לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #2  
ישן 18-03-2008, 21:51
  SHONEY SHONEY אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.10.05
הודעות: 75
בסיטואציה זו המטוס והטייס מתנהגים אחרת ממה שתיארת...
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי markiewi שמתחילה ב "מרכז כובד ב F-16"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי markiewi
בזמן ארוחת הערב , אני והשותף שלי לדירה , דנו באפשרות השליטה ב- F-16 , אם נכבה לו המנוע בזמן טיסה .
הדעה הרווחת טוענת שקשה עד בלתי אפשרי לבצע התנעת חרום ב- F-16 בגלל שהמרכז כובד שלו נמצא מאחורה ובגלל זה המטוס ישאף ליפול אחורה ולא קדימה .
לגבי זה יש לי כמה שאלות :
א. האם זה בכלל נכון , או שזו רק הנפצה ?
ב. האם ארעו בעבר תאונות או נטישות עקב כך ?
ג. איך ולמה לא חשבו על זה בזמן התכנון ?

בתודה .


עקרונית כשמתבצע כיבוי מנוע הטייס מנסה להניע מחדש אך עדיין במטוס קיים מתח ולחץ הידראולי בחירום כך שמערכת בקרת טיסה עודנה קיימת וביכולת לשמר את המטוס לכיוון אף מטה ולא אף מעלה כפי שציינת. גם הטייס פועל כך ומוריד אף מטה משום שאין לו אנטרס שהמטוס יגיע לידי הזדקרות ואיבוד כח העילוי כתוצאה מירידת המהירות.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 18-03-2008, 23:27
  יואב בן צוריה יואב בן צוריה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 26.01.08
הודעות: 831
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי markiewi שמתחילה ב "מרכז כובד ב F-16"

למעשה המבנה האוירודינמי של הפ-16 לסוגיו הוא כזה שבשעת הזדקרות

הוא לא ישאף לחזור למצב של אף למטה דבר שיגביר את מעבר האויר מעל ומתחת למשטחי ההיגוי וייצור עילוי.

תחת זאת ישאף המטוס לשמור על המצב הנוכחי שלו תוך כדי שהוא למעשה נופל מטה.

החלצות ממצב זה היא בעיתית עקב חוסר השפעה של משטחי ההיגוי על מצב האף של המטוס וכפועל יוצא על כמות האויר על משטחי ההיגוי.

מצב כזה הידוע בשם הזדקרות שטוחה או הזדקרות עמוקה הוא די מסוכן, כיוון שמיקומו של מרכז הכובד של המטוס ישאיר את האף במקומו היחסי על האופק, מיקום שהופך את השפעת המיצבים האנכיים לאפסית.

כיוון שהמטוס מצויד במערכות טוס-אל-חוט מחשב הטיסה ימנע מהטייס מלהגיע למצבי זווית התקפה שיכולים ליצור מצב של הזדקות שטוחה

במקרה של הזדקרות שטוחה יקפיא המחשב את מצב ההגאים ולמעשה ימנע מהטייס פעולה מתקנת, אפשר להתגבר על זה ע"י ניטרול המערכת.

שאר השאלות שלך יענו אח"כ
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #11  
ישן 19-03-2008, 16:00
  knight1 knight1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 27.10.04
הודעות: 339
האם ב-"נץ" מרכז הכובד נמצא מאחורי המרכז האווירודינמי?
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי markiewi שמתחילה ב "מרכז כובד ב F-16"

דמיין לרגע סיטואציה מעט היתולית בטייסת "נץ" מסוימת: "נץ" דו-מושבי כשבכיסא הקדמי יושב הטייס א. ה. (הידוע בכינויו ע"ש זבוב מסוים, בנו של טייס-קרב מפואר ז"ל) ואילו לכיסא האחורי נדחק בעזרת כף-נעליים הנווט י.א. גדול המימדים. שני אלה, ביחד, שוקלים לפחות רבע-טון כשהם בלבוש אדם וחווה לפני פרשת הנחש. מעניין אם בג'נראל-דיינמיקס חשבו על מרכז כובד כ"כ קדמי

לפני משהו כמו 12 שנים עמד במסדר כנפיים קורס שהיה נדמה כאילו רוב בוגריו פיגמים; לא יותר מ-1.7 מטר גובה ולא יותר מ-65 קילוגרם משקל כ"א. לא, הם לא היו מיועדים להיות "טייסי מזל"ט"; חלקם הגיע למערך האף-16 ובטח גרמו למשבר נפשי במערכת ההגוי הממוחשבת

כשאתה אומר "מרכז כובד אחורי" האם אתה מתכוון למטוס "חלק" מלא דלק? כמעט ריק מדלק? עם 2 נתיקי 600 גלון בכנפיים? עם נתיק 370 גלון בגחון? עם 2 פצצות מרק 84? במילים אחרות – באיזו תצורת מטוס מרכז הכובד אחורי למרכז האווירודינמי?

האמור לעיל מתייחס למרכז האווירודינמי כאל קבוע, אבל הוא זז קדימה ככל שזווית ההתקפה גדלה כך שיכול להיות מצב שבו מרכז הכובד ממוקם מעט קדימה למרכז האווירודינמי אבל כשהמטוס הרים אף 4 מעלות מעל האופק, המרכז האווירודינמי חלף את מרכז הכובד וכעת הוא קדמי לו.

האמור לעיל מניח שכנפונים קדמיים ומדפי שפת הזרימה אינם מזיזים את המרכז האווירודינמי, אבל הם כן עושים זאת, וכל אחד מהם לכיוון שלו.

לכן, לא נכון להגיד שבמטוסי אף-16 מרכז הכובד נמצא תמיד אחורנית למרכז האווירודינמי. לו זה היה נכון, הרי כל "סטגנציה" ("תקלה" מסוימת במנועי טורבו-מניפה שבה הסל"ד יורד מתחת ל-60%, טמפרטורת המנוע עולה והמנוע לא מגיב לתנועות מצערת) שמחייבת כיבוי והתנעה מחדש באוויר – הייתה מסתיימת בנטישה מיידית.

הגדרת המטוס ע"י היצרן כבעל Relaxed static margin היא "אומנות הניסוח". כשהמטוס מלא דלק וחמוש בפצצות, מרכז הכובד קדמי למרכז האווירודינמי. כשהמטוס מטיל את התחמושת ושורף דלק, מרכז הכובד זז בהתמדה אחורנית עד שהוא מגיע למרכז האווירודינמי ואף חולף אותו. המצב האחורי ביותר של מרכז כובד ב-"נץ" חד-מושבי מושג בתצורה "חלקה" בכמות דלק פנימי של כ-2,000 ליב'. בתצורה כזו רצוי מאד שתהיה כבר בדרך לנחיתה.

לכן, אין להסיק מסקנה כאילו האף-16 לא מוריד אף אוטומטית כשהלך מנוע ושאין אפשרות להניע מחדש באוויר.

להניע באוויר מנוע טורבו-מניפה קשה קצת יותר ממנוע טורבו-סילון, בייחוד אם הטייס נמנם בשמירה ונתן לסל"ד לרדת לאפס. אבל זה אפשרי בהחלט וכל טייס אף-16 מכיר בע"פ ובעיניים עצומות את נוהל התנעה באוויר. הוא נבחן על כך לעיתים קרובות בכתב ומתרגל את זה בסימולטור.

באובדן מנוע בהמראה (אחרי ניתוק), הגובה כנראה לא יספיק להתנעה מחדש ולכן נטישה היא האפשרות היחידה.

באוויר, כשאף-16 מאבד מנוע הולכים עמו גנראטור ראשי, גנראטור נפרד למערכת ההגוי והמשאבות ההידראוליות. לכאורה, הטייס לא יוכל לשלוט במערכת ההגוי (FLCS) החשמלית ולנווט את ספינתו לחוף מבטחים. אך לא כך היא.

למטוס יש מצבר ראשי ומצברון חשמלי לכל אחת מארבע מערכות ההגוי שמספק חשמל לזמן מוגבל. תוך 2 שניות מכביית מנוע, או תקלת מנוע חמורה אחרת, מופעלת אוטומטית מערכת חירום עיקרית הנקראת EPU, מונעת הידראזין (או לחץ אוויר מהמנוע, אם הופעלה ידנית כשהמנוע שמיש). המערכת מספקת בוזמנית מתח חשמלי לצרכנים חיוניים (בהם, כמובן, מערכת הניהוג), ולחץ הידראולי למערכת ההידראולית הראשית (A). לטייס יש זמן של כ-10 דקות ומטוס בשליטה מלאה, כדי להניע מחדש אם הגובה מעל 5,000 רגל מעל פני השטח והמהירות לפחות 210 קשר (כשמנוע ההתנעה הסילוני הקטן JFS שמיש), או לגלוש לבסיס הקרוב תוך תמרון מזערי.

אני לא זוכר בע"פ את כל האירועים, בחילות האוויר הרבים שמטיסים את המטוס הזה, שבהם אבד מנוע באף-16 וגם מערכת החירום לא פעלה. במספר הנדיר של המקרים שכנראה אירע, המטוס מרים אף בצורה חריפה, אינו נשלט יותר (הגאים מבצעים פעולות לא רצוניות ע"י הטייס) וזה הזמן לעשות היכרות עם ידית צהובה-שחורה בין הרגליים...
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #13  
ישן 19-03-2008, 19:11
  knight1 knight1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 27.10.04
הודעות: 339
הסברים
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי iaf-man שמתחילה ב "אף פעם לא הבנתי למה למע' APU צריך דווקא"

חומר כזה רעיל כמו הידראזין.


