|
01-07-2008, 14:00
|
|
מנהל פורום מתגייסים
|
|
חבר מתאריך: 15.06.07
הודעות: 4,680
|
|
הראיון(9 באוקטובר, 1999)אפתח בהקדמה קטנה שנתן הנסי קורסץ‘(נגן הבאס של Blind Guardian) למראיין, ג‘רמיה.
הנסי: עד כה שחררנו 8 אלבומים ואם מישהו היה מבקש ממני להמליץ לו על כמה מאלבומינו בשביל חוויה ראשונית, הייתי ממליץ לו על Imaginations From The Other Side, Tales From The Twilight World או Nightfall. למעריצי וחובבי טולקין הייתי ממליץ בהחלט על Nightfall in Middle-Earth וזה לא רק בגלל הליריקה והמילים. המילים מתמזגים בהרמוניה מושלמת עם המוסיקה בכל פעימה של השיר, או להיפך. האלבום מבוסס על ”מנוסת הנולדור“ הפרק האהוב עליי בסילמריליון.
מהימים הראשונים של תחילת הקריירה של הלהקה טולקין תמיד היווה השפעה חשובה. ברוב המקרים זה התבטא יותר מוסיקלית מאשר טקסטואלית. Majesty לדוגמא(השיר הראשון מהאלבום הראשון), היה הניסיון הראשון שלנו ליצור משהו שיכלול בתוכו גם את המילים והשפה המיוחדת של טולקין וגם את המוסיקה בהתבסס על תחושות וחוויות פנימיות שחווינו בזמן שעקבנו אחרי פרודו בדרכו להר הגורל. אני מאמין שכל מי שקרא את הסיפור יודע עם כמה רגשות,חוויות,ריחות,תמונות וצלילים עליו להתמודד עד שהוא מגיע לסופו של המסע המופלא הזה. אנחנו ניצלנו את התחושות והרגשות הללו והפכנו אותן למוסיקה. בהתחלה היינו די רחוק מלהיות מושלמים. לצערינו אנחנו עדיין כאלה. בMajesty היינו מאוד צעירים וחסרי ניסיון. היינו יכולים רק לתפוס ולהבין את הלך הנפש של הסיפור המדהים הזה ותו לא - הן מבחינה מוסיקלית והן מבחינה לירית. זה היה פשוט מוקדם מדי. הייתי קורא לזה שיר של ”חרבות וכשפים“ מאשר שיר של ”פנטסיה ברמה גבוהה“. במקרה הזה, מה שנחשב זה בעיקר הניסיון.
את אותם הדברים אני יכול להגיד לגבי Run For The Night ו By The Gates of Moria. האחרון הוא קטע אינסטרומנטלי בלבד(קטע שאין בו שירה אלא כולו מנגינה אחת גדולה), וכבר בו אפשר לראות את השאיפות הקלאסיות שלנו כשהן באות לידי ביטוי באופן מטאלי. למורות שאיני יכול לקרוא לשירים אלה כמושלמים, המון אנשים הגיבו דווקא בחיוב כלפי השילוב: ליריקה מושפעת מהפנטסיה של טולקין בצירוף מנגינות כבדות מאוד ומלודיות כאחד.
אנשים ומעריצים העריכו את המוסיקה ואת הליריקה שלנו. בעקבות זאת הם החלו לקרוא את ”שר הטבעות“ ואת ”ההוביט“ בפעם הראשונה.
מאוחר יותר התנסינו עם טולקין פעם נוספת באלבום שנקרא Tales From The Twilight World, שם עשינו שיר בשם Lord Of The Rings. זה תרם רבות להצלחה שלנו. זה שיר נחמד שאנשים אוהבים באופן כללי. השיר נשמע תמים במקצת והמבנה שלו הוא מבנה פשוט ביותר. השיר הזה הוא עוד פעם כבוד לפרודו. למרות שפרודו הוא דמות קצת יותר מורכבת ואינטליקטואלית משאר חבריו ההוביטים, הוא עדיין הוביט. זאת בערך הסיבה שבחרנו בשיר הזה שנשמע קצת יותר כמעין שיר עממי כמחווה נוספת לפרופסור טולקין ולעולמו המרהיב. באלבום יותר מאוחר שנקרא Somewhere Far Beyond עשינו שיר שנקרא The Hobbit ושיר זה הוא דוגמא טובה להתקדמותנו כמוסיקאים וכותבי-ליריקה. השיר כולל הרבה אלמנטים מוזרים בתוכו; הוא מתחיל עם קצב קצת שונה והעיבוד המוסיקלי שלו ייחודי.
מראיין: איך הושפעתם מעבודותיו של טולקין, ולמה בחרתם לחלוק כבוד לעבודותיו המדהימות בנושא הפנטסיה באמצעות מוסיקה שרבים יקראו לה כלא-אורתודוקסית?
הנסי: עד לאלבום האחרון שיצא(Nightfall In Middle-Earth), כל מה שהזכרתי מקודם זה כל מה שהקדשנו לג‘.ר.ר טולקין מבחינה לירית(המילים של השיר). חמישה שירים מתוך חמישים. למרות זאת, אם אנשים מדברים על המוסיקה של Blind Guardian, הם תמיד משלבים אותה עם ”שר הטבעות“. זה מוכיח עד כמה המוסיקה עצמה צריכה לכלול כמה אלמנטים ”טולקינאיים“ חשובים. וזאת באמת התפיסה שלנו לגבי מוסיקה. כמוסיקאים אנו מושפעים מהסיפורים השונים בכל רגע ורגע. ג‘.ר.ר טולקין ארג כל כך הרבה מוסיקה לתוך מילותיו ותיאוריו שפשוט אי אפשר להתעלם מזה. יכול להיות שתשמע את זה אחרת מחברך, אבל עושה רושם שאנחנו כלהקה מצליחים לשמוע את זה באותה צורה וכך גם המעריצים שלנו.
זה מסביר למה השילוב של מטאל וטולקין בכלל לא נחשב בעיניינו כ“לא-אורתודוקסי“. כל מה שאנחנו עושים מבחינה מוסיקלית יכול להתפרש רק כהיבט אחד על עולמו של טולקין- ההיבט האישי שלנו. אחד יכול לאהוב את זה ולקרוא לזה ”מוסיקת הארץ-התיכונה“ בעוד שהשני ישנא את זה ויקרא לזה ”מוסיקה יותר גרועה ממורדור עצמה“. באלבום Nightfall In Middle-Earth העזנו להקדיש אלבום שלם לאדון טולקין. אני אישית מאוד גאה באלבום הזה. הוא מציג את הסיפור באופן מתאים. אני בטוח כי בעתיד כשיגיע הזמן לכתוב שיר חדש, אנחנו נמשיך להשתמש במילים וליריקה שמושפעים מפרודו, מגלור, אולורין או כל מי שיהיה קרוב ללבבותינו ברגעים של יצירת שיר. לא משנה מה יחשבו האנשים בסוף על השירים שלנו, אסור להם לשכוח שאנחנו תמיד מנסים לחלוק כבוד לעולמו של טולקין ולא להכתים או לקלקל אותו.
מראיין: אני רואה שההשפעה הכללית על המוסיקה שלכם נובעת מסיפורי פנטסיה והרפתקאות, וגם סיפורים מהתנ“ך. האם אתם מרגישים שהמוסיקה שלכם משקפת את הערכים ואת הסגנונות שמיוצגים בז‘אנרי ספרות אלו?
הנסי: כן, לפחות אצלינו. אנשים יכולים להסכים עם זה, אחרים לא. זה נקודת מבט מאוד אישית. אנחנו מנסים להתקל עם דברים שמשכו אותנו מסיבות שונות ואנחנו חייבים להתפעל מהדברים האלה בצורה מוחלטת. אחרת זה פשוט לא יעבוד. לפי נקודת המבט שלי אנחנו מנצלים את הסיפורים הללו ומוצאים חלק מהרעיונות שלנו בתוכם. מצד שני, אנחנו מעבירים את התחושה והחוויה שהסיפור כולל לאנשים שאולי יתחילו לקרוא אותו בעקבות זאת. אנחנו אף פעם לא גונבים דברים או מעתיקים אותם אלא תמיד מנסים להבהיר מאיפה לקחנו את ההשראה שלנו. ה“נשמה“ שנמצאת בתוך המילים האלו מעניקה לנו מוטיבציה, נותנת לנו אומץ וכוח להמשיך הלאה ולכתוב מוסיקה.
מראיין: לגופו של עניין, האם יש לכם תקוות על כך שתתבקשו לכתוב ולהלחין את הפסקול של סרטי שר-הטבעות?
ולמה אתם חושבים שפסקול כבד ומטאלי יגשים את החזון הפנטסי שיש לפיטר ג‘קסון בנוגע לסרטים?
הנסי: קודם כל לתקווה יש תפקיד מרכזי בשר הטבעות, אז זה טוב שיש לנו קצת ואין צורך לאבד אותה בשלב כלשהו. שנית כל, במקרה וכן נקבל את ההזדמנות להלחין ולכתוב את הפסקול, אני בספק אם זה יהיה כבד ומטאלי. זאת תהייה מוסיקה יחודית שאף אחד לא שמע קודם. אנחנו, כמוכם הקוראים והמעריצים, גם כן מעריצים שרופים של טולקין ומכירים את הסיפור, וזאת נקודת זכות לגבינו. בהשוואה שלנו למלחיני פסקולים אחרים היתרונות שלנו הם ”רעב“ גדול יותר, צלילות וייחודיות גדולה יותר וגמישות רבה הרבה יותר.
כמובן, אנחנו לא יכולים להתמודד עם מר גולדסמית או מר וויליאמס מבחינה תזמורתית, אבל אני בטוח שמבחינה השראתית אנחנו לפחות שווים. כשאנשים אלה עולים על משהו - הם כבר מקושרים לסוג אחד של צלילים ומוסיקה, אנחנו יכולים לעשות כל מה שנחשוב שיתאים הכי טוב. הנקודה היא שאנחנו מוכנים והאמת התחלנו לעבוד על פרוייקט קלאסי חדש לא מזמן. נחשו על מה?(טולקין כמובן)הפרוייקט יצא בין אם נשותף בסרט ובין אם לא. יום אחד נשחרר את החזון האקוסטי שלנו לגבי הסיפור המופלא הזה. שר הטבעות ראוי למוסיקה חדשה לגמרי שתהייה רחוקה מכל סגנון או קטגוריה שקיימים. הכנו כמה דגימות(דוגמאות שירים), אז ברגע שמישהו יבקש אנחנו מוכנים להופיע.
מראיין: אם הייתם מתבקשים להלחין את הפסקול לסרטים, איך הייתם מבצעים את זה? באילו צעדים הייתם נוקטים בכדי לוודא שהמוסיקה מתאימה לסצינה,דמות וכו‘? האם הייתם מנסים לכלול אלמנטים מסורתיים יותר במוסיקה שלכם כדי להדגיש את העובדה שמדובר פה, בראש ובראשונה, בסרטי פנטסיה ולא בסרטי כת ופולחן?
הנסי: אם היינו מתבקשים לעשות זאת ואף אחד לא היה מגביל אותנו, זה היה יוצא בסוף כפסקול שלא ממש הגיוני לסרט. במקרה כזה אני, כסולן, אצטרך ”לסגור“ את הפה שלי רוב הזמן, לצערי הרב. קטעי הקול והשירה היו קשורים לליריקה הטולקינאית שלקוחה מהסיפור, והיא הייתה מוצגת לבטח בעזרת שפת הסינדרין,קווניה או כל שפה שתתאים לקטע הנוכחי. הכנתי כמה קולות מקהלה גדולים, מעין קולות ”קרמינה בורנה“ שכאלה וכן גם קולות רגילים בסגנון עממי יותר. למורות שאנו בקיאים בסיפור שר הטבעות כמעט בשלמות, התסריט יהיה מאוד חיוני ובשלב מסויים והלאה יהיה חשוב מאוד לעבוד לצד הסרט עצמו.
לאור העובדה שכבר כתבנו כמה עיבודים כמעט לכל דמות, זה פשוט יהיה ויכוח קשה וסוער על העיבוד שיתאים ביותר. מפני ששמעתי כבר את כל המוסיקה שאנדרה אולבריך כתב למצב כמו זה, אני פשוט יכול לומר שזה יהיה מעין מסע סביב כל סוגי המוסיקה. זה בערך כמו מנגינת האיינור: חיונית וצבעונית אך עם זאת קרה ומאיימת. מוסיקה זו תתאים לכל מי שיגלה נכונות להקשיב. אז זה לא יהיה פסקול מטאלי כבד ולא הוליוודי-סימפוני-טיפוסי. זה פשוט יהיה מעבר לכל דמיון.
מראיין: אני רוצה להודות לכולכם פעם נוספת על התענוג שגרמתם לי לדבר אתכם. אני מאחל לכם הצלחה בכל הפרוייקטים המוסיקליים העתידיים שלכם, מה שזה לא יהיה.
הנסי: היה כייף לדבר איתך. אנחנו כבר לא יכולים לחכות לראות את הסרט וכבר סופרים ימים. מבחינה מוסיקלית, ננסה לשחרר אלבום ”בליינד גארדיאני“ רגיל בשנה הבאה. אנחנו, כמובן, נדאג לעדכן אותך. אני בטוח ששיר אחד כן יכלול נושא שקשור לטולקין. הדרך הלאה היא הולכת בכל מקרה. בהצלחה לך!
_____________________________________
נערך לאחרונה ע"י deltaforce בתאריך 01-07-2008 בשעה 14:04.
|
|