03-03-2005, 07:20
|
|
|
|
חבר מתאריך: 17.01.05
הודעות: 4,733
|
|
יותר פשוט להסביר...
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי chaos שמתחילה ב "אפשר הסבר על המושגים הבסיסים כגון צמצם, מהירות תריס ורגישות"
בצילום הכל סובב סביב האור. יותר נכון - איזון של האור. המטרה בכל תמונה היא שלא תצא בהירה מדי או כהה מדי אלא בדיוק כמו שהצלם התכוון. השליטה בכך נעשית בשלושה פרמטרים - מהירות, צמצם ורגישות.
נתחיל מרגישות - קיימים סוגים שונים של פילמים - השוני המרכזי בניהם הוא הרגישות (קיימים דברים נוספים כגון חשיפה שונה לצבעים, גודל הפילם וכו'...). ככל שהפילם יותר רגיש לאור - כך הוא נשרף מהר יותר כלומר ניתן לצלם באותם פרמטרים בתנאי תאורה קשים יותר. לכן אומרים שפילם 100 ASA מתאים לצילום בחוץ ו-400 ASA לצילום בפנים (טווח ה-ASA נע בערך בין 6 ל-64,000). אבל זה בא עם מחיר - ככל שה-ASA גבוה יותר - כך הגרעיניות של הסרט עולה והתמונות נרעות גרעיניות - רואים נקודות נקודות בתמונה והיא לא חלקה. לכן - הצילום פורטרטים או צילום מוצר - משתמשים ב-ASA נמוך.
שני הפרמטרים הנוספים הם מהירות וצמצם. אם אנחנו מדברים על שליטה באור - ככל השפילם יהיה חשוף לאור זמן רב יותר - כך ישרף יותר. הצמצם מגדיר כמה אור יכנס ולכן ככל שהצמצם פתוח יותר - הפילם ישרף יותר. האיזון צריך להיות בעצם בין הרגישות למהירות ולצמצם. שים לב שמהירות נמדדת ב-1 חלקי שניה כלומר מספר גדול יותר הוא מהירות גבוהה יותר וכמות אור נמוכה יותר, וצמצם נמדד ב-f (אורך מוקד העדשה) חלקי המספר שאתה רואה כלומר גם כן - מספר גדול יותר הוא צמצם קטן יותר וכמות אור נמוכה יותר.
בנוסף - צמצם שולט על עומק שדה - נושא נפרד לחלוטין - בקצרה - ככל שהצמצם סגור יותר (מספר f גדול יותר) ככך יותר אלמנטים בתמונה יהיו בפוקוס ולא רק האובייקט. כך ניתן לשלוט האם בצילום פרח הרקע יהיה מטושטש (צמצם פתוח) או בצילום מישהו על רקע נוף - גם הוא וגם הנוף יהיו בפוקוס (צמצם סגור).
קיימים אלמנטים נוספים הנוגעים לנושא ותוכל לקרוא עליהם בספרים מקצועיים כגון סוגי עיוותים טיפוסיים לצמצם סגור מדי או פתוח מדי וכו'...
מקווה שלא הארכתי יותר מדי.
ארנון.
|