29-03-2009, 02:22
|
|
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
|
|
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,130
|
|
|
במשנה מדובר על הכהנים שהיה להם בית טבילה שלידו היה "בית כסא של כבוד"
"וזה היה כבודו, מצאו נעול - יודע שיש שם אדם, פתוח - יודע שאין שם אדם." (מסכת תמיד, משנה א', פרק א')
ר"ע מברטנורא שם: "וזה היה כבודו - שלא נכנס בו אדם מעולם כל זמן שהיה חברו שם:"
כלומר הכהנים היו שומרים על צנעת הפרט שם ונוהגים בכבוד
מכאן גם ניתן להסיק שבית שימוש ללא דלת אינו נקרא "בית הכבוד" אלא סתם "בית כסא"
וכך אכן גם מוזכר בספר "ערוך השולחן"
"ולכן יש אצלינו שקורין לבית הכסא "בית הכבוד", מפני שיש שם דלת. אבל סתם "בית הכסא" לא היה בו דלת, ולכן שפיר אמרו בגמרא סוף פרק שלישי דברכות דאסור לקרות כנגדו, כלומר כנגד הפתח, מפני שבשם הצואה נראית. אבל כגון שלנו – שפיר הוי מחיצה גמורה." (ערוך השולחן, אורח חיים, סימן פ"ג, סעיף ו')
אגב, למה לא בפורום שפות ובלשנות?
|