אין לי מושג מאיפה ההגדרה של ״גייס חמישי״ שהבאת פה, למיטב ידיעתי המונח מתייחס לבוגדים העושים בגידתם מאחורי הקלעים, אבל אפילו לפי ההגדרה שאתה הבאת, ״תועמלנים״, ״השעיית חוקים המבטיחים שוויון״, ״פטור מהצורך להביא הוכחות״ האם אתה לא רואה שזו הגדרה של דבר דמגוגיה מוחלט?
הרחבה להגדרה בשפה האנגלית
ואם יש בעייה בהבנת הטכסט להלן תקציר עברי
אתה כותב שצריך להוקיע אותם, אתה צודק, צריך להוקיע את מי שמשקר ומפיץ סיפורי בדים אבל הוקעה היא אפקטיבית רק אם אתה מסוגל להוכיח שהאדם שיקר ובכדי להצליח בכך אתה חייב לשמור על האמינות שלך.
חובת הוכחת אמינות אינה חלה עלי. היא חלה רק עליהם. הם חייבים להוכיח כי הם אינם במודע ושלא במודע מנוצלים על ידי תועמלנים זרים לטובת אותה שנאה הקיימת בעולם.
שיוכיחו כי הזמנתם לכנסים ברחבי העולם נטולת אינטרס פוליטי כלשהו וכי אינם משרתיהם של אותם מזמינים.
שיוכיחו לעם כי אותם מזמינים בגלל איכותם - מה שלפעמים מוטל בספק, לנוכח העובדה שגדולים מהם שדווקא משתייכים לימין לא זוכים לכבוד וההדר הזה.
דוגמה מוצלחת להוקעה כזו הוא מקרה הדוקטורט של טדי כ״ץ. כשותיקי חטיבת חטיבת אלכסנדרוני חשו שנעשה להם עוול בעבודה שלו שהאשימה אותם בביצוע טבח בתושבי טנטורה במלחמת השחרור הם לא קראו לו גייס חמישי או בוגד או עוד שאר טענות קשות להוכחה כאלו אלא פשוט תבעו אותו עניינית על ההאשמות שלו וגם זכו בתביעה. דוגמה נוספת? הסרט ג׳נין של מוחמד בכרי. כן, ביה״מ לא אסר את הקרנתו אבל כן קבע שהסרט שיקרי וככזה היה זה ניצחון מוסרי תעמולתי חזק הרבה יותר מסתם השתקה.
אני מודה שהבאת דוגמא מוצלחת באופן חריג, אבל אינני בטוח שאתה בקיא בכל הפרטים.
הדוגמא של טדי כץ רק תאשש את מה שנכתב על ידי מקודם. ומעניין כי מדובר באותו טדי כ'ץ שהגיש את עבודתו הפסבדו מדעית דווקא באוניברסיטה של חיפה!
טדי כ'ץ זגזג עם התנצלותו. בלחץ האלכסנדרוני הוא התנצל אך מייד לאחר מכן התחרט על כך.
לעומת זאת , מציע שתתמקד בקריאת
מאמר שהופיע בזמנו בעיתון הארץ
המאמר מדבר בעד עצמו ואין צורך להוסיף מילים..
מציע להבא לעשות קצת שיעורי בית בטרם מעלים דמות מהאוב שמוכיחה בדיוק למה נועד פרסום השמות.
תקרא בזהירות את מה שקגנס כתב פה כבר כמה פעמים. ע״מ לזכות בויכוח צריך להתמקד, להימנע מהסתבכות בטענות שקשה או אי אפשר להוכיח ולהראות הבנה גם לצד השני. התוצאה של אובר שוטינג היא שמתחילים להתווכח על מה זה גיס חמישי ולא על מהות הטיעון שיש בו לפחות שמץ של אמת.*
מקווה שאחר קריאת ההגדרות אתה מכיר כבר עד כמה עמוק הביטוי גייס חמישי. אל תזלזל באינטליגנציה של אף אחד ובטח לא של אלה שהשתמשו בביטוי. הם קלעו בדיוק למטרה לשמה נועד הביטוי ולא צריך היה אפילו לאנוס אותו על האירוע.
אין כאן זליגה לנושא אחר, אלא התמקדות במשמעות של הביטוי לגבי מרצי חלם כאלה.