07-12-2009, 01:00
|
|
|
|
חבר מתאריך: 20.09.06
הודעות: 1,727
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי Narxx
היה דיון על זה (בנוכחותי) ב d-spot לפני כמה שנים.
ביצענו ניסיונות שם והמסקנה היתה שאי אפשר להבחין בהבדל אם שומרים בדחיסה גבוהה בין גרסה לגרסה.
ההבדל יורגש כאשר מסתכלים בין הפריים המקורי לשמירה עשירית, וגם אז - לא בטירוף.
כיוון שאנחנו עוסקים בצילום ולא בעיבוד גראפי (בתיאוריה), יהיה לא נועז מדי לחשוב שלא יהיו יותר מדי עריכות על קובץ אחד כשהוא שמור בפורמט JPG.
למעשה, אם חושבים על זה - גם אם מצלמים בפורמט RAW אז זה לא פותר את הבעיה של העריכות הרבות כיוון שאת העריכות על RAW אפשר לעשות רק בתוכנות שעובדות ושומרות על ה RAW (נגיד - פוטושופ לא יכול לשמור בפורמט RAW במצב עריכה רגיל.. ומצב העריכה של הפלאג-אין של ה RAW מאוד מוגבל ביחס לכוח האמיתי של התוכנה).
כלומר, ב RAW אפשר לכונן את ה WB, בהירות, חשיפה, קצת צבעים, לבלס - דברים נחמדים, אבל אם משתמשים בכוחה האמיתי של פוטושופ - בלאו-הכי צריך להמיר את זה ל BMP במצב העריכה ואז אי אפשר לשמור שוב כ RAW אלא ב BMP במקרה הכי טוב (או פורמט לוסלס אחר אם לא רוצים לאבד איכות).
ואם מישהו כבר עורך בפוטושופ כמו בנאדם נורמלי - לשמור רק כפורמט PSD (כדי לא לאבד את השכבות) או פורמט לוסלס אחר כגון BMP. אין שום הגיון לשמור תמונה שעוברת עריכה מרובה ב JPG.
מכאן נובע, שכל ההתעסקות ב'גראפיקה' בכלל לא רלוונטית לצילום. מי שמצלם ב JPG ביריה הראשונה, לא מפסיד שום דבר. הוא יכול לטעון את ה JPG שאיכותו טובה לפוטושופ, ולעבד ולשמור כמה פעמים שרוצה מבלי לאבד איכות. אין יתרון בנוגע לשמירות מרובות ל RAW. היתרונות של RAW הן במקומות אחרים (WB).
|
לא לגמרי מדויק.
כשאתה מצלם JPEG, נקודת הפתיחה שלך היא קובץ דחוס בעומק צבע של 8 ביט (256 גוונים לערוץ צבע, בערך גבול יכולת ההבחנה של העין). ברגע שאתה מבצע עיבוד על הקובץ, אתה מאבד חלק מהמידע עד שבסוף אתה נשאר עם פחות גוונים.
כשאתה מצלם RAW, אתה מקבל מראש קובץ ב-12 או 14 ביט (שמומרים ל-16, כי פוטושופ מכירה רק 8 או 16) ואז יש לך יותר "בשר" בקובץ, כך שגם לאחר עיבוד מאסיבי הכולל גם איבוד של מידע, אתה נשאר מספיק גוונים כדי שאיבוד המידע לא יהיה מורגש, גם אחרי שאתה שומר ב-JPG ב-8 ביט.
האם ההבדל בין השניים ניכר? בתמונה מוקטנת המועלת לאינטרנט כנראה שלא. גם בתמונות בגודל מלא המוצגות ע"ג מסך מחשב לא בטוח שההבדל יורגש, אבל כשזה מגיע להדפסות, ובמיוחד בהדפסות גדולות, הפגיעה במעברי הגוונים בקובץ JPEG שעבר עיבוד כבר מורגשת, בהשוואה ל-RAW.
הבדלים כאלה ראיתי בתערוכה בה הוצגו בין היתר צילומים שצולמו בקנון 5D (שנים-עשר מ"פ) ב-JPEG (של צלם מצוין שאתה מכיר אישית) וגם צילומים שצולמו בניקון D200 (עשרה מ"פ) ב-RAW. ההבדלים באיכות היו ניכרים, לטובת הניקון, עד שגם אותו צלם בעל ה-5D התרשם וניסה לברר עם איזו מצלמה צולמו התמונות.
יכול להיות שלאנשים מסוימים הפגיעה הזאת באיכות היא זניחה ושווה את החיסכון בנפח איחסון ובהמרה שדורשים קבצי ה-RAW, אבל יש הרבה אחרים (ואני ביניהם) שמעדיפים להוציא את המקסימום האפשרי שמצלמתם מאפשרת.
כל זאת מבלי לדבר על היתרון בתיקון WB, הצלת פרטים ב-Highlights, בטווח הדינמי ועוד, שמאפשר ה-RAW.
_____________________________________
|