|
15-04-2009, 21:19
|
|
אדמין לשעבר
|
|
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 42,600
|
|
עוד תיקונים:
ציטוט:
במקור נכתב על ידי cre666
אני לא טענתי בשום שלב שמלחמת הפנינסולה פרצה בגלל אנדורה.
אני כן טענתי שבמהלך הלחימה היו התנגשויות בין צבאות צרפת וספרד על גבולות אנדורה, מה שמראה שהם כן חשבו ששווה לשפוך בשבילה דם לפני ההסכם, ושלמרות שלאף אחד אין שליטה עליה מאז - הם לא חשבו ששווה לשפוך דם בשבילה מאז הסכם השלום.
זו הנקודה שלי וציינתי זאת כבר פעמיים, האם אני אצטרך להגיד זאת שוב?
|
טוב שלא טענת כך. עכשיו עליך רק לתקן את הרושם כאילו לאנדורה היה בדל של משקל בתוך כל
הלחימה (מעבר להיותה פסיקון קטנטן, הן בפועל, בכל הנוגע לשטחה הזעיר, והן בנוגע למשקלה
בהקשר לסכסוך כולו), ונתקדם אל מעבר לדוגמא הלא-רלוונטית הזו, סופסוף...
שני הצדדים לא חשבו שצריך לשפוך דם על אנדורה כי אנדורה הייתה חסרת משקל בנוגע לסכסוך
כולו, שכלל לא נגע לגבולות, כאמור, אלא לשאלה מיהו הריבון בספרד. בתוך שאלה כזו, אנדורה (גם
לו הייתה לה חשיבות כלשהי מהסוג שניסית לייצר עבורה - חשיבות שלא הייתה, כאמור), היא אפילו
לא פסיק. זו לא תקופתנו-אנו שנהגים צרפתיים וספרדיים נוסעים אליה כדי לתדלק בזול...
ציטוט:
במקור נכתב על ידי cre666
אתה מתעלם מהטיעון המקורי.
אני טענתי שמרוקו-ספרד זו דוגמא לשלום יציב למרות גבולות בעייתיים ואתה טענת בתגובה שהשקט לא נובע מהסכם השלום, אלא מהבדלי הכוח בין המדינות.
אני הבאתי את מלחמת הריף כדוגמא לכך שגם בהבדלי כוחות גדולים בהרבה המדינה החלשה בחרה באופציה הצבאית.
בטח שמלחמת הריף פרצה בעידן אחר - בכוונה בחרתי בעידן בו ההבדלים היו אפילו יותר קיצוניים בכדי להפריך את הטענה שלך.
|
בחרת רע מאוד, אם התכוונת לבחור בעידן שבו ההבדלים היו קיצוניים יותר. ספרד הייתה, באופן
יחסי, הרבה פחות חזקה ממרוקו, בהוואה להיום (זה הספיק, כדי למחוץ את המרוקנים, כמובן, אבל
הפערים באימון, במקצועיות ובטכנולוגיה היו ה-ר-ב-ה יותר קטנים מכפי שהם כיום).
השקט בסאוטה ומלייה נובע מכך שא. המשטר המרוקני רוצה יחסים טובים עם האיחוד האירופי.
ב. גם לולא רצה בכך, הוא חלש להחריד בהשוואה ליריבתו, ואם ינסה לתקוף, הוא יובס בקלות.
ציטוט:
במקור נכתב על ידי cre666
בתור התחלה אל-קעידה לא מייצגים ולא ייצגו את מרוקו מעולם, ואין אף ארגון טרור (למיטב ידיעתי הדלה) שמבצע פיגועים למען סיפוח סיוטה ומלילה.
שוב - מה שטענתי הוא שברגע שיש הסכמה להפסיק את האלימות הגבולות לא מהווים מכשול. אתה אפילו לא מנסה לתקוף טענה זו עד כה, אלא רק מושך את הדיון לנושאים צדדיים.
|
בתור התחלה, לא טענתי שאל קאעדה מייצגים משטר ערבי או מסלמי כלשהו (הסעודים מימנו אותם,
הסודאנים נתנו להם מקלא, והטאלבאן הלא-ערבים נתנו להם מקלט - אבל אל-קאעדה פועלים בשם
אידיאולוגיה ווהאבית עצמאית). הפיגועים במדריד לא קשורים לסאוטה ומלייה, ולא טענתי שהם היו
קשורים אליהם. טענתי שזה המקסימום שטרוריסטים מרוקנים יכולים לעשות כנגד ספרד, ואלה אכן
פיגועים שביצעו מרוקנים (כן, יש סניף מרוקני של אל קאעדה, כפי שהוכיחו הפיגועים במדריד ואלה
בקזבלנקה...).
ברגע שיש הסכמה להפסיק את האלימות, הכל נהיה טוב וכולם מנגבים חומוס. אנשים לא מחליטים
בוקר אחד להפסיק אלימות. אנשים מחליטים זאת כאשר משתנה האידיאולוגיה שלהם, והאינטרס
שלהם. בדר"כ זה תהליך של שנים/עשורים/מאות...
ציטוט:
במקור נכתב על ידי cre666
אבל זו בדיוק הנקודה. הגבולות לא משנים כל עוד שני הצדדים מפסיקים לפעות באלימות.
רק בשביל הפרוטוקול - במשך כל הקיום של הכיבוש הספרדי במרוקו הספרדים טענו שלמרוקו אין זכות קיום כמדינה והשבטים במרוקו טענו שאין לספרדים זכות קיום על אדמת מרוקו ושהם צריכים לשוב לאירופה. הטענות של שני הצדדים לא התממשו והפלא ופלא - הם חיים בשלום כבר לא מעט זמן.
וד"א - לאחר הסכם שלום ששני הצדדים מיישמים כהלכה בד"כ שני הצדדים שמחים מאוד להשאיר את הצד השני מעבר לגבול, לא משנה כמה מסובך הוא (כמו בדוגמא זו).
|
אתה שוב מבלבל בין מלחמה קולוניאלית לבין מלחמת קיום. הספרדים התנגדו לעצמאות החלק של
מרוקו שבו שלטו, כל זמן שרצו לקיים בה מושבה, מסיבות שונות. המושבה הזו לא הייתה חיונית
לקיומה של ספרד, והמורדים שתבעו עצמאות, לא פקפקו לרגע שברגע שספרד תצא, הסכסוך ייגמר.
אתה מבין, אחרי הכל, ספרד ומרוקו לא נאבקו על פיסת קרקע אחת, ששתיהן רצו לקיים בה את חייהן
הלאומיים. ספרד יכלה להמשיך להתקיים גם אחרי נסיגה ממרוקו, והים המפריד ביניהם הבטיח
שמרוקו, גם אם תרצה, תתקשה לשחר את הישגי הערבים ב711...
ההשוואה של זה למצב של מאבק על שטח אדמה אחד בא"י, היא חסרת תוחלת. הניסיון לטעון שברגע
שתיסוג מאזור איקס, ייפתרו בעיותיך עם הפלסטינים, כפי שנפתרו בעיות המרוקנים עם ספרד, לוקה
במספר דברים עקרוניים:
1. אנחנו נשארים צמודים לפלסטינים, גם אם ניסוג, מה שמותיר את היכולת לפגוע בנו, יכולת
שלמרוקנים נעלמה עם נסיגת ספרד, ובפועל מעולם לא הייתה להם יכולת לפגוע בארץ-האם באופן
שיטתי, בגלל המיצר המפריד (עוד הבדל בין מלחמה קולוניאלית לבין מלחמת הקיום שלנו).
2. המרוקנים מעולם לא תבעו את מדריד ואין מליוני מרוקנים שמחזיקים מפתחות לבתים בולנסיה...
הסכסוך כאן לא יכול להעלם כפי שנעלם שם, מה לעשות...
ציטוט:
במקור נכתב על ידי cre666
מי שכפה עליהם היו כוחות מורדים בלגים בסיוע צרפתי. אז פה אלו כוחות טרור פלסטינאים בסיוע אירני שעלולים לכפות עלינו.
וד"א - רק כ-9 שנים לאחר שבלגיה שלטה למעשה בשטחה נחתם הסכם השלום, ובוצעה הפרדה דתית מלאה.
עד אז כל המובלעות של בלגיה בהולנד של ימינו היו שטח הולנדי וכל מובלעות הולד בשטח בלגיה היו היו שטח בלגי. ההסכם בא בין היתר להסדיר הפרדה זו, בדיוק כמו שהסדר בנינו לבין הפלסטינאים יבוא בין היתר להסדיר זאת (ע"ע תוכנית ליברמן לאום-אל-פאחם).
שלא לדבר על כך שלעניות דעתי גם אנחנו נלמד ש"נוח לנו יותר" בלי מילניוני פלסטינאים תחת שלטוננו.
|
הבלגים יכלו לחלום לכפות משהו על ההולנדים. לואי פיליפ, ותמיכה בריטית (שרצתה מדינה עצמאית,
קטנה ונייטרלית מצידה השני של התעלה) הם אלה שכפו על הולנד את ההכרה בעצמאות הבלגית.
המורדים הבלגיים היו יכולים לנהל מאבק של שנים, שלא היה מביא לעצמאות, לולא באו המעצמות
וכפו על בית אורנג' לקבל זאת.
מרגע שנקבע שבלגיה מדינה נייטרלית, והדבר הובטח ע"י כל המעצמות, הולנד חששה מלחלום
להכנס לעימות, בוהיותה מדינה שלווה בזכות עצמה (מלחמת הכיבוש הקודמת של ההולנדים התקיימה
יותר ממאה שנים אחורה - בהמשך היא הייתה גורם מותקף ולא מתקיף, ולצפות שבלגיה תתקוף אותה
נראה אבסורד, ואכן היה אבסורד...).
לנסות לגזור מיחסי הולנד-בלגיה ליחסי ישראל-פלסטינים (ועובד בהקשר להפרדה, שלא מצליחים
לבצע אפילו בתוך הקו הירוק), זה מתיחת המציאות אל גבול ההזוי...
ציטוט:
במקור נכתב על ידי cre666
אתה ו rubber_duck חברים במקרה? יש לכם את אותן טעויות מובנות.
טעות נפוצה, ועדיין טעות מרה.
אם אתה באמת מחפש פיתרון לבעיה - התקופה הרלוונטית לנושא כלשהו, היא כל תקופה בה נושא זה צף ועלה על פני השטח.
מה שאתה עשית פה זה לצמצם את מאגר הנתונים שלך ל-10% מהנתונים הקיימים, ואז להתפלא שהמסקנה שלך מוטת.
בכדי לקבל מסקנה מושכלת עלייך להתבסס על כמה שיותר תצפיות, בשקלול רמת האמינות שלהם.
דוגמא קלאסית תהיה להסתכל מבחינה כלכלית על אנגליה ב 1990. אם הייתי בוחן רק עשור אחד אחורה, הייתי מגיע למסקנה שמפלגת הלייבור לעולם לא תעלה לשלטון.
אם הייתי מסתכל רק על העשור האחרון בישראל - לא הייתי מאמין שנתניהו מסוגל להיבחר מחדש לראשות הממשלה.
אבל כשאתה מסתכל על המערכות האלו בטווח הארוך, ומשווה מערכות מקבילות שהיו במצבים דומים, אתה מגלה שהסבירות לא כ"כ נמוכה, ואז המציאות לא מפתיעה אותך כל פעם מחדש.
אם אתה בוחר לקחת מסקנות רק ממה שקרה בישראל בחמישים השנים האחרונות,
אז מה שאתה עושה משול ללהסתכל על מקטע בגודל ס"מ רבוע מתמונה של רמברנט ולטעון ש"הוא בסך הכל צבע את כל השטח באדום".
אתה צודק לחלוטין, זה נכון שאותו מקטע קטנטן צבוע באותו גוון של אדום כולו וזכותך להגיד זאת.
אבל אתה מפספס את העובדה שמדובר בציור "חטיפתה של אירופה", שלא לדבר על המשמעות המיתולוגית והפוליטית (של אותה תקופה) של חטיפת אירופה - פיניקית מצאצאי הטיטאנים - ע"י זאוס.
בציור הזה ישנם כל כך הרבה רבדים של מידע, והתצפית היחידה שהוצאת ממנו מסתכמת בכך ש"כל השטח שנבחן אדום".
|
גם הוא צדק בניסיונות להסביר לך שיש משמעות אדירה לתקופה שבה מתרחשים אירועים. יפה מצידך
שבחרת תקופה אקראית בהסטוריה שמתאימה לטיעון שלך, ואותה אתה משווה לימינו, אלא שתנאי
מציאות משתנים כל הזמן. צרפת ובריטניה לחמו במשך כמעט אלף שנים זו בזו - לפי שיטתך עלינו
לצפות למלחמה ביניהן, כיוון שמאה שנות הידידות ביניהן, הן צירוף מקרים, ואם בודקים לאורך זמןף
הרי שהן אוייבות...
מצטער, אבל שינוי הסטוריים כוללים גם שינויים בתנאים שאפשרו את התרחשותם. אין כאן עניין של
"10% מהנתונים הקיימים" כיוון שכל הנתונים שהבאת הם לא רלוונטיים. אני גם התעלמתי מהיבוסים,
והפריזי והאמורי והחתי - והרי גם תושבי הארץ - אז בוא נכניס אותם למשוואה...
אותי מעניינת האפשרות שתנאים שהיו קיימים פעם, יהיו קיימים גם בימינו - אם אין אפשרות כזו, אז
אין משמעות לדוגמא, והשימוש שלך במקרה הולנד-בלגיה מ1830 כמשהו שיכול ללמד לגבי
הפלסטינים זו דוגמא לשימוש בנתונים לא רלוונטיים.
דוגמאות צריכות להיות רלוונטיות, ואם התנאים ההסטוריים השתנו, הרי שהרלוונטיות חדלה
מלהתקיים, גם אם זה אומר שתצטרך לבחון תקופות פחות רחוקות...
ציטוט:
במקור נכתב על ידי cre666
טעות עובדתית. ע"ע תקופת ההשכלה הספרדית.
מאז מרד הישועים בפראגואי ב 1756 מערכת היחסים של השלטון עם המסדרים האלו התדרדר ופרדיננד הרביעי סילק את מסדר הישועים לחלוטין מספרד בשנת 1767, והאינקוויזיציה איבדה כמעט את כל כוחה.
זה נכון שהיא חזרה יותר מאוחר תחת מלכותו השניה של פרדיננד השביעי - אבל בתקופה האמורה נפוליאון כבר היה בתוך ספרד.
או שאני לא הסברתי עצמי נכון, או שאתה מתבלבל בתקופות.
|
דיוק עובדתי. תקופת ההשכלה הספרדית הייתה ניסיון נועז וראוי לשמו שהסתיים בכשלון, כמו כל
הנסיונות הפנימיים להתנער מהאינקוויזיציה והניוון שאחז במערכת הספרדית. עובדתית, כדי לחסל את
הנגע הזה, היה צריך כובש צרפתי להכנס למדריד ולעשות סדר...
בכל מקרה, כל הדיון מיותר, כיוון שזו דוגמא לא-רלוונטית נוספת...
ציטוט:
במקור נכתב על ידי cre666
נכון, ועדיין הספרדים בחרו, ללא כל ביקורת מבחוץ, לא להפעיל כוח.
למה?
בגלל שהם קיבלו את הדרישות הטריטוראליות שלהם? ממש לא.
הם וויתרו על 99% מהשטח.
בגלל שהם בחרו בשלום.
שוב - הגבולות לא היוו מגבלה ברגע ששני הצדדים בחרו בשלום.
יש סיבה שאתה מתעלם מהטיעון המרכזי שלי או שבגלל מרוב עצים (שאני נטעתי, מודה) אתה לא רואה את היער?
|
שוב אתה מתבלבל בין מלחמה קולוניאלית לבין מלחמת קיום. לספרדים יש שיקול שלהם, שקשור
בשאלה כמה הם רוצים להחזיק במושבה. בשלוש מלחמות הריף היו לנו שלושה מקרים שונים של
התנהלות ספרדית (וספרדית-צרפתית) בנוגע למורדים המרוקנים. כל פעם ההתנהלות הייתה קצת
אחרת, בהתאם לאינטרס פנימי. התיאור המעט-נאיבי על "רצון בשלום" כשיקול, לא ממש מתאים
לממשלות האוטוקרטיות של ספרד באותם ימים. היו שיקולים פנימיים - אבל בכל מקרה, כשהיה צורך
פנימי לרסק את המרד, הוא רוסק, ובלי הרבה יותר מדי עדינות.
לא היו כאן מצב ש"שני הצדדים בחרו בשלום". זה נורא נחמד לראות זאת כך, אבל האמת היא
שלמרוקנים מעולם לא הייתה שאיפה למשהו מעבר לנסיגה ספרדית, וברגע שהאינטרס הספרדי היה
לסגת, ברור היה שנגמרה העילה לסכסוך. אין כאן יער, ג'ונגל או חורשה. יש כאן דוגמא שהייתה
רלוונטית לו חיו הפלסטינים בקפריסין, והיינו שולטים עליהם שם, במסגרת קולוניאלית כלשהי...
ציטוט:
במקור נכתב על ידי cre666
נוצרים רצחו נוצרים יותר מאשר בני עמים אחרים רצחו עד היום, ואותו הדבר נכון גם למוסלמים.
אין הבדל מהותי בין האיסלם השיעי היום לבין הנצרות של מסעות הצלב, זה שלב שכל דת (כולל שלנו) עוברת בדרך, אלא אם כן זו דת פצפיסטית (ע"ע טיבט. האידיוטים ההם שורפים את עצמם במקום לירות באויב שלהם).
|
נוצרים גם עשו מסעות צלב. זו עוד דוגמא חסרת משמעות לימינו. כיום יש דת אחת שמקדשת מלחמה
וזו האסלאם. האסלאם השיעי (לא רק הוא, אל קאעדה הם סונים חנבלים, חמא"ס הם סונים שאפעים,
וכך גם הג'האד האסלאמי הפלסטיני), אכן דומה בקנאות שלו לקתוליות של ימי מסעות הצלב וימי
האינקוויזיציה. נסה להזכר כמה זמן לקח לנצרות להתגבר על השלב הזה - כשהאסלאם יגיע לשלב
הזה, תגיד לנין של הנין של הנין של הנין של הנין שלך, לעדכן את המקביל שלו מבין צאצאיי...
ציטוט:
במקור נכתב על ידי cre666
למיטב הבנתי אתה דווקא טענת שמי שלא מסוגל לצייר גבולות על המפה העמדה שלו היא "אמורפית ומטושטשת".
הטענה שלי היא שמאחר והגבולות לא היוו מגבלה במקומות אחרים בעבר, ציור הגבולות על המפה לפני המ"מ יכול לשמר לכל היותר כתרוץ ליום בו המו"מ (שלא התחיל) יתפוצץ - ואמרתי את זה מספר פעמים.
לגבי הטענה החדשה שלך, אני חושב שהחמאס לא בא למו"מ בתום לב, ושערפת בזמנו פחד יותר מתקדים מייקל קולינס מאשר מהסיכוי להיות חופשי.
|
הטענה שלך התבססה על דוגמאות לא רלוונטיות למקרה שלנו. כל הדוגמאות שלך עסקו או במלחמות
קולוניאליות, או בעמים ש-ר-צ-ו להפרד זה מזה על רקע דתי, ובכל מקרה לא שאפו להכחיד זה את
זה...
אתה חושב שעראפת פחד להרצח, וזה מראה עד כמה אינך מבין את האיש ואת עומק שליטתו
בעם שלו. עראפת ממש לא פחד מהחמא"ס, וחמא"ס, אגב מדבר ביושר מוחלט על אי הסכמתו לקבל
אותנו כאן כעובדה. הוא מוכן להסדרים של שביתת נשק ארוכת טווח בתמורה לנסיגה מוחלטת, אבל
בשום פנים לא לשלום.
הגבולות הם לא תירוץ ולא בטיח. אנחנו צריכים להגדיר לעצמנו מה הקווים האדומים שלנו, שתביעות
פלסטיניות מעבר להם, יבהירו שאין לנו טעם לוותר. אין כאן עניין לתירוצים. אתה יכול לספר לעצמך
עד מחרתיים שיהיה שלום והכל עניין של החלטה, אבל המציאות מלמדת שכל נסיגה הפכה לעמדת
ירי נגדנו. זה לא דוגמא ממרוקו של שנות העשרים, ולא מארצות השפלה לפני 179 שנים. זה מ2005
ומ2000, ומ1995, ומ1993, וממקומות קרובים בהרבה, ורלוונטיים הרבה יותר לדיון שלנו...
ציטוט:
במקור נכתב על ידי cre666
אני יכול לתת לך לא מעט דוגמאות למדינות בהן המוסלמים לא נמצאים בנחיתות מוחלטת (מעל 10% מהאוכלוסיה) והדת המוסלמית לא היוותה חלק מהותי בסכסוכים אלימים בהן:
בנגלדש, בנין, בורונאי, בורקינא-פאסו, בורונדי, קמרון, הרפובליקה המרכז אפריקאית, צ'אד, קונגו-קינשאסה, חוף השנהב, אתיופיה, גאנה, גינאה, גינאה-ביסאו, קזחסטן, קניה, קיריגיסטן, כווית, ליבריה, מלאווי, מאלי, מאוריציוס, מוזמביק, סיירה-לאונה, סינגפור, סורינאם, סוואזילנד, טג'קיסטן, טנזניה, טוגו, טורקמניסטן, אוגנדה (שם נוצרים שוחטים "כופרים" דווקא) ןאוזבקיסטן.
יתר על כן חלקן כמו מאלי, קיריגיסטן וקזחסטן הן מדינות שיש בהן רוב מכריע של מוסלמים והן מדינות חילוניות לחלוטין, חוקתית.
וד"א - אני פסלתי כמובן את כל הדוגמאות בהן האיסלם מקיף מעל 90% מהאוכלוסיה (במצב כזה אין פלא שאין חיכוכים, אין כמעט עם מי).
נ.ב. - נתתי רק דוגמאות מימינו אנו, בהנחה ששוב תטען שמה שקרה בעבר לא יכל להיות רלוונטי להווה.
|
אתה יכול לתת לי את כל הדוגמאות הללו של מקומות שלווים ונפלאים עם אוכלוסיה מסלמית גדולה,
ואני יכול לפרט לך לגבי כל אחת מהן, מה הסיבה לשקט (הדוגמא האחרונה שלך היא הקלה ביותר
להסביר, חפש חומר על נשיא אוזבקיסטאן, אסלאם קרימוב ודרך טיפולו באופוזיציה), אבל זה חסר
משמעות. אני לא טענתי שכל המסלמים אלימים ומחפשים להרוג. טענתי שהדת היחידה שהתופעה הזו
קיימת בה בהיקף נרחב בימינו, היא האסלאם, ועל כל ארץ שזה לא קיים בה, יש שתיים שזה כן קיים
בהן.
הניסיונות להגן על האסלאם, הם מיותרים. כל זמן שלא תצליח להסביר תופעה של ארגון שיש לו
סניפים במינדנאו ובקזבלנקה, בבאלי ובח'ארטום - לא תצליח להפריך את העובדה שבכ"ז האסלאם
כיום שונה משאר דתות העולם בכך שלא כל המסלמים הם טרוריסטים, אבל רוב מוחץ של
הטרוריסטים הם אכן מסלמים. לנו יש את המזל המחורבן להיות באמצע דאר אל-אסלאם, בעוד
שלהולנדים יש את המזל, שהשכנים שלהם הם הבלגים...
|
|