לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #15  
ישן 28-03-2005, 10:47
צלמית המשתמש של שמוליק
  שמוליק שמוליק אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 12.11.01
הודעות: 10,760
Facebook profile
החלטתי גמני לחפש בגוגל
בתגובה להודעה מספר 14 שנכתבה על ידי WeBit שמתחילה ב "[QUOTE=שמוליק]ממתי הקבר הזה..."

קבר מרדכי ואסתר
מרדכי ואסתר קבורים, על פי המסורת, בעיר חמדאן שבפרס. מעל הקברים מוקם אולם
מקושט ומואר באורות רבים. יהודי פרס נהגו לעלות לקברים אלה משום שישנה
.אמונה שאסתר ומרדכי ממשיכים לעשות ניסים גם אחרי מותם


ובקשר לקבר שנמצא בגליל, הנה תיאור של מדריך טיולים

כשראיתי במפות שלהם ובספר שיש קבר על שם מרדכי ואסתר שידוע שהם קבורים בפרס, נראה לי שעברו כל גבול . הלכתי אישית לבדוק, ואחרי מסע לא קשה של כשלושה קילומטר הגעתי לעבי היער ושם מצאתי גל אבנים גדול ועל אבן אחת כתוב בצבע ומברשת ''מרדכי'' ועל אבן אחרת ''אסתר'',....

את "שיחת השבוע" מצאתי ברשת:



דרישת-שלום משושן הבירה

יעקב ותמונת קבר מרדכי ואסתר

בהמדאן

זיכרונות הילדות של יעקב פורשיאן שאובים מהווי החיים בעיר-הולדתו, המדאן. על-פי מסורת יהודי פרס, המדאן היא שושן הבירה. במרכז העיר – שבימי-השיא שלה התגוררו בה כחמשת-אלפים יהודים – שוכן קברם של מרדכי ואסתר. כך, לפחות, מאמינים יהודי פרס. כיום חיים בהמדאן כמאה יהודים.

את צמד הקברים עוטף מבנה מכוסה כיפה גבוהה, בסגנון פרסי טיפוסי. מעל לפתח הכניסה חקוק באבן הפסוק "פתחו שערים ויבוא גוי צדיק שומר אמונים". המשקוף נמוך וכל נכנס נאלץ לכופף את ראשו. בחדר החיצוני של המבנה חולצים הבאים את נעליהם. בחדר הפנימי ניצבים שני ארונות מכוסים פרוכות רקומות. על הארונות חרותים פסוקים ממגילת אסתר. בין שני הארונות יש בור קטן המוליך אל מערה, אשר בה למעשה נמצאים הקברים עצמם (בדומה למערת-המכפלה). על הקירות סביב כתובה, באותיות בולטות מאבן גיר, שושלת היוחסין של מרדכי היהודי. מן התקרה משתלשלת קופסה שבה – שוב, על-פי המסורת – מונח היה כתרה של אסתר המלכה.

בפורים נעשה צפוף

בביתו שבשכונת גבעת-המבתר בירושלים אוסף יעקב חומר תיעודי רב על כל הנוגע ליהדות פרס, מאז ועד היום. בחומר ספרים, תצלומים, קטעי עיתונים וחפצי יודאיקה מתקופות אחדות. כבן שלוש-עשרה היה כשעזב את פרס עם הוריו ושבעה משמונת אחיו ועלה לארץ-ישראל.

פורים תופס מקום של כבוד בזיכרונות ילדותו. "בכל שנה, בהתקרב פורים, היו רבים מיהודי המדינה נוהרים לעירנו כדי לפקוד את קבר מרדכי ואסתר וכדי לשמוע במקום את קריאת המגילה. זו הייתה אווירה מיוחדת, שבעיניי הצטיירה תמיד כמו העלייה לרגל לירושלים. האורחים התארחו בבתי תושבי העיר, ואני זוכר היטב כי לקראת פורים נעשה ביתנו צפוף".

משושן לירושלים

לאחר עלייתם לארץ קבעו הוריו של יעקב את מגוריהם בירושלים. הסיבה - בירושלים מרוכזים רוב יוצאי המדאן. הקבוצה הראשונה של יהודי המדאן, שעלתה ארצה במאורגן, עשתה זאת לאחר מלחמת-העולם הראשונה. בראשה עמד מולא (=חכם) מנחם לוי. בתום מסע ארוך, ברגל ועל-גבי חמורים, דרך עיראק, סוריה ולבנון, הגיעה הקבוצה לירושלים.

לאחר זמן, יותר מעשרים שנה - עד שנת תשל"ט, שבה עלה חומייני לשלטון - שררו בין ישראל לפרס יחסים דיפלומטיים מצויינים. יהודי פרס יכלו לצאת מהמדינה ולהגיע לארץ בטיסות ישירות.

הדמות ההדורה

עם התרחבות הקהילה בירושלים הוקם ברחוב יחזקאל (ליד שכונת הבוכרים) 'בית-כנסת לעולי שושן הבירה'. בית-הכנסת הוא ליבה של הקהילה ובו משומרים כל המנהגים, המאכלים והפולקלור שהובאו משושן הבירה.

אחד הסיפורים העוברים מדור לדור, בקרב יוצאי שושן, קשור בסכנת כליה שריחפה פעם אחת על יהודי העיר, עקב הסתה של איש-דת מוסלמי. יהודי העיר נאספו במשך לילה ויום סביב קברם של מרדכי ואסתר – התענו והתפללו לישועה. בלילה הופיעה בחלומו של איש-הדת המוסלמי דמות הדורה, עטורת זקן-שיבה, שהזהירה אותו מלפגוע ביהודים. למחרת בבוקר נודע כי הסכנה סרה. ליהודי שושן לא היה ספק בדבר זהות הדמות המצילה - מרדכי היהודי, כמובן, הוא ולא אחר.

_____________________________________
שמוליק.................................................. ..............העוגות של שמוליק
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


נערך לאחרונה ע"י שמוליק בתאריך 28-03-2005 בשעה 10:53.
חזרה לפורום
  #16  
ישן 28-03-2005, 11:38
  WeBit WeBit אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.02.05
הודעות: 575
בתגובה להודעה מספר 15 שנכתבה על ידי שמוליק שמתחילה ב "החלטתי גמני לחפש בגוגל"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי שמוליק
קבר מרדכי ואסתר
מרדכי ואסתר קבורים, על פי המסורת, בעיר חמדאן שבפרס. מעל הקברים מוקם אולם
מקושט ומואר באורות רבים. יהודי פרס נהגו לעלות לקברים אלה משום שישנה
.אמונה שאסתר ומרדכי ממשיכים לעשות ניסים גם אחרי מותם


ובקשר לקבר שנמצא בגליל, הנה תיאור של מדריך טיולים

כשראיתי במפות שלהם ובספר שיש קבר על שם מרדכי ואסתר שידוע שהם קבורים בפרס, נראה לי שעברו כל גבול . הלכתי אישית לבדוק, ואחרי מסע לא קשה של כשלושה קילומטר הגעתי לעבי היער ושם מצאתי גל אבנים גדול ועל אבן אחת כתוב בצבע ומברשת ''מרדכי'' ועל אבן אחרת ''אסתר'',....

את "שיחת השבוע" מצאתי ברשת:



דרישת-שלום משושן הבירה

יעקב ותמונת קבר מרדכי ואסתר

בהמדאן

זיכרונות הילדות של יעקב פורשיאן שאובים מהווי החיים בעיר-הולדתו, המדאן. על-פי מסורת יהודי פרס, המדאן היא שושן הבירה. במרכז העיר – שבימי-השיא שלה התגוררו בה כחמשת-אלפים יהודים – שוכן קברם של מרדכי ואסתר. כך, לפחות, מאמינים יהודי פרס. כיום חיים בהמדאן כמאה יהודים.

את צמד הקברים עוטף מבנה מכוסה כיפה גבוהה, בסגנון פרסי טיפוסי. מעל לפתח הכניסה חקוק באבן הפסוק "פתחו שערים ויבוא גוי צדיק שומר אמונים". המשקוף נמוך וכל נכנס נאלץ לכופף את ראשו. בחדר החיצוני של המבנה חולצים הבאים את נעליהם. בחדר הפנימי ניצבים שני ארונות מכוסים פרוכות רקומות. על הארונות חרותים פסוקים ממגילת אסתר. בין שני הארונות יש בור קטן המוליך אל מערה, אשר בה למעשה נמצאים הקברים עצמם (בדומה למערת-המכפלה). על הקירות סביב כתובה, באותיות בולטות מאבן גיר, שושלת היוחסין של מרדכי היהודי. מן התקרה משתלשלת קופסה שבה – שוב, על-פי המסורת – מונח היה כתרה של אסתר המלכה.

בפורים נעשה צפוף

בביתו שבשכונת גבעת-המבתר בירושלים אוסף יעקב חומר תיעודי רב על כל הנוגע ליהדות פרס, מאז ועד היום. בחומר ספרים, תצלומים, קטעי עיתונים וחפצי יודאיקה מתקופות אחדות. כבן שלוש-עשרה היה כשעזב את פרס עם הוריו ושבעה משמונת אחיו ועלה לארץ-ישראל.

פורים תופס מקום של כבוד בזיכרונות ילדותו. "בכל שנה, בהתקרב פורים, היו רבים מיהודי המדינה נוהרים לעירנו כדי לפקוד את קבר מרדכי ואסתר וכדי לשמוע במקום את קריאת המגילה. זו הייתה אווירה מיוחדת, שבעיניי הצטיירה תמיד כמו העלייה לרגל לירושלים. האורחים התארחו בבתי תושבי העיר, ואני זוכר היטב כי לקראת פורים נעשה ביתנו צפוף".

משושן לירושלים

לאחר עלייתם לארץ קבעו הוריו של יעקב את מגוריהם בירושלים. הסיבה - בירושלים מרוכזים רוב יוצאי המדאן. הקבוצה הראשונה של יהודי המדאן, שעלתה ארצה במאורגן, עשתה זאת לאחר מלחמת-העולם הראשונה. בראשה עמד מולא (=חכם) מנחם לוי. בתום מסע ארוך, ברגל ועל-גבי חמורים, דרך עיראק, סוריה ולבנון, הגיעה הקבוצה לירושלים.

לאחר זמן, יותר מעשרים שנה - עד שנת תשל"ט, שבה עלה חומייני לשלטון - שררו בין ישראל לפרס יחסים דיפלומטיים מצויינים. יהודי פרס יכלו לצאת מהמדינה ולהגיע לארץ בטיסות ישירות.

הדמות ההדורה

עם התרחבות הקהילה בירושלים הוקם ברחוב יחזקאל (ליד שכונת הבוכרים) 'בית-כנסת לעולי שושן הבירה'. בית-הכנסת הוא ליבה של הקהילה ובו משומרים כל המנהגים, המאכלים והפולקלור שהובאו משושן הבירה.

אחד הסיפורים העוברים מדור לדור, בקרב יוצאי שושן, קשור בסכנת כליה שריחפה פעם אחת על יהודי העיר, עקב הסתה של איש-דת מוסלמי. יהודי העיר נאספו במשך לילה ויום סביב קברם של מרדכי ואסתר – התענו והתפללו לישועה. בלילה הופיעה בחלומו של איש-הדת המוסלמי דמות הדורה, עטורת זקן-שיבה, שהזהירה אותו מלפגוע ביהודים. למחרת בבוקר נודע כי הסכנה סרה. ליהודי שושן לא היה ספק בדבר זהות הדמות המצילה - מרדכי היהודי, כמובן, הוא ולא אחר.


לא יודע, יכול להיות שאתה צודק, ושמדובר על מורדכי אחר..
אני אבדוק...
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 05:08

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר