לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 06-12-2009, 00:47
  רון188 רון188 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 21.01.06
הודעות: 383
האם הכל נקבע או שאנחנו קובעים

אני בזמן האחרון קורא הרבה על אחרית הימים ורוב הטקסטים שאני קורא או קטעי הוידאו מביאים הרבה הוכחות מהכתובים , אז מה שאני חושב עליו כל הזמן הוא האם אנחנו הבאנו על עצמינו את כל האירועים שקרו לנו בתור עם ובתור יחידים , אם נכתב שנעבור סבל גדול לפני קיבוץ הגלויות (השואה) אז לא היה אפשרות למנוע אותה, האם היה אפשר למנוע את הגלות או שהיא נאמרה מראש שתהייה, כי אם אנחנו יודעים שתהייה אחרית הימים והיא ידועה כבר מלפני 2000 שנה אז זאת אומרת שהיא הייתה קורית בכל מקרה לא משנה מה נעשה, האם עם ישראל בכוונה בדור הזה יותר חילוני ומלכות תהפוך למינות וכל הדברים שנכתבו שיהיו בדור הזה , אז זה היה ידוע מראש שייהיה דור כזה , אומרים שהקדוש ברוך הוא מעל הזמן אז הוא רואה מה יקרה בעתיד .. זה נורא משגע את השכל , האם אנחנו אחראים למעשים שלנו או הם חלק מאותו דרך של עולם , לאדם נתנה זכות הבחירה אך מצד שני יש נבואות שאנו רואים שהתגשמו , אם נבואה התגשמה אז ידעו מראש שכך וכך יקרה אז מה הייתי יכול לעשות בנושא, כתוב שיהיו טילים פה מאיראן , האם אפשר למנוע את זה או שזה פשוט יקרה כי כך תהייה המציאות באחרית הימים. זה העלה בי את השאלה גם אם נגיד נבוכדנאצר נשלח על ידי הקדוש ברוך הוא להחריב את ירושלים כתוצאה מעונש אז למה הוא יענש על זה הוא נבחר לעשות זאת על ידי הקדוש ברוך הוא .

אשמח לקבל תשובה על זה אם הבנתם אותי
חזרה לפורום
  #8  
ישן 06-12-2009, 13:46
  רון188 רון188 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 21.01.06
הודעות: 383
מעניין אותי
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי רון188 שמתחילה ב "האם הכל נקבע או שאנחנו קובעים"

למה היה צפוי שעם ישראל יעשה כל כך כל כך הרבה חטאים ושנאת חינם ויוגלה ל2000 שנה?,

זה גרם לי לחשוב האם ההחלטות שאני מחליט כל יום הן פשוט חלק מהייעוד שלי בחיים האלה או שזו באמת יש לי את חופש הבחירה ועל פי הם יש תוצאות, , למה בכלל יש דבר כזה אחרית הימים , לפעמים זה מרגיש כמו משחק ואנחנו לקראת הסוף שלו (אין במשפט הזה שום פקפוק בקדוש ברוך הוא ובאמונה היהודית שלי) רק פשוט אני חושב הרבה על הנושא הזה בזמן האחרון , למה העולם צריך להתקיים 6000 שנה שבתוכו יש עם נבחר שצריך לסבול ולסבול ובסוף יהייה משפט גדול לכל העולם . אני פשוט מרגיש בזמן האחרון עם כל כך הרבה שאלות, האם התשובה הסופית היא- זהו דרכו של עולם ואי אפשר להבין את ההחלטות מעלה?

נערך לאחרונה ע"י רון188 בתאריך 06-12-2009 בשעה 13:50.
חזרה לפורום
  #9  
ישן 06-12-2009, 13:50
  משתמש זכר channb channb אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 3,528
שאלתך מתחלקת לכמה חלקים
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי רון188 שמתחילה ב "האם הכל נקבע או שאנחנו קובעים"

לגבי הידיעה של הקב"ה אל מול אפשרות הבחירה כבר עמדו בכך כל חכמי התורה. התשובה בעיקרה היא שאיננו יכולים להבין את מהותו של ה' או את ידיעתו ולכן איננו יכולים לדון בענין. כלומר לא רק שאיננו יכולים להבין א התשובה אלא גם איננו יכולים להבין את עצם השאלה.

להלן דברי הרמב"ם בענין בהלכות תשובה פרק ה


שמא תאמר והלא הקב"ה יודע כל מה שיהיה וקודם שיהיה ידע שזה יהיה צדיק או רשע או לא ידע, אם ידע שהוא יהיה צדיק אי אפשר שלא יהיה צדיק ואם תאמרשידע שיהיה צדיק ואפשר שיהיה רשע הרי לא ידע הדבר על בוריו, דע שתשובת שאלה זו ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים וכמה עיקרים גדולים והררים רמים תלויים בה אבל צריך אתה לידע ולהבין בדבר זה שאני אומר, כבר בארנו בפ' שני מהלכות יסודי התורה שהקב"ה אינו יודע מדיעה שהיא חוץ ממנו כבני אדם שהם ודעתם שנים, אלא הוא יתעלה שמו ודעתו אחד ואין דעתו של אדם יכולה להשיג דבר זה על בוריו וכשם שאין כח באדם להשיג ולמצוא אמתת הבורא שנאמר כי לא יראני האדם וחי אין כח באדם להשיג ולמצוא דעתו של בורא, הוא שהנביא אמר כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי, וכיון שכן הוא אין בנו כח לידע היאך ידע הקב"ה כל הברואים והמעשים אבל ג נדע בלא ספק שמעשה האדם ביד האדם ואין הקב"ה מושכו ולא גוזר עליו לעשות כך, ולא מפני קבלת הדת בלבד נודע דבר זה אלא בראיות ברורות מדברי החכמה, ומפני זה נאמר בנבואה שדנין את האדם על מעשיו כפי מעשיו אם טוב ואם רע וזה הוא העיקר שכל דברי הנבואה תלויין בו.
מדובר בנקודה פילוסופית עמוקה שיש להתבונן בה ויעויין שם בדברי הראב"ד.

לגבי הנבואות הגמ' במסכת סנהדרין אומרת שנבואה שיש בה פורענות יכולה להתהפך לטובה. כמו למשל אצל יונה שננוה נהפכת בתשובה או ממש ח"ו.

לגבי הגלויות והסבל העצום שעבר על עם ישראל במהלך הדורות ישנן באמת סיבות התלויות בחטאים של הדורות למיניהם. אך ישנם גם תיקונים בסיסיים כמו של חטא אדם הראשון חטא העגל חטאי החורבן וכדו' שמגולגלים על כל הדורות. קשה להבין סוגיא זו בלא לימוד ממצה של הרבה מחלקי התורה. ולא אוכל להרחיב בה די הצורך.
חזרה לפורום
  #10  
ישן 06-12-2009, 13:55
  רון188 רון188 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 21.01.06
הודעות: 383
בתגובה להודעה מספר 9 שנכתבה על ידי channb שמתחילה ב "שאלתך מתחלקת לכמה חלקים"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי channb
.

להלן דברי הרמב"ם בענין בהלכות תשובה פרק ה


שמא תאמר והלא הקב"ה יודע כל מה שיהיה וקודם שיהיה ידע שזה יהיה צדיק או רשע או לא ידע, אם ידע שהוא יהיה צדיק אי אפשר שלא יהיה צדיק ואם תאמרשידע שיהיה צדיק ואפשר שיהיה רשע הרי לא ידע הדבר על בוריו, דע שתשובת שאלה זו ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים וכמה עיקרים גדולים והררים רמים תלויים בה אבל צריך אתה לידע ולהבין בדבר זה שאני אומר, כבר בארנו בפ' שני מהלכות יסודי התורה שהקב"ה אינו יודע מדיעה שהיא חוץ ממנו כבני אדם שהם ודעתם שנים, אלא הוא יתעלה שמו ודעתו אחד ואין דעתו של אדם יכולה להשיג דבר זה על בוריו וכשם שאין כח באדם להשיג ולמצוא אמתת הבורא שנאמר כי לא יראני האדם וחי אין כח באדם להשיג ולמצוא דעתו של בורא, הוא שהנביא אמר כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי, וכיון שכן הוא אין בנו כח לידע היאך ידע הקב"ה כל הברואים והמעשים אבל ג נדע בלא ספק שמעשה האדם ביד האדם ואין הקב"ה מושכו ולא גוזר עליו לעשות כך, ולא מפני קבלת הדת בלבד נודע דבר זה אלא בראיות ברורות מדברי החכמה, ומפני זה נאמר בנבואה שדנין את האדם על מעשיו כפי מעשיו אם טוב ואם רע וזה הוא העיקר שכל דברי הנבואה תלויין בו.
מדובר בנקודה פילוסופית עמוקה שיש להתבונן בה ויעויין שם בדברי הראב"ד.

.


תסביר את בעברית של ימינו בבקשה
חזרה לפורום
  #13  
ישן 07-12-2009, 01:35
צלמית המשתמש של ShoobyD
  משתמש זכר ShoobyD ShoobyD אינו מחובר  
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,130
שלח הודעה דרך MSN אל ShoobyD Facebook profile LinkedIn profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי רון188 שמתחילה ב "האם הכל נקבע או שאנחנו קובעים"

הנה אשכול עתיק בנושא

אבל כמו שכתבתי שם, דווקא עניין ה"סתירה" בין הדטרמיניזם בידיעת העתיד של ריבון העולמים לבין הבחירה החופשית הוא הקטע הפשוט יחסית להבנה, לדעתי לפחות
למעשה ענית לעצמך כשכתבת שהקב"ה נמצא "מעל הזמן" (והכל מגולגל באמרתו של ר' עקיבא, אותה שמוליק ציטט לעייל, "הכל צפוי והרשות נתונה!")
אך לתפוס איך כל זה מיושם גם לעבר זה כבר תרגיל מוחי לא קטן..

ציטוט:
במקור נכתב על ידי ShoobyD
התשובה היא פשוטה (אם מתעמקים בה...)

ישות אומניציאנטית (כל-יודעת) כמו הקב"ה (או השדון של לאפלס) בהכרח נמצאת מחוץ לגבולות הזמן
ולכן אינה יכולה להשפיע על בחירתם של יצורים אחרים שכן נמצאים בגבולות אלו

דווקא השאלה הזאת היא הכי פשוטה להבנה לדעתי
הרבה יותר קשה לקלוט איך זה מתיישם גם על העבר
לדוגמא, הפרדוקס של ניוקומב שהולך משהו כזה:

נניח ויצור אומניציאנטי (יודע-כל) כלשהו, נניח שדון-לאפלס, עושה איתך עסקה
הוא נותן לך במתנה יהלום ששוויו 50 אלף שקל והעסקה היא שאם תשליך את היהלום לבאר הוא כבר הפקיד בחשבון בנק שלך מליון דולר!!!! אותו שדון-לאפלס יודע כבר מה תעשה, הוא ידע את זה כבר קודם ובהתאם למה שאתה עתיד לבחור הוא כבר שם או לא שם את הכסף בחשבון בנק
עכשיו השאלה היא: מה תבחר? והאם יש לך בחירה בכלל?

הפרדוקס נובע מהמחשבה (המוטעית..) שהעבר הוא קבוע ואין אפשרות לשנותו
אז מצד אחד ישנה המחשבה שהשדון כבר ידע בעבר את הבחירה כך שעדיף להשליך
מצד שני ישנה שוב המחשבה שהשדון כבר הפקיד/לא הפקיד את הכסף ולא משנה מה תעשה, אתה לא יכול לשנות זאת ולכן עדיף לא להשליך

הפרדוקס הזה נפתר באותה דרך כמו השאלה באשכול,
אותו שדון-לאפלס, מעצם היותו כל-יודע, נמצא מחוץ לגבולות הזמן ועל כן הטיעון השני נופל
שכן ברגע שאתה זורק/לא זורק את היהלום אתה משנה רטרואקטיבית את העבר כדי שיתאים למצב
ברגע שזרקת את היהלום "גרמת" לשדון לפלאס להפקיד את הכסף
שוב, הזמן לא חל על שדון-לאפלס ולכן אין לו כל בעיה "לחזור" ולשנות את העבר
למעשה הוא לא צריך לחזור כיוון שהוא נמצא בכל הזמנים בעת ובעונה אחת
הידיעה שלו על מה שהתרחש/מתרחש/יתרחש בעולם לא נמצאת בנקודת זמן ספציפית

יוצא מכאן שהעבר, כמו העתיד, הוא דבר נזיל
לך עדיין נשארת "זכות הבחירה" כיוון שהעבר לא "כופה" עליך שום דבר

לסיכום: השאלה באשכול נופלת כיוון שאין משמעות למשפט "הקב"ה יודע עכשיו את העתיד", בשבילו זה לא עכשיו וזה לא עתיד.
הוא נמצא בכל הזמנים ביחד ולפיכך הידיעה שלו בעבר/הווה את מה שיהיה לא רלוונטית בכלל שכן הידיעה שלו לא "מקובעת" בזמן


כל זה ולא נכנסתי אפילו לנושא של קאנט ו-"משקפי-השמש" שלו.......


הבהרה: במשל לעייל כמובן שלך יש רק עבר אחד, אבל אותו עבר נקבע למעשה ע"פ פעולותייך בעתיד


נערך לאחרונה ע"י ShoobyD בתאריך 07-12-2009 בשעה 01:39.
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 15:45

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר