לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 14-02-2009, 21:21
צלמית המשתמש של amirsgv
  משתמש זכר amirsgv amirsgv אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.08.04
הודעות: 3,994
מספור מטוסי קרב סילוניים - "מרחב אוירי 2006"

לבקשת יוסיפון, אני מעלה כאן מאמר שכתבתי ב"מרחב אווירי 2006" ופורסם לאחר אישור הצנזורה.
בכדי לא להעמיס, את התמונות המקורית השארתי במאמר. הקישור למאמר:
http://www.merchav-aviri.org/pages/content/view/1542/34/

מספור המטוסים בחיל האוויר הישראלי עבר כמה וכמה שיטות, החל מקום המדינה ועד ימינו אנו. בתקופת מלחמת העצמאות סומנו המטוסים בצירוף של אות עברית ומספר (למשל מטוס הסיבי שסומן ב-61). לאחר המלחמה עבר חיל האוויר לשיטה של ארבע ספרות, כאשר שתי הספרות הראשונות מסמנות את סוג המטוס ושתי האחרונות את מספרו הסידורי בתוך קבוצת המטוסים. מאוחר יותר עברו לשיטה של שתי ספרות, כאשר הגיעו מטוסי הקרב הסילוניים, ועל כך המאמר. בהמשך אסקור את מספורי מטוסי הקרב השונים, ונראה כיצד לעתים אפשר לזהות את סוג המטוס רק בעזרת מספר הזנב שלו.
מטוסי המטאור

המטאור היה מטוס הקרב הסילוני הראשון שנכנס לשירות חיל האויר.חיל האויר רכש בסך הכל 32 מטוסים מהדגמים הבאים:

דגם T.MK.7 לאימון-סומנו בתחילה במספר דו ספרתי עם הקידומת א' (אימון).מאוחר יותר הושמטה האות א' ממספר המטוס.(מס' זנב 13-18)

דגם F.MK.8 לקרב-סומנו במספר דו ספרתי (מס' זנב 01-11)

דגם FR.MK.9 לסיור-סומנו במספר דו ספרתי (מס' זנב 31-37)

דגם T.MK.7/8 לאימון שכונו "שבע וחצי" סומנו במספר דו ספרתי (מס' זנב 19-20)

דגם NF.MK.13 לקרב לילה סומנו במספר דו ספרתי (מס' זנב 50-57)

מטוסי האורגן, המיסטר והסופר מיסטר (סמב"ד)

מטוסי האורגן המיסטר והסמב"ד היו הומוגנים, היינו כל המטוסים היו חד מושביים ומדגם אחד. מאחר ומספר המטוסים מכל סוג לא עלה על מאה, המטוסים סומנו במספר דו ספרתי, כאשר הספרור אינו עוקב על מנת למנוע מעקב מדוייק אחרי הסד"כ.

לעתים, נוספה ספרה נוספת לחלק מהמטוסים, שוב - ע"מ למנוע מעקב אחרי הסד"כ. קיימות תמונות של לפחות 11 מיסטרים עם קידומת "1", אבל כמעט רק קידומת זו, וברוב התמונות נראים מטוסים הנושאים מספר בן שלוש ספרות יחד עם מטוסים הנושאים שתי ספרות, כך שברור שלא כל המטוסים נשאו מספר בן שלוש ספרות, וגם אלה שנשאו - הורדה מהם קידומת זו מאוחר יותר. בתמונות המצורפות (צולמו ב-1968) אפשר לראות מבנה וליין מעורבים של מטוסים עם שתי ספרות ושלוש ספרות גם יחד. במקרים רבים הורדה הספרה השלישית בשלב מאוחר - מיסטר 35, צולם כ-"135" במטס לכבוד מלחמת ששת הימים, אולם בספר הטייסת יש תצלום שלו כ-"35" באפריל 1971. קיימות תמונות בודדות של מיסטר עם קידומת 6 או 4, כאשר אחת מהן צולמה בתערוכה.


