13-05-2008, 18:39
|
|
|
חבר מתאריך: 11.09.06
הודעות: 10,205
|
|
מגלובל סקיוריטי http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/c-14.htm:
בשנות ה- 70 התובלה האווירית האמריקאית התבססה על תובלה מארה"ב לשדות תעופה קבועים וגדולים במטוסי סטארליפטר וגלאקסי, ומשם הפצה לשדות קרובים לשדה הקרב בהרקולסים.
בראשית שנות ה- 70, עם הכניסה לשירות של הגלאקסי, עלה צורך להחליף את ההרקולס המתיישן במטוס עם קיבולת גבוהה יותר, היכול לנחות בשדות קטנים יותר.
מכרז ה-( AMST (Advanced Medium STOL Transport, דרש יכולת טיסה הלוך ושוב עם מטען של 27,000 ליברות למרחק של 500 מייל, עם המראה ונחיתה משדה באורך 700 מ'. ההרקולס של אותם ימים דרש מסלול כפול בערך למתאר זה. למכרז התייצבו שני מתמודדים:
YC-14 של בואינג , ו- YC-15 של מקדונל-דגלאס. שניהם השתמשו בהטיית גאזי הפליטה מהמנועים ע"י הכנפיים כלפי מטה להגדלת העילוי (כך שמהירות ההמראה/ נחיתה תקטן, ומרחק ההמראה/ נחיתה יתקצר).
ה- YC-14 השתמש בשני מנועים המותקנים מעל חזית הכנף, בשיטה הנקראת USB- Upper surface Blown flap שנחקרה באינטינסיביות ע"י נאס"א מאז שנות ה-50'; ה- YC-15 השתמש בארבעה מנועים בתצורה רגילה, עם דשים חיצוניים EBF- Externally blown Flaps לאורך רוב הכנפיים.
ביצועי שני המטוסים עלו על הדרישה המבצעית; אלא שבאותו זמן תקציבי חהא"א הוטו לפיתוח מפציץ ה- B1B, ובמקביל הדרישה למטוס תובלה חדש עודכנה למטוס בעל יכולת נשיאה גדולה יותר לטווח גדול יותר, בעל יכולת STOL מועטה יותר (שיוכל לשאת כוחות מארה"ב ישר לזירת הלחימה). מטוס זה פותח מה- YC-15 ל- C-17, שנכנס לשירות רק ב- 93' (12 שנות פיתוח- המון למטוס שכבר הוכח טכנולוגית).
באופן מפתיע, בשנת 77' (כשנה לאחר חשיפת ה- YC-14) טס בבריה"מ מטוס דומה באופן חשוד- האנטונוב-72;
http://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-72
מה שמעיד על היקף החדירה של הריגול התעשייתי הסובייטי לגופי הפיתוח בארה"ב.
|