לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #9  
ישן 01-03-2009, 20:02
  .ישראלה היפהפיה .ישראלה היפהפיה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
גם אם היה רוצה להקרא 'נבחי' הרי שהיה מוותר על כך לאחר שהיה מעיין במשמעות שמו ודימויו.
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי .ישראלה היפהפיה שמתחילה ב "ולא שנפסלת חלילה האפשרות כי 'נבחי' נכתב אודותיו. פשוט - לא היה זה שמו"


חידות ודמויי חידות ביצירת ביאליק לילדים
בתוך הספר "שירים ופזמונות לילדים" מופיעים לפחות שלושה שירים שהם מעין שירי חידה ו"שתי בנות" הוא אחד מהם. קרובים אליו מבחינה זו הם "נבחי והכדור" ו"דג". כל אחד מן השירים האלה מתאים במובן עיקרי מסויים לקונבנציה של החידה ובמובן עיקרי אחר איננו מתאים. מבחינה זו דומה השימוש של ביאליק בז'אנר לשימושיו באידיומים, מליצות, וקונוטאציות שהוא גם חוזר עליהן וגם עושה אותן חומר בידו. המשחק הזה בשבירת כלי הז'אנר אפשרי מכיוון שהשירים הם שירי ילדים, וההנחה היא שעדיין לא התקבעה הקונבנציה של החידה אצל הנמען, ובודאי אין הוא יכול לזהות פארודיות עליה. דווקא משום כך מתאפשר בהם חופש מתבניותיה הספרותיות המקובלות, וסלילת דרכי תקשורת אחרות בין המספר לשומעיו. ואמנם, החידות אינן בדיוק חידות לפחות בשל שתי סיבות: ראשית, החדים את החידות הם חיות מואנשות וילד, ובלשונם המוזרה הם מביעים תפיסה אחרת של המציאות. שנית, הפתרון, אם הוא קיים בכלל, איננו מחזיר את הדברים לתקנם ומותיר אותם תמוהים ומוזרים. בשיר דמוי חידה מתאר הכלב נבחי את הכדור באופן הבא: "אין זנב,/ אין כנף,/ לא ציפור, לא עכבר./ אך גע בו/ מגבו/ ויצא במחול/ וברח/ ופרח -/ וקפוץ וזחול" . הכלב אינו יודע שהוא חד חידה והוא מדבר לפי תומו, ומתייחס אל התופעה, הכדור, באופן שהוא תופס אותה. לשונו הכלבית יודעת להבחין רק בעצמים שמקורם בטבע והם נוהגים על פי סדריו, ושאלותיו הן שאלות של צייד שחוקיות העולם מסתברת לו ומתקיימת לגביו רק מן הזווית הזו. עתה, כשראה כדור משחק, השתבשו עליו סדרי בראשית לנוכח מי שנוהג גם כעכבר וגם כציפור, וגם לא בטוח אם אוכל הוא אם מאכל. בלשון זו הוא מתאר את הדבר שאין לו הגדרה, ולעולם לא תהיה לו מבחינתו של כלב. הכדור יוותר לו כחידה תמידית והוא ירדוף אחריו ויברח ממנו שוב ושוב. נקודת מבטו של הנמען [7], שהוא הילד הקורא, שונה לחלוטין. בעוד נבחי נמצא בתוך השיר ולא קרא את כותרתו, "נבחי והכדור", הרי הקורא נמצא מחוץ לשיר ויודע את הפתרון לפני שהוא יודע שיש תעלומה. אילו היה הפתרון מופיע בסוף, הקורא שצריך להגדיר כדור על פי נתוני ההסתכלות של הכלב, היה אף הוא נבוך.אבל הקדמת הפתרון לחידה חושפת את תחבולת ההזרה, והקורא הילד צוחק לכלב מתוך עמדת התנשאות משום שהכדור שייך להווייתו הילדותית, ואילו הכלב עומד בפני תופעה של זרות אמיתית שתודעתו אינה יכולה לפענח אותה ולייחס אותה לשום מישור. מובן שמצבו זה של הכלב מאפיין את תהייתו של הילד עצמו ביחס לעולם בדרך כלל, שהרי בתוכו הוא הזר שנקלע אליו זה לא מכבר. דוגמא מובהקת לכך היא הילד שמואל'יקבסיפור "ספיח", שכל עולמו הוא עולם של רזין ומסתורין, והגדולה מכולם היא חידת המראה הישנה: "בעיני היא הגדולה שבחידות עולמי. כל פעם שאני מזדקף על המסב כנגדה, אני רואה בתוכה שוב חדר וכלים, את עצמי ואת הארון שכנגד עם כלי הנחושת בראשו, הם הם ממש בדמותם ובצלמם, אלא שבתוך המראה כולם מוטים ועומדים במדרון, מוכנים כל רגע לנפילה; והדבר כולו מוקשה: ראשית, מאין באו כל אלה לתוך המראה? והשנית, מדוע לא יתמוטט הארון עם כלי הנחושת שבראשו?" כמו כדורו של נבחי, מתנהלת אף המראה לפי מערכת חוקים אחרת, ועולמה אינה ניתן לזיהוי ולהסבר לפי תפיסת המציאות של הילד.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #13  
ישן 02-03-2009, 22:32
  .ישראלה היפהפיה .ישראלה היפהפיה אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.07.06
הודעות: 15,705
חי זנבי! אמר 'קפי'. ואני כבר חששתי כי נשתכחתי מ[כ]לב.
בתגובה להודעה מספר 12 שנכתבה על ידי salak שמתחילה ב "מתוך "שירת ביאליק" מאת יעקב פיכמן"

לביאליק היה כלב, כך כתב פיכמן וכך גם בחוברת 92 של קתדרה. 'קפי' הוא ככל הנראה זה שאימץ את ביאליק ולא עזבו. ביאליק חיבב אותו והוא ליווה את ידידו ולהבדיל מגדודי המעריצים שנצמדו לביאליק באותם ימים אין לנו ספק כי חברותו של 'קפי' הייתה אמיתית. גם לרופא לקח אותו ביאליק בחוליו וגוטמן הנציחו בציוריו כגון הציור 'ביאליק נואם וקפי מאזין' בו הונצח קפי המלווה את המשורר בנאום השבת ב'אהל שם' כשהוא יושב בנחת על הכסא ובוחן את הקהל. ביאליק נהג לשבח את מזגו הטוב של הכלב הנאמן ומי יודע אולי חלק מדמותו נזרע בשירי הנבחנים של משוררנו.

אך בעוד דמותו של 'קפי' היייתה ידועה לא היה בנמצא צילום שלו עד שבגליון 91 של עת מול פורסמה בשער תמונת ביאליק יחד עם הגברת שושנה פרסיץ ושלושת בנותיה [בהן קריינית קול ירושלים וקול ישראל - ריטה]. ריטה היא זו אשר גילתה שימימה האחות הקטנה [ולימים שחקנית בקמארי] חובקת בזרועותיה את 'קפי' - הכלב הלירי ביותר בת"א של שנות השלושים...


תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה


תודה לסאלק הפותר הזוהר ולאדינאקס שגילה את יומני קפי הנסתרים ובכך שפך אור חדש על התקופה.

הב הב - זמן לנוח ולשכב...

נערך לאחרונה ע"י .ישראלה היפהפיה בתאריך 03-03-2009 בשעה 07:17.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #16  
ישן 03-03-2009, 22:33
  שמואל'ק שמואל'ק אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 23.07.08
הודעות: 576
לא האמנתי שיבוא יום (כל ... בא יומו...) ואגיב באשכול על כלבים, אבל, הנה:
בתגובה להודעה מספר 15 שנכתבה על ידי adinax שמתחילה ב "..."

ותודה לרב גוגל שבעזרתו הגעתי לזה:

ואומר הרב בעל הבא"ח: נהגו שלא להכות את הכלבים בפסח, כי כשיצאו בני ישראל ממצרים הם לא חרצו את לשונם. ויש לשאול וכי לכלב יש שכל לדעת מתי לנבוח ומתי לא ? ומדוע עליהם לקבל שכר ? אלא בא המלאך הממונה על הכלבים ואמר להם שיש ביכולתו לסגור את פיהם שלא ינבחו, אבל הוא נותן להם בחירה חופשית להחליט בעצמם שלא לנבוח ואז ממילא יקיימו מצוה, ובזכות זה יקבלו שכר.

וכתוב "ואנשי קדש תהיון לי ובשר בשדה טרפה לא תאכלו לכלב תשליכון אותו" (שמות כב, ל). מובא בשם הרב אליהו כי טוב זצ"ל, מעשה באדם אחד שהיה רגיל לשאול את הרב בעניני טרפות. יום אחד הוא למד בחומש את הפסוק "ובשר בשדה טרפה לא תאכלו לכלב תשליכון אותו", ואמר בליבו לשם מה אלך לשאול את הרב, הנה אשליך את הבשר לכלב, ואם הוא יאכל אותו סימן שהוא טרף, ואם לא, סימן שהבשר כשר. וכן אירע כמה פעמים, ותמיד הכלב אכל את הבשר, אמר אותו אדם בליבו סימן שהבשר טרף. פעם אחת שוב התעוררה לו שאלה והוא החליט לשאול את הרב בענין. שאל אותו הרב והיכן היית עד עתה ? ענה לו הלה מה שנהג לזרוק לכלב. אמר לו הרב א"כ תמשיך לעשות כן. ענה לו אותו אדם: הכלב מחמיר והוא אוכל הכל. והיה אומר הרב אליהו כי טוב זצ"ל, זו תמימות של אדם ולא צריך ללעוג לו.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 18:51

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר