לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 24-10-2008, 01:13
  משתמש זכר dorM dorM אינו מחובר  
מנהל
 
חבר מתאריך: 26.07.08
הודעות: 6,473
ריבוי הדעות, המחלוקות והתפצלות היהדות

ככל שעובר הזמן אני מגלה שיש התפצלות יותר עמוקה בין הזרמים ביהדות.

כל אחד חושב אחרת לגמרי מהשני, כאילו לכל אחד יש בסיס אחר...

אם האחד מתנהג באופן מסויים ויש לו עקרונות מסוימים, הזרם האחר מתנהג אחרת ויש לו עקרונות שונים לגמרי...

אם ישאלו זרם אחד על זרם אחר, כל אחד יגיד שהשני לא מבין מהו העיקר, ולכן כביכול הדרך שלו היא לא הנכונה.

אצל בנאדם שרוצה להתעמק טיפה יותר ביהדות, הדבר גורם לבילבול, הוא לא יודע מהו הדבר הנכון לעשות, כיצד לפעול ולהתנהג בדיוק כמו שצריך וכמו שראוי לעשות. אי אפשר לדעת אם להיות חסיד או חרדי או "דתי ממוצע" וכן הלאה.

גם קורים דברים נוראיים, אפשר לראות שבתוך זרם מסוים כמו החרדים, אנשים נלחמים ואפילו רוצים להרוג אחד את השני, כמו המקרה עם האדמו"ר.

ולצערי גם יוצא מקרים שחרדים עוברים על עבירות חמורים כמו אונס ... איפה כל הטוהר של התורה? הצדיקות? כל הרעיונות האידיאלים?
איפה כל הדברים שאנשים אמורים לחפש ולרדוף, ובמקום זה טועים ועושים עבירות כאלו? אני לא מבין... שמירת מצוות וצניעות וכו' צריך להיות מושרש במיוחד אצלהם.

מה אמור לעשות חוזר בתשובה כשהוא נתקל עם כל ההתפצלות הזאת? איך הוא בדיוק אמור להימשך ליהדות עם מיקרים כאלה?
סליחה על הביטוי אבל לצערי כל הזרמים נראים לבסוף כמו מופע ראווה.

כל הכתוב בא ממעט הידע שיש לי, מצטער אם יש מידע לא מדויק\נכון.

תודה.

נערך לאחרונה ע"י dorM בתאריך 24-10-2008 בשעה 01:15.
חזרה לפורום
  #2  
ישן 25-10-2008, 18:38
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
איזו שאלה מצויינת
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי dorM שמתחילה ב "ריבוי הדעות, המחלוקות והתפצלות היהדות"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי dorM
ככל שעובר הזמן אני מגלה שיש התפצלות יותר עמוקה בין הזרמים ביהדות.

כל אחד חושב אחרת לגמרי מהשני, כאילו לכל אחד יש בסיס אחר...

אם האחד מתנהג באופן מסויים ויש לו עקרונות מסוימים, הזרם האחר מתנהג אחרת ויש לו עקרונות שונים לגמרי...

אם ישאלו זרם אחד על זרם אחר, כל אחד יגיד שהשני לא מבין מהו העיקר, ולכן כביכול הדרך שלו היא לא הנכונה.

אצל בנאדם שרוצה להתעמק טיפה יותר ביהדות, הדבר גורם לבילבול, הוא לא יודע מהו הדבר הנכון לעשות, כיצד לפעול ולהתנהג בדיוק כמו שצריך וכמו שראוי לעשות. אי אפשר לדעת אם להיות חסיד או חרדי או "דתי ממוצע" וכן הלאה.

גם קורים דברים נוראיים, אפשר לראות שבתוך זרם מסוים כמו החרדים, אנשים נלחמים ואפילו רוצים להרוג אחד את השני, כמו המקרה עם האדמו"ר.

ולצערי גם יוצא מקרים שחרדים עוברים על עבירות חמורים כמו אונס ... איפה כל הטוהר של התורה? הצדיקות? כל הרעיונות האידיאלים?
איפה כל הדברים שאנשים אמורים לחפש ולרדוף, ובמקום זה טועים ועושים עבירות כאלו? אני לא מבין... שמירת מצוות וצניעות וכו' צריך להיות מושרש במיוחד אצלהם.

מה אמור לעשות חוזר בתשובה כשהוא נתקל עם כל ההתפצלות הזאת? איך הוא בדיוק אמור להימשך ליהדות עם מיקרים כאלה?
סליחה על הביטוי אבל לצערי כל הזרמים נראים לבסוף כמו מופע ראווה.

כל הכתוב בא ממעט הידע שיש לי, מצטער אם יש מידע לא מדויק\נכון.

תודה.

אבל בעצם יש כאן שני נושאים/שאלות:
1. מדוע ישנם זרמים שונים/דעות שנות/מחלוקות בין חכמים וכו'?
2. מדוע ישנם אנשים שחוטאים?

אנסה לענות לך על השאלה הראשונה משום שכנראה אליה כיוונת יותר:
לא אכחיש שכאשר התחלתי להתקרב ניקרה בי אותה השאלה בדיוק: כיצד היהדות כלומר עם ישראל, שכל עיסוקו הוא בעניין האחדות מלא כל כך במחלוקות?
איך אומרים: יהודי אחד = 18 דעות.

התשובה היא בגוף השאלה:
בגלל שתפקידו של עם ישראל הוא לאחד את הכל הוא צריך לשמש מעיין "מעבדה" שבה כל הוויכוחים/הניסיונות באנושות שלא הצליחו אצל הגויים יעברו דרך הבירור של עם ישראל.
לדוגמא: כאשר יהודי פולני מתווכח עם יהודי מרוקאי, זה בעצם פולני ומרוקאי גויים שמתווכחים דרך היהודים.

איך כתוב בפרשת האזינו - "יצב גבולות עמים למספר בני ישראל". כלומר עם ישראל משקף את כל הגישות של הגויים ותפקידו לברר את הטוב מכל הגישות האלה. והבירורים האלה מתבטאים במחלוקות/עדות/חסידים/מתנגדים/חרדים/דתיים לאומיים/חילונים וכו'.

עד מתי זה יקרה?
עד שיבוא המשיח!
ואיך נקרא המשיח בגמרא?
מסכת סנהדרין פרק יא

" - אמר ליה רב נחמן לרבי יצחק מי שמיע לך אימת אתי בר נפלי? (כלומר: האם שמעת מתי יבוא בן הנפלים)
- אמר ליה מאן בר נפלי? (מיהו בן הנפלים?)
- א"ל משיח! (אמר לו משיח)
- משיח בר נפלי קרית ליה (אתה קורה למשיח "בן הנפלים"?!!)
- א"ל אין דכתיב (עמוס ט) ביום ההוא אקים את סוכת דוד הנופלת" (אמר לו כן...)"

כלומר לא לחינם המשיח נקרא "בן הנפלים" אלא הוא ההצלחה של כל ההפלות והנסיונות ההסטוריים שכשלו (קומוניזם/קפיטליזם/משטר פיאודלי) ומתי זה יקרה? כאשר עם ישראל יסיים את הבירור.
_____________________________________

חזרה לפורום
  #3  
ישן 27-10-2008, 00:10
  משתמש זכר channb channb אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 3,578
לחיזוק הדברים יש להביא את האמור ברמב"ן (במדבר פרק יא פסוק טז)
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי ck5760 שמתחילה ב "איזו שאלה מצויינת"

אספה לי שבעים איש מזקני ישראל כבר הזכירו רבותינו, כי שבעים אומות הן בשבעים לשון, ויש לכל אחת ואחת מזל ברקיע ושר למעלה כענין שנאמר בדניאל ושר מלכות פרס וכתיב אצל מלכי יון, והנה שר יון בא, והוא שנאמר יפקוד ה' על צבא המרום במרום ואמרו כי פרי החג ירמזו בהם.



כן בפרקי רבי אליעזר אמר הקב"ה לשבעים מלאכים הסובבים כסא כבודו בואו ונבלבל לשונם - ולכן היה המספר ביורדי מצרים שבעים וצוה המספר הזה בשופטי ישראל, כי המספר הזה יכלול כל הדעות בהיותו כולל כל הכחות, ולא יפלא מהם כל דבר וכן במתן תורה ושבעים מזקני ישראל כי ראוי במספר השלם הזה שישרה עליהם כבוד השכינה כאשר היא במחנה העליון, כי ישראל צבאות השם בארץ, כמו שנעשה ארון וכפורת ומשכן בדמות המשמשין במרום ונעשו הדגלים בדמיון המרכבה אשר ראה יחזקאל להשרות שכינה עליהם בארץ כאשר היא שכינה בשמים והנה משה על גבי שבעים זקנים, רמז לישראל שהוא גוי אחד בארץ.



וקבלו רבותינו כי כל סנהדרי גדולה היושבת בבית השם במקום אשר יבחר לשכנו שם כן יהיה מנינם שבעים, והנשיא על גביהם כמשה רבינו, והנה הם שבעים ואחד וכן האותיות בשם הגדול המפורש שבעים ושתים, כנגד השרים והשם המיוחד שהוא אדון יחיד על כולם."




כוונת הרמב"ן היא, ששבעים האומות חלוקות כל אחת מהשנייה בתפיסה ובאיכות מכיון שכל אחת מייצגת כח ומימד אחר בבריאה. מציאות זו מחייבת שיהיה לכל אומה שורש רוחני נפרד ולפיכך לכל אחת מזל נפרד ברקיע. [המזל הוא קביעת מגוון האמצעים שיהיו לכל אומה או פרט במהלך שנות קיומו בעולם.] כמו כן לכל אומה שר משלה המנהיג אותה, המסייע לה, והמספק לה את צרכיה לפי מה שנקבע לה במרום. לכל אומה גם לשון משלה. הלשון אינה כלי ביטוי בלבד אלא היא מבטאת ומייצגת מנטליות, תרבות, וכלי חשיבה המשתנים מאומה לאומה. שוני מהותי זה הוא שגורר את שינוי הלשון.


ישראל הם צבאות השם בארץ, ולכן חלוקה זו חייבת להימצא גם בעם ישראל שעליו הוטל עיקר התפקיד שהיה מוטל על אדם הראשון. הרמב"ן מזכיר שאכן אנו מוצאים שמספר יורדי מצרים היה שבעים וכנגדם אנו מוצאים שבעים משפחות, ושבעים דיינים בסנהדרין. על הדיינים להיות בקיאים בשבעים לשון, שכן על חכמי הסנהדרין לכלול בדעתם הרחבה את כל שבעים הפנים שיש לתורה ולבריאה כולה, ולאחד את עם ישראל סביב הנהגה אחת. בסנהדרין הראשונה שהוקמה על ידי משה רבינו, על פי עצת יתרו בדור המדבר, כל שבעים הזקנים הנביאים שמונו לשופטים ינקו את כח
מענין זה נגזר הבדל מהותי נוסף בין ישראל לאומות. בעוד כל אומה פועלת לתקן בבריאה רק את הבחינה והמימד השייכים לה, בעם ישראל יש שבעים משפחות ונכללים בו כל אופני ההנהגה והתפיסה בבריאה. בנוסף למעלתו הרוחנית של עם ישראל שהתבארה קודם יש בו את הכח לחבר בין צורות ההנהגה השונות ולהביאם לכדי מכלול נפלא אחד. כאשר חיבור זה הגיע לשלמותו זכו עם ישראל לקבלת התורה על שבעים הפנים הנכללים בה בעומדם על הר סיני "כאיש אחד בלב אחד.

אני מקווה שהדברים הנ"ל שנכתבו בעיתוי אחר יסבירו מעט את התהייה הנ"ל בקשר לריבוי הדעות בעם.
אזכיר שהאחדות בעם ישראל ובעולם כולו מתאפשרת רק על ידי קבלת ההנהגה האלוקית שכן טבעה שכל הסיטרא אחרא לפעול פירוד ואילו טבעו של הגילוי האלוקי לפעול את השלום והאחדות.

בקשר לשאלותיך הנוספות אכן מבחוץ הדשא נראה ירוק יותר. רק כשמתקרבים מבחינים בעשבים השוטים ובקטעים החומים והמתים. עם זאת אין בכך סתירה ואכן הציבור בכללותו מעוניין בקרבת אלוקים ובקיום מצוותיו. הוויכוח הוא על הדרך בלבד וברוב המקרים אכן הוא נשמר בתחום הלגיטימציה. לצערינו ישנם אישים וגורמים שתאוות הכבוד או הממון או השררה מעבירתם על דעתם, תמיד היו ותמיד יהיו כאלה ואין זה משנה איזה מלבושי כבוד הם לובשים. (אינני מתכוון לאדם מסוים חס ושלום ואינני יודע למי רמז השואל בשאלתו - הדברים נכתבו באופן כללי בלבד.)

בקשר למציאותם של בעלי עבירות כבר קדמך רבינו הרמב"ם שכ' בפרק כ"ב מהלכות איסורי ביאה הלכה י"ט ואין אתה מוצא קהל בכל זמן וזמן שאין בהן פרוצין בעריות וביאות אסורות. הדברים מדברים בעד עצמם. ושוב אחזור ואומר שאין הדבר מלמד על הכלל כולו.
אוסיף שכבעל תשובה אתה ודאי תתקשה לעכל את כל האמור לעיל אך אנא הפנם שכל חברה דומה לפרמדיה בבסיס מצויים רוב האנשים שהם ממוצעים בכשרונם בהלכותיהם ובכל פרמטר אחר אותו תהיה מעוניין למדוד באמצע הפרמידה מצויים היותר מוכשרים וכו' בקודקוד נמצאים הכשרוניים ביותר המשכילים ביותר בעלי הממון הגדולים ביותר או לחלופין הפושעים הגדולים ביותר וכו'. השאלה היא מסביב לאיזו פרמידה בונה עצמה החברה שאליה אתה משתייך, סביב ההשכלה והתורה או הממון והפשע וכדו'. החברה שעליך לשאוף להמנות עליה היא זו שבונה את עצמה ומעריכה ביותר את גדולי התורה ולומדיה. לצערי אינני יכול לומר כי כל החברה החרדית היא אכן כזו אך ישנם רבים וטובים בקרב כל חוג (ספרדים אשכנזים חסידים וליטאים וכו') שאכן הם כאלה מצא חברה שכזו המונהגת על ידי רב בעל שיעור קומה והדבק בה. בהצלחה.


הערה: חלק מתגובה זו שייך להודעה הראשונה באשכול.

נערך לאחרונה ע"י channb בתאריך 27-10-2008 בשעה 00:20.
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 14:46

הדף נוצר ב 0.07 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר