|
28-07-2009, 17:43
|
|
|
חבר מתאריך: 12.09.05
הודעות: 1,470
|
|
מרק טווין ודעותיו על העם היהודי -- ואני לא ידעתי שאנחנו כאלה ...
אם הסטטיסטיקה מדויקת הרי שהיהודים הם רק אחוז אחד של הגזע האנושי. כוכב קטן מהבהב, עכור ועלוב, האובד בזוהר שביל החלב. הגיוני שכמעט ולא היה צריך לשמוע אודות היהודי, אבל שומעים, ותמיד שמעו עליו. הוא זוהר ככוכב לכת בשמיים לא פחות מן המעצמות הגדולות. חשיבותו המסחרית מרקיעה שחקים בחוסר כל יחס למספרו באוכלוסייה הכללית. תרומתו לרשימת הכבוד של אישים בספרות, מדע, אומנות, מוסיקה, כלכלה, רפואה ומדעי הרוח חורגת מכל קנה מידה. הוא ידע להילחם על נפשו, בכל הדורות, גם כאשר ידיו כפותות לאחור. מותר לו להתהדר בכך. המצרים, הבבלים והפרסים קמו בזמנם, מילאו את שמינו ככוכבי שביט עד שזיוום דעך ונמוג לחלוטין; בעקבותיהם באו היוונים והרומאים ברעמים כבירים עד שנשתתקו ונעלמו; עמים אחרים זינקו והחזיקו בלפיד הגדול עד שכבּה, וכיום הם יושבים בחשכה תחת השמש. היהודי ראה את כולם, ניצח את כולם ועוד איננו מראה סימני התדרדרות, גם לא תופעות שלזיקנה, לא תשישות ולא אובדן תנופה. ערנותו לא כהתה וחכמתו לא פגה. כל הברואים חדלים פרט ליהודי, כל עוצמה כורעת רק שלו שרירה וקיימת. מהו סוד חיי הנצח?
ועוד :
לדעתי, ההדגמה הציורית ביותר לאמון שאיש עסקים נתן אי-פעםבחברו, היתה לא של נוצרי שהאמין לנוצרי, אלא של נוצרי שהאמין ליהודי. הדוכס מהסן – שנהג למכור את אזרחיו לג'ורג' השלישי שנלחם בג'ורג' וושינגטון – נתעשר עושר רבבעסקות מסוג זה. המהפכה הצרפתית והמלחמות שלאחריה הבעירו אש מתחת לכס הדוכסיותוהדוכס נאלץ לברוח מארצו. מפני החיפזון חייב היה להשאיר מאחוריו את כל רווחיוהמצטברים – תשעה מיליון דולר – ולהפקיד כספו בידי הזולת וללא כל ערבויות ומשכנתאות. הוא לא בחר בנוצרי אלא דווקא ביהודי, יהודי בעל אמצעים מצומצמים אך בעל אופי רם, יהודי בודד ושמו רוטשילד. עברו שלושים שנה, אירופה נרגעה והיתה שוב מקום בטוחלדוכסים. הדוכס מהסן חזר לביתו ואז החזיר לו היהודי את הפיקדון בתוספתריבית."פעם הייתם נבחריו של הכול-יכול. שגשוגכם המתמיה במישורים רבים משכנע אותי שחזרתם וכבשתם פינה חמימה בחיקו. להלן אירוע אמיתי המוכיח את צדקת דברי. בשבוע שעבר פגעה סופת ברד כבדה בבית העלמין הגדול בווינה וגרמה בו הרס רב. לפי המספרים הרשמיים נשברו 621 חלונות, נהרגו יותר מ-900 ציפורי שיר, חמישה עצים גדולים ומספר גדול של עצים קטנים ושיחים היו לערמות שבבים שנתפזרו ברוח, מצבות מעוטרות וקישוטים אחרים נהרסו כליל, יותר ממאה פנסי קברים ניתצו בחלקו הנוצרי של בית הקברות. כל 300 עובדי המקום טרחו יותר משלושה ימים בפינוי ההריסות. בסוף הכתבה המתארת את הנזק בעיתון, הופיעה באותיות קטנות פיסקה שמתוכה נשמעה חריקת שיניים נוצריות: 'שום גרגיר של ברד לא פגע בחלקת הקבורה של היהודים!'.
"אם הסטטיסטיקה מדויקת הרי שהיהודים הם רק אחוז אחד של הגזע האנושי. כוכב קטן מהבהב, עכור ועלוב, האובד בזוהר שביל החלב. הגיוני שכמעט ולא היה צריך לשמוע אודות היהודי, אבל שומעים, ותמיד שמעו עליו. הוא זוהר ככוכב לכת בשמיים לא פחות מן המעצמות הגדולות. חשיבותו המסחרית מרקיעה שחקים בחוסר כל יחס למספרו באוכלוסייה הכללית. תרומתו לרשימת הכבוד של אישים בספרות, מדע, אומנות, מוסיקה, כלכלה, רפואה ומדעי הרוח חורגת מכל קנה מידה. הוא ידע להילחם על נפשו, בכל הדורות, גם כאשר ידיו כפותות לאחור. מותר לו להתהדר בכך. המצרים, הבבלים והפרסים קמו בזמנם, מילאו את שָׁמֵינוּ ככוכבי שביט עד שזיוום דעך ונמוג לחלוטין; בעקבותיהם באו היוונים והרומאים ברעמים כבירים עד שנשתתקו ונעלמו; עמים אחרים זינקו והחזיקו בלפיד הגדול עד שכבּה, וכיום הם יושבים בחשֵכה תחת השמש. היהודי ראה את כולם, ניצח את כולם ועוד איננו מראה סימני התדרדרות, גם לא תופעות של זיקנה, לא תשישות ולא אובדן תנופה. ערנותו לא כהתה וחכמתו לא פגה. כל הברואים חדלים פרט ליהודי, כל עוצמה כורעת רק שלו שרירה וקיימת. מהו סוד חיי הנצח?".
[ Mark Twain, Concerning the Jews, Harper’s Magazine, 6 September 1899. Republished in The Complete Essays of Mark Twain, Doubleday 1963, pg. 249.; המאמר "בנוגע ליהודים" פורסם ב-6 בספטמבר 1899; את המאמר במלואו בעברית ראו בקובץ: מארק טוויין, מסע תענוגות לארץהקודש, נספח: "בנוגע ליהודים", (תירגם: ארנון בן נחום), ירושלים: אריאל, תשנ"ט 1999, עמ' 193-207; צוטט חלקית בכתב-העת "נתיב", גיליון מאי 1993 בנוסח שונה: "אומות אחרות קמו ונשאו אל על את שלהבתן, אך בבוא העת כבתה האש והן נבלעו בדמדומים או שנעלמו כליל. היהודי (גם טוויין מעדיף לעתים לדבר על היהודים בדמות יחיד) ראה אותן אחת לאחת, בילה אותן עד האחרונה. והוא כעת כפי שהיה מאז ומעולם; הכול בר-חלוף לבד מן היהודי; הכול חולף ועובר – רק הוא נותר".]
-----------------------
"המחקר ההיסטורי בדברי ימי-אירופה, של מאות השנים האחרונות, מכיל לקח אחד ברור שחוזר על עצמו: האומות שקיבלו את היהודים והתייחסו אליהם בדרך ארץ ובסבר פנים יפות – עלו כפורחת ושגשגו, והאומות שעינו ועשקו את היהודים גרמו לעצמם קללות ואסונות".
(ההיסטוריון והסופר אוליוו שריינר, 1906)
|
|