19-07-2009, 21:53
|
|
|
חבר מתאריך: 25.01.06
הודעות: 1,492
|
|
תשעת הימים -תשס"ט.
השנה חלים תשעת הימים (מר"ח מנחם-אב עד אחרי תשעה באב):
בין יום ד', א' מנחם אב ה'תשס"ט 22/7/2009
ליום-יום ה', ט' מנחם אב ה'תשס"ט 30/7/2009
מחמירים יותר(כיבוס וכו' ראה הלכות) החל מיום א' ה' אב --26 למניינם כי בשבוע זה חל תשעה באב.
הלכות קיצור שולחן ערוך -מפורט.
הרב מרדכי אליהו שליט"א הלכות תשעת הימים
מנהגי חב"ד כאן
שיעורי לימוד לימות הקיץ כאן
תשעת הימים הוא כינוי לימים שמתחילים בראש חודש אב ומסתיימים במוצאי תשעה באב. חז"ל קבעו כי "משנכנס אב ממעטין בשמחה" ולכן אסרו חז"ל לבנות בניין של שמחה בימים אלו (עד תשעה באב) ובכלל זה לסייד או לצבוע את הבית או לשפץ דבר שאין בו צורך דחוף. כמו כן אסרו חז"ל לעסוק במקח וממכר של שמחה, כגון קניית רהיטים חדשים או בגדים חדשים, אלא אם כן יש כאן חשש להפסד ממון או לצורך גדול. כמו כן, אסור ללבוש בגדים חדשים בימים אלו ואפילו בשבת, אפילו אם הבגדים נקנו לפני ראש חודש אב.
בימים אלו נוהגים בכל העדות (בנוסף למנהגי האבלות שנוהגים בכל ימי בין המצרים ובנוסף לאיסורים המיוחדים לתשעת הימים שצוינו לעיל) להמעיט בשמחה, וכן לדחות דיונים משפטיים עם גוי לאחר עשרה באב(אלה הם ימים לא טובים מבחינה זו)
המשך הערך בויקפידיה.
חסידויות שונות לא רב חב"ד נוהגות לערוך סיומי מסכת:
"המנהג לערוך 'סיומים' למסכתות הש"ס בכל יום מ'תשעת- הימים', מראש-חודש [ומה טוב גם לפני זה12] עד תשעה באב, וגם בערב תשעה באב ובתשעה באב - באופן המותר על-פי שולחן-ערוך [ובמקום המתאים - גם עם סעודה והתוועדות13].
"ומהטעמים בדבר - כיוון שבימים אלו מחפשים את כל האופנים המותרים כיצד להוסיף בעניינים טובים ושמחים, ועל-ידי-זה לגלות את הטוב-הפנימי שבירידה הקשורה עם ימים אלו14, החל מ"פיקודי ה' ישרים משמחי לב" - עושין שמחה לגמרה של תורה.
"ומפני טעם זה15 כדאי לערוך סיום גם ביום השבת שב'תשעת-הימים'.
...."וכן יש לעורר [במיוחד בסיומים, על אהבת ישראל ] על-דבר ההוספה בלימוד התורה בכלל ובנתינת הצדקה, על-פי מה שנאמר: 'ציון במשפט (=תורה) תיפדה, ושביה בצדקה'". וכשבאים לעורר על נתינת צדקה -
יש להביא בפועל קופת צדקה, שאז תיכף ומיד נותנים צדקה בפועל.(להמשך-חב"ד).
יהיה רצון שבזכות תשובה צדקה ומעשים טובים אלו נזכה במהרה לגאולה
כמו שידוע שעתידים ימי אלה להיות ימים טובים לישראל, אמן.
|