10-05-2008, 10:24
|
|
|
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
|
|
שתי טיסות נקודתיות בשת"פ עם טייס אמריקאי שנחתו בבקעת יבניאל בשדה מש' קורקין
ארבלי אלמוזלינו הגיעה בטיסות אלו. הטיסות אורגנו להוצאת אנשים מסויימים ולא כמבצע המוני.
זה ששאלתיו מספר כי לא התקיימו קווי טיסה סדירים בין בגדד לא"י ועיקר עליית יהודים מעירק טרם קום המדינה הייתה עליית בודדים יבשתית.
מבצע מייקלברג:
http://iaf.org.il/Templates/Journal...981&docID=16667
ספרים: "מהמחתרת בבבל לממשלת ישראל" מאת שושנה ארבלי-אלמוזלינו.
מערך שיעור 'בנתיבי ההעפלה ממזרח', קצין חינוך ראשי
שלמה הלל בראיון לאתר סקופ: http://www.skoop.co.il/article.html?id=10841
"הסיפור נכתב בספר של חיל האוויר. זה היה המבצע הראשון שלי. זו הייתה למעשה הפעם הראשונה של עליה בלתי לגלית במטוסים. השנה הייתה 1947. עוד כשהבריטים היו פה. זה לא היה סוד שהעלייה לארץ התבצעה דרך הים עם אוניות המעפילים, וגם דרך המדבר, אבל ב-1947 החליטו לעשות ניסיון של עליה עם מטוסים. הטילו עלי את המבצע שנעשה מהמקום המסובך והמסוכן ביותר - בגדד בירת עירק".
ואתה היית מפקד המבצע?
"נכון. למעשה אף אחד לא מאמין. ברגע שנודע לי על העניין יצאנו מחיפה לכיוון עירק ביום רביעי, המראנו מבגדד בערב שבת, ובשבת לפנות בוקר נחתנו במושבה יבנאל ליד הכנרת. זה היה שדה מאולתר שהדליקו לנו מנורות להראות לנו היכן לנחות. תוך 3-4 ימים עשינו את המבצע האווירי הראשון בתולדות עליה ב', עם 50 איש בכל פעם. אחת הנוסעות המפורסמות שלי במבצע הזה הייתה שושנה ארבלי אלמוזלינו, לימים חברת כנסת ושרת הבריאות. אני כיושב ראש הכנסת השבעתי אותה כשרה".
סגרתם מעגל. ספר לי על הרגע כשהמכונית האחרונה איחרה להגיע למטוס.
"זה היה בליל שבת. המטוס כבר חיכה והיה על קצה המסלול. היינו צריכים להגיע בעשר מכוניות. בכל מכונית חמישה נוסעים. תשע מכוניות הגיעו והמכונית העשירית לא מגיעה. כמעט כבר ויתרתי על המכונית האחרונה כי פחדתי שכל דקה יכולה להביא לגילוי המבצע. אבל במזל, ממש במזל, ברגע האחרון נראתה המכונית. חיכנו עוד מספר דקות עד שהמכונית ונוסעיה הצטרפו אלינו. זה היה רגע דרמטי עבורי. על כף המאזניים עמדה השאלה האם להשאיר את הנוסעים בשדה. בסופו של דבר עבר הכל בשלום. ההצלחה הזו של מבצע ההעפלה האווירי הראשון (מתוך שלושה. מ"ח) הייתה עבורי חוויה בלתי רגילה מכל הבחינות".
את המבצע יזמו אנשי המוסד, לאחר שנכשלו כל הניסיונות של אנשי המחתרת היהודית בעירק להבריח יהודים דרך המדבר. כשנקרתה ההזדמנות בצורת 2 טייסים אמריקאיים שנמצאו בארץ וברשותם מטוס קומנדו שמסוגל היה להמריא ממסלולים קצרים, היה זה אך טבעי שיפנו לשלמה הלל שנחשב כ"מומחה" לעירק. המבצע נקרא על שם שני הטייסים שקיבלו גם שכר נאה בסך 5000 ליש"ט".
* בנוסף להלל ואלמוזלינו יתכן ותוכל למצוא מידע גם אצל השופט לשעבר יואב קטן-בירון [אביה של מנכ"לית משרד החינוך לשעבר עמירה חיים] שנטל חלק במבצע.
נערך לאחרונה ע"י .ישראלה היפהפיה בתאריך 10-05-2008 בשעה 11:41.
|