|
14-05-2008, 21:20
|
|
|
חבר מתאריך: 06.05.08
הודעות: 26
|
|
מבט קצת אחר על המרד-
מצפיה בפורום ראיתי שיש כאן אנשים שמצויים היטב בנבכי ההסטוריה, רציתי לשאול מה דעתכם בעניין השפעתם של מרד בר כוכבא בפרט, וכל מרד בכלל, על עם ישראל.
כמה הגיגים שעלו לי:
סוד ההישרדות הלאומית.
"נכנסו שמונים אלף קרני מלחמה לכרך ביתר והיו הורגים בה אנשים ונשים וטף, עד שיצא דמם מן הפתחים ומן הסבכות ומן הצינורות, והיה הסוס שוקע בדם עד חוטמו, והיה הדם מגלגל אבנים של ארבעים סאה, והולך בים ארבעה מילין. שמא תאמר שקרובה - רחוקה הייתה מן הים מיל. וכרם גדול היה לו לאדריאנוס שמונה עשר מיל על שמונה עשר מיל, כמין טבריה לציפורי, והקיפו גדר מהרוגי ביתר במלוא קומה ובפישוט ידיים, וגזר עליהם שלא ייקברו, עד שעמד מלך אחר וגזר עליהם וקברום..."
(איכה רבתי פרק ב')
לכאורה, אסון.
על פניו, מרד בר כוכבא הינו אחד המאורעות הקשים והרי האסון ביותר בתולדות עם ישראל.
מאז המרד הגדול וחורבן בית המקדש בשנת 70 לספירת הנוצרים עם ישראל ישב בארצו ללא עצמאות וללא בית מקדש, ומדי פעם גם הוטלו עליו גזירות שונות ומשונות.
אך עדיין היהודים חיו את חייהם היומיומיים פחות או יותר בצורה סבירה ואף יכלו לקיים את רוב המצוות.
לעיתים היו הרומאים גוזרים גזירות דת חדשות על עם ישראל, בדרך כלל העדיפו היהודים "לכופף את הראש" ולקיים בסתר מה שניתן.
נקודת השבר הגיעה בשנת 132 לספירת הנוצרים, לאחר הטלת גזירות נוספות וביניהם איסור על ברית המילה, וכוונת הקיסר אדריאנוס להפוך את ירושלים לעיר רומאית בשם "איליה קפיטולינה", החלה התעוררות לאומית רחבת היקף. אדם בשם שמעון בר כוכבא (הידוע גם כבר-כוזיבא או בר-כוסיבא) קם והכריז על מרד כנגד הרומאים.
בתחילת המרד בר כוכבא נחל נצחונות מזהירים, הוא הדף את הרומאים שבראשם עמד טרונוס רופוס, כבש את ירושלים, ואף טבע מטבעות הנושאים את שמו. הרומאים מיהרו להביא תגבורת מסוריה, ובר כוכבא, הדף אותה וככל הנראה חיסל כמעט באופן טוטאלי לגיון רומאי שלם (כ5,000 חיילים!), הלגיון ה-22 שהגיע ממצרים. אנו רואים גם כי כאשר הקיסר אדריאנוס מדווח לסנאט הרומי על המרד הוא נמנע מלהשתמש במשפט הקבוע לדיווח על הנעשה ברחבי האמפריה: "אם לכם ולבניכם שלום, טוב הדבר, שכן גם לקיסר ולצבאותיו שלום".
אלא, לאחר התבוסות הקשות שהרומאים נחלו הם הזרימו לאזור שלושה עשר מהחזקים שבלגיונותיהם, כמעט מחצית מצבאם הסדיר. לגיונות אלו אט אט דחקו את כוחותיו של בר כוכבא ולבסוף, בשנת 135 לספירתם ימ"ש הם הצליחו להבקיעו את חומות המעוז האחרון- ביתר.
התיאורים של כיבוש ביתר נוראיים, חז"ל מספרים על נחילי דם עצומים, ועל "שלוש מאות מוחי תינוקות נמצאו על אבן אחת". סופה של ביתר סימל את סוף היישוב היהודי הרחב והמאורגן בארץ.
ההיסטוריון קסיוס דיו כותב על 580,000 הרוגים רק בקרבות, לבר מההרוגים ברעב ובמגיפות. קרוב לוודאי שהוא הגזים, אך ללא ספק המספר היה בסדר גודל של מאות אלפי הרוגים. רבים מיהודי הארץ עזבו את הארץ בייאושם.
בעצם בתקופה זו החלה ההידרדרות לקראת הגלות הארוכה שהחלה באופן סופי עם כיבושי האסלאם.
בעצם, הישרדות לאומית.
אך אם נתבונן בפרספקטיבה היסטורית וגיאוגרפית רחבה יותר, מרד בר כוכבא, וכן המרידות הקטנות שהיו לפניו ומרד גאלוס שהתחולל כ280 שנה אחריו, היו מאורעות חשובים ביותר בתולדות העם היהודי. בעצם הם שמרו על גחלתו של עם ישראל שלא תכבה.
במהלך התפשטותה הרחבה של האימפריה הרומית היא כבשה עשרות לאומים שונים. כיוון שהרומאים לא השתמשו בהגליה כדפוס קבוע לשליטה על עמים וארצות, רוב העמים המשיכו לחיות את חייהם פחות או יותר תחת שלטון רומי. רובם המוחלט של העמים הנכבשים במהלך תקופת הכיבוש די נטמעו בתוך האימפריה הרומית, איבדו את זהותם ואמונתם הדתית, ונעו עם הכיוון הכולל שבו נעה האימפריה.
סביר להניח שגם עם ישראל, אם היה ממשיך לחיות את חייו תחת שלטון רומי חרף הגזירות שהוטלו עליו וחוסר עצמאותו, היה נטמע באימפריה, וכיום לא היה כקיים כלאום יהודי.
אלא, שהקב"ה הבטיחנו שעם ישראל, שתפקידו כל כך רב חשיבות, לא יעלם לעולם. עם הנצח. לכן בנשמתו של העם היהודי טבוע אותו ניצוץ מרד. אותו ניצוץ שגרם למרד החשמונאים ביוונים. אותו ניצוץ שגרם למרד הגדול, מרד התפוצות, מרד בר כוכבא ומרד גאלוס ברומאים. ואותו ניצוץ שגרם למלחמת המחתרות באויב הבריטי.
בכל פעם שעם ישראל הבחין בסיכוי, אפילו קלוש, לפרוק מעליו את עול הכובש ולקחת את עצמאותו בחזרה, הוא יצא למרד. כך נשמרה גחלתו הלאומית של עם ישראל במהלך כל הדורות.
לאחר התבוננות בפרספקטיבה היסטורית וגיאוגרפית רחבה על מרד בר כוכבא בפרט, ועל כל ההתעוררויות הלאומיות של עם ישראל בכלל. אנו מבחינים כי למרות שבראיה צרה תוצאותיהן של התעוררויות אלו נראות קשות, ואכן התוצאות המיידיות הן כאלו בדרך כלל, יש להן תפקיד חשוב ביותר. הן נובעות מאופי שטבוע עמוק בנשמתו הכוללת של עם ישראל ומטרתו לשמור על עם ישראל כלאום יהודי הנאמן לייעודו ובעל זיקה לארץ שבה הוא יוכל לקיימו על הצד הטוב ביותר. עלינו להבין כי התעוררויות אלו הן בלתי נמנעות ומחויבות מההבטחה האלוקית שעם ישראל לא יעלם, ומייעודה האלוקי של האומה הישראלית.
|
|