לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > השכלה כללית > הסטוריה ותיעוד
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 13-05-2009, 19:31
  ארדיכל ארדיכל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
בית ארבעת המרחבים

סיפור, ושאלה בסופו:
אריך מנדלסון היה אחד האדריכלים החשובים בגרמניה בתקופה שבין מלחמות העולם. הוא היה מוכר מאד בזכות חלוציותו בכל הקשור לאדריכלות מודרנית, ויצר המון בנינים מעניינים ומלאי תנופה. היה לו משרד ענק ופעיל מאד, ואפילו שמעתי גרסה שאומרת שהמשרד היה הגדול ביותר באירופה ערב עליית הנאציזם.למרות שהארכיטקטורה שלו לא היתה שונה מאד מזו של מורי בית הספר באוהאוז, הוא לא נמנה על חוג מכריהם - ככל הנראה הוא לא היה מספיק סוציאליסטי.

מאידך, לא היה ספק לגבי ציוניותו. הוא היה מתלמידיו ומעריציו של מרטין בובר, תכנן עבור הזקן מנהריים כמבה תחנות כוח (ואף בא לבקר בארץ, באמצע שנות העשרים). כאשר הנאצים עלו לשלטון הוא נמלט לדרום צרפת, ואפילו ניסה להקים בית ספר לאדריכלות מודרנית (בואקום שנוצר לאחר סגירת הבאוהאוז) אלא שבית הספר שלו היה עם כיוון מאד ים תיכוני. הרעיון לא הצליח, הוא המשיך לאנגליה, ולבסוף הגיע לא"י.

הנה כמה תמונות. הרישום הוא הצעה שלו לתחנת הכוח בחיפה, התמונה בשחור-לבן היא של אחד מבתי הכל בו הענקיים שבנה בגרמניה, ושתי האחרות הן של בנין שבנה באנגליה, בעת שהותו הקצרה שם:

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

כאן בארץ הוא לא היה אהוד מדי על הישוב הציוני. הוא היה בובריאני מדי, אוהב ערבים, בורגני וסנוב. אמנם ראשי הישוב כיבדו מאד את כישוריו ויכולותיו, אבל הירושלמים של רחביה די הסתייגו ממנו.הוא בנה בירושלים את הסניף הראשי של בנק אפ"ק, ביה"ח הדסה, ספרית שוקן, וילה שוקן, תכנית מתאר (נהדרת) לאוניברסיטה על הר הצופים, ועוד. גם בת"א, בחיפה וברחובות הוא הטיל ביצים.

הנה ביה"ח הדסה:
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

והנה ספרית שוקן:
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

במשך כל הזמן שהוא חי בארץ, הוא גם די הסתכסך גם עם חבריו הארכיטקטים. באותן שנים עברה השליטה מדור המייסדים באדריכלות הציונית (ברוואלד, מינור, ברסקי, צ'ייקין, מגידוביץ', ברלין ושות) לדור המהפכנים (רכטר, כרמי, נויפלד, שרון, ברקאי, מיסטצ'קין ואחרים). המייסדים היו קצת מבוגרים ממנדלסון, ואילו המהפכנים היו ברובם הגדול צעירים ממנו בעשור ויותר, וחלקם אף היו תלמידיו ו/או עבדו במשרדו. הוא בז לצעירים הללו, וסלד מתפישתם העויינת את המזרח. בסופו של דבר הוא עזב אותנו בזעם, טרק את הדלת וטס לקליפורניה. לא נרשמו לבבות שבורים.

האדריכלות שלו, לעומת זאת, היתה נהדרת, והיתה שונה מאד מהאדריכלות שבנה בגרמניה, ומהאדריכלות של המהפכנים הצעירים בת"א. הוא היה מודרניסטי, אך עם המון כבוד למזרח ולנוף, וכמעט בכל בנין שבנה הוא שילב אלמנטים מזרחיים בולטים, שאובים מהארכיטקטורה הערבית.

אחת מעבודותיו החשובות והמוכרות היה בית וייצמן, ברחובות. גם כאן הוא שילב המון מוטיבים ערבים, כגון חצר פנימית עם בריכה, מרפסת סגורה (ארקר), מבנה סימטרי סביב הבריכה, חזית כניסה שנראית כקיר אבן עבה מאד, ועוד. למי שטרם ביקר - הבית מקסים ונהדר, ופתוח למבקרים. בתוך הקמפוס של מכון וייצמן.

והנה אני מגיע לשאלה: שמעתי לאחרונה סיפור מקסים, שהתבנית הבסיסית של הבית מחקה את בית ארבעת המרחבים, הבית שהוא לכאורה "הבית הישראלי", ומעיד על התישבות הישראלים בתקופת ההתנחלות בארץ ישראל. אכן, תבנית בית ויצמן ותבנית הבית הישראלי הן זהות. 3 חלקים מוארכים, כאשר המרכזי הוא חצר, ובראשם חדר נוסף, שתופר את שלושתם ביחד.

הייתכן? האם בסוף שנות השלושים כבר הכירו את בית ארבעת המרחבים?

הנה הוילה של כבוד הנשיא, ובתכנית תוכלו לראות את המבנה המוכר של 4 המרחבים:

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 14-05-2009, 21:18
  ארדיכל ארדיכל אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
על מנדלסון וארבעת המרחבים
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי ארדיכל שמתחילה ב "בית ארבעת המרחבים"

אתחיל במנדלסון: אכן, בתקופה בה הוא יצר בגרמניה, הוא נטה מאד לצורות מעוגלות ומאד דינאמיות, כפי שאתם יכולים לראות ב-4 התמונות הראשונות. מלא תנופה, מאד עגול. זה באמת לא היה מאפיין של שאר נביאי המודרניזם, ובזה הוא די בלט ביניהם. לגבי ה"האשמות" שהוא היה קשטן, או לא מספיק מודרניסט, או מאד ארט-דקו: כבר כתבתי קודם: הוא היה מאד בלתי אהוד, וניסו לטפול עליו כל אשמה שהיא. אגב, ככל הנראה הוא זה שצלב את ישו. אומר זאת בצורה הכי ברורה, ואני מלא בטחון עצמי באומרי זאת: אם יש דמיון בין הארט דקו לבין עבודותיו של מנדלסון, זה בגלל שאמני ואדריכלי הארט-דקו העתיקו ממנדלסון, ולא להפך.

וכאן מגיעים הפלא הקטן והפלא הגדול: הפלא הקטן - המון אדריכלים צעירים הכירו את יצירותיו המיוחדות של מנדלסון, וכאשר עלו/חזרו לארץ, בנו כאן העתקים שלהן. כל המרפסות העגולות, שמאפיינות את האדריכלות המודרנית בת"א הן למעשה חיקוי של עבודותיו.
הפלא הגדול - מנדלסון עצמו הפסיק להתעגל. הוא מאס בזה, טען שזה לא שייך ולא נכון לארץ ישראל, וחזר לבנות מנסרות רבועות (עם נגיעות רכות של עיגול). הוא אפילו בז מאד ל"תלמידיו".

לחיפאים - צר לי, אמנם את יצירותיו הראשונות בא"י הוא תכנן בעירכם, אבל על הביצה שהטיל אצלכם הייתי מוותר. היא לא משהו. לא מתקרבת לאיכויות של הדסה, שוקן ואפ"ק בירושלים, ולבית ויצמן ברחובות. תתנחמו בזה שגם לת"א אין במה להתגאות.

ואסיים בבית ארבעת המרחבים. הארכיאולוגים גילו שבתקופת הברזל, התקופה שעל פי מיטב אמונתם וידיעתם היא תקופת ההתנחלות של העברים בארץ, התחילו להופיע בכל רחבי הארץ בתים מיוחדים, שבנויים במתכונת שתיארתי קודם: שני אולמות ארוכים, וביניהם כנראה חצר פתוחה (וזה מייצר 3 מרחבים), ובצד אחד יש אולם נוסף, מאונך להם, שמחבר את שלושתם.

לאלה מבין הארכיאולוגים שלהוטים להוכיח שהמקרא הוא מסמך היסטורי, המבנה הזה סיפק לכאורה הוכחה. הוא הופיע לפתע, בכל הארץ, הוא היה דל מאד כראוי לבית של מי שהיו נוודים עד אז, ו - באף אחד מהם לא נמצאו עצמות חזיר. המסקנה שאליה הם הגיעו היא הגיונית - אלה הם בתיהם של בני ישראל. וראו זה פלא, הצלחנו לתפוש 2 ציפורים: גם הוכחנו שהתנ"ך הוא הסטוריה וכולו אמת לאמיתה, וגם מצאנו אדריכלות אמיתית ומקורית של אבותינו.

אבל יש כמה בעיות עם הסיפור הזה. הראשונה היא התיארוך של ההתנחלות. קצת קשה להוכיח מתי זה בדיוק קרה, ולפיכך ההתאמה הכרונולוגית היא בעייתית. דבר שני - מצאו בתים כאלה גם בישובים שבעליל בני ישראל לא התיישבו בהם. הבעיה השלישית היא הסיפור עם החזיר. זה נשמע לגמרי מופרך.

ואני חוזר לחיבור בין שני הסיפורים: הוי כמה נפלא יכול להיות הסיפור שמנדלסון, היקה המודרניסט, בונה למנהיג הציונות את "הבית הישראלי האותנטי", הלא הוא בית ארבעת המרחבים. אבל - האם ייתכן שבשנות השלושים עוד לא ידעו עליו בכלל?
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 23:23

הדף נוצר ב 0.07 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר