לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 12-08-2008, 09:06
  roeis01 roeis01 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.01.06
הודעות: 1,492
עשר הספירות (הרב ערד)-מאמר מפורט.

מכיוון שיש עניין בלימוד (במידה ולא מתוך שקיעה לגמרי ברוח )
גם את פנימיות התורה-קבלה וחסידות -
שנתגלתה ע"י חב"ד,ברסלב,ואולי עוד חסידויות שאיני מכיר.

לשיעור המלא - כאן .

עשר הספירות – יסוד המציאות
מבואר בחסידות ובקבלה, כי בתחילת הכל, היה אור אין סופי ממלא את כל המציאות, וכשעלה ברצון הבורא לברוא את העולם, העלים את אורו הגדול, ויצר חלל ומקום פנוי לבריאת העולמות.
ההתהוות בפועל של העולם נוצרה ע"י עשר כוחות אלקיים שהבורא האציל, הנקראים "עשר הספירות", שבהם ועל ידם בורא ומנהיג את העולם. הביטוי לזה הוא שהעולם נברא ב"עשרה מאמרות", והתורה ניתנה ב"עשרה דיברות", וכל תהליך רוחני בעולם עובר ומשתקף דרך עשר ספירות אלוקיות אלו.
בכל עולם ובכל נברא ובכל פרט מהמציאות אפשר להבחין באותם עשרה כוחות. אך אינן דומים כוחות אלו כפי שנמצאים בדומם, לצומח, לנפש האדם, או לעולמות הרוחניים, כיון שבכל פעם זה מופיע במימד אחר, למרות שבמושגים הבסיסים הם אותם בחינות.
הדרך הטובה ביותר להבין קצת ענין ספירות אלו הוא ע"י התבוננות האדם בנפשו. וכנאמר - "מבשרי אחזה אלוקה" – היות שהאדם נברא "בצלם אלקים" ניתנו בנפשו של האדם עשר כוחות רוחניים שנמשכו והשתלשלו מעשר הספירות האלוקיות. כמו שאצל הבורא, השפעתו בעולמות היא דרך עשר הספירות, כך כל תהליך של השפעה ונתינה אצל האדם, בצורה השלימה שלו, עובר דרך תהליך עשר כוחות נפש אלו.
_____________________________________
נאום נתניהו:
ארץ ישראל,שלום לך .

חזרה לפורום
  #2  
ישן 19-08-2008, 10:34
  roeis01 roeis01 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.01.06
הודעות: 1,492
לימוד יומי של התניא- מפורש.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי roeis01 שמתחילה ב "עשר הספירות (הרב ערד)-מאמר מפורט."

מאחר וקצת קשה להבנה מתוך קריאה בלבד.
יש שם גם שיעורים יומייים של חב"ד
תהילים ורמב"ם.

מצ"ב הקישור ללימוד של התניא עם הסברים -לכל יום מהשבוע.


השיעור של היום(ניתן ללמוד בכל יום אך יש מעלה מיוחדת לקרוא בכל יום את השיעור שלו):
אגרת הקדש, אמצע אגרת ה'

אך העולם הזה השפל, עם החיות שבתוכו, קטן מהכיל ולסבל אור וחיות מבחינת צורת האותיות ופנימיותן, להאיר

– שהאור והחיות של פנימיות האותיות, יאיר בו, ולהשפיע בו בלי לבוש והסתר כמו ש– פנימיות האותיות, מאירות ומשפיעות לנשמות ומלאכים, -לנשמות ומלאכים זה מאיר ומשפיע בלי הלבוש וההסתר של חומר וגוף האותיות המתהווה מההבל, רק ההארה וההשפעה באה ונשפע לעולם הזה מבחינת חמר וגוף האותיות וחיצוניותם, שהוא– חיצוניות האותיות, היא בחינת ההבל, -כמו על דרך משל חיצוניות וגוף אותיות הדיבור באדם המתהווים מההבל הבא מהלב, והוא הבל גשמי, המתחלק לז' הבלים שבקהלת -בפסוק ב"קהלת" מוזכרים שבעה ענינים של הבל: "הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל הבל", "הבל" פעם אחת, "הבלים" לשון רבים, פעמיים, ביחד שלשה, עוד הפעם "הבל הבלים", שוב שלשה, "הכל הבל" עוד פעם אחת, וביחד שבע פעמים "הבל". שעליהם– על שבעה ההבלים, העולם עומד, כמו שכתוב בזהר הקדוש.– "עלמא לא אתקיים אלא על הבלים דאמר שלמה מלכא" – העולם אינו מתקיים אלא על ההבלים שאמר שלמה המלך, שהם שבעת ההבלים האמורים, והוא "מוצא פי ה'" המתלבש בעולם הזה וכל צבאיו– כל הנבראים שבעולם הזה, להחיותם, -שזה ההבל הבא מפי ה', מוצא פי ה', ובתוכו– בהבל ובמוצא פי ה', מלבשת בחינת צורת אותיות הדבור והמחשבה, -שלמעלה, הבאה - ממדותיו הקדושות ורצונו וחכמתו וכו', -כמו באדם למשל, שאותיות הדיבור ואותיות המחשבה באות הרי בגילוי ממדותיו - שמפני שיש לו אהבה ותשוקה לדבר מסויים, לכן הוא חושב ומדבר אודות אותו דבר, והמדות באות מרצונו וחכמתו וכו', כך גם למעלה באות אותיות הדיבור והמחשבה שלמעלה בהתגלות, מהמדות הקדושות ומרצונו וחכמתו וכו', המיחדות– מדותיו – הקדושות, ורצונו וחכמתו (הספירות), מיוחדות באין-סוף ברוך-הוא בתכלית -הרי שהאור שמצורות האותיות, שהוא אור הבא ממדותיו הקדושות ומרצון וחכמה - נמצא רק בתוכו, בפנימיות של "מוצא פי ה'" המהווה ומחיה את העולם הזה, ואילו בגילוי אין הדבר כך. ומהיכן באה ההתהוות והחיות של העולם הזה ? - הרי זה מחיצוניות וגוף האותיות, "הבל" הדיבור שלמעלה. (וזהו שכתב האר"י זכרונו לברכה , שבחינת חיצוניות הכלים דמלכות דאצילות, המרמזות בה' של שם הוי"ה ברוך-הוא, -"ה' תתאה" שהיא ספירת המלכות, הם ירדו ונעשו נשמה לעולם העשיה). וכן כתוב בתקונים-ב"תיקוני זוהר", שהיו"ד– של שם הוי', הוא– מאיר, באצילות כו', -ו"ה' עילאה" – בעולם ה"בריאה", "ו"ו" – בעולם ה"יצירה", וה' תתאה מקננת– ומאירה, בעשיה: - ארבע האותיות של שם הוי' הן האלקות של העולמות : הגילוי שמאיר בעולם "האצילות" הוא ספירת ה"חכמה" (יו"ד של שם הוי'), ו"חכמה" היא הרי הענין של ביטול באופנו הנעלה ביותר, של "הוא לבדו ואין זולתו" (כפי שרבנו הזקן אומר בהגה"ה שבפרק ל"ה (בחלק הראשון של ספר ה"תניא")), הרי "חכמה" זו מאירה בכללות עולם ה"אצילות", שבכל עניני עולם ה"אצילות" שורר אופן הביטול האמור; בעולם ה"בריאה" מאירה "ה' עילאה", ספירת ה"בינה" וכל הנבראים של עולם זה (גם נשמות וגם מלאכים) הם בעלי השגה גדולה באלקות; בעולם ה"יצירה" מאירות שש המדות, ועבודת הנבראים שבעולם זה, היא בענין ה"מדות", התפעלות של אהבה ויראה באלקות; ובעולם ה"עשיה" מאירה "ה' תתאה", ספירת ה"מלכות", ועולם זה - הוא עולם המעשה, ומעשה מתוך קבלת עול מלכות שמים. ברם, זהו הנשמה של עולם זה, הבאה מפנימיות צירופי אותיות הדיבור המלובשת בהעלם בחומר וגוף האותיות שהוא ה"הבל", ואילו התהוות וחיות העולם עצמו, הם רק מחיצוניות אותיות הדיבור - מה"הבל", ולכן עולם זה הוא עולם גשמי וחומרי.
_____________________________________
נאום נתניהו:
ארץ ישראל,שלום לך .

חזרה לפורום
  #3  
ישן 22-08-2008, 02:00
  roeis01 roeis01 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.01.06
הודעות: 1,492
שיעור נוסף בתניא
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי roeis01 שמתחילה ב "עשר הספירות (הרב ערד)-מאמר מפורט."

מאותו האתר-שיעור בתניא- ספר היסוד של חסידות חב"ד

אגרת הקדש, סיום אגרת ה'

ובזה יובן מה שכתב האריז"ל , שיש ב' מיני נשמות בישראל: נשמות תלמידי חכמים העוסקים בתורה כל ימיהם , ונשמות בעלי מצות העוסקים בצדקה וגמילות חסדים. דלכאורה, הרי גם תלמידי חכמים צריכים לעסק בגמילות חסדים, כמאמר רבותינו זכרונם לברכה, ש"אפלו תורה אין לו".

– אם הוא אומר שאין לו אלא תורה בלי גמילות חסדים, גם תורה אין לו. כיצד, איפוא, אומר האריז"ל שישנו סוג של נשמות העוסקות בתורה כל ימיהן? אלא

– יסביר רבנו הזקן להלן, שאין הכוונה שנשמות אלו מתעסקות בתורה בלבד ואינן עוסקות בגמילות חסדים ח"ו, אלא הכוונה היא שעיקר ענינן הוא תורה, שהתלמידי חכמים שתורתן עיקר ורוב ימיהם בה, ומיעוט ימיהם

– הם עוסקים בגמילות חסדים, הנה פועלת אתערותם דלתתא

– ה"פעולה" מהתעוררותם שלמטה, לעורר חסד עליון, להמשיך ולהוריד אור-אין-סוף המלובש בחכמה עלאה, -

ב"חכמה עליונה", שהיא מקור תורת ה' שבפיהם, -

בדיבורם דברי תורה, היכן, איפוא, הם ממשיכים זאת? - הוא רק לעולם הנשמות שבבריאה

– שהם ממשיכים שם על ידי עסק התלמוד, -

גמרא הכוללת הטעמים והשקלא וטריא של ההלכות, שיש לכך שייכות לעולם ה"בריאה" – עולם ההשגה, ולמלאכים שביצירה

– הם ממשיכים, על ידי לימוד המשנה, -

שכן, "משנה" המורכבת מפסקי ההלכות "כשר" או "פסול", "טמא" או "טהור" – יש לה שייכות לעולם ה"יצירה" – עולם המדות, יען היות חיות הנשמות והמלאכים נשפעות מצרופי אותיות הדבור, היא תורה שבעל פה, -

"מלכות פה תורה שבעל פה קרינן לה" , ומקור האותיות הוא מחכמה עלאה

– מ"חכמה עליונה", כנזכר לעיל, -

הרי שבלימוד התורה שלהם הם ממשיכים מ"חכמה עליונה" – לצירופי אותיות הדיבור של תורה שבעל פה, ועל ידי כך הם ממשיכים חיות לנשמות ולמלאכים. אך להמשיך ולהוריד הארה וחיות מבחינת הבל העליון ה' תתאה

– של שם הוי', לעולם הזה השפל, שהוא צמצום גדול ביתר עז

– הרי זה אופן צמצום אחר לגמרי כדי שהאור יומשך בעולם השפל, לא די

באתערותא דלתתא

– "התעוררות מלמטה", של תלמידי חכמים העוסקים מעוט ימיהם בצדקה וגמילות חסדים, אלא על ידי אתערותא

– התעוררות, דבעלי מצות העוסקים רב ימיהם בצדקה וגמילות חסדים (וכמו שנתבאר בלקוטי אמרים

– בספר ה"תניא", בחלק א פרק לד).

– שם הוא אומר, שעל ידי נתינת צדקה, שהוא נותן חומש בלבד – נעשית כל יגיעתו לפרנסתו – מכון לשבתו יתברך, ובחסד שלו הוא מעורר את ה"דרועא ימינא", את החסד שלמעלה, ולכן נקראו

– בעלי המצוות, "תמכי אורייתא" , -

הם תומכים בתורה (עצמה), לא רק בלומדי תורה, כי אם הם תומכים את התורה עצמה, שכן, הם ממשיכים שהאור שמשורש ומקור התורה יאיר למטה, והן בחינות ומדרגות נצח והוד, -

נצח והוד הם "תרין שוקין" , כמו ה"שוקין" שעליהם עומד האדם על הארץ, כך הם ממשיכים את התורה למטה בעולם זה, להיותן

– מפני שהם ממשיכים אור התורה למטה לעולם העשיה. ובזה יובן

למה נקרא הצדקה בשם "מעשה", כמו שכתוב : "והיה מעשה הצדקה שלום", -

הרי שהוא קורא לצדקה בשם "מעשה", על שם שפעלתה להמשיך אור ה' לעולם העשיה. וזהו דקדוק לשון זהר הקדוש: "מאן דעביד שמא קדישא"

– מי שעושה את השם הקדוש, "דעביד" דיקא, -

המלה "עביד" היא בדיוק, כי באתערותא דלתתא

– "בהתעוררות מלמטה", בצדקה וחסד תתאה

– בעשיית צדקה וחסד כאן למטה, מעורר חסד עליון, -

החסד שלמעלה, להמשיך אור-אין-סוף מבחינת חכמה עלאה

– "חכמה עליונה" שהיא יו"ד של שם, -

הוי', לה' של שם, -

הוי', בחינת הדבור ורוח פיו יתברך, כדי להשפיע לעולם העשיה.

– זהו דיוק הלשון "עביד" בלשון הזוהר במקום הלשון "עושה", עשיה, שכן, על ידי מעשה הצדקה הוא ממשיך אור אין סוף בעולם ה"עשיה", ועל דרך משל, להבדיל הבדלות אין קץ, כמו שאדם אינו מדבר אלא לאחרים (ולא כשהוא בינו לבין עצמו), ואז מצמצם שכלו ומחשבתו בדבורו אליהם. והמשכילים יבינו:
ובזה יובן מה שכתב האריז״ל, שיש ב׳ מיני נשמות בישראל


אנסה לסכם:
1. ללימוד תורה- יש השפעה למעלה בשמיים.
2. לקיים גמ"ח/צדקה-יש השפעה כאן בעולם.
ע"י צדקה שעשית בעולם - אתה ממשיך (ז"א מושך) את האור והשפע לעולם הזה.
הכוונה בסך המאמר ל"עולם העשייה" - הוא לעולם הזה שפה.

שבת שלום ומבורך...





_____________________________________
נאום נתניהו:
ארץ ישראל,שלום לך .

חזרה לפורום
  #4  
ישן 24-08-2008, 16:02
  roeis01 roeis01 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.01.06
הודעות: 1,492
על הפרשה -חודש אלול.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי roeis01 שמתחילה ב "עשר הספירות (הרב ערד)-מאמר מפורט."

תחומי העבודה הרוחנית של חודש אלול מרומזים בראשי-התיבות של החודש

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.chabad.org.il/_Pics/Pixel.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.chabad.org.il/_Pics/Pixel.gif]
חודש אלול
שבת זו מברכת את חודש אלול, שהוא חודש התשובה.1 זה החודש האחרון של השנה, ולכן יש לערוך בו חשבון נפש על כל הדברים שנעשו במשך השנה, ולתקן ולהשלים את כל הדורש תיקון והשלמה. זו גם ההכנה לקראת השנה החדשה הבאה עלינו לטובה.

תחומי העבודה הרוחנית של חודש אלול מרומזים בראשי-התיבות של החודש. ראשי-התיבות 'אלול' רומזים לכמה פסוקים, שכל אחד מהם מציין סוג מיוחד בעבודת ה'.

הדבר הראשון הוא התשובה. הדבר מרומז בפסוק2: "ומל ה' אלוקיך את לבבך ואת לבב זרעך". מילת הלב - המסירה את ה'ערלה', המסתירה את האהבה הטבעית שבין יהודי לקב"ה - היא התשובה.

שלושה עמודים

אחרי שהאדם 'מל' את אוטם לבו ופותח את נפשו לעבודת-ה', מגיע שלב הירידה לפרטים. העבודה הזאת מתחלקת לשלושת העמודים שהעולם עומד עליהם - תורה, עבודה (תפילה) וגמילות-חסדים.3

לימוד התורה מרומז בפסוק שנאמר4 בעניין ערי-מקלט: "אנה לידו ושמתי לך". התורה אף היא בבחינת 'מקלט', כפי שנאמר5: "דברי תורה קולטין", שכן היא מגינה על האדם מפני יצר הרע.

תפילה וחסד

התפילה מרומזת6 בפסוק "אני לדודי ודודי לי". מהות התפילה היא ההתקשרות בין האדם לקב"ה, מתוך אהבת ה'. קשר זה מתבטא בפסוק זה, שמציין את ההתחברות בין 'אני' (האדם) ל'דודי' (הקב").

העמוד השלישי הוא גמילות-חסדים, שמרומז7 בפסוק "איש לרעהו ומתנות לאביונים". בחודש אלול צריך האדם להתחזק בתורה, בתפילה ובגמילות-חסדים, לתקן את כל הדורש תיקון בתחומים האלה, ובכך מתבטאת העבודה של חודש זה.

לחוש גאולה

אולם כדי שכל פעולות התשובה הללו יזכו להצלחה, יש צורך בגאולה. בראש ובראשונה - גאולה מכל הדברים המפריעים והמבלבלים את האדם. יהודי צריך להתייצב בתחושה של גאולה - שהוא בן-חורין לעבוד את ה', ושאין שום ערך לכל ההפרעות למיניהן.

ומכאן באה גם הגאולה האמיתית והשלמה, שאף היא מרומזת במילה אלול: "אשירה לה' ויאמרו לאמר".8 פסוק זה נאמר בשירת הים, שרומזת גם לשירה העתידית שישיר עם-ישראל בגאולה האמיתית והשלמה. רגש הגאולה שיהודי חש עוד בימי הגלות האחרונים, היא בבחינת הכנה ושער לבואה של הגאולה עצמה, בקרוב ממש.

(מאת הרבי מליובאוויטש, מתוך הספר "שלחן שבת", מעובד על-פי לקוטי שיחות כרך כט, עמ' 272)
----------

1) ראה טור אורח סימן תקפא ונושאי כלים. ובכמה ספרי מוסר וחסידות.

2) דברים ל,ו.

3) אבות פרק א משנה ב.

4) שמות כא,יג.

5) מכות י,א. וראה אור התורה דברים עמוד א'תיד ואילך.

6) שיר השירים ו,ג.

7) מגלת אסתר ט,כב.

8) שמות טו,א.
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 11:58

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר