופ' חיים הררי. ועדה זו חוללה מהפך עצום במערכת החינוך והצעידה
אותה לשנת 2000. ביישום המלצות הועדה הושקעו עד כה כמיליארד ש"ח.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.education.gov.il/moe/images/circle_blue.gif] זבולון המר הינחה את בתי-הספר לראות את עצמם כ"בתי חינוך" ולא רק
כ"בתי לימוד". במחלוקת האם בתי-הספר צריכים ורשאים לחנך, פסק השר
המנוח: לחנך, לחנך, לחנך.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.education.gov.il/moe/images/circle_blue.gif] בילדותו סבל זבולון המר ממחסור בכסף לקנות ספרי לימוד. עובדה זו הניעה
אותו לפעול להקלה על הוצאות ההורים. הוא יזם את המפעל להשאלת ספרי
לימוד לכלל האוכלוסייה ולנזקקים בעיקר. לאחרונה הוגים על תוכנית לביטול
הדרגתי של תשלומי ההורים. בשלב ראשון כבר בוטלה השנה אגרת בחינות
הבגרות.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.education.gov.il/moe/images/circle_blue.gif] זבולון המר האמין בחובתה של המדינה להעניק שוויון זכויות לאוכלוסייה
הערבית והדרוזית. הוא יזם והפעיל שתי תוכניות חומש לצמצום הפער בין
בתי-הספר היהודיים והערבים, ורק לאחרונה הורה למזכירות הפדגוגית להכין
תוכנית חדשה שתילמד בכל בתי-הספר על הדרוזים, תולדותיהם וזיקתם
למדינה.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.education.gov.il/moe/images/circle_blue.gif] זבולון המר הביא למערכת החינוך את בשורת האקדמיזציה של הכשרת
המורים בישראל. כיו"ר המועצה להשכלה גבוהה פעל להעמקת מערכת הכשרת
המורים בישראל וכניסתה למסלול אקדמי מחייב.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.education.gov.il/moe/images/circle_blue.gif] השר המנוח היה מוטרד מהצמצום האיטי מדי, לטעמו, של הפער ההשכלתי
בין יוצאי ארצות אשכנז לבין יוצאי ארצות המזרח. הוא יזם תוכניות רבות
להשלמת השכלה לצעירים ולמבוגרים ("הזדמנות שניה", "תהילה" ועוד). אחת
ההנחיות האחרונות שלו למזכירות הפדגוגית הייתה להכין תוכנית אסטרטגית
שתביא לשוויון השכלתי בין העדות. "אני לא מתרשם שאנו מתקדמים בקצב
הראוי. הכינו לי תוכנית שתחסל את הפער בהדרגה ובהחלטיות", אמר.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.education.gov.il/moe/images/circle_blue.gif] המר האמין בזכותם (ובחובתם, כלשונו) של ההורים להשפיע על עיצוב
התכנים הלימודיים בבתי-הספר. הוא היה שר החינוך הראשון שהפעיל סעיף
בחוק חינוך ממלכתי (שלא היה ידוע לרבים עד שחשף אותו), לפיו רשאים ההורים
לקבוע %25 מתוכנית הלימודים, על פי השקפתם וערכיהם. בעקבות זאת קמו
בארץ בתי-ספר ייחודיים כגון בתי-ספר למדע, לאומנויות, לחינוך סביבתי ולחינוך
בערכי העבודה והדו-קיום.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.education.gov.il/moe/images/circle_blue.gif] פעולות נוספות שיזם בתפקידו כשר החינוך: הכניס לספרי
הלימוד את תולדות מורשת יהדות המזרח; הקים תנועה של בתי ספר קהילתיים; האמין
וטיפח מתן אוטונומיה חינוכית לבתי הספר; יזם הקמת רשת של מוסדות חינוך ותרבות יהודיים
במדינות חבר העמים והניח את היסודות לפרוייקט נעל"ה (נוער עולה ללא הורים); הנחה את
משרדו לקדם את שיתוף הפעולה עם ארגון ההורים הארצי ועם מועצת התלמידים הארצית; עודד
את בתי הספר והתלמידים להירתם באופן אישי למען החברה והקהילה באמצעות
פרוייקט "מחוייבות אישית".
בין פעולותיו האחרונות ניתן למנות את הנהגת יום חינוך ארוך (שהחל ב-1 בינואר
1998) קידום האבחון והטיפול בתלמידים לקויי למידה וסיוע לתלמידים
שהוריהם מובטלים.
משרד החינוך והתרבות מרכין ראשו לזכרו של השר האהוב, הצנוע והנמרץ שליוה
את מערכת החינוך במשך כשני עשורים והטביע את חותמו על חינוכם של רבבות
ילדי ישראל.
זבולון המר נפטר בכ"ב בטבת תשנ"ח (20/1/98) בעודו מכהן כסגן ראש הממשלה
ושר החינוך, התרבות והספורט.
http://www.education.gov.il/moe/uvdot/korot2.htm
_____________________________________
חתימתכם הוסרה כיוון שלא עמדה בחוקי האתר. לפרטים נוספים לחצו כאן. תוכלו לקבל עזרה להתאמת החתימה לחוקים בפורום חתימות וצלמיות.
|