במקור נכתב על ידי MaRTyR
מן הסתם סוויפט משנת 95 תהיה עדיפה על סוויפט משנת 90, ולא רק בנושא האמינות...(עיצוב, אבזור, שינויים מכניים וכו'). ככל שהאוטו יותר חדש אז הוא (לרוב) עבר פחות ידיים, יהיה שמור יותר ובעל קילומטראז' נמוך יותר (קריטי לתיבת ההילוכים ולמנוע).
לנקודה הכספית: סוויפט 95 עולה יותר מסוויפט 90, לכן הפסד הכסף מירידת הערך יהיה גדול יותר (10% מ-20K זה יותר מ-10% מ-10K), אולי תרצה לעשות גם ביטוח מקיף לאוטו, ועלות הרכישה יותר גבוהה. עם זאת, כמות התיקונים אמורה להיות קטנה יותר והילומטראז' הנמוך יותר ישאיר יותר שנות חיים לחלקים המכניים. מילא עלות התיקונים, להיתקע עם האוטו באיזה חור או לאחר למשהו בגלל שהאוטו נתקע/לא מניע/מושבת זה דבר מאוד מבאס.
אתה מתכנן להשאיר אצלך את האוטו גם במהלך השירות הצבאי? לדעתי די חסר טעם לקנות אוטו לכמה חודשים ספורים. גם אם התשובה חיובית, כדאי שתחשב כמה ימים בחודש תיסע עליו (במהלך השירות) והאם תוכל לתחזק אותו ממשכורת של חייל (תלוי אם יש לך עזרה מההורים/אישור עבודה וכו'). אמנם ההוצאות המשתנות (דלק בעיקר) יהיו נמוכות יותר אם תיסע מעט, אבל ההוצאות הקבועות יישארו באותו גובה (ביטוח, טסט וכו'), לכן תיאורטית ככל שאתה נוסע יותר עם האוטו, החלק היחסי של ההוצאות הקבועות לק"מ קטן בצורה ניכרת. תחשוב אם אתה באמת צריך את האוטו או שאתה קונה אותו בשביל פוזה/לחץ חברתי/סיבה זמנית/סיבה אחרת. לדוגמא, אם אתה קונה אותו רק כדי לקחת אותו בשישי בערב לפאב בתל אביב, אולי כדאי לשקול לקחת מונית.
הוצאות אחזקת רכב משתנות מרכב לרכב ומאדם לאדם: האם האוטו שלך יתקלקל כל שבוע או שיהיה לך מזל ולא יהיו תקלות משמעותיות במשך שנה? צריכת הדלק מושפעת מצורת הנהיגה ומהמקום בו היא מתבצעת (עיר/בינעירוני), ומהמרחק שתיסע (כל יום 100 ק"מ או 100 ק"מ כל חודש?). ביטוח-נהג חדש? צעיר? כמה שנות ניסיון?. טסט-האם יש משהו שידרשו ממך להחליף או שלא? את כל ההוצאות האלו ניתן רק להעריך. לעניות דעתי זה ינוע בין 500 ש"ח לחודש בממוצע (6K בשנה) לבין 1000 ש"ח לחודש בממוצע (12K בשנה). אני יוצא מתוך הנחה שרק ביטוח החובה יעלה לך בערך 2200, ובתוספת שאר המרכיבים (צד ג', טסט, תיקונים, דלק וכו') ניתן להגיע ל-6K בשנה בקלות...(אם למישהו יש חישוב אחר, הוא מוזמן להציג).
בנימה כללית יותר (מכוון לכלל גולשי הפורום), לדעתי האישית לא קונים אוטו במחיר נמוך מ-15K, וגם אז רק אם מדובר במכונית יפנית, קטנה וידנית (סוויפט, שרייד וכו') שנסעה לא יותר מ-150 אלף ק"מ. יש שיחלקו עלי ויגידו שהגבול הוא 12K או 10K או אף 5K ושיש תיבות ומנועים שמחזיקים מאות אלפי קילומטרים, הם צודקים, אבל הם כנראה גם מוכנים להתפשר יותר בנושא התקלות והאמינות. לא חסר סיפורים על פיאט אונו/פונטו או פיז'ו ישנה שנסעו 700 שנה בלי תקלות, ומצד שני לא חסר גם סיפורים על אותן המכוניות בדיוק ששבקו חיים שבוע לאחר הקנייה. לא לחינם ליפניות יש מוניטין של אמינות, לא סתם טויוטה היא המכונית הנמכרת ביותר בעולם.
תשאלו מוסכניק (מוסכניק אמיתי ולא תלמיד תיכון שלומד מכונאות/קורא אוטו) מה הוא היה קונה לבן שלו ב-10K כדי שהבן לא יבקר הרבה במוסך, ותראו ש-90% יגידו יפנית. אז נכון שאולי צרפתיות יותר מהנות לנהיגה, שאמריקאיות יותר חזקות, שאיטלקיות נראות יותר טוב, שהקוריאניות זולות יותר ושאין על הנדסת האנוש של הגרמנים, אבל מי שלא אכפת מכל הפוזה/מהירות, ורק אכפת לו שהאוטו יניע בבוקר ולא יבקר במוסך מעבר לנדרש, אין על היפניות. כמובן שעכשיו זה שונה מעט, ודי לציין את המהפכות שעברו סיאט וסקודה בשנים האחרונות, אבל לא נכון לשפוט מכונית בת 15 לפי קריטריונים שתקפים רק ל-5 השנים האחרונות, וזה עוד בלי להזכיר את עניין שמירת הערך שהיפניות מצטיינות בו, בניגוד גמור לאירופאיות והמכוניות של הדוד סם...
עוד משהו קטן לסיום, די עם טיעונים בנוסח "האוטו חזק יותר". רוב האנשים פה לא מעמיסים ארונות על האוטו שלהם, לא גוררים אחריהם עגלה עמוסה, לא עולים את ירושלים בכל יום, ואני מקווה שגם לא משתתפים ברייסים ומירוצים על כביש ציבורי. את הטיעון הזה אפשר להגיד לאלטע זאכן קשיש שמתלבט בין איזה סוס לבחור בשביל העגלה שלו, לא למישהו שאת רוב שעותיו מאחורי ההגה יבלה בחיפוש חנייה בגוש דן או יהיה תקוע בפקק במהירות ממוצעת של 20 קמ"ש.
שבת שלום לכולם, ותרגישו חופשי להגיב.
|