הידראזין (מבוטא בח"א בשגיאה: הידרוזין) הוא נוזל רעיל במידה מסוימת, אבל המסוכן יותר לבני אדם הוא תוצר ההתפרקות שלו ב-EPU והוא אמוניה. אמוניה צורבת מאד את דרכי הנשימה. פעם נפוצו אגדות שהידראזין הוא חומר מסרטן, אך בינתיים זה לא הוכח.

איך עובד ה-APU?
מצת מדליק את ההידראזין,או תגובה כימית?
מה המחמצן,המשמש לריאקציה איתו-אויר או חומר אחר?

התכוונת ל- EPU שהם ר"ת ל- Emergency Power Unit. ר"ת APU שמורים למערכת Auxiliary Power Unit שיכולה להיות (כמו ב-"קרנף") טורבינה להתנעה או מערכת כוח נוספת, לא בהכרח למצבי חירום בהם נדרש מהמערכת זמן תגובה קצר מאד.
הידראזין פועל בדיוק כמו שפעלו המנועים הרקטיים של הגרמנים במלה"ע השנייה על "מי חמצן" (מימן פרוקסיד). זהו נוזל מאד אנרגטי שניתן בקלות לפרקו למרכיביו: חנקן ומימן. אין כל צורך בהצתה אלא רק בקטליזטור. "מי חמצן" (בריכוז גבוה) מתפרקים בנוכחות אשלגן פרמנגנט (גבישי "קלי" סגולים שרופאי שיניים השתמשו בהם פעם לחטוי) ואילו הידראזין נוזלי המוזרם בלחץ חנקן על פני משטח ספוגי עשוי אירידיום מתפרק למרכיביו בלחץ וטמפרטורה גבוהים. הלחץ הזה עובר לטורבינה קטנה שמפעילה הן גנרטור והן משאבה הידראולית.
יתרונות מערכת כזו על פני טורבינת-מגח (כמו ב-"עייט") הם זמינות (מהירות תגובה קצרה מאד), קלות משקל, עצמאות (לא תלויה במהירות טיסה, לא תלויה בנוכחות מחמצן אטמוספרי) ותכולת אנרגיה גבוהה מאד יחסית לגודלה ומשקלה.

נדמה לי שגם ב-F-15 אותו הפטנט,או שאני טועה?

המשותף בין אף-15 ו-אף-16 הוא מערכת ההתנעה המבוססת על מנוע סילוני קטן הנקרא JFS. כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר. ל-"בז" יש רק מצבר. אין לו מערכת חירום מתוחכמת כמו לאף-16. לכאורה חוסר אחריות מצד המתכננים, נכון? התשובה פשוטה מאד. "בז" מכיל מנוע סילון שלם כמנוע רזרבי. כל מערכותיו מתחלקות שווה בשווה בין שני המנועים והוא יודע לטוס הביתה על מנוע אחד. אירוע כמו כביית שני המנועים באוויר ב-"בז" שלא עקב פגיעה בקרב, הוא אירוע נדיר עד כדי כך שאינו מצדיק את העלות ותוספת המשקל של EPU.





תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #14  
ישן 19-03-2008, 21:30
  iaf-man iaf-man אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 22.07.04
הודעות: 898
נראה שאתה מתמצא קצת בכימיה
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי knight1 שמתחילה ב "הסברים"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי knight1
הידראזין (מבוטא בח"א בשגיאה: הידרוזין) הוא נוזל רעיל במידה מסוימת, אבל המסוכן יותר לבני אדם הוא תוצר ההתפרקות שלו ב-EPU והוא אמוניה. אמוניה צורבת מאד את דרכי הנשימה. פעם נפוצו אגדות שהידראזין הוא חומר מסרטן, אך בינתיים זה לא הוכח.

אבל טועה במקצת לגבי מידת הסכנה של ההידראזין-הוא מוגדר כמסרטן ומסוכן פי 10 או 100 מאמוניה,לא זוכר בדיוק(אפשר להסתכל ב-MSDS שלהם).MSDS,מי שלא יודע-גליון הבטיחות של חומר כימי והדרך לטיפול/ניטרול שלו.
EPU זה המונח הנכון,צודק.לפנטום היו 2 מנועים ובכל זאת היתה לו טורבינת RAM.היתרון התיאורטי שלה-עובדת ללא הגבלת זמן,תלויה רק במהירות.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 19:55

הדף נוצר ב 0.09 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר