לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 16-01-2008, 08:56
  יעקי יעקי אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 02.10.02
הודעות: 751
פרשת בשלח - רעיונות על הפרשה על פי תורתו של הרב אביגדור נבנצל שליט"א

בס"ד



פרשת בשלח

רעיונות על הפרשה על פי תורתו של הרב אביגדור נבנצל שליט"א
בשירת הים אומרים משה ובני ישראל: "זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ אֱלֹהֵי אָבִי וַאֲרֹמְמֶנְהוּ" (שמות ט"ו, ב') אונקלוס תרגם "דֵּין אֱלָקִי וְאֶבְנֵי לֵיהּ מַקְדַּשׁא" (זה אלוקי, אבנה לו מקדש) דהיינו: "אַנְוֵהוּ" פירושו: אעשה לו נוה, אעשה לו דירה. וכך כותב הספורנו: "אעשה נוה לשכנו בתוכנו ובו אתפלל אליו".

הגמרא (שבת קלג דורשת מהמילה "אַנְוֵהוּ": "אתנאה לפניו במצוות" כשאני אבוא לקיים מצווה אני אקפיד לעשותה נאה, לולב נאה, ציצית נאה, ספר תורה נאה, וכו'.

הגמרא (ב"ק ט מוסיפה: הידור מצווה עד שליש במצווה, דהיינו שאם לדוגמא מזדמן לנו אתרוג פשוט ואתרוג מהודר חייבים להוסיף עד שליש מערכו של האתרוג הפשוט משום הידור מצווה. ומדוע כל כך חשוב להדר במצוות?

אומר הרב, טעם ההידור הוא כי אדם המהדר במצווה מגלה דעתו שמקיים את המצווה מאהבה ולא מפני שמוכרח, ולכן הוא לא עושה רק את המינימום שהוא חייב לעשות אלא יותר מכך. כדוגמת מי שנותן מתנה לאוהבו, מגיש לו אותה בצורה הכי יפה שהוא יכול.

בהמשך הגמרא הנ"ל (שבת קלג אבא שאול אומר הסבר נוסף למילת אַנְוֵהוּ "הוי דומה לו, מה הוא חנון ורחום אף אתה היה חנון ורחום" דהיינו אנוהו מלשון אני והוא, כלומר אעשה עצמי כמותו להידבק בדרכיו (רש"י שם).

אומר הרב נבנצל שליט"א: במבט ראשון נראה שאבא שאול חולק על תנא קמא, אבל אם נתבונן היטב נגלה שבעצם אין כאן מחלוקת. גם לתנא קמא וגם לאבא שאול פירוש המילה אנוהו הוא מלשון נתינת נוי לקב"ה, אלא שת"ק סובר שנתינת נוי זו נעשית על ידי "שאתנאה לפניו במצוות" ואילו אבא שאול סובר שהיא נעשית ע"י "שאתנאה לפניו במידות".

האדם הוא צלם אלוקים שאמור לשקף את אלוקים (עד כמה שהדבר אפשרי בבשר ודם) ואם כן, על ידי שהאדם יתנאה במידות האדם יהיה צלם אלוקים נאה, שכן ישקף באופן מדויק יותר את הקב"ה. משל למה הדבר דומה? כשמסתכלים על ציור, מתי אפשר לקבוע שהוא מוצלח או לא? כשהציור משקף במדויק את הנוף או את הדמות המצוירים בו. ככל שהתמונה תהייה יותר מדויקת כך היא יותר מוצלחת. הוא הדין לגבי האדם שהוא צלם אלוקים, ככל שהוא דומה יותר לקב"ה הוא יותר נאה. מדרגה זו מושגת על ידי הליכה בדרכי הקב"ה כאמור: מה הוא גומל חסדים אף אתה תגמול חסדים וכו'. כי אם נקפיד לקיים את המצוות בצורה חיצונית נאה (סוכה נאה- לולב נאה וכו') אבל הלב לא יהיה נאה לא קיימנו את חובתנו בשלמות. כשמתארח אצלנו אורח מכובד ואהוב מגישים לו ארוחה מכובדת כראוי לו אבל היא גם מוגשת בכלים נאים. הוא הדין במצוות שמקיימים לכבוד השי"ת חייבים להגיש אותם לפניו בכלי הכי נאה שאפשר: הוא הלב שלנו "רחמנא ליבא בעי" לכן שיפור המידות הוא עיקר הנוי לדעת אבא שאול. הרב חיים ויטאל שואל ב"שערי קדושה" מדוע אין בתורה ציווי מפורש על המידות? אמנם על חלק קטן מהמידות יש ציווי כגון: "וְלֹא יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ" (דברים ט"ו, י') שהצדקה תהייה בעין טובה, או "לֹא תַחְמֹד בֵּית רֵעֶךָ" (שמות כ', "ג) וכד'. אבל רב המידות לא מוזכרות בתורה אלא רק מדברי חז"ל. למה זה כך?

אומר הרב חיים ויטאל: מפני שהמידות הם ההכנה העיקרית של תרי"ג מצוות - ההקדמה והבסיס לתורה. בשביל שלתורה יהיה מקום לחול, האדם חייב להיות בעל מידות טובות. משל לאדם הרוצה לשאוב מים מן המעין חייב להביא כלי קיבול, אחרת הוא לא יוכל להביא מים לביתו.

אבל יש צד שני למטבע: בלי תורה אי אפשר להגיע לשלמות המידות הטובות. רק התורה יכולה לסייע בפיתוח מידות טובות באופן מושלם.

חז"ל אמרו על אברהם אבינו (ב"ר צה', ג') "מהיכן למד אברהם את התורה? רבן שמעון אומר: נעשו שתי כליותיו כשתי כדים של מים והיו נובעות תורה. רבי לוי אומר: מעצמו (פירוש: מבינתו) למד תורה"

השאלה היא איך זכה באמת אברהם אבינו למעלה הגדולה הזאת? אומר הרב: כי היה לו צלם אלוקים מושלם, שלם במידות טובות, ולכן הצליח ללמוד תורה מעצמו.

כמובן שלא כל אחד יכול להגיע לדרגה זו, להשיג את התורה מעצמו. והסיבה פשוטה: שלמה המלך אמר: "אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹקים אֶת הָאָדָם יָשָׁר וְהֵמָּה בִקְשׁוּ חִשְּׁבֹנוֹת רַבִּים" (קהלת ז', כ"ט) ליבו של אברהם אבינו היה ישר, דהיינו: הוא לא חשב "מה נוח לי" אלא "מה הקב"ה רוצה ממני"; הוא חשב כל הזמן רק על רצון ה' וכך זכה לתואר "נאמן" "וּמָצָאתָ אֶת לְבָבוֹ נֶאֱמָן לְפָנֶיךָ" (נחמיה ט',ח'). כשעובדים את ה' בלב כזה אפשר להגיע למסקנות נכונות.

לעומת זאת, מי שחושב כל הזמן "מה כדאי לי" במקום לחשוב "מה הקב"ה דורש ממני" הוא לא יכול להגיע למסקנות נכונות.

מספרים ששאלו פעם סוחר אחד: כמה זה שתים כפול שתים? והוא ענה: תלוי, אם אני קונה זה שלוש ואם אני מוכר זה חמש. זה ההגדרה של "חִשְּׁבנוֹת רַבִּים".

הבה ונשתדל בשיפור המידות הטובות, תנאי הכרחי כדי לזכות בקניין התורה, ונקפיד על לב נקי ומהודר על מנת שנוכל לקיים "וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם" וכך להגיע לדרגת "זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ" אתנאה לפניו במצוות ובמידות.

שבת שלום

יצחק חלבה



לעילוי נשמת אברהם בן טאוס ת.נ.צ.ב.ה
לעילוי נשמת רחל בת קלארה ת.נ.צ.ב.ה..
לעילוי נשמת אאמו"ר אברהם (אלברטו) בן מרים חלבה ת.נ.צ.ב.ה.
לעילוי נשמת שרה בת קלארה ת.נ.צ.ב.ה.
לעילוי נשמת שושנה בת מרכדה ת.נ.צ.ב.ה.
לעילוי נשמת יעקב בן בהייה ת.נ.צ.ב.ה.


_____________________________________
הקישורים שלי: http://www.drivehq.com/web/yakov/mylink.htm


חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 18:53

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר