17-10-2008, 23:17
|
|
|
|
חבר מתאריך: 11.09.06
הודעות: 1,860
|
|
"הנדסת ההסכמה"-הפסיכולוגיה מאחורי הסדר החדש?
רבותיי,
לפני שאפתח את הנושא הזה, אני רוצה שתחשבו על זה- כולנו צרכני תרבות אמריקאים וככאלו אנחנו מכירים (באופן כללי) דברים שטיפוסיים להם- אורח חיים, מכונית אהובה וכו'. עכשיו, האם זכורה לכם מהי ארוחת הבוקר שתמיד מוצגת כ"ארוחה אמריקאית טיפוסית"? התשובה היא כמובן- ביצים ובייקון. מה הקשר לתיאוריות קונספרציה? בעוד רגע.
ראשית אני רוצה להכיר לכם את אדוארד ברנייס. מר ברנייס, יהודי-אוסטרי, נולד ב1891 בווינה וב1892 משפחתו היגרה לניו-יורק. דודו היה זיגמונד פרויד שהשפיע רבות ברעיונותיו על אדוארד הצעיר שהשתמש בהם, ביחד עם רעיונות מתחום הסוציולוגיה, לשם עשיית יחסי ציבור ובכך הפך לאחד האבות המייסדים של תחום יחסי הציבור. ברנייס, בעקבות השפעת התורה של דודו, ראה בבני-אדם אנשים לא רציונלים המבוססים על רגש ולכן יש, בעזרת מניפולציות, לשלוט בהמון האדם שחסר את הכישורים לנהל את חייו. הדברים כשלעצמם נותנים את ההרגשה של הכשרה "מוסרית" לשליטה בהמוני האדם, אך אדוארד לא השאיר דברים רק בתיאורה, הוא גם הוכיח אותם וכאן נכנסת ארוחת הבוקר האמריקאית של בייקון וביצים.
עם סוף מלחמת העולם הראשונה, אחד הלקוחות של ברנייס,יצרן בשר בייקון, ביקש ממנו - "למצוא דרך להגביר את צריכתו למרות המצב הכלכלי הקשה, ברנייס לא הציע ללקוחו להוזיל את מחיר הבייקון, אלא בנה לו קמפיין "חינוכי" אשר יצר למנת בייקון וביצים תדמית של "ארוחת בוקר בריאה", תוך פרסום תוצאותיו של סקר בין רופאים המלמדות כי רופאים מעדיפים "ארוחת בוקר בריאה" על פני "ארוחת בוקר קלה". משקבע ברנייס כי בייקון וביצים הם "ארוחת הבוקר האמריקנית הבריאה", הפכה זו למנה הפופולרית ביותר." (מצוטט מהמאמר "אובמה, ברנייס מאחוריך").
ברנייס אם כך גרם, ע"י מניפולציה פשוטה, לעם האמריקאי להאמין שבייקון וביצים היא ארוחה בריאה. ברנייס עצמו ביצע עוד כמה קמפיינים שיווקים מוצלחים ביותר אך אין זה נוגע אלינו. מה שכן נוגע אלינו הוא מאמר שפירסם בשם "הנדסת ההסכמה". המאמר, על-אף שנחשב כמשהו שנוגע ל"הרגלי צריכה" הוא גם כלי אפקטיבי בשליטה בדעת ההמון.
מדוע? כי מצע פוליטי, או אפילו פוליטיקאי, הם בסך הכול מוצרים שיש לשווק לקהל הלקוחות. אין באמת הבדל בין סרטון בחירות של קדימה ובין פרסומת של H&O. שני הדברים מנסים לשווק משהו ללקוח וכשהלקוח לא מפעיל שיקול דעת הוא יקנה את זה משום שהצליחו לשכנע אותו שהוא צריך את זה. כך באופן תיאורטי גופים בעלי השפעה יוכלו לשלוט בדמוקרטיה פשוט ע"י השקעת יותר כסף בקמפיינים מאשר אחרים.
הדבר כמובן נשמע מזעזע אך לברנייס זה היה הכלי לאוטופיה- תיעול היצרים החייתים באדם למען קיום כלכלת צריכה יציבה ושמירה על הסדר החברתי, דבר שיעשה על ידי אליטה כלכלית. חלוץ הדרך הזה כמובן שלא שיווק גם את האוטופיה הזאת להמונים אך אין לדעת היום כמה "מהנדסים" מסתובבים ומשתמשים בשיטות שלו בשביל ליצור את האוטופיה שממנה כולנו פוחדים.
חומר נוסף לקריאה-
The Century of Self- סדרה דוקומנטרית (בסדר, לא ממש קריאה, נקרא לזה "חומר לצפייה") הסוקרת את השימוש שעשו בעקרונות הפסיכולוגיה של פרויד לשם שליטה בהמון.
עבודת מחקר על המאמר של ברנייס "הנדסת ההסכמה", לאלה שרוצים להבין טוב יותר עד כמה התפיסה שלו מהפכנית.
"תעמולה"- עוד ספר של ברנייס העוסק בשימושים של תעמולה והמכניקה שלה. יש האומרים שגבלס, שר התעמולה בגרמניה הנאצית, מצא את הספר מעניין במיוחד.
_____________________________________
|