מטוסי האורגן שמרו כל תקופת שירותם על מספריהם המקוריים למעט "כוכבי" תצוגות, וכך מטוס הסמב"ד. שני יוצאי דופן (למעט "כוכבי תצוגות") היו סמב"ד 96, שמספרו היה 096, וסמב"ד 09, שהפך ל-909, אולי בשל היותו המטוס הראשון שהוסב למנוע ה-J52 במסגרת פרוייקט ה"סער".



מטוסי הווטור

שלושה דגמים של מטוסי הווטור שירתו בח"א: A החד מושבי לתקיפה, BR הדו מושבי לצילום, ו-N ללוחמת לילה. כל מטוסי הווטור נשאו מספר דו ספרתי, כאשר מטוסי ה-A נושאים מספרים אשר מתחילים ב-0, 1 או 2, ומטוס בודד אחד זכה למספר 30; מטוסי ה-BR זכו למספרים דו ספרתיים כאשר הספרה הראשונה היא 3; ומטוסי ה-N נשאו מספרים דו ספרתיים בסדרת ה-6, כאשר מטוס אחד נושא מספר בקידומת 7, הלא הוא 70 "פנטומס" העומד במוזיאון ח"א כיום.

גם כאן, ככל הנראה אחרי מלחמת ששת הימים, הוספה בחלק מהמקרים ספרה שלישית. לדוגמה צולם מטוס 17 נושא את המספר 517, (כאשר רואים בבירור שהספרה 5 נצבעה באופן שונה מהספרות 17. גם למטוס 05 יש תמונה דומה. מטוסים אחדים (26,62) נשאו את הספרה "1", ואילו אחרים (10) נשאו את הספרה "2". באופן מפתיע, קיימת גם תמונה של ווטור 11 בו הוספה הספרה "6" לאחר המספר (כך שמספרו היה 116), וגם שם ניכרת הצביעה הלא תואמת את הצביעה המקורית.


מטוסי השחק

חיל האוויר קלט בשורותיו 78 מטוסי מיראז' III, כאשר 72 מטוסי הקרב החד מושבים מדגם C מסומנים במספר דו ספרתי עולה (עם קפיצות קלות לשם הטעייה) עד למספר 85. המטוסים הדו מושביים מדגם B סומנו בסדרת ה-8 (86 עד 89), ואילו זוג מטוסי הצילום מדגם R סומנו 98 ו-99, וכינוים בשל כך היה "התשעימים".

בשנים הראשונות לשירותם נשאו המטוסים את המספר הדו ספרתי בלבד. מאוחר יותר הוספה הספרה 7 לתחילת המספר, וכך שירתו המטוסים במשך כמה שנים, עד לאחר מלחמת יום הכיפורים. עם זאת, חלק מהמטוסים נשאו את הספרה 2 במקום הספרה 7, כנראה לצרכי הטעייה - כך לדוגמה קיימות תמונות של "אלוף המפילים" 59, ושל הדו"מ 86. חלק מהמטוסים נשאו לחילופין את הספרה "1" כקידומת, כך 58 ו-59 אלופי ההפלות.

מטוסים אשר שימשו בתקופות שונות למשימות צילום, נשאו באותה תקופה את הקידומת "4": כך אותם שני אלופים, 58 ו59, ומשסיימו את תפקידם כצלמים הוחזרה להם קידומת ה-"1", בתקופת שירותם בטייסת "הנגב". למעשה, בעת השירות בטייסת "הנגב" נשאו כל המיראז'ים הנותרים את הקידומת "1", למעט בודדים עם "2", כמו 86 ו-87 הדו מושביים.


מטוסי הצילום היעודיים ("התשעימים") נשאו בתחילה את המספר הדו ספרתי, לאחר מכן הוספה הקידומת "7", ומאוחר יותר הוחלפה לקידומת "4" המסמלת כאמור צילום.

מטוסי העייט

מטוסי העייט היו מטוסי הקרב הראשונים שנקלטו בח"א במספר העולה על 100, וסומנו בשלוש שיטות מספור:

בטייסות הראשונות ("הנמר המעופף", ה"דרקון" ו"העמק") סומנו המטוסים בתחילה בשתי ספרות. לאחר מכן, כאשר הוכנסו לשרות מטוסים נוספים מדגמי H, N ו-TA-4H - הוסיפו בטייסות סיפרה שלישית: טייסת העמק שהפעילה מטוסים מדגם H (חד ודו-מושביים) הוסיפה למטוסיה את הסיפרה 1; טייסת הנמר המעופף הוסיפה את הספרה 7 למטוסיה (כולל הדו מושביים) וגם מטוסי בית הספר לטיסה השתמשו בקידומת זו; טייסת הכנף המעופפת וטייסת אבירי הצפון - שהפעילו מטוסים מדגם E - השתמשו במספור תלת ספרתי עם קידומת 2 עוד מקבלת המטוסים שלהם, וכך גם המטוסים הדו מושביים מסדרת TA-4J; וטייסת הדרקון המשיכה להפעיל מטוסים מדגמי H כשהם נושאים שתי ספרות. כאשר החלו בטייסת לקלוט מטוסים מדגם N בשנת 1972 - הוצאו מהטייסת המטוסים הדו-מושביים מדגם H, ושאר מטוסי הטייסת מדגמי N ו-H קיבלו את הסיפרה 3.

שלושת מטוסי עיט הדו מושביים מדגם TA-4F ששרתו בח"א סומנו בתחילה בקידומת 5. מטוסי העיט מדגם F שהגיעו במהלך המלחמה סומנו בסיפרה 8.

לאחר המלחמה שונתה השיטה למאפיינים להלן:

1XX - דגמי אימון (T) מתת דגם F

2XX -דגמי H.

3XX - דגמי N שנקלטו בח"א לפני ואחרי מלחמת יום הכיפורים.

4XX - דגמי N שנקלטו בח"א אחרי מלחמת יום הכיפורים.

5XX- דגמי אימון (T) מתת דגם H

6XX - דגמי F שנקלטו בח"א במהלך מלחמת יום הכיפורים, רובם שירתו בטייסת המילואים "האייל הנוגח" (לאחר שנקלטו בתחילה בטייסת "הנמר המעופף").

7XX - דגמי אימון (T) מתת דגם J

8XX - דגמי E

מטוסי הקורנס

מטוטי הקורנס נקלטו גם הם במספרים הגדולים מ-100. המטוסים הראשונים (בלוקים 38-41 , 42-44) של טייסת "הפטישים" נשאו ספרור דו ספרתי (לא בסדר עוקב), שהומר די מהר במהלך מלחמת ההתשה יותר בספרור תלת ספרתי עם קידומת 1, ומטוסי "האחת" נשאו מספרים בקידומת 6 עם קבלתם.

המטוסים שנקלטו בטייסת השלישית, "העטלף" מבלוק 48, נשאו גם הם קידומת 1, וכך גם המטוסים הראשונים של הטייסת הרביעית, "אבירי הזנב הכתום". מטוסי בלוק 49 ואילך נשאו את הקידומת 2, כאשר החדשים ביותר מתוכם שרתו בטייסת החמישית, "העקרב".

מטוסי הסיוע האמריקאי שנקלטו בתקופת מלחמת יום הכיפורים ולאחריה, שהגיעו צבועים בסכימה האמריקאית הירוקה ("קרפדות"), נשאו את הקידומת 3.

ששת מטוסי הצילום מדגמי RF-4E נשאו בתחילה מספרים בקידומת 1, ולאחר מכן (יחד עם הצלמים הנוספים) מספרים בקידומת 4, כהמשך למסורת של מטוסי המיראז'. גם שלושת מטוסי ה"שבלול" מדגם E(S) שתוכננו עבור ח"א במיוחד והוסבו ממטוסי E רגילים (ולא היו מטוסי R קודם לכן) מוספרו מחדש, וניתנו להם המספרים בקידומת 4 (498, 499 כמספרי "התשעימים" ו-492, אולי לזכר מיסטר הצילום 92). לאחר מלחמת יום הכיפורים שונו הקידומות של מטוסי "האחת" ל-"1

בעת השדרוג לדגמי "קורנס 2000", שונו בהתאם הקידומות:הקידומת 1 הפכה ל-5; הקידומת 2 הפכה ל-6; והקידומת 3 הפכה ל-7.

מטוסי הנשר

מטוסי הנשר נקלטו בח"א כאשר הם נושאים מספרים דו ספרתיים. מאוחר יותר נוספה הקידומת 5 למטוסים החד מושביים, ולמטוסים הדו מושביים נוספה הקידומת 6.


מטוסי הכפיר

מטוסי הכפיר שירתו בח"א בארבע גירסאות, וכולם נשאו מספר תלת ספרתי מיומם הראשון:

כפיר, או "כפיר גדרות" - המטוסים הראשונים שנקלטו בח"א באמצע שנות ה-70' סומנו כולם במספר תלת ספרתי, בקידומת 7.

כפיר C-2 - המטוסים בעלי הקאנארד שנקלטו לאחר הגרסה הראשונית היו ברובם בעלי מספר בקידומת 8, כאשר מספר מטוסים נושאים גם את הקידומת 9. כפירים מהדגם הראשונים שהוסבו החליפו את הקידומת מ-7 ל-8, ומטוסים אחדים נשאו גם את הקידומת 7.

כפיר TC-2 - עשרת מטוסי האימון הדו מושביים נשאו כולם מספרים בסדרת ה-3.

כפיר C-7 - כל מטוסי הדגם האחרון ששירת בח"א שירתו כולם בטייסת אחת, "שומרי הערבה", וכולם נשאו מספרים בסדרת ה-5.
שני מטוסי הצילום,שהם מטוסים דגם C-2 מוסבים, נשאו את הקידומת 4, ששונתה מקידומת 8: כפיר 851 הפך לכפיר 451 (מוצב כיום במוזיאון) וכפיר 819 הפך לכפיר 419.


מטוסי הבז/רעם

משפחת מטוסי ה-F-15 המשרתת בחיל האוויר כוללת חמישה דגמים - A ו-C החד מושביים, B ו-D הדו מושביים, ו-I מטוס התקיפה הדו מושבים מדגם הרעם. כל המטוסים נשאו מספר תלת ספרתי מיומם הראשון, כאשר הקידומת מציינת את סוג המטוס ומאפשרת גם לזהות את התקופה בה הגיע:

6XX (לדגמי A) ו-7XX (לדגמי B) שנקלטו בטייסת הבז הראשונה החל מיסודה ועד 1980, כחלק מעסקת Peace Fox I. קידומת זו שימשה גם את חמשת מטוסי ה-D שהוזמנו בשנת 1988 כדי להשלים את סד"כ המטוסים שאבדו בתאונות.

8XX (לדגמי C) ו-9XX (לדגמי D) שנקלטו כחלק מעסקת Peace Fox II

5XX (לדגמי C) ו-2XX (לדגמי D) שנקלטו כחלק מעסקת Peace Fox III

3XX (לדגמי A) ו-1XX (לדגמי B) שנקלטו כחלק מעסקת Peace Fox V, המטוסים העודפים שנמסרו לח"א לאחר מלחמת המפרץ.

הקידומת 4XX לא נתנה למטוסים חדשים, אולם כמה מטוסים הסבו את מספריהם - 955, 708 ו-704 (וככל הנראה גם 950), כולם מטוסים דו מושביים, שינו את מספריהם לקידומת 4, שסימלה את כשירויות הצילום שהוענקו למטוסים אלו.

מטוסי הרעם נושאים כולים את סדרת המספרים 2XX.


מטוסי הנץ/ברק/סופה

ראשוני משפחת מטוסי ה-F-16 נקלטו בחיל האוויר החל משנת 1980, ואחרוני המשפחה נקלטו בשנה האחרונה. כל המטוסים נושאים מספרים תלת ספרתיים החל מיומם הראשון:

0XX- דגמי B דו מושביים מבלוק 10 (המכונים "נץ 1"), ודגמי D דו מושביים מבלוק 30 (המכונים "ברק 1"), כאשר מטוסי הנץ 1 נשאו מספרים לא עוקבים מ-001 עד 017, ואילו הברקים החדשים יותר נושאים מספרים מ-020 עד 088.

