24-01-2009, 20:57
|
|
|
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
|
|
וילארד דווקא נראה כמו מישהו שיצא מסרט של עמוס גיתאי!
במושגים של סרטי מלחמת העולם ה II הוא עלוב: (גם אם גבר מאוד נאה) - שתיין, בטלן מתוך סוג של מועקת קרב (בתחילת הסרט) ודבק במשימה הרבה אחרי שמסתבר לו שאינה לרוחו, ולא ממש חוקית (או מוסרית).
כישראלי אני מניח שאנחנו "דולים" בעיקר את הפרטים היותר מחמיאים, אבל בל נשכח:
הסצנה המפורסמת של הפשיטה המוסקת על הכפר הוויאטנמי (שזכורה בעיקר בשל הגלישה דווקא) מראה טבח לשמו. אמריקאים מכל הסוגים פשוט מגיעים מוכנים, ואפילו עם פירוטכניקה לכל דבר, לטבח באזרחים - אותו הם אכן מבצעים. הוויאטנמים בסצנות אלה נראים כצלליות ותו לא, אולם הסצנה מזכירה לי מאוד סרט שראיתי פעם אודות "פסטיבל" באחת ממדינות הדרום (בארה"ב) של טבח נחשים המוני - לכאורה הנחש מסוכן, אבל יש סצנות שבהן פתאום האדם נראה החיה... הקטע שבו חיילים ממסוק יורים למוות בזוג ויאטנמים מבוגרים, רק משום שרצו ליד ויטנמית שהשליכה רימון למסוק, הוא קטע קשה מאוד לעיכול. אתה למעשה מראה את האמריקאים יורים בבני אדם כאילו שהם דמויות במשחק מחשב. העובדה שהעולם, והאמריקאים, חיים בשלווה עם מראות כאלה: זה כבר נושא שקשור לדברים אחרים, אבל כן מוכיח לדעתי שהסברה/תעמולה/כתבות/סרטים לרוב "מפרים" קרקע שמוכנה לקבל אותם.
מה שנכון הוא שהאתוס האמריקאי תמיד "יטען" כי קומץ פוליטיקאים וגנרלים מושחתים מוסרית, שלחו את מיטב הנוער הבתול של אמריקה השניה לטבוח בוויאטנמים, בעוד האליטה המוסרית הפגינה, ובסוף נצחה. לבריטים יש אותן שיטות, אפילו משוכללות יותר. לאחרים הם לא נותנים הנחות כאלה, אגב, ובמיוחד כאשר הם לא ב"מילייה" של העולם הלבן הנוצרי. אני מניח ש"אנחנו" שייכים ל"אחרים".
לגבי זכרונות: אני לא מכיר עבודות, ואת זו שלי (סך הכל פרו סמינריון) גייסתי דווקא לטובת דיון בדינמיקה של אירועים בהיסטוריה, כתרגיל. זה היה כאשר כ 5-6 שנים אחרי האירוע הסתבר לי שכמה וכמה אנשים זכרו אותו, והעלו אותו בכמה הזדמנויות כאשר נפגשו במילואים - אני לא המשכתי במילואים לאותה חטיבה (אלכסנדרוני) משום שלפני תום השירות הוכשרתי למקצוע צבאי נוסף, שהיה נדרש בטיבה אחרת. וכך, אירוע שהיה פשוט בכלל, ובטח מבחינתי - חיסול של עדר כלבים משוטטים, מוזנחים וככל הנראה חולים בחלקם, אי שם בדרום הרצועה חודשים לפני מימוש עניין אוסלו, שהוטל עלי פשוט משום יכולת לתפעל כלי נשק שיועד לכך (רובה 0.22), נחרת אצל כמה שאחת מ"פסגות" הקו. מתוך ה 26, כ-2 נותרו בחיים מספיק זמן בכדי לברוח ולהעלם לכמה זמן, מה שהצריך איתור שלהם - משהו שעשיתי במהירות כאילו שמדובר היה בהצלת חיי לוחם פצוע רק משום שרציתי לשים קץ לייסוריהם (זו עובדה, לא נסיון לגרד סימטיה). מעניין היה לראות כיצד עניין הכלבים הפצועים (ומספרם) ואיך התגלגלו העניינים אתם, התפתחו בכוונים מאוד מוזרים ואפילו הזויים.
חלק מהעבודה שכתבתי - ומשהו שלא ידעו החברים למחלקה - נגע למשהו שהיה לי בראש באותו מקרה: כשהייתי ילד אבא שלי נשלח לשמור במילואים במחנה מודיעים מעל יריחו. מדובר היה על זמנים אחרים וצבא עם פחות חוקים מזה שאני הכרתי. נג"ד קו שהגיע למקום ראה עדר כלבים וחיפש מילואימניק שיירה בהם. הוא לא מצא, ולכן "איתר" איזה עובד רס"ר במחנה חנן (ממשל יריחו: המבנה שנהרס ע"י צה"ל לפני כמעט 3 שנים) שביצע זאת ברובה M16 שלא היה שולט בו מאוד. אבא שלי סיפר לנו על המקרה, ועד כמה שהצפיה גרמה לו צער, ובמיוחד כלבה אחת שניסתה להגן על גוריה.
אמנם כל הפרטים הנ"ל עלו אצלי רק משום הצורך לגייס אותם לעבודה אקדמית (שידעתי שאקבל עליה 100... כמה סטודנטים משתדלים כבר במדעי הרוח?) ובטח לא השאירו טראומה (בחורה אחת שיצאתי אתה אמרה לי פעם "אני מוחקת את זה מהזכרון, לעולם אל תספר לי, ואני מקווה לא לזכור את זה"...) אבל הרושם שלי היה שכל אלה שדנו באירוע שנים אחר כך חשבו שהוא מעיד על משהו (התקופה, הגיל, הדינמיקה של "צבא-חיילים" או שלל דברים אחרים שעולים לאנשים בני 25-8, בוגרי "הודו+מזרח+דרום אמריקה), בעוד שדווקא אצלי זה היה אחד האירועים הפחות "מסובכים" מבחינת תובנות שחוותי.
לא שלא ידעתי קודם לכן, אבל למדתי יפה מאירוע "סטרילי" כזה (איש לא פקפק בצורך להמית את עדר הכלבים ההוא) עד כמה שגם במקרים "פשוטים" האמת חמקמקה את רוצים שתהיה כזאת.
_____________________________________
.
|