1XX, 2XX - דגמי A חד מושביים מבלוק 10 ("נץ 1"). בתחילה נקלטו המטוסים שמוספרו 1XX בטייסת "הסילון הראשונה" ואלו שמוספרו 2XX בטייסת "אבירי הצפון" (המספרים הנמוכים) וסדרת המספרים הגבוהה שויכה לטייסת "הנגב", טייסת הנץ השלישית. ארבעה מטוסים בקידומת 2 נקלטו גם בטייסת "הסילון הראשונה".

3XX - דגמי C חד מושביים מבלוק 30 ("ברק 1").

4XX - סופות (דגמי I מבלוק 52, כולם דו מושביים) שנקלטו ברובם בשתי טייסות הסופה הראשונות ("הנגב" ו"העטלף"). מטוסים בודדים קיימים גם בטייסות האחרות.

5XX - דגמי C חד מושביים מבלוק 40 (המכונים "ברק 2").

6XX - דגמי D דו מושביים מבלוק 40 ("ברק 2").

7XX - דגמי A חד מושביים מבלוקים 1,5,10 (המכונים "נץ 2"), שנקלטו בח"א כמתנת חה"א האמריקאי לאחר מלחמת המפרץ הראשונה. מטוסים אלו שרתו בעיקר בטייסת "עוף החול" כאשר רבים מהם נשארו בסכימה האפורה האמריקאית עמה הגיעו לאחר מלחמת המפרץ במשך כמה שנים עד לצביעתם בסכימה הישראלית המקובלת.

8XX - סופות המאכלסות את טייסת "אבירי הזנב הכתום", טייסת הסופה השלישית, ואת הטייסת הרביעית, "האחת".

9XX - דגמי B דו מושביים מבלוק 5 ("נץ 2"), גם הם עודפי חא"א שהגיעו לאחר מלחמת המפרץ, רובם שירתו בטייסות "נשר הזהב" ו"מגיני הדרום".

למרות האמור לגבי סדרת מספרי הסופות, קיימות ארבע סופות שאינן נושאות מספרים בקידומת 4 או 8: סופה 253, הראשונה שהוצגה לציבור, צולמה בצבעי בטייסת ה"נגב", טייסת הסופה הראשונה; סופה 119 הוצגה לציבור בפתיחת טייסת הסופה השנייה, טייסת "העטלף"; ובדומה לה הוצגה סופה 107 בפתיחת טייסת הסופה השלישית, טייסת "אבירי הזנב הכתום"; וסופה 201 אשר הוצגה בפתיחת טייסת הסופה הרביעית, "האחת".








_____________________________________
מרקיע שחקים האתר למחקר ותיעוד ההיסטוריה של התעופה בארץ. www.sky-high.co.il

גלריה: www.pbase.com/amirsgv

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #10  
ישן 17-02-2009, 10:01
  גיל חזקיה גיל חזקיה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 21.04.08
הודעות: 4,322
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי amirsgv שמתחילה ב "לא"

הייתה תקופה קצרה מאוד בסוף שנות ה-70 בה נכתבו שמות ראשי הצוותים על מסגרת החופה של המטוס.
המנהג הזה היה רק במערך הבז בלבד,על מספר מטוסים לא ידוע.(ככל הנראה על כל המטוסים שהיו באותו זמן בטייסת)

דומני שהייתה תמונה של זה באחד מהביטאונים הישנים.

שמו של אבי נרשם על ה 646.
_____________________________________
"השגנו את מטרתינו בנחישות ובעוצמה שלא לאפשר לערבים המשוגעים האלה להשיג נשק גרעיני.
אנחנו לא חוששים מאותן 'נשמות טהורות',שכל התנינים בנהרות דרום-אפריקה לא יוכלו לספק להן די דמעות שיוכלו למחות את צביעותן,ובטוחני שאתה מבין אותנו היטב".

רא"ל רפאל איתן במברק אל שר ההגנה הדרום אפריקני מגנוס מאלאן מיד לאחר תקיפת הכור בעיראק.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 18:53